[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:11

Hallo, wat ontzettend leuk, een haaktopic *\o/* .

Nou ben ik echt de über-beginner.
Vroeger op de basisschool alleen maar leren breien en vooral heel veel borduren, heel zure juffen voor dat handwerken en mijn moeder heeft er helemaal niks mee, dus nooit verder gekomen dan dekentjes voor de hamsters breien _O- .
Maar inmiddels zelf moeder en dochter van 8 is dol op punniken en vingerhaken, dus heeft mijn schoonmoeder haar leren breien en haken, zelf wilde ik het natuurlijk ook leren en dus enkele weken geleden voor de eerste keer gehaakt en ik vind het heel erg leuk en erg verslavend.
Momenteel ben ik een col aan het breien, hahaha, echt zo'n beginnersding.
Daarna zou ik ook graag beestjes willen haken. Ik zal later even jullie topics doorspitten voor wat tips voor beginners.
Ik heb er superveel zin in.

Ik zie hier echt geweldig leuke dingetjes voorbij komen, hartstikke knap!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:52

avaluna schreef:
Hallo, wat ontzettend leuk, een haaktopic *\o/* .

Nou ben ik echt de über-beginner.
Vroeger op de basisschool alleen maar leren breien en vooral heel veel borduren, heel zure juffen voor dat handwerken en mijn moeder heeft er helemaal niks mee, dus nooit verder gekomen dan dekentjes voor de hamsters breien _O- .
Maar inmiddels zelf moeder en dochter van 8 is dol op punniken en vingerhaken, dus heeft mijn schoonmoeder haar leren breien en haken, zelf wilde ik het natuurlijk ook leren en dus enkele weken geleden voor de eerste keer gehaakt en ik vind het heel erg leuk en erg verslavend.
Momenteel ben ik een col aan het breien, hahaha, echt zo'n beginnersding.
Daarna zou ik ook graag beestjes willen haken. Ik zal later even jullie topics doorspitten voor wat tips voor beginners.
Ik heb er superveel zin in.

Ik zie hier echt geweldig leuke dingetjes voorbij komen, hartstikke knap!

Dekentje voor de hamster? dan ben je echt lui :D

magriet

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:17

Ik heb voor Sinterklaas een haakboek gekregen met in het eerste deel een minicursus hoe leer ik haken. Verschillende steken. Kan ik na de kerst mooi eens mee beginnen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:25

@LisaPluisje: hahahaha, maar ik maak het goed, kol is in 1 dag bijna klaar.

@Margriet: wat leuk, ben benieuwd wat je allemaal gaat maken.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:52

Ik zie leuke projectjes, nieuwe mensen en handige tips voorbij komen, leuk!
Van de goedheiligman heb ik twee boekjes gekregen, Minihondjes haken (exacte titel weet ik niet, maar niet die bekende met hele kleine hondjes) en nog een met Nog meer minihondjes en minidiertjes haken. En echte catania, kijken of dat fijner werkt dan het spul wat ik voorheen gebruikte.

Besefte gister dat ik nog maar één project heb afgerond, dus daar moet maar eens verandering in komen. :D

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:08

Naborah, staat er een pincher in jouw boekje?

Weet iemand een patroon te vinden van kerstsokjes? Kan alleen een engelse vinden en dat is er nou net 1 die ik voor geen meter snap...

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:10

hmmmm....

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:47

Ha magriet , ik heb dat boekje ook gekregen met die minihondjes en ik heb problemen met het gefriemel :D
En ik heb ook gelukspoppetjes haken gekregen.Bof ik even met een schoonmoeder die vind dat ze nuttige kadootjes moet geven.

Ik heb intussen een hondendekentje helemaal af.Die ik hier eerder heb geplaatst niet, want ik moet naar Lelystad om hem op de hond van mijn dochter te passen en dat is zeker twee uur rijden van hier. Weet nog niet wanneer ik ga, hangt van het weer af.
Maar voor mijn eigen Dwergje is wel af.
Afbeelding

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:53

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:05

Essie in die van mij ook niet. Ik heb Minihondjes haken van Mitsuki Hoshi.Ik vind die patronen lastig. Tekeningen.Ik lees liever gewoon hoeveel toer ik moet en wanneer ik moet minderen of meerderen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:35

geweldig dat dekentje.

Ik heb net even snel wat kerstengeltjes gemaakt. 1 heb je in een kwartiertje af, lekker snel haha

Afbeelding

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:00

Afbeelding

Mijn dochters hond met het andere dekje vanmiddag.

