[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xZolox

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:15

Heeft iemand een duidelijk voorbeeld van een maanoog + tips om die te tekenen..
AUB echte tips niet zoiets als : Oefenen of Met een voorbeeld maar gewoon echte tips..?!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:17

ik wil ook wel die lessen! via webcam!

Fantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:26

NonnyNancy schreef:
Heeft iemand een duidelijk voorbeeld van een maanoog + tips om die te tekenen..
AUB echte tips niet zoiets als : Oefenen of Met een voorbeeld maar gewoon echte tips..?!

ik keek goed naar t kleurverschil tussen pupil en iris. maar het is ook veel lichter dan een bruin oog, dus door het oog(iris) licht te houden, niet te donker.
zo heb ik t tenminste gedaan.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:40

ik schop het toppic maar weer eens omhoog.

PatriciAap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:22

ik ben erook

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:30

en??

tip; zeg tegen iedereen in huis dat ze het raam niet open moeten zetten als ze hem niet dicht doen zodra het gaat regenen.. Gevolg.. papier met golfjes en een half uitgelopen paardje niet te vergeten een stapel papier wat in de prullenbak kan..

(zucht zie onderschrift )

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:31

Ik ben wat met softpastels aan het experimenteren, maar er komt iets heel anders uit dan wat ik hier bij anderen op bokt zie, die daarmee werken. Kan iemand dat uitleggen?
Een aantal tekeningen staan in dit topic:
viewtopic.php?f=68&t=563490&start=0&st=0&sk=t&sd=a
De laatste tekening heb ik gemaakt zoals Remy het in dat topic beschreef, maar er komt toch weer iets heel anders uit. Dus vraagje aan alle pasteltekenaars: Wat doen jullie anders??????

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 07:59

volgens mij Oneilltje heb jij gewoon een enorm eigen stijl (die ik trouwens geweldig vind )

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:18

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:36

oneilltje79: ik denk dat jij idd gewoon zo'n overduidelijke eigen stijl hebt, dat dat t is wat jouw werk 'anders' maakt .
Ik zie en weet op Bokt hier niemand die met jouw snelle lijntjes en aparte vormen werkt.
Wat ik doe, is heel veel lagen over elkaar maken, zodat in principe alle harde lijntjes daarmee in t geheel verwerkt worden. Ik veeg dus ook niet. Ik denk dat jij niet zo werkt en dat dat weer ligt in jouw stijl...
Ik denk ook dat de meeste Bokkers ook veel realistischer proberen te werken dan jij het doet .
Maar wat zou jij exact anders willen zien in jouw pastels?

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:48

Het gaat er niet om dat het anders moet, maar mijn resultaat ziet er gewoon zo anders uit dan de meer `zachtere`werken die ik hier heb gezien. Dat vond ik gewoon vreemd. Realistisch of niet, meestal zie je bij pastel toch iets anders. Ik merk hier trouwens wel dat de meesten waarvan ik het `betere`werk heb gezien niet vegen, terwijl in hun werk wel hele mooie overgangen zitten.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:02

oneilltje: ik denk haast dat je die zachtheid mist omdat jij minder krijt op t papier hebt zitten.
Bijv door enkele streepjes heen zie ik nog het papier, ik denk dat als je heel t paardje gevuld zou hebben met krijt (niet smeren, maar lekker doorwerken met al je krabbels zoals t er op de tekening in je topic staat) en er daarna nog net n laagje overheen had gezat, dat je tekening dat wel zachter had geoogt .

Tenminste... zo merk ik dat n beetje in mijn tekeningen. Het begin is allemaal grof en pas na een aantal lagen krijg ik die zachtheid van t pastel te zien .
Hoop maar dat je er wat aan hebt .

