[TEK] Februari's teken uitdaging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:22

In het kader van minder is meer (maar meer is ook meer) ook nog tussen alle bedrijven door weer met aquarel zitten prutsen:

Afbeelding

Close up van de edele delen van (Papaver orientalis) Koningin Charlotte :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:12

Mooi, mooi en mooi!

Tussen de bedrijven door bezig met Zonnebloemen van van Gogh met aquarel. :') Voor in het nieuwe lijstje. Te veel hooi op mijn vork wellicht maar wel leuk.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:50

Songtekst:
Op a3, een stuk groter dan ik normaal werk (ongeveer 4x zo groot :+ ), maar dat past dus ook niet in de scanner.
Baalwel een beetje van de ogen, pas toen ik die met pen had bedacht ik me dat die naar het eten moesten kijken en niet recht naar voren.. Maar gummen gaat niet met pen.

Afbeelding

Kuggur

Re: [TEK] Februari's teken uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:53

Creepy....

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:02

Wat een leuk topic! Ik heb het tekenen onlangs weer opgepakt, na vele jaren er niets aan te hebben gedaan. Onze hond en kat, en een cartoon van onszelf, dus mens&dier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:34

Geen idee van de titel roodvos. “Siamese twins eating wire” is volgens mij geen bestaande songtekst. :)) Hij is wel eng zeg!

Leuk dat je het weer oppakt Mo, fijn contrast ook.

Over contrast; bam, die ijsvogel van jouw moeder Ibbel! Knalt daardoor echt van het scherm, heel gaaf.

Hier vanavond twee kraanvogels (niet gehinderd door referenties, was wellicht toch verstandig geweest, maar ‘losse hand’ is ook goede oefening) met inktpen. En een oefening met blaadjes en kleur in aquarel. Ik zie nu wel dat het thema dode boom was, nou ja, soit :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 02:19

Oeh, mooie kraanvogels, nog indrukwekkender doordat je geen ref. hebt gebruikt.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:18

Mooi Elanor, die referentie was ook nergens voor nodig zo te zien want ze zijn goed geslaagd.
En ook levende bomen gaan op een gegeven moment dood, je hebt m gewoon iets te vroeg getekend. :Y)

"Siamese twins eating wire" is inderdaad niet correct.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:46

De songtekst kan ik echt niet raden... :o
Vind hem ook een beetje eng, knap. Maar eng. _O- Iets met twee hoofden op 1 lijf is gewoon niet oké. _O-

De kraanvogels vind ik super knap! Dat je dat kan zonder referentie... Elke keer als ik dat probeer komen er bij mij hele gekke dingen uit... := :=

Mo: Vindt ze erg mooi om te zien! Ze zijn super mooi eenvoudig... Geen lijntje te veel of te weinig. Hele mooie stijl!

Ik heb een replica proberen te maken van een tekening van Anne Stokes. Had mijn houtskool nog eens opgediept. Nouja. Mijn goede vind ik nergens (die zit ergens in een verhuisdoos) maar heb er wel nog van de action liggen.

Ik concludeerde wel al heel snel dat houtskool meer ruimte nodig heeft dan 14x20 biedt wanneer je dit soort dingen wil doen... Dus op een gegeven moment ging de achtergrond niet meer uit komen en ben ik gefrustreerd geraakt. :o Ik wil hem wel nog eens proberen maar op een groter formaat en wellicht met een dun potlood lijntje eerst de grove verhoudingen schetsen van de achtergrond zodat ik me daar op kan richten.

Maar ik ga hem toch posten. Ik edit zo even met de link van het origineel maar moet de foto van mijn mobiel halen.

Afbeelding
En het origineel:
https://i.pinimg.com/originals/10/e9/98 ... b2fae9.jpg
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-02-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:10

Songtekst: Two Heads van Jefferson Airplane?

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:29

Ibbel: Nope, ook niet.

