[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:29

Die bruine trui gaat niet naar mijn zin... Denk dat ik hem uithaal (heb er ook een fout in gemaakt) en een heel ander patroon ga breien. Eigenlijk wil ik wel een patent trui hebben. Ergens in het vorige topic staat een blauwe mouw; kabels aan de onderkant en verder patent. Patroon moet wel vergroot worden omdat ik iets dunnere naalden gebruik (5 ipv 6) maar dat is geen probleem. Kan gewoon kijken hoeveel steken er tussen de anderen maten zitten en die er dan 1x extra bij opzetten.
Tjonge, wil ik EINDELIJK met die mooie bruine wol aan de gang, heb ik geen geschikt patroon :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:37

Haha, heb jíj weer! ;) Ben benieuwd wat het gaat worden.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 09:18

Ben er nog niet uit :D. Zal vandaag ook weinig van breien komen want werd om 740 gebeld of ik wilde werken ivm zieken. En met deze :brr: is dat een feestje!
Maar ik denk dat het sokken gaan worden. Hoewel in de nieuwe Drops collectie ook een hele leuke trui staat die zou kunnen van de bruine wol. Dus er zijn opties ;). Moet zo alleen even mijn gevoerde regenbroek zoeken; wil niet wéér zo koud worden als afgelopen donderdag! Of dan toch maar een legging gaan breien :')

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:26

Ik wordt een béétje iebelig dat ik geen breiwerkje heb :x. Heb net mijn sokkenwol bij elkaar gezocht. Maar twijfel toch ernstig of ik niet serieus (!) een broek ga breien. Vandaag ook weer zó koud geworden.... Bovenlijf én voeten warm dankzij zelfgebreide trui en sokken maar mijn bovenbenen worden door en door koud. Misschien dus een kniebroek????? Die legging van Drops is gebreid met Alpaca en sokkenwol. Alpaca heb ik genoeg van in huis maar ik heb niet voldoende sokkenwol in 1 kleur. En om nou zo'n broek in meerdere kleuren te breien :')

Mijn man heeft vanmiddag gezellig meegewandeld op de bezorgronde en eenmaal thuis heeft eerst zijn "klok en hamerspel" bij de kachel gewarmd. Toch maar morgen eerst een willy warmer breien voor als hij volgende week mee gaat _O- _O- _O- _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:30

Nu ziet hij de noodzaak van de willy warmer dus in :))

Denk dat je voor jezelf meer hebt aan een neopreen overbroek. Zowel qua snelheid (hoef je niet eerst te breien) als qua weerbestendigheid.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:58

Ik kan zonder gips weer lekker breien :D
Heb meteen weer een paar lapjes gebreid voor om de staartriem :)
Ik wil ook nog een haarnetje breien, heeft iemand dat al een keer gedaan of ervaringen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:15

Zat je met je hand in het gips? :oo

Haarnetje kan ik je niet mee helpen, sorry. Ik ben nooit ergens waar ik zoiets nodig heb, voor een proef gaat er gewoon een vlecht in m'n haar.
Kun je een haarnetje niet beter haken?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:18

Ben aan het zoeken naar softshell om een broek te maken. Levertijd: 6-8 werkdagen :+. Schiet ook niet op dus. Morgen ga ik een skibroek passen. En kijken voor een leuk sokkenpatroon. Heb op Ravelry schitterende kousen gezien maar zijn flink bewerkelijk. Moet ook kijken of ik voldoende heb van 1 kleur voor kousen. Sokken zeker dus ik kan iig weer een breiwerkje opzetten.

Sorry, hier geen ervaring met het breien van een haarnetje :n. Haken zou idd makkelijker zijn!

Willy warmer nog steeds geen goed idee volgens manlief. Hij wil er niet aan meewerken :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:27

Probeer 'm te overtuigen met sneeuwballen. Wat voor sneeuwballen mag je zelf invullen <<)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:43

Ben woensdag bekogeld met ijsballen ipv sneeuwballen. Oftewel: sneeuw is meer ijs geworden en of dat nou zo op prijs wordt gesteld ;)

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:24

Ik ben benieuwd naar je creaties patpen :D

Wordt een beetje moedeloos van mn werk. Ben nogsteeds bezig met mn col op rondbreinaald 4 en ik brei zo verrotte strak dat het eindeloos veel tijd kost, pfff.
Weten jullie of bij zeeman ze ook grotere maten rondbreinaalden verkopen? Die waren er toen nl niet. En waar kopen jullie 'wol' die geschikt is voor naalden boven naald 5?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:30

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:52

O dat zijn leuke cols :j Kan je helaas niet helpen mbt dikker garen en rondbreinaalden, als ik naalden 3,5 in m'n handen heb vind ik dat al boomstammen.

