Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:38

Ik begrijp dat veel mensen inderdaad de schoonheidsfoutjes weghalen, maar zelf ben ik ook, mede door een andere fotograaf geïnspireerd geraakt het zo natuurlijk mogelijk te houden. Dat vind ik zelf het leukste aan fotografie en de uitdaging.

Mocht het echt een ding worden: scherpte toevoegen en dat soort dingen zou ik dan oké vinden, meer niet.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:41

Ik denk dat we het wel wat ingewikkeld maken nu. :')

Eens dat het gebruik van AI om achtergronden te veranderen, verwijderen, toevoegen etc in een topic als een fotobokaal wedstrijd niet thuishoort. Dat het alleen bvb bijsnijden, rechtzetten van een foto, wat belichting correcties en misschien een foto omzetten van kleur naar zwart wit, zou moeten zijn. Geen dingen toevoegen of verwijderen. Vond daar vorig jaar ook wat van.
Maar ik denk dat de intentie van dit topic heel anders was bedoelt. Maar misschien interpreteerde ik het gewoon heel anders toen ik het topic voor het eerst opende?

Zowel telefoon fotografie, amauteur fotografen en ook gevorderden motiveren om gewoon iets leuks met het thema te doen en erop uit te gaan. Een stok achter de deur om wat vaker met fotografie bezig te zijn in een bepaald thema. En dan zelf aangeven of je open staat voor feedback om echt je fotografie omhoog te krikken of dat je het gewoon voor de leuk doet.
Hoe meer regels je toevoegt, voor zowel foto's aanleveren als het hele stemmen, hoe minder animo er gaat zijn denk ik. Al helemaal van de telefoon/amateur mensen.

Het hele stemmen zou wat mij betreft al weg mogen vallen omdat ik het daar niet voor doe, maar ik zal wel één van de weinigen zijn.
Als het echt om het krijgen van stemmen gaat, winnen, dan doe ik wel weer mee met het fotobokaal (waar hopelijk dit jaar wel iets meer regels aan verbonden zijn..)

Hier hoop ik gewoon maandelijks met een leuk thema aan de slag te gaan en wie weet eens buiten m'n normale boekje geïnspireerd te raken door anderen. Zonder teveel druk en poespas..

oji

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:46

Eens hoor, van mij mag het hele stemmen ook achterwege blijven. Ik vind het veel interessanter wat mensen van mijn foto's vinden of anders zouden doen, als hoeveel punten ze er voor willen geven en hoe ze het tov andermans foto's vinden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:49

Maar wie bepaalt dan het thema voor de volgende maand, als je het stemmen op de foto's wegneemt?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:54

Als iemand bvb Marlies iedere maand het nieuwe thema zou willen aankondigen, zouden we ook als deelnemers wat ideeën van thema's kunnen aandragen via PB of bij het aanleveren van de foto's? Dan heb je volgens mij tegenwoordig genoeg opties online om met een spinner wat woorden in te vullen die random een thema eruit gooit? Ik noem maar wat :') _O-

Ik bedoel in ieder geval te zeggen dat het hele idee van stemmen en de beste zijn, misschien niet het doel van dit topic zou moeten zijn. Als je de doelgroep groot wil houden dan.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:13

Of, in plaats van op foto's stemmen.
Ieder die wil brengt een idee in en we stemmen op wat het volgende thema wordt.

Dan laat je het stemmen op de foto's los. En leg je de nadruk vooral op het inspireren, bezig zijn met fotografie, waar ook het geven en ontvangen van feedback bij kan horen.

(Dan blijf ik nog steeds bij dat het geen bewerktopic zou moeten zijn met heftige aangebrachte veranderingen in de foto's)

Toevoeging: Zelf geen voorkeur voor wel of niet stemmen op de foto's. Ik snap argumenten voor beide opties. Ik ben stelliger in de hoeveelheid bewerken van een foto.
Laatst bijgewerkt door Ingenting op 03-04-26 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:16

Ik vind het stemmen juist wél leuk!

En nabewerking eigenlijk helemaal niet. Beetje kleurcorrectie oke, maar touwtjes weg shoppen enz vind ik voor hier echt te ver gaan. Het gaat toch om het fotograferen en niet om het nabewerken, daarnaast zal niet iedereen toegang hebben tot photoshop enz (de betaalde varianten) ik in ieder geval niet.

En het is juist een onderdeel van het fotograferen dat je oplet op de compositie (groeit er geen boom uit een hoofd) en dan vind ik persoonlijk het mega storend als iemand dat soort dingen met één druk op de knop in een betaald bewerkingsprogramma kan wegwerken..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:28

Als een touwtje weghalen al niet mag :=
Ik dacht dat de bedoeling was dat je met het thema in je achterhoofd op pad ging en een foto gaat maken. Wat maakt het dan uit wat iemand er vervolgens mee doet. Het doel (op pad en foto maken) is dan toch al behaald.
Als je het dan niet mooi vindt dan stem je er toch niet op.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:28

mvdende schreef:
Ik vind het stemmen juist wél leuk!