Ayasha: Oef, dat is ook wel een uitdaging met houtskool, zeker op zo'n klein formaat, maar je hebt het er nog goed vanaf gebracht. Eigenlijk zijn de lijnen van de houtskool al te dik voor de omlijning denk ik, zeker gezien het origineel dat eigenlijk niet heeft. Zou het niet beter werken om eerst met potlood licht een tekening te maken, en die daarna "in te kleuren" met houtskool, maar daarbij alleen naar licht en donker te kijken en niet de lijnen ook weer te tekenen? Je ziet dat de oorsponkelijke tekening die ook niet heeft, bij bijvoorbeeld het voorste voorbeen zie je het verschil tussen het been en de achtergrond juist omdat het voorbeen lichter is dan de achtergrond, niet omdat er een lijn omheen zit. Naar mijn idee is houtskool sowieso beter geschikt voor donkere en lichtere vlakken dan voor lijnen, maar eigenlijk heb ik het niet zo op houtskool en doe ik er nooit wat mee, dus weet ik het niet zo goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:47

Klopt roodvos! Heb al super lang niet meer met houtskool gewerkt dus was even "kwijt" dat je daar toch wel gewoon iets meer plek voor nodig hebt. Normaal werk ik graag op een kleiner formaat maar met houtskool is dat gewoon niet handig. Verder heb je idd geheel gelijk. :j Ergens halfweg de tekening begon ik dat ook door te krijgen. _O- Heb nu op groter formaat nog eens een raaf gemaakt (comfortabel onderwerp) om weer een beetje feeling te krijgen met houtskool en wil hem dan nog een keer proberen. :j
Ik heb vroeger heel veel met houtskool getekend, ik merk nu ik 'm voorzichtig wat geslepen heb dat ie ook fijner "werkt".
Wat voor mij fijn is aan houtskool is dat ik meer "los" moet tekenen. Waar ik bv in mijn eigen gezicht te veel lijnen zet ... Met houtskool móet je zoals je zegt echt met donker en licht werken ipv met lijnen. Eigenlijk zou ik tussendoor echt gewoon vaker met houtskool moeten werken om dat lijnen los te laten.

Ik weet alleen niet goed hoe ik verder moet met mijn raaf. :') Ik zit een beetje vast met z'n houding. := En vindt geen echte referentie die het stuk dat ik niet gemaakt krijg, weer geeft. _O- (weer een knap staaltje: eerst doen, dan denken.)

Afbeelding
De bedoeling is trouwens dat er nog een tweede bij komt. Vandaar dat ik zo laag begonnen ben en in deze houding. :=

Ben overigens nog steeds geleidelijk aan hier en daar wat donkerder aan het maken maar beetje per beetje gezien je eens te donker, niet veel meer kan om het echt terug op te lichten met deze potloodjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:55

Houtskool doe ik niet onder a3 formaat. Probeer ook zo min mogelijk met lijnen te werken, meer vlakken.

Ik heb een interessante foto van een raaf gemaakt die bij ons in de tuin zat. Er woont nl. een paartje raven op onze boerderij, ik weet ook waar hun nest is, op ons land, in de klippen aan zee direct naast één van de watervalletjes.

Ik ben van plan die foto als referentie voor een tekening te gebruiken, nog even moed verzamelen... ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:58

Ayasha, ik vind allebei je houtskooltekeningen erg mooi! Ik kan me niet herinneren dat ik ooit echt met houtskool gewerkt hebt, maar ik vind dat je er nog steeds heel veel details in krijgt.
Mooie diepte zit er in de kop.

Je vogel, volgens mij heb je de schets 'te plat' gemaakt en moet het wat dikker:
Afbeelding

Wij hebben op twee plekken in de woonkamer een schilderij van mij hangen. Eens in de zoveel tijd hang ik er iets anders neer en zo heb ik vanmiddag mijn vogel opgehangen in de woonkamer. Ik helemaal happy met mijn roze vogel, knalt helemaal van de witte muur af, zeker in vergelijking met wat er eerst hing. Vraagt mijn vriend vanmiddag doodleuk wanneer ik het schilderij af maak -O- :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:01

Annetje schreef:
Vraagt mijn vriend vanmiddag doodleuk wanneer ik het schilderij af maak -O- :+

Haha, die is klassiek!
En laat me raden, hij tekent/schildert zelf niet...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:06

Heb je hier iets aan Ayasha?
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:08