En ik mag nog eentje maken voor het hondjes zusje :D

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:01

Super leuk Essie!!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:50

Oh dat tweede dekentje/jasje is ook leuk. Jullie honden hebben het lekker warm (de mijne moet het met een gekocht jasje doen haha)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:30

Mag ik het patroon, mijn Chihuahua is 1300 gram

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:44

lisa_pluisje schreef:
Mag ik het patroon, mijn Chihuahua is 1300 gram

Ik maak ze gewoon op de hond. Dus begin met een ketting lossen zo lang/breed als ik het dekentje wil hebben , dan verder met dubbele stokjes tot aan de halsband. Dan een borststuk maken op een derde van de lap, gewoon doorhaken dus, maar dan op een derde weer terug.Tot ik de breedte van de borst heb. Dan haak ik het borststuk vast aan de andere kant. Dan omhaken en een kraagje van een vaste, stokje, dubbel stokje doorhaken van de dubbelen tot aan de andere kant,maar laatste twee steken weer stokje en dan een vast en zo nog een drietal keer heen en weer, net wat je leuk vindt.
De band maak ik nu van vasten, Deze is nog van stokjes , maar dat is minder stevig. En de knoop heb ik gevilt.En die naai ik vast op het dekentje. Hoop dat je hier iets aan hebt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:52

Wat een leuke hondejasjes toch!
Krijg daardoor ook de kriebels er 1 te maken... ik heb echter geen hond :')
Wel heeft de oude stalhond het behoorlijk koud, vorige winter is hij echt zichtbaar ouder geworden en met de kou nu ligt hij ook erg veel in zijn warme mandje.
Echter dit is een echte boerderijhond/erfhond, hij leeft dus geheel buiten/in de stallen en heeft op zich een prachtleven scharrelt de halve dag rond blaft als er bezoekers komen gaat zijn eigen gangetje door de paardenstallen en koestallen, erf, paddocks en weiland(en), maar een echte senior, begint wat stram te worden komt met kou veel minder uit zijn mandje, meer trillen etc..
Enerzijds zou zo'n jasje misschien wel lekker voor hem zijn, anderzijds ... als het jasje nat wordt heeft hij er niet veel (meer) aan en ben ik er niet 24 uur om zijn natte jasje dan uit te trekken dus lijkt het me niet erg handig, daarnaast is het wel zo'n eigenwijs secreet dat ik me niet voor kan stellen dat het jasje om zijn lijf blijft langer dan 1 uur _O-
Hij heeft wel een lekker mandje momenteel hoor en wordt gruwelijk verwend door de meiden op stal, zelfs zo erg dat de staleigenaar op het communicatiebord heeft moeten zetten dat alleen hij de honden voert en het niet de bedoeling is dat hij gevoerd wordt (hij kreeg constant van iedereen wat toegestopt :') en tja hij zegt geen nee... daarentegen is hij er niet dik van geworden, maar is ook niet mager oid). Zijn mandje is speciaal door een stalgenoot gemaakt, een isolatiebox van piepschuim en gevuld met hooi, dus heerlijk warm.

Back on topic...

Mijn hand(en) beginnen gelukkig weer mee te werken en ik ben weer hard aan het werk aan de ami's. Voor de meelezer hier voor wie ik nog wat in bestelling heb staan... na het weekend ga ik weer verder! Met katoen werken heb ik nl een tijdje uitgesteld omdat ik veel strakker haak met katoen dan met acryl, en strakker haken hield ook in meer pijn in mijn hand, maar hij is nu weer aardig terug in shape.

Ik wilde weer een bestelling doen van wol, kom ik erachter dat 1 van de soorten wol waar ik standaard mee werk volgens mij uit productie is genomen helaas, de webshop waar ik altijd bestelde heeft het niet meer en ook andere webshops is het nog amper meer dus ik baal er behoorlijk van.
Nu was ik voor een deel al overgeschakeld op phildar (impact 3.5) en dat werkt zeer fijn, fijner zelfs als de andere echter deze heeft een kleiner kleurenpallet.
Maar ja...
Nu gaat er binnen een paar dagen een bestelling van phildar de deur uit dus, mocht iemand het willen uitproberen met 1 of 2 bolletjes stuur dan even een pb'tje dan stuur ik het naar je op tegen verzendkosten (en de prijs van het bolletje natuurlijk), dan kun je iig phildar impact uitproberen zonder een grote(re) bestelling te hoeven doen en heb je niet de pakket verzendkosten zegmaar.

Essie, voor hulp met engelse patronen kun je altijd hier terecht, danwel in het topic danwel via pb, als je eenmaal bekend bent met de engelse haaktermen zijn engelse patronen net zo makkelijk als nederlandse, er zijn natuurlijk veel meer engelse (gratis) patronen te vinden en dan wordt je keuzemogelijkheid een heel stuk groter.

@Avaluna!
Leuk, als je de smaak eenmaal te pakken hebt is het enorm verslavend :P
En het is echt niet zo moeilijk als het lijkt zodra je de slag een beetje te pakken hebt, zelf haak ik net aan een jaar pas.

@lisa,
Eerst heel goed laten drogen, ook al is de buitenkant droog kan het zijn dat de vulling nog niet droog genoeg is, dus in dit jaargetijde leg ik ze dicht bij de verwarming. Zodra hij echt droog is is het een kwestie van weer terug in model kneden lol

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:01

Oh dat is goed om te weten, weet je te vinden als ik er niet uit kom :))

Ps Als je echt heel graag graag een hondendekentje wil maken, ik heb een dwergpincher haha

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:15

@Annemiek: hahaha, lekker verwende stalhond <3 .