En nabewerking eigenlijk helemaal niet. Beetje kleurcorrectie oke, maar touwtjes weg shoppen enz vind ik voor hier echt te ver gaan. Het gaat toch om het fotograferen en niet om het nabewerken, daarnaast zal niet iedereen toegang hebben tot photoshop enz (de betaalde varianten) ik in ieder geval niet.

En het is juist een onderdeel van het fotograferen dat je oplet op de compositie (groeit er geen boom uit een hoofd) en dan vind ik persoonlijk het mega storend als iemand dat soort dingen met één druk op de knop in een betaald bewerkingsprogramma kan wegwerken..

Ik deel dezelfde mening ook over het stemmen.:)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:36

Ik vind stemmen ook leuk, het is een compliment voor de fotograaf en dat gun ik de bokker in kwestie ook echt.

De sfeer in de fotobokaal vorig jaar vond ik (als toeschouwer) ook helemaal anders. Toen voelde het allemaal wel wat oneerlijk. Dit topic voelt leuk en sportief.

Ik zal nooit winnen en met mij veel telefoonfoto's / amateurfoto's. Daar lig ik echt niet wakker van, ik heb deze maand genoten van de (grotendeels mislukte) fotoshoot, daar draait het toch gewoon om :)

Daarnaast heb ik liever dat iemand uit dit topic het thema verzint, dan AI dit te laten doen :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:57

Ik begrijp dat heftige nabewerkingen niet meer onder fotografie vallen, je zit dan op de grens tussen wat een foto is en wat een digitaal kunstwerk wordt.

Maar als we zelfs een basis nabewerking zoals het wegwerken van een touw/ fotografiehalster al gaan verbieden gaat voor mij de lol er wel af. Dat is namelijk gewoon onderdeel van mijn fotografie proces, en de foto's die ik heb ingestuurd worden ook op die manier geschoten. Ik gebruik geen fotografiehalster om vervolgens een foto online te gooien waarbij een touw te zien is waarvan het de bedoeling is dat het weggewerkt wordt.

Sterker nog; ik fotografeer zo dat een nabewerking wel móet. Iedereen die in RAW fotografeert zal dat wel herkennen denk ik :)

Ik zou het ook prettig vinden als er niet zoveel haken en ogen bedacht worden en we gewoon lekker bezig gaan zijn met het maken van foto's. Dit ellenlange gediscussieer haalt de lol er sterk vanaf eigenlijk.

Dus ik denk dat het tijd wordt dat Marlies er een harde klap op geeft en we dan allemaal voor onszelf nagaan of we kunnen leven met die beslissing. En zoniet; helaas kunnen we het niet iedereen naar het zin maken :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 17:01

Het topic is niet van mij maar de OP was al aangepast, kunnen we het niet gewoon een maand proberen zoals het er nu staat?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:04

Bellatrix schreef:
Het topic is niet van mij maar de OP was al aangepast, kunnen we het niet gewoon een maand proberen zoals het er nu staat?

Jij bent de TS, dus het is jouw idee. Naar mijn mening is dit dus wel jouw topic en ben jij degene om er een klap op te geven. Ik begrijp dat je het graag iedereen naar het zin wil maken, maar met zoveel meningen gaat dat niet lukken...

Ik vind het goed om aan te houden wat er nu in de OP staat en eventueel in mei nog eens te herevalueren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 17:06

Ik heb dit topic nieuw leven ingeblazen met F_Orumster.

Maar dan doen we het deze maand zoals nu in de OP staat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:11

+:)+

Nu eens nadenken hoe ik het thema Beweging ga invullen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 17:11

Ik heb wat ideeën maar daar heb ik hulp bij nodig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:32

Ik fotografeer inderdaad ook RAW. En voor degene die dat willen maar geen Adobe hebben een goede tip. Affinity is tegenwoordig gratis te gebruiken. En doet echt niet onder voor Adobe.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:32

Ik sta er wel een beetje hetzelfde in als Marjo, ik werk ook in raw en dan bewerk je na. Maar iedereen die in jpg schiet, bewerkt de camera ook na. Zeker iPhone zie ik vaak een halo geven en dus een teken van een sterk hdr effect.
Ik ben (nog) niet goed in photoshop, dus grote trucjes haal ik niet uit. Lightroom is fijn voor raw, geen grote trucjes daar.

Er is zeker een discussie te voeren over wanneer iets fotografie is en wanneer iets meer beeldbewerking is. Ik denk dat team beeldbewerking een ander topic zou verlangen, met een voor en na- vertoning? Zo'n topic is ook wel actief.

Ik vind het stemmen wel leuk, maar vooral omdat diegene dan het volgende thema kan bepalen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-04-26 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:38

Zelf schiet ik ook RAW en ja dan zul je er wat aan moeten doen. Daar heb ik dan ook geen probleem mee.

Een touwtje wegwerken zit voor mij op het randje van kan net wel. Want een paard los buiten laten staan is niet altijd een goed plan, dus dan is er soms geen alternatief.

