[ART]Naaldvilten / Needlefelting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:02

Dankjewel, voor een eerste vilten beestje vind ik hem ook erg leuk geworden :D

Het is alleen echt even uitzoeken hoe je ze goed in verhouding krijgt :=

tienus63

Re: [ART]Naaldvilten / Needlefelting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 23:01

Was afgelopen week in Denemarken, daar is needlefilting behoorlijk bekend. Zag ergens advertentie staan met hele mooie voorbeelden.
Mensen, dieren, sprookjesfiguren etc.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:11

Mijn allereerste viltje is af! Tuurlijk nog lang niet perfect maar heb m zonder voorbeeld gemaakt..

Wat vinden jullie? Snuitje had wat spitster gemogen vind ik zelf...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:28

Leuk! Is een goed begin :)

Er is 4, 5 en 6 november een gratis workshop van Kiyoshi Mino, live van 17 tot 20 uur.
https://www.curiousmondo.com/needle-felting-birds-free

En er zijn ook cursussen tegen betaling, van hem en andere artiesten. Ik zit te denken om deze te kopen, daarvan heb ik de gratis live versie gemist:
https://www.curiousmondo.com/needle-fel ... ure-course
En dan kan ik het kijken hoe vaak ik het wil en wanneer ik het wil. Misschien dat er met black friday korting is, dat was vorig jaar wel, dus daar wacht ik op.

Ik ben nu bezig met een poedel. Zijn lijf moet ik nog helemaal zwart maken. Zijn hoofd nog de juiste vormgeven, met oogjes en een neus. En daarna de krullen vastmaken :D Daarvoor heb ik zwarte krulwol (Wensleydale) gekocht via Etsy.

Zo ziet de poedel er nu uit :Y)

Afbeelding

Ik heb oogjes en neuzen gekocht bij Aliexpress, in verschillende maten:

Afbeelding
Afbeelding

De oogjes heb ik doorzichtig gekocht, zodat ik ze zelf in de juiste kleur kan schilderen :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:52

Oh wat handig, heldere oogjes! Kon ik toendertijd niet vinden, dus ik zit nu de groene verf van oogjes af te pulken zodat ik er gele oogjes van kan maken. :')

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:58

Hoi ik wil het ook gaan uit gaan proberen en met alie is het ook mogelijk.
Je hebt al leuke diertjes voor nog geen 2 euro.
Heb alleen een vraagje ik heb best nog veel spullen van de amigurumi over zoals boekjes en oogjes enzo
Zou dat daarmee ook lukken? ik bedoel vooral de ontwerpjes lijkt erg veel op naaldvilten.
Is er iemand die dat ook doet? de garen ervan zal wel te strak zijn.
Haken lukt me niet meer helaas, maar dit lijkt me een leuke nieuwe hobby.
Ik ben al veel aan het kijken op you tube.
Heb al een hoop besteld op alie maar ja dat kan nog wel even duren voor dat aankomt
En me handen jeuken om te gaan beginnen.
Jammer dat er hier niet zo vaak meer gereageerd word.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:12

Hoi Zeeuwtje68, leuk dat je ook wilt gaan naaldvilten. Het is hier een beetje stil inderdaad. Mijn poedel is bijna af, daar zal ik binnenkort een foto van posten. Ik heb jaren geleden ook amigurumi gehaakt, maar of je daar spullen van kan gebruiken weet ik niet.

Wat voor oogjes heb je? Ik had in mijn vorige bericht gepost wat voor oogjes en neuzen ik gebruik. Voor het ontwerp kan je misschien ook de amigurumi boekjes gebruiken als voorbeeld. Ik gebruik soms foto's van internet als voorbeeld, bijvoorbeeld voor de totoro die ik laatst had gemaakt. Maar het is makkelijker als er een soort handleiding bij zit voor het naaldvilten in plaats van haken.

En qua garen, ik heb weleens gelezen over mensen die acryl gebruiken. Maar wol vilt volgens mij het beste. En je zou het acryl garen dan uit elkaar moeten halen denk ik.