Breiwerkzaamheden liggen hier weer stil... is weer een hoofdstelpimp tussendoor gekomen :)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:43

ShadowFax schreef:
Ik ben benieuwd naar je creaties patpen :D

Wordt een beetje moedeloos van mn werk. Ben nogsteeds bezig met mn col op rondbreinaald 4 en ik brei zo verrotte strak dat het eindeloos veel tijd kost, pfff.
Weten jullie of bij zeeman ze ook grotere maten rondbreinaalden verkopen? Die waren er toen nl niet. En waar kopen jullie 'wol' die geschikt is voor naalden boven naald 5?

Of ze bij de Zeeman dikkere naalden verkopen weet ik niet. Maar op MP (advertentie 635922172) staan complete sets rondbreinaalden, sokkennaalden en haaknaalden voor weinig bij dezelfde verkoper. Ik heb daar toen de rondbreinaalden gekocht (lang en kort) en die zijn prima!
Wat wol betreft: ook te vinden op MP en uiteraard op internet. En in wolwinkels.

Die cols zijn zeker leuk! Het gebruikte garen Eskimo is niet het makkelijkste om mee te breien maar wel warm. Tip voor de 1e col: brei de patent NIET zoals omschreven; er is een makkelijkere manier om patent te breien ;).

Lekkere dikke broek gekocht net dus nu op zoek naar een leuk patroon. Denk dat het dus sokken gaan worden. Ik heb nog niet eens alle sokkenwol bij elkaar en dat is al een tas vol :o. Wil nog korte sokken hebben voor het voorjaar/zomer. Nu draag ik hoge wandelschoenen maar tzt ga ik lage schoenen kopen. En onder een 3/4 of korte broek wil ik geen normale lengte sokken dragen :=.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:24

Ja ik zat met mn arm helemaal gegipst maar ik kon het breien toch niet laten :p
Ik ben heel slecht in haken, het worden echt rare vodjes bij mij xd
Maar weet je wel hoe je het moet haken want dan ga ikdat proberen :)
Ik heb het niet echt heel erg nodig, ik heb verschillende haar/knotnetjes maar het leek me zo tof om een zelfgebreid haarnetje te hebben! Ik heb een tijdje terug ook eenhalster ombreid, gewoon een oud ding van 2,- op marktplaats kopen en lapjes erom :) (binnekort foto) erg veel complimentjes over gehad dus als je je nog eens verveelt... :p
@shadowfax: die zijn wel leuk ja! Ik heb zelf rondbreinaalden 6 van mn moeder gepakt maar op marktplaats kun je misschien vinden? Wol koop ik zelf altijd in de wolwinkel of in de tiger. In Italie heb ik ook hele mooie wol gekocht maar ik denk niet dat je daar iets aan hebt :p

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:29

Ik was net bij de Hema. Helaas in deze vestiging geen breinaalden of wol. Morgen ff in de stad kijken. Ze hadden wel allemaal van die collen hangen, dus even goed gekeken :) Heb echt zin om er veel te maken :) gewoon met een simpele steek of iets dergelijks. Puur alleen om het rondbreien te oefenen en de patroontjes enzo voor mijn uiteindelijke ijslandse trui :P
Zojuist weer veel filmpjes gekeken. En nu een andere kleur aan mijn col toegevoegd. Hopelijk wordt het de helix zoals op het youtube filmpje, maar ben nog niet zo zeker van mezelf :+ dus benieuwd wat het wordt :P

Ik ga eens op MP kijken. Zag ook een site met hele mooie bamboe rondbreinaalden. Dat lijkt me best lekker werken. Die van de zeeman is idd de overgang van plastic naar draad niet prettig. Alleen weet ik nog niet of ik voor mijn uiteindelijk truien 80cm en 60cm nodig heb of misschien zelfs 100cm omdat je dan misschien alles op 1 ding breid vanwege het patroon?! Heb ook niet echt zin om ALLE lengtes en diktes te bestellen :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 18:41