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:07

Via PM werd ik erop geattendeerd dat mijn tips wel erg handig waren om in dit topic te zetten

Het gaat over werken met aquarelpotloden

Tip 1: Koop vrij glad aquarelpapier, het is niet zo heel erg duur als je het in de aanbieding koopt. Aquarelpapier met bobbeltjes is een beetje lastig met potloden. (rond de 3 à 5 euro heb je 20 vel A4 formaat)

Tip 2: Koop ook meteen een rol spanband voor aquarellen. (5 euro voor een gigantische rol)

Tip 3: Bij de gamma hebben ze gratis resthout, kijk eens of daar een stukje watervast multiplex in zit, gebruik geen gelakt of gefineerd hout, want dat houdt geen water vast. (gratis)

Voor minder als 10 euro heb je je aquarel-uitzet compleet

Het spannen van je papier is ook vrij simpel. Maak eerst je houten plankje goed schoon, goed schrobben, zodat er geen geel meer vanaf komt. Daarna je plankje goed nat maken. Je aquarelpapier onderdompelen, zodat het goed nat is. Leg dit op de natte plek op het plankje. Strijk de luchtbellen eruit met een zacht sponsje. Dep het overtollige water weg met de spons. leg het aquarelspanband half over het papier, half op het hout. Strijk hier met je hand ook de luchtbellen onderuit. Laat het papier goed drogen en begin pas als het goed droog is geworden.

Eventueel wil ik ook wel een fotopresentatie maken als daar interesse voor is.

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:20

gráág foto's erbij

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:20

ja hier is ook interesse

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:36

Zachte pastels, verf en dergelijke: welk merk te kiezen?
Verschil tussen doeken.
Materiaalkeuze.

Het draait hier vooral om pigment. Meer pigment zorgt voor een consistentere, helderdere en intensievere kleurafgift. Doorgaans hebben de kleuren ook een langere levensduur en automatisch je schilderijen ook, maar daar kom ik later nog even op terug.

Ik hoor dat veel mensen met pastels van het Kruidvat werken. Daar heb ik zelf geen ervaring mee maar ik heb wel eens een setje verf gekregen van het Kruidvat (en ik vraag me nog steeds af wat ik ermee aanmoet). Het punt is namelijk dat er weinig pigment in de verf zit en de verf daarom ongeschikt is om serieus werk mee te verrichten. Er zit vooral veel rotzooi en bijvoegingen in waar je weinig aan hebt. De kleurechtheid is evenmin consistent. Ik zou het zelf niet kopen. Je kunt veel beter met bijvoorbeeld studenten-acrylverf beginnen dan met acryl of olieverf van het Kruidvat. Studentenverf kost echt geen fluit en je kunt er goede studies mee maken om de verf te leren kennen. Studentenverfs zijn: Amsterdam en Talens Van Gogh. Jawel, dit zijn STUDENTENverfs. Veel mensen zullen misschien verbaasd opkijken dat ik Van Gogh studentenverf noem maar het is goedkoop (naar verhouding van de ECHTE verf) en bevat veel minder pigment dan andere merken. Stapjes naar omhoog zijn dan Talens Rembrandt en verder omhoog gaan Winsor&Newton (dit is een heel fijn merk!) en Golden. Let wel, er zijn daarnaast voldoende kunstenaarsbenodigdhedenwinkels die je van degelijk advies kunnen voorzien. Amsterdam is er volgens mij alleen in een acrylvariant.

Wat is nu het verschil tussen acrylverf en olieverf?
Acrylverf is op waterbasis en kan dus verdund worden met water. De droogtijd is erg kort. Olieverf is een stuk giftiger en lost alleen op in speciale verfverdunners en terpentine. Voor al deze verfsoorten is een goede ventilatie in de ruimte waarin je werkt een must. Verfdampen zijn immers giftig. Het is dan ook niet te adviseren dat je op je slaapkamertje lekker gaat schilderen. Olieverf doet er minimaal 6 maanden over om volledig te drogen. 6 maanden?!! Jawel, 6 maanden. Na die tijd kun je er pas een vernis overheen doen. Te weten een tijdelijk vernis. Na wederom enkele maanden kun je het eigenlijke vernis eroverheen spuiten of schilderen, afhankelijk van welk soort je kiest (er is namelijk ook een spuitbusvorm). Vernis is eveneens erg giftig.

