[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:42

ik heb duurdere van de praxis gekocht, maar ook die droogt niet :P
hij vangt inderdaad daardoor wel al dazen :P

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:46

Ik had eerst maar gewoon eigenwijs die van de action gekocht voor 2 euro. Het liet vanmorgen niet meer af, maar het plakte nog wel. Uiteindelijk zal het toch wel drogen lijkt me, het kan niet eeuwig nat blijven..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:15

Ik heb mijn skippy ook met de matte verf van de action ingespoten, was binnen een mum van tijd droog. Maar let er op dat je het niet in de zon laat drogen, dan duurt het langer (raar maar waar). Ik heb eerst een laag met de action verf gedaan, die een nacht buiten laten drogen, volgende ochtend kwam ik er achter dat ik glansverf van de gamma nog had liggen en die heb ik er overheen gespoten. Na een dagje uit de zon drogen was de bal helemaal droog.

Edit: misschien is je skippy van ander materiaal? Ik heb de mijne bij de Blokker vandaan.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:30

Ik heb de verf van 5 euro bij de Fixet gekocht, die was in no-time droog.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:01

Mijn bamboestokken wigwam blijft goed staan (stukje in de grond douwen) maar ik vang niet erg veel, een stuk of 6 in het net, maar ze kruipen niet in de wespenvanger,misschien is het gaatje te klein.
(Op het paard dat een naast staat zitten er wel een hoop!)

Ik maak er nog 1 met grijs horrengaas van de GAMMA, kijken hoe dat werkt.O,ja, de verf van de action WAS in 10 min.droog, en is nu OPNIEUW plakkerig!!!Nou moe...

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:35

Ik zag op google dat de 1ste dazenval ook in een soort van wigwamconstructie hing maar dat was toch minder omdat de dazen door een soort van afgeleid werden en daardoor minder snel op de bal gingen. Ik wilde dit eigenlijk ook doen, maar ga nu toch even wachten totdat staleigenaar een stang voor mij gaat maken. Moet alleen nog 1,5 geduld hebben dan.

Ik heb ook in plaats van buisjes/emmers of flessen een wespenvanger aan de bovenkant gedaan. Maar ik denk dat ik het toch ga veranderen want er kunnen niet zo heel veel dazen in gevangen worden is maar een klein opvangbakje voor de dazen.
Dus denk dat ik toch maar voor de emmer of flessen ga. Maar moet ff bedenken hoe ik deze ga bevestigen.

De bal is goed droog geworden, moet nu nog een 2 de laag aanbrengen. En dan nog de vernis erover.

Vertelde het aan 2 collega's en die zeiden gelijk al van nou als het werkt mag je er voor ons 1 maken, dus straks krijg ik het nog druk haha.

Ik bedenk me net zou een grote trechter ook voldoen als je deze laat uitkomen in een emmertje of zou het tuutje te smal zijn om de dazen er door te laten klimmen.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:47

Je hebt toch kleine en grote trechters en verschillende kleuren. Een beetje daas gaat vast ook wel door een klein gaatje. :+

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:34

Sommige flessen hebben een soort van "taille" FANTA bijvoorbeeld. Daar kan je makkelijk iets omheen knopen/tapen.
Ik ga morgen 1x wigwam en 1x galg plaatsen. Zien wat het beste werkt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:42

ik heb de hoepel nu vastgezet met 2 scheerlijntjes. ook als het waait blijft hij netjes hangen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:29

Hoe vinden jullie paarden het als ze in de wei komen en daar staat plotseling zo'n ufo-ding? Onze paarden worden ook opgegeten door de dazen, dus ik had het vanmiddag met de staleigenaresse over dat je zo'n dazenval goed zelf kon maken. Maar wij vroegen ons af hoe paarden reageren op dat enge ding? En als ze er aan gewend zijn, gaan ze dan lopen klieren met die bal of valt dat mee? In de ene weide lopen overdag een merrie met veulen. Vindt een veulen het een speeltuig speciaal opgehangen voor hem? Of kijken ze er niet naar? Onze buitenbak ligt tussen 2 weides en hoe reageren de paarden die rijden in de bak op dat rare ding? Ik denk dat het wel even wennen zal zijn. Wie heeft er al reakties/ervaringen met de dazenval in de wei?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:33

bij ons staat hij niet tussen de paarden hoor, gewoon er naast.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:23

sheela schreef:
... Maar wij vroegen ons af hoe paarden reageren op dat enge ding? En als ze er aan gewend zijn, gaan ze dan lopen klieren met die bal of valt dat mee?

Mijn ene paard staat op een paddock, waar aan een kant een strook gras van ca. 1-1,5 mtr zit, voordat de volgende paddock komt. Daar heb ik de val vanavond opgehangen. Ik heb haar het ding voorheen laten zien, maar ze was er niet byzonder van onder de indruk ;) .

Hier dan mijn beloofde foto´s ;) :
Afbeelding
De klamboe; ik heb het gaas uit de hoepel geknipt...

Afbeelding
... en de hoepel met een paar zware moeren verzwaard

Afbeelding
De in elkaar geschoven flessen heb ik met van dat dikke plakband aan de trechter geplakt (waarvan ik dat tuutje en het handvat heb afgesneden)

Afbeelding
Omdat ik de klamboe omgekeerd heb (zodat de hoepel onderaan komt te hangen), had ik bovenaan zoveel gaas over := . Daarom heb ik stukken aan elkaar genaaid en het overige gaas weggeknipt (rotkarwei, niet aan te raden :roll: !).