Als je niet kan/wilt wachten kan je ook spullen of een startpakket bestellen bij een nederlandse webshop :) Losse wol heb je bijvoorbeeld al voor 1 a 2 euro, maar je hebt ook een viltmat en naalden nodig.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:00

hi ik heb een paar boekjes besteld op bol die komen zaterdag als het goed is
En ik heb net even vlug een beginners pakket besteld met wol naalden enz
oogjes en neusjes heb ik in alle maten want ik wou kleine hondjes ermee gaan maken.
Nu heb ik op alie wol en pipe cleaners besteld hopelijk snel binnen.
Nu wil ik nog even op pipos kijken voor meer wol en vulling spul. en een houder voor meerdere naalden.
Ik ben nu helemaal verslaafd aan de sarafina videos als ik dat ooit zou kunnen maken :)
Maar ja iedereen is een beginner geweest.
Ik heb er erg veel zin in.
hopelijk snel me pakket binnen :)
welke wol moet ik hebben voor de grotere dingen te maken bedoel de kop en lijf...
Ik heb nog wel veel vulling van de amigurumi over geen idee of dat te vilten valt.
zo boel vragen, oh en die tools die ze op de video gebruiken enig idee waar die te koop zijn.
Bedoel die zoeytool van sarafina.. ?
dat ronde gedeelte kan ik een pollepel voor gebruiken maar dat platte ff geen idee.
zou een liniaal werken en een geo driehoek voor de schuine dingen?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:35

Ik ben nu iets meer dan een jaar bezig met naaldvliten en heb ook een scriptie geschreven afgelopen jaar, dus het heeft ook even op een laag pitje gestaan. De poedel die nu bijna af is, is het tiende diertje wat ik maak. Nu ben ik (nog lang) niet zo goed als Sara van Sarafina, maar ik ben wel verbeterd in het afgelopen jaar. Dus het kan best snel gaan :) En niet de moed verliezen als het niet meteen heel goed is, want iedereen is een beginner geweest inderdaad. En alle begin is moeilijk.

Voor grote dingen kan je vulwol gebruiken aan de binnenkant. Je kan de amiguruni vulling proberen, maar dat is synthetisch. Ik denk dat vulwol beter (en sneller) vilt. Maar je kan het gewoon een keer proberen en als je ook een beetje vulwol koopt kan je het vergelijken.

Ik gebruik zelf niet de zullitool, maar heb weleens een filmpje gezien.
Hij is te koop bij Sarafina in de VS, maar dan heb je hoge verzendkosten en boven de 21 euro aan producten ook douanekosten. Hij is ook online te koop in Engeland zag ik en dan heb je waarschijnlijk iets lagere verzendkosten. Maar bij een Engelse webshop bestellen is nu misschien niet zo handig met brexit? Of je bent nog op tijd, geen idee.

Je kan hem ook zelf maken en er is op de Naaldvilten Nederland facebook pagina iemand die ze zelf maakt en verkoopt.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:28

Zo een hoop wol besteld en vulling van 1 kilo lijkt me voorlopig wel genoeg.
Ook een houder voor 3 naalden in te stoppen tegelijk.
Heb op Viltorama alles in 1x besteld.
Hoop dat het snel verzonden word, heb meteen geld overgemaakt, maar was wel redelijk laat.
Nou ja hopelijk zaterdag kan ik gaan beginnen eraan.
Ik zag trouwens op alie deze hobby voor het eerst, wist niet eens dat het bestond..
En nu ben ik helemaal bezeten ervan. zonder dat ik nog maar 1x heb geprikt hihi.
Zullitool heet het dus? nou ja eerst maar eens gaan beginnen.
Amigurumi leek me ook zo leuk, maar dat viel vies tegen. Hopelijk is dit beter te leren.
Ik ga maar met hele simpele dingen beginnen. Al wil ik meteen een ezel gaan maken die ik gezien heb hihi

Jammer dat ik geen fb meer heb, is het de moeite waard voor die groep?
bedoel is die actief genoeg om een nieuwe fb aan te maken?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:38

Klinkt goed!
Er zijn zo'n 2100 leden in de groep en er wordt dagelijks iets geplaatst en op gereageerd. De eigenaresse van Viltorama is ook lid en actief. En er zijn ook Engelse groepen waar je lid van kan worden, bijvoorbeeld van Sarafina.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:47

ok dan ga ik maar een nieuwe fb maken alleen voor naaldvilten.
Ergens anders is er weinig te vinden.
Heb je die ezel gezien van sarafina? gisteren gekeken alle delen zo gaaf.
Maar eerst maar eens makkelijker ontwerp gaan zoeken.
Dat liggende hert van you tube wil ik gaan proberen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:49

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:03

Hoe vilten jullie die pootjes zo mooi om de pijpenragers heen? :=

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:28

Leuk Zeeuwtje68! Ik heb de ezel opgezocht, die is gaaf inderdaad. Liggend hertje is ook leuk :)
Pipe cleaners zou je in de stad kunnen kopen, bij winkels met knutsel spullen. Ik ben met nog iets simpelers begonnen trouwens, dit was mijn eerste diertje:

Afbeelding

Tarzan, het helpt bij mij om de wol eromheen te wikkelen. En ik doe bij de poten geen vulwol, maar meteen de wol voor de buitenkant. Anders worden ze te dik bij mij. En ik doe nog een beetje wol over het wikkellaagje heen prikken, zodat je het wikkelen niet meer ziet.