Nog leuke tips om aan materiaal te komen garen/wol bv?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:41

lol, dan komt er een lange post aan avaluna :P

Ik bestel eigenlijk altijd online omdat dat gewoonweg goedkoper is als dat je naar een wolwinkel gaat, alleen als je online besteld moet je naar mijn mening al snel 'groter' inkopen om het een beetje weg te kunnen strepen tegen de verzendkosten (en sommige webwinkels hebben bijv gratis verzenden boven een bepaald bedrag bijv 50 euro).

Je hebt katoen en acryl (en echte wol/wolmengsels maar daar zou ik weer niet snel ami's van maken ivm wasbaarheid en kosten).
Persoonlijk werk ik vooral met acryl, het is wat goedkoper en met katoen werk ik strakker maar krijg daardoor ook wat sneller last van mijn handen (kramperig ivm te strak haken).
Acryl en katoen hebben beide hun voor en nadelen.

Als ik katoen gebruik werk ik vooral met Catania maar ik heb ook phildar cotton 3, lana grossa, rio van lammy in huis en deze merken zijn allemaal onderling te combineren. Allen zijn glanskatoen en van ongeveer dezelfde dikte (ofwel ongeveer dezelfde aantal meters op een bol van 50 gram).
Voor kleine dingetjes zoals de minihondjes die hier genoemd werden of sleutelhangers/tashangers oid vind ik katoen mooier.

Van acryl werk ik met Phildar Impact 3.5 en met Populair van Beijer, de laatste is echter dus niet meer verkrijgbaar bij de webwinkel waar ik altijd bestelde, ik heb er nog niet achteraan gebeld dus ik weet niet of het tijdelijk uit het assortiment is of geheel eruit maar ik vermoed het laatste omdat ze 'al' een alternatief bieden van dezelfde prijs.
Phildar kun je online vinden voor ong. 1.25 per bol, ze zijn ook wel goedkoper te vinden :P

Zelf bestel ik hier:
http://www.hetwolhuis.nl/merken-1/impact-n-3-5.html
Maar als je meer dingen nodig hebt op haakgebied is het hier misschien handiger:
http://www.hobbydoos.nl/winkel/producten/impact-35-002-blanc.asp
Maar ja die is dan ook weer een stukje duurder.

Voor zover ik weet is dit de goedkoopste online winkel voor het bestellen van Catania, zeker als je 'kleine' (12 bollen of minder) wilt bestellen, want zij verstuurd tot max 12 bollen per brievenbuspost, ik heb zelf echter nog nooit bij haar besteld maar wel positieve verhalen gelezen op andere fora.
Heeft ook genoeg andere dingen op haakgebied (oogjes, neusjes, pimpdingetjes) en ook clover haaknaalden bijv.
http://www.creamijn.nl/c-1503231/catania-katoen-smc/

Verder kun je ook prima wol (acryl :P) vinden bij zeeman, wibra en hier in de buurt ook bij de boekenvoordeelwinkel, maar ik weet niet of de laatste bij alle winkels zo is of alleen hier in zaanstad. Ik heb echter zeer poezelige/gevoelige handen en heb snel last van branderigheid van het draad bij veel van het acryl van het goedkopere segment. Ik heb er absoluut niets op tegen maar ik vind het niet zo lekker werken in ieder geval
Met populair en phildar impact heb ik dat niet en die vallen nog steeds in het goedkope segment zegmaar.
Daarnaast hebben de zeeman en wibra bij mij in de buurt niet zoveel keuze in kleuren helaas en online vind ik dat wel.
Nadeel van online bestellen is dat je het niet 'door je handen kunt laten gaan' om aan te voelen, daarom ook mijn eerdere aanbod mocht iemand wat uit willen proberen.
Als vulling is kussenvulling van de action de meest goedkope optie, 250 gr voor 1.69.
Haaknaalden die ik gebruik zijn 'ergonomisch', werk vooral met 2.5 en 4

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:41

Waar heb je het patroon va Jamal gehaald?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:48

Jamal? Was da?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:50

@Annemiek: superbedankt :j . Ik woon in Duitsland en zag dat hier een grote online winkel is, ik ga eens kijken of je er ook zo kunt kopen, dan heb ik eens flink wat wol bij elkaar gezien en kan ik ook een beetje vergelijken met jouw adresjes :j .
Is idd lastig zo van internet, als beginner.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:50

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:52

Krissis schreef:
Jamal? Was da?

:P
Jamal:
Afbeelding

Jamal is een patroon van de fameuze Белова Елена (probeer dat maar eens uit te spreken lol), dezelfde ontwerper die slinky ook ontworpen heeft, het is een gratis patroon echter niet vertaald naar engels (of nederlands), ik heb hem vanuit het russisch gehaakt mbv google translate, puzzelen, gokken en een iniminie beetje hulp voor het navragen van 1 bepaalde steek