[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:19

Nayomie schreef:
d4rkhorse schreef:
sorry dat ik hier even tussen val :p
maar ik vroeg me af of jullie nog tips hebben voor mij en misschien andere hoe jullie aan "veel" klanten geraken :)

Ben zelf ook niet zo populair maar 1 ding kan ik je wel meegeven, een werkend linkje naar je website in je onderschrift. :D

oei haha heb mn website even offline gezet omdat ik hem aan het updaten ben :p

Nayomie

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:22

Ohh vandaar, dan heb ik voor nu niks gezegd :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:33

Wat netwerken betreft, heb je wel eens je hoofd en je werk laten zien op stallen en maneges? Ik werk zelf niet in opdracht, maar ik heb eens een portret gemaakt van mijn verzorgpaard en die ging toen als een zoet broodje door de whatsappgesprekken en ik kreeg daar best veel reactie op toen. Misschien is dat een manier die je aanspreekt?

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:39

Telpeva schreef:
Wat netwerken betreft, heb je wel eens je hoofd en je werk laten zien op stallen en maneges? Ik werk zelf niet in opdracht, maar ik heb eens een portret gemaakt van mijn verzorgpaard en die ging toen als een zoet broodje door de whatsappgesprekken en ik kreeg daar best veel reactie op toen. Misschien is dat een manier die je aanspreekt?

Op stal heb ik bijna alle paarden getekend :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:41

Yay voor Clip studio, dit werkt inderdaad fijner om te tekenen als Photoshop, volgens mij ben ik om :+

Test schetsje van vandaag, is in een uurtje gemaakt oid? is de eerste keer dat ik met dit programma werk.
Afbeelding

Ter vergelijking, deze tekening was van een paar weken terug en heb ik toen een uur of 3 over gedaan, ik was toen uit frustratie gestopt omdat het nergens naartoe ging (Photoshop)
Afbeelding

Het hele tekenen gaat veel makkelijker en intuitiever in Clip studio, fijn programma is dat zeg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:07

Ik gebruik Photoshop al meer dan 12 jaar maar eigenlijk alleen voor fotobewerking/editing, daarvoor is het een geweldig programma. Om mee te tekenen vind ik het