Mijn poedel is af trouwens :D Maar ik kan nog geen foto's plaatsen, want diegene waar het voor is zit ook op bokt.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:54

Ah ja ik wil teveel vrees ik. ik heb trouwens verfhoutjes gekocht lijkt een beetje op de tool :)
Ik ga maar iets kleins maken maar wat nog geen idee, zag een leuke vlinder op you tube
Misschien is dat wel te doen.. Ik ben wel benieuwd naar je andere diertjes die je hebt gevilt.
Nog niks gehoord van me bestelling van gisteren, van Viltorama.. Daar zit eigenlijk alles in om te starten..
Hoe meer filmpjes ik kijk hoe meer me handen gaan jeuken pff valt niet mee wachtten op spullen hihi

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 19:50

De verfhoutjes kan je misschien nog een beetje bijsnijden/zagen om nog meer op de zullitool te laten lijken. Sarafina heeft ook beginnerstutorials volgens mij. Veel mensen maken de sleeping mice van haar als eerst.
Ik had een topic gemaakt van mijn dieren: [UK] [ART] Naaldvilten diertjes
En als je bij geplaatst kijkt kan je mijn berichten zien in dit topic, daar staat de Totoro.
Mijn poedel heb ik gisteravond in twee facebookgroepen geplaatst.
Viltorama is een eenmanszaak volgens mij, maar ze doet haar best om zo snel mogelijk te verzenden. Ik hoop dat je het voor of in het weekend hebt! Ik kan mij voorstellen dat je niet kan wachten :D En het is verslavend :P

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:18

Ja idd die houtjes moet nog even 2 schuine kanten krijgen.
verder al een hoop spullen verzameld aan gereedschap, nu de vulwol nog hopelijk zaterdag.
en wat een leuke groep op fb zeg, ik ben maar aan het kijken en verbazen hoe mooi de meeste dingen zijn gemaakt. had je me al toegevoegd? heb iemand geaccepteerd met een zwarte poedel. neem aan dat jij dat bent? ik ga meteen in je topic kijken leuk :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:51

Zeeuwtje68 schreef:
Ja idd die houtjes moet nog even 2 schuine kanten krijgen.
verder al een hoop spullen verzameld aan gereedschap, nu de vulwol nog hopelijk zaterdag.
en wat een leuke groep op fb zeg, ik ben maar aan het kijken en verbazen hoe mooi de meeste dingen zijn gemaakt. had je me al toegevoegd? heb iemand geaccepteerd met een zwarte poedel. neem aan dat jij dat bent? ik ga meteen in je topic kijken leuk :)

Haha ja, klopt, ik ben diegene met de zwarte poedel :D
Je kan ook alvast iets maken maken zonder vulwol trouwens.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:15

Die poedel is erg goed gelukt hij is heel leuk :) en de rest staat in het andere topic.
Ik ben nu lid van 6 groepen op fb. Dat lijkt me wel genoeg toch?
En als het me echt niet lukt heb ik ook nog vormpjes gekocht..leuke eenhoorn en andere diertjes.
Maar ja op alie he :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:49

Dank je!
Ja, dat is vast genoeg :D Ik ben lid van 2 groepen.
Alie kan wel even duren. Je kan wel zien wanneer ze het ongeveer verwachten te bezorgen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:20

Lol me verhaal staat in het andere topic, nou ja was hier de bedoeling eigenlijk..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:09

pff wat een mooi pakket heb ik binnen van Viltorama.
Daar ben ik heel erg blij mee. ik weet nu waar ik me spullen bestel voortaan..
Die wol is echt heel erg mooi.. Nu nog even wachtten op me boeken en dan ga ik maar beginnen..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:17

Klinkt goed! Ik heb het Fabian de vos pakket nog liggen van Viltorama, die heb ik kado gekregen.
Ik hoop dat je boeken zo bezorgd worden!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:01

Afbeelding
hey ik ben bezig met een lieveheersbeestje die ik als pakket heb gekocht bij Naaldvilten.nl
Ik moet alleen nog het blad gaan maken, maar dat komt morgen :)
Ik vind het erg leuk om te doen.. Ik heb een nieuwe hobby gevonden, en materiaal tot aan een heleboel projectjes hihi. Ik ben trots op me eerste beestje :)