Maar heb je een portret van een persoon, waarbij er spontaan een lantaarnpaal uit het hoofd groeit, dan vind ik weer dat je dan de foto beter had moeten vormen bij het maken en niet bij het nabewerken.

Het is een dun lijntje. Maar wat al eerder is aangehaald van hele achtergronden vervangen is voor mij sowieso no go.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:56

Joh.. Het is geen wedstrijd op leven en dood, toch? Gewoon aan de hand van een thema lekker op pad. En ik denk dat iedereen voor zichzelf wel kan aanvoelen wat nog onder regulier bewerken valt, en wat richting werkelijkheidsvervalsing gaat.
Dus wat mij betreft: nabewerken mag/ werkelijkheidsvervalsing niet. En dan zal de een er best verder in gaan dan de ander, maar dat maakt toch eigenlijk niet uit.
Het stemmen is leuk ( en ook leuk dat diegene dan het volgende thema mag bepalen), maar zo'n halszaak hoeft er imo niet van gemaakt te worden

Als dan een keer iemand wint die meer bewerkt heeft dan ik prettig zou vinden... Prima. Diegene weet dan zelf ook wel of het óp of eigenlijk over de grens was. "Winnen" wordt dan vanzelf minder leuk, toch?

Duss.. Gewoon het aan het gezond verstand laten. En mocht nu bokker X steeds winnen omdat bokker X nu eenmaal fantastische foto's maakt, maar daardoor uitgeput raakt qua themas verzinnen... kunnen we bokker X gewoon een maandje uitsluiten van niet zo zeer deelname (mooie foto's kijken is altijd leuk) ... maar van winnaarschap }:) ( er mag dan domweg een maand niet meer gestemd worden op bokker X)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 20:01

Als er een herhaaldelijke winnaar is, kan de winnaar ook aangeven de keuze aan de 2e of 3e te geven.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 20:06

Simpel op te lossen door te stellen dat je maximaal eens per kwartaal thema mag bepalen.

Een vergelijkbare constructie werkt zzeer goed in een grote facebook groep waar ik lid ben (niet foto gerelateerd)

Daar is eens per maand verkiezing van ee foto die omslagfoto wordt voor een maand, en dat kun je (in die groep) maximaal eens per 12 maanden winnen zodat iedereen een beetje kans heeft.

Die groep is extreeeeeem veel groter dan dit topic, dus eens per 12 maanden zou hier een beetje demotiverend werken voor de goede fotografen.

Maar maak de 'wedstrijd' wie de meeste stemmen heeft. Die wint.

Heeft die in de afgelopen 3 maanden nog geen thema bepaald dan kiest die thema.
Heeft die dat wel: blijft winnaar maar plaats 2 bepaalt dan thema.
Heeft die plaats 2 in de afgelopen 3 maanden al eerder thema bepaald, dan blijft die winnaar van 'zilver' maar krijgt derde prijs winnaar de kans om thema te bepalen.

Dan blijft de competitie leuk voor degene die al eerder won (kam immers nog altijd voor de eer winnaar worden)
Maar krijg je 0 frustratie dat steeds opnieuw dezelfde het thema bepaald.

Werkt in die facebookgroep (5000+ leden) zeer goed.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 22:35

Ik vind dit een heel leuk topic, en ik zou ook graag mee willen doen. Maar wat mij deze maand tegengehouden heeft, is het feedback geven. Ik ben hier niet zo goed in. Ik wil ook niemand op de tenen trappen met mijn mening, want fotografie is toch ook echt een kwestie van smaak en interpretatie. Dus dat maakt het voor mij lastig om de stap te zetten om mee te doen. Natuurlijk ga je geen foto's afkraken als het je smaak niet is, dat snap ik, maar een kleine verkeerde opmerking kan voor iemand misschien best pijnlijk zijn? Ik weet niet of dat zo is? Ik zou het wel leuk vinden, en het zou ook weer een motivatie zijn om er weer op uit te gaan met de camera. Want op de vakanties na doet mijn camera vrij weinig de afgelopen jaren, terwijl ik vroeger echt graag en vaak op pad ging. Iemand nog tips hoe ik het beste met feedback geven omga?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 22:41

Je hoeft niet op iedereen feedback te geven. Kies gewoon een paar foto's uit waar je graag wat over wil zeggen. En je mag best eerlijk zijn, als je iets stoort aan een foto mag je dat gewoon zeggen. Daar leert de ander weer van. Gewoon netjes melden dan wordt dat prima geaccepteerd.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 22:51

Dank je! Ik vind het namelijk ook niet echt fijn of eerlijk om alleen maar de foto's eruit te pikken die ik echt suuuper mooi vind, zodat ik alleen maar 100% positieve feedback kan geven. Maar zoals gezegd: iets minder positieve feedback geven vind ik best lastig en spannend. Maar aan de andere kant, als je het nooit doet, leer je het natuurlijk ook nooit.