ShadowFax: als je 40 en 80 cm besteld, kom je een heel eind hoor! Ik heb ook geen langere dan 80. Die van MP kosten 15,95 voor 18 naalden (zowel de 40 als de 80). Niet absurd duur te noemen... Voorlopig heb je daar meer dan genoeg aan ;)

Ik vond net nog weer oranje merino sokkenwol :=. Jaren geleden meegedaan aan een project waarbij je iedere maand een knot sokkenwol toegestuurd kreeg. Beetje gemêleerde draad dus ik ga zo mijn nieuwe sokken opzetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:42

Zeeman heeft ook dikkere rondbreinaalden. Ik heb zelf nu een set van Addi, die zijn wel heel fijn :j Maar dan ben je wel meteen wat duurder uit. Wel meteen compleet trouwens.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:16

Zo een beetje bij gelezen jullie gaan lekker
Die kollen zijn leuk maar patent steek is ook niet mijn ding
Patpen hoe zou jij het dan doen als het makkelijker kan

Ik heb momenteel een Trui op de pen met wol van de Wibra en dan drie draden tegelijk
spannent hoe het gaat worden patroon is ook een beetje op het gevoel

fotos komen maar het moet eerstaf natuurlijk

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:38

Tjonge, lekker priegelen weer op naald 2,5 als je net een omslagdoek op 6,5 heb gebreid :+

Patent:
Traditioneel met omslagen: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on. Daardoor heb je 1,5 keer zo veel steken op de naald!
Makkelijker met lager insteken: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on. Hierbij behoud je hetzelfde aantal steken, ze noemen het ook wel halve patent. Persoonlijk vind ik het mooier om terug recht te breien en heen dieper in te steken zodat de "lange" steek op de goede kant komt. Op de video breien ze heen recht en terug steken ze dieper in. Maar je kan ook beide naalden dieper insteken voor een hele patent.
En dan heb je nog de valse patent: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on. Deze manier vraagt het minste garen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 2e methode. Die is ook het makkelijkst met minderen. Maar dat is ook vooral een kwestie van uitproberen natuurlijk en persoonlijke voorkeur. Omslagen vind ik erg bewerkelijk en lastig met minderen.
Het is wel een steek die "vol" is en dikker maakt. Mooiste effect is dunnere wol met dikkere naalden. Bijvoorbeeld een dunne mohair gebruiken voor een patentsteek wat een heel mooi effect geeft. Nadeel van patent is dat je 2x zo veel naalden breit dan bij een tricotsteek!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:37

Kijk hier moet ik toch echt wat mee kunnen
volgende keer een suit proberen
bedankt patpen

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:57

Hier een foto van mijn ombreide halster:
Afbeelding
Hij is hier nog niet helemaal af geloof ik, ik maak binnekort nog nieuwe fotoos :)
Ik ben van plan om nog een ander halster te ombreien, voor mijn verzorgpaard maar die is wat groter dan de pony van dit halster haha :p

Edit: De naam van de pony is erin genaaid, met wol door een naald (vraag me niet hoe ik dat voor elkaar gekregen heb :') ) en dan naaien maar.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 11:42

Leuk gedaan dat halster. Techniek van het wildbreien toch?

Mijn sok gaat lekker! Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik dit prachtige materiaal zo lang heb laten liggen.... En meteen nog 2 paar sok patronen gevonden in een boekje die ook al héél lang op mijn :list: staan om te breien. Nu ik zo ongeveer alle sokkenwol wel een beetje bij elkaar heb, weet ik ook zeker dat mijn volgende projecten sokken zullen zijn.
Één paar moet ik even voor oefenen: de hiel, zool en tenen worden dubbeldraads gebreid maar het boord en de bovenvoet enkeldraads. Dat paar sokken heeft ook de ronde hiel en die heb ik nog nooit gebreid. Daar moet ik dus even op oefenen. Maar ik heb al wel materiaal klaar liggen :=. Het andere paar zijn traditionele wandelsokken met kabels.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 18:03

Mijn "rode kater" sokken tot nu toe:
Afbeelding

Dit gaan zulke lekkere sokken worden :9! Jammer dat ik niet genoeg materiaal heb voor 2 paar ;(

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:53

Knap dat je dat zo kan met die sokken en al die naalden :) Btw patpen, heb jij een Ravelry account?

Grappig halster trouwens, ZeSteigert! Hier in de buurt ergens staat een wildbrei-boom :)