Afbeelding
Vanavond was het dan eindelijk zo ver: mijn val hangt *\o/* !!

Afbeelding
En ja hoor: de eerste dazen zijn gevangen *D !

Afbeelding
Ik moet morgen nog even stevig plakband om het gaas/trechter doen, want zoals je hier kan zien vliegen een hoop dazen tussen de trechter en het gaas :roll: .

De foto´s zijn ong. een uurtje nadat ik de val heb opgehangen gemaakt (vanavond om een uur of 6). Er zaten in de fles iets van 10 stuks en in het net zeker iets van 30, dus ik kan geloof ik zeggen dat het ding een succes is +:)+ !!

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:46

Gefeliciteerd Sterre! en alle anderen ook. Ik vind het te gek om al jullie knutselresultaten te zien en te horen. Die trechter ziet er goed uit zo.
Mijn paarden waren na 5 minuten raar kijken gewend, ik zorg wel dat ze er niet bij kunnen want dan gaat ie geheid om. Morgen gaat het waaien (slik)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:23

Zijn er mensen met goede ideeën voor de ophangconstructie? Ik heb geen bomen ter beschikking...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:24

Game over hier, de mijne is weggewaaid..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:26

Was dat de tipiconstructie?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:34

Jep..met scheerlijnen. Maar dan nog..
Het heeft wel even lelijk gedaan hier, even licht stormachtig.

Ik ga nu voor de plakbal, eens kijken of dat minder weg waait (denk het wel, geen 'zeil' aan)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:43

Men neme:

1 wasmand van 4,95 bij de Karwei
1 skippy bal speelgoedwinkel
1 spuitbus (goedkope en autoverf geprobeerd, beide drogen niet)
3 planten steun stangen kunststof (a 1 euro ps)
vitrage over

Aanpassing t.o.v. foto:

1 blauwe doorschijnende trechter
1 bakje van Sectolin (doorzichtig)

Afbeelding

Resultaat valt wat tegen. Ga nog verder nadenken over aanpassingen omdat we wel een aantal nodig hebben omdat we vele verschillende percelen hebben.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 01:07

Ohh Bandida, balen :(:) !

*Eleonoor, ik denk dat je de bal iets verder onder de mand moet ophangen, omdat de dazen anders alsnog kunnen ontsnappen!

poes schreef:
Zijn er mensen met goede ideeën voor de ophangconstructie? Ik heb geen bomen ter beschikking...

Helaas zie je op mijn foto de constructie niet goed, maar ik had het geluk dat er op dat stukje gras nog een oude paal stond (vroeger waren de paddocks anders verdeeld) met daaraan nog zo´n clip voor het band geschroefd.
Ik had 2 oude bezemstelen gevonden; de ene had aan het uiteinde zo´n gat erin. Eerst heb ik gebrobeerd om de stelen dmv een strotouwtje in een hoek aan elkaar te zetten (zo´n beetje als zo´n galg idee :+ ), maar dat lukt niet: de horizontale steel kiepte steeds weer naar beneden :roll: .
Daarna heb ik geprobeerd om er een paar spijkers in te slaan, maar het hout was te hard en nadat ik zeker 10 spijkers krom had geslagen |o , heb ik het opgegeven en de stelen mee naar huis genomen, zodat ik er met de boormaschine een paar schroeven in kon boren.
Mijn man heeft het uiteindelijk voor elkaar gekregen +:)+ en ik heb de stelen met strotouwen aan de paal vast gezet, waarbij de onderkant van de vertikale steel dus steunt op de clip die aan de paal geschroefd was (snappen jullie het nog :P ?!!).
Mijn val hangt nu aan de steel die horizontaal hangt (om de bovenkant van de fles heb ik een touwtje gewikkeld, die mooi door het oog van de steel kan). Zo hangt ´ie redelijk hoog en mooi vrij. Ik heb hem er nu overgens wel afgehaald, want er is hier voor vannacht onweer voorspeld (het begint nu al een beetje te bliksemen) en het zou uitermate balen zijn als mijn val z´n eerste nacht niet zou overleven :') !
Ik kan morgen nog wel *-:) van mijn ophangconstructie maken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:55

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:02

rowo schreef:
Nou mijn pa heeft besloten dat ie geen tijd heeft om er 1 te maken en dus kopen we er vast 1. In mijn vakantie wil ik er nog 2 bij maken. Wij nemen deze :

http://www.ongediertebestrijdingswinkel ... s&prod=259

Dan heb je gelijk een goed voorbeeld om het na te maken.

Bij ons werkt het ook, al wat daasje om zeep geholpen gelukkig!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:04

Ik moet morgen nog even stevig plakband om het gaas/trechter doen, want zoals je hier kan zien vliegen een hoop dazen tussen de trechter en het gaas :roll: .

Dat probleem hebben wij ook, maar zo kun je ze wel goed pletten }>

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:10

Misschien kun je het gaas op de trechter lijmen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:36

@Sterre: dat probleem hadden wij in eerste instantie ook, maar een beetje tesatape doet wonderen.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:38

Ik ga het zeker proberen, ik ben het helemaal zat om bij m'n pony als dazenkiller rond te lopen ;( .