Waarom zou je dan in godsnaam voor olieverf gaan boven acrylverf? Olieverf geeft vele malen diepere en echtere kleuren. Acryl wordt al gauw kitcherig en onecht. Olieverf is rijker en intenser. Er bestaan overigens tegenwoordig ook olieverfs die oplossen in water en olieverfs die een korte droogtijd hebben. Deze soorten zijn wel zeer prijzig. De techniek staat voor niks.

Verf op doek... maar wat voor doek?
Wat is dan het verschil tussen linnen op doek en katoen op doek?
Linnen heeft de eigenschap te reageren op verf, waardoor de kleuren intenser worden. Linnen kan zonder tussenschotten niet op een groter formaat dan ongeveer 70 bij 90 gespannen worden omdat het dan gaat hangen (als een onderbroek!). Katoen kan zonder problemen en zonder tussenbalken op grote formaten gespannen worden. Katoen heeft een kortere levensduur dan linnen. Al die schilderijen van 400jaar terug die je in musea ziet hangen zijn linnendoek. Je kunt doeken ook zelf spannen, maar ik waarschuw je vooraf dat dit veel rotzooi geeft. Mocht er interesse voor zijn wil ik wel eens een demonstratie geven hoe doeken op te spannen. Linnendoeken zijn in de praktijk een stuk duurder in de aanschaf. Hoeveel duurder dan? Reken er maar op dat je minstens twee keer zoveel neertelt voor een linnendoek.

Waar zijn die driehoekige houtjes (soms van plastic) voor die ik bij mijn doek krijg? Een goede vraag. Wanneer je een schilderij maakt op je doek en de verf droogt verandert de spanning op het doek. Om het doek weer volledig op spanning te krijgen tik je in de gleufjes achterop je doek (in het hout dat tussen het doek zit) die driehoekige houtjes. Dan is je doek weer gespannen.

Ik heb mijn doek een tijdje weggelegd en nu zit er een deuk in. Kan ik er nu nog op schilderen? Als je een doek hebt liggen waar een deuk in zit kun je er zeker nog op gaan schilderen. Haal er even een strijkbout overheen en strijk de vouw eruit. Je kunt er nu weer op gaan schilderen.

Zachte pastels... er zijn zoveel soorten!
Goed, de soft pastels dus. Deze pastels zijn er in krijtvorm (meestal vierkant of rond) en gedrukt in potloodvorm. Wat is nu et verschil tussen al die soorten zachte pastels? Er is een wereld aan verschil!
Er zijn namelijk verschillen in hardheid, pastelopbouw (ofwel de ingredienten) en hoeveelheid pigment.

Hardere pastels zijn onder andere van:
Conté à Paris (pastels tendres/Carrés Conté)
Derwent

Zachtere pastels zijn onder andere van:
Koh-I-Noor
Winsor & Newton
Van Gogh
Rembrandt

Let wel dat de bovengenoemde medium zijn qua zachtheid. Voor nog zachtere verwijs ik je door naar Schminke, Sennelier of Maimeri.

Belangrijk is te weten dat met name de pastels van Van Gogh gemakkelijk breken, minder pigment en kleurdichtheid bezitten dan de betere merken. Wil je een stapje hoger ga dan voor Conté die zijn te krijgen in vierkante staafjes en gedrukt in potlood. Ze zijn erg hard dus het hangt ervan af of het soort bij je past of niet. Ben je Van Goghs gewend (ik noem ze altijd de amateurpotloodjes) en je wilt een stapje hoger dan zou ik voor Rembrandts gaan. De allerbeste zijn toch wederom de Winsor&Newton. Deze hebben een ontzettend grote dichtheid en de grootste hoeveelheid pigment. Ik zal even een voorbeeld geven:

Afbeelding

De linker is op gewoon fijnkorrelig papier met Van Goghs. De middelste is op Velours met Van Goghs, de rechter is met Van Goghs, Winsor&Newton en Conté. Alle drie zijn tekeningen die niet af zijn, maar de intensiteit zegt naar mijn idee genoeg, toch?