Kuggur: _O- Ben nu op a4 bezig. := Kan me niet meer herinneren wanneer ik nog op A3 gewerkt heb. Mijn bureau is daar momenteel eigenlijk niet groot genoeg voor. (als het huis ooit af geraakt is het de bedoeling dat er een bureau komt waar alleen op getekend wordt. Dus niet "studie, laptop, boekenkast, tekenen, papierwerk enz." zoals nu. := )

Annetje thx! Die lijn ziet er idd een stuk logischer uit! :j Ik zag het even niet meer. :=
Ik vind houtskool eigenlijk echt heel leuk materiaal.. Maar het is zoals Kuggur zegt; je moet echt best op flink formaat werken (of het heel erg versimpelen.) en dat was ik dus even kwijt. Maar buiten dat vind ik houtskool heel fijn spul eigenlijk. Ik werk wel graag met hele zachte materialen overigens. :) Kleurpotlood krijg ik maar niet onder de knie omdat ik het pigment er voor mijn gevoel niet in krijg.

Lief van je vriend.... _O- :') Ik vind hem eigenlijk mooi zoals ie nu is, lekker knallend! Ik persoonlijk zou er niet meer te veel aan doen. :n Leuk he, mannen? :')

Ibbel: ja, voor de borstkast af te werken iig wel. :j Al denk ik dat ik voor de houding van mijn vogel ietsje meer naar Annetje haar lijn zal moeten werken. Maar het helpt wel voor de structuur van het vederkleed en de staart nog wat bij te werken in de mate van het mogelijke (helemaal goed ga ik het niet meer krijgen vrees ik.) Thx!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:09

Kuggur schreef:
Annetje schreef:
Vraagt mijn vriend vanmiddag doodleuk wanneer ik het schilderij af maak -O- :+

Haha, die is klassiek!
En laat me raden, hij tekent/schildert zelf niet...

Hier een zelfde soort reactie op mijn tekening van mijn kat:
"Welke kat is dit dan? Darwin was toch niet zo rood en dat zwart was toch niet zo zwart?"
*zucht* :+

Gelukkig is-ie over Grise wel enthousiast, die heb ik ondertussen ingelijst met een zwarte passepartout.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:28

Als je de foto van Ibbel zo ver mogelijk kantelt kom je erg in de richting. Wat je dan nog wel moet doen is de stand van de pootjes aanpassen. Of je zet de ondergrond ook zo schuin natuurlijk.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:44

Ook weer waar Jis! :D jullie zijn helden! Kan ik morgen mee verder! :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 23:48

Moeilijk die vogel! De foto lijkt er wel op, maar toch weer net niet. Afbeelding

Mijn prachtige tekenskills kwamen dan op zoiets uit, maar nu heeft ie weer obesitas.
Afbeelding
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken! Ik ben net ook nog aan een nieuw schilderij begonnen. Heerlijk áltijd om zo'n wit doek vol te kliederen met kleurtjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:32

Je maakt 'm te rond van onderen, zo te zien.
Achter de poten eindigt het lijf echt en gaat-ie haaks omhoog, en ook het stuk borst/buik is vrij recht.
Raven zijn hoekige vogels, ook als ze rechtop staan staat de nek er op als een tuiger, recht omhoog dus :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:26

zoals ik het zie volg je eigenlijk haast gewoon de lijn van de vleugel en dan zou de mijne zin "borstlijn" iets lager mogen doorlopen omwille van het omkijken omdat ie iets gedraaid staat in tegenstelling tot eentje die geheel "naar voren" kijkt. (mijn nieuwe hobby is foto's van raven kijken _O-)
Raven zijn idd redelijk hoekige vogels. :j Maar ze zijn zo mooi :+:

Ben ook benieuwd naar jouw werk Kuggur! (van de raaf)

Bedankt voor jullie tips! :o Het is niet eens een prompt. :o

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:13

Leuk die raaf! Misschien er ook gewoon voor kiezen dat hij niet helemaal op het vel past. :j

In plaats van favoriete song een probeersel bij een van m’n favoriete gedichtjes. De tuinman en de dood. Qua techniek eens wat lossers geprobeerd dan ik normaal doe, best tevreden over. :)

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:16

Oh ik vind dat knap gedaan! Dat ‘rokerige’ is heel knap! Het is écht niet makkelijk om dat geestachtige op papier te krijgen vind ik.
Hij is leuk! :D