Wat te doen als je je krijtje laat vallen en het in duizend stukjes uit elkaar valt? Spaar je tranen. Raap alle stukjes bij elkaar, leg ze op een waterafstotende ondergrond, doe er een druppeltje alcohol bij en rollen maar! Rol het tot het weer een krijtje wordt. Laat het een paar dagen drogen en je kunt je krijtje weer gebruiken.

Papier. Welk papier te kiezen voor zacht pastel?
Het soort papier bepaalt hoe je tekening er uiteindelijk uit gaat zien voor een groot deel. Elk papier heeft namelijk een andere dichtheid. Is het machinaal geschept of met de hand? Welke korrel heeft het? Is het geschikt voor pasteltechnieken?

Geschikte papiersoorten zijn: Ingres, Magnani en andere zwaardere papiersoorten met een fijne korrel.
Zeer geschikt zijn tevens: velourspapier en ander fluweelpapier. Deze zijn echter niet overal te krijgen en worden tegenwoordig niet meer in Nederland geproduceerd.

Vragen kun je altijd tot me richten. Ik ben misschien wel wat langzaam omdat ik veel werk moet verzetten. Het kan ook altijd per PB maar de kans is dat ik er dan voor kies je te antwoorden via dit topic zodat anderen er ook iets aan hebben. In het verleden heb ik gewoon teveel tijd gegeven aan het antwoorden van een stortvloed aan PBs. Dat kan ik gewoon niet bijhouden en het kan dan een aantal weken duren voor ik alles gelezen en beantwoord heb.

Pastel kun je uitwaaieren met een penseeltje. Doe dit met beleid! Dat overdreven geveeg dat ik hier constant zie is amateuristisch en nergens voor nodig. Pastel is juist heel anders dan gewoon tekenen en lijkt meer op schilderen. Veeg met beleid. Veeg 1 a 2 laagjes, NIET MEER en voeg dan meer detail toe. Als je met beleid veegt veeg je niet meteen al je harde detailwerk uit. De grootste zonde bij het werken met pastel is juist dat overdreven geveeg. Gebruik een klein penseeltje (er zijn speciale pastelpenselen in de handel) en een doezelaar. Probeer eens wat minder te vegen en zie het resultaat. Bevalt het? Je kunt altijd nog een beetje meer vegen maar als je eenmaal te veel hebt geveegd is je tekening eigenlijk een veegfestijn dat er NIET professioneel uitziet en de overgangen zijn allerminst technisch vaardig. Het is een geknoei. Houd het dus binnen de perken.

Ook een overdreven copyright is nergens voor nodig. Je werk is auteursrechtelijk beschermd. Een klein watermerk is meer dan voldoende. Je kunt immers bewijzen dat jij de maker bent. Maak je dus niet zo druk. Zulke overdreven copyrights geven me de indruk dat je een beetje paranoide bent. Als ik een copyright teken gebruik is het of een onzichtbaar merk, of geen merk of een klein merkje. En mijn werk is zonder autorisatie gebruikt. Het is 1 keer voorgekomen, daarna nooit meer. De wet heeft het er namelijk op dat diefstal, ook digitale diefstal, tegen de wet is. Maak je dus niet zo ongerust. En blijf maar rustig tekenen. De wereld is er niet op uit je te beroven van je tekeningen. Een kleine waarschuwing voldoet doorgaans al. En dan kan ik met meer plezier naar je werk kijken en eens zien wat voor technieken je gebruikt hebt zonder dat er een grote DO NOT STEAL COPYRIGHT BLA BLA ARTWORKS voor mijn ogen danst. =)

Nogmaals, vragen en opmerkingen zijn welkom.

Char_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:12

hoi, ik heb even een vraag, ik teken de laatste tijd steeds meer en ben nu ook mensen aan het tekenen, maar ik krijg de neus niet voor elkaar wie heeft er tips?? (je kan me ook pb'en)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:26

Tip voor acryl-schilders:
Ik kreeg bij mn bestelling bij de kwast gratis een zeepje om de verf mee van mn handen te wassen. Maar ik kreeg er zelfs ingedroogde vlekken verf mee van het tapijt af.
Ik ga het ook eens op oude verfresten op mn kleren uitproberen.

Ik ben nu trouwens met een werk bezig waarin ik wat meer textuur in de achtergrond wil hebben. Voor mijn part plak ik er luciferhoutjes of kroonkurken op, maar misschien heeft iemand een beter idee? Het wordt iets zoals bij deze: viewtopic.php?f=68&t=556991&hilit= en ook op hetzelfde formaat. Maar dan dus met een reliefachtergrond. Het moet wel met iets zijn wat je zo`n beetje overal kunt vinden.

Limitless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:43

heeft er iemand tips voor olie pastelkrijt ofzoiets en hoe je het beste een lichaam kunt tekenen en waarmee te beginnen ( begin altijd met de benen )

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:46

waar je begint is voor iedereen persoonlijk
gewoon goed kijken, meer kan ik dr niet van zeggen(oftewel niet echt tips )
oliepastel weet ik ook niet, geen ervaring mee

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:18

Dark_Bloom schreef:
gráág foto's erbij

Nevony schreef:
ja hier is ook interesse

Bij deze een heuze tutorial viewtopic.php?f=68&t=574989

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:17

Ik zie dat dit topic niet echt vlot meer loopt op dit moment. misschien hebben jullie hier iets aan:

Wanneer lijkt het paard op de foto?

Het paard lijkt op de foto als je zn uitstraling op papier overbrengt. Op de tekening kun je daarvoor zelfs van de foto afwijken en het nog eens extra benadrukken. Kijk bijv. naar:

-hoe ver open staan de neusgaten? (relaxted of opgewonden)
-vriendelijke ogen(reflecteert veel wit) angstig/kwaad oog(laat wit in ooghoeken zien), hoever staat het oog open(doezelt/slaapt het paard veel)
-orenspel(puntjes naar elkaar gericht of niet) (richting van de oren) (grote ezelachtige oren of fijne kleine ponyoortjes)
-aders(liggen de aders zichtbaar en opvallend op de huid of niet)
-oprichting hoofd(het ene paard kijkt van nature wat meer opwaarts dan het andere)
-vacht(het ene paard heeft een enorme bos en de ander is zo glad als een spiegel)
-voorpluk (lang/kort dik/dun)

gebruik voor het portretteren van een paard altijd een foto waarop hij z`n meest gebruikelijke en typische uitstraling toont.
gebruik bijv. voor een fel en wat angstig paard geen foto waarop hij half staat te slapen.

Ik heb dit stuk ook naar nevony ge-PB-ed, die is op dit moment namelijk iets van een tekengidsje ofzo in elkaar aan het zetten.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:28

dat is handig oneilltje. Vaak is het met een tekening zo dat hij nog zo mooi kan zijn, maar voor een echt portret moet hij ook op het paard lijken.

Trouwens zijn er hier ook mensen die niet van foto tekenen, maar in het echt? ik ben zondag met een vriendin in artis geweest en we hebben toen een tijd lang bij de giraffen gezeten. Met schetsblok en al, om ze te tekenen (we trokken veel bekijks, vooral oude oma'tjes die het zo leuk vonden wat we deden en ons wilde knuffelen enzo), maar het tekenen zelf vond ik moeilijk. Ik lette op de houding en uitstraling. Ik heb nu een enorm grappige giraffe staan, die zijn rug naar je toekeert. Klompeet met eigenwijze flaporen.
Mijn vriendin (die best heel goed kan tekenen) heeft een giraffe getekent die zo'n arrogante, uit de hoogte blik heeft. Ook heel leuk.

Toch zijn (vooral bij mij) de details hierdoor minder.
Hoe doe je dat nou, tekenen van een levend model (vooral dier) wat dus niet stil zit. Is dit mogelijk?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:25

Tekenen van levende modellen, vooral dieren vergt enige oefening. Je moet vlug schetsen kunnen neerzetten, dit doe je met slechts enkele lijnen om vlug de houding of uitdrukking op papier te krijgen, want het dier zal zo weer bewegen en dan is de houding weer weg. Waarom zou je dan niet een foto nemen? Juist omdat je van live-model tekenen heel erg veel leert over gedrag, verhoudingen, hoe het dier in elkaar steekt enzovoorts. Het is dus van belang dat je veel schetsen in een korte tijd neerzet om dan vervolgens enkele schetsen te kiezen die je verder gaat uitwerken (hoever dat mag je helemaal voor jezelf bepalen natuurlijk, soms heb ik een schets met ene heel mooi uitgewerkt hoofd en borstpartij maar de rest van het lijf blijft heel schetserig).

Dit is in elk geval hoe ik werk. Als ik ergens ga zitten, observeer ik en krijg ik na een tijdje vanzelf de kriebels te schetsen. Hiervoor gebruik ik een dummy en ofwel een kooltje, ofwel een mechanisch potlood, of inkt. Neem GEEN gum mee. Daar heb je gewoon echt de kans niet toe, dan mis je weer vanalles interessants.

Het hele punt met schetsen is zo dat je opzetlijnen gebruikt voor de verhoudingen. Ben je niet zeker over de verhoudingen, gebruik dan je potlood. Hoe doe je dat dan? Je strekt je arm recht voor je uit, doet het oog dat het dichtst bij het potlood ligt dicht en meet met je vingers langs het potlood af hoe groot het oor bijvoorbeeld is, hoe lang de snoet is, en zet dit in dezelfde verhoudingen als je van het potlood hebt afgemeten met je nagel op papier, zo krijg je de verhoudingen van je live-models goed op papier.

Het is echt geen schande als je na een middagje observeren met 6 schetsen thuiskomt of met 36 schetsen. Het makkelijkst is toch wel ergens in een afgelegen wei schapen tekenen. Waarom schapen? Omdat mensen geen interesse in schapen hebben (en wel in bijv. paarden, dan krijg je aandacht enzo, net als in de dierentuin of het park daar kan ik me heel vaak aan ergeren, dan ben ik meer aan het praten dan tekenen) zodat je met een gerust hart kunt oefenen zonder dat je bang hoeft te zijn dat mensen commentaar gaan hebben op je beginnelingenniveau (want daar had ik echt last van toen ik 15 was! Gek werd ik ervan). Goh, mooi hoor, bla bla bla.

Wat bij mij altijd HEEL goed helpt is een bordje meenemen waarop staat: verboden tekenaar te voederen. gelieve niet tijdens de schets met tekenaar praten. betreden op eigen risico. dankuwel.

Heel veel tekenplezier! Ik heb zelf heel veel geleerd van live-tekenen en het is een van de redenen dat ik nu zo snel kan werken.

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 13:29

hihi, zo'n bordje ga ik ook maar in elkaar knutselen. Ik heb met diezelfde vriendin alvast de afspraak gemaakt nog maar eens een teken middagje in te lassen. Dan willen we op de fiets er op uit en in de polder schapen ofzo na te tekenen. Ik hoop daar minder last van knuffel oma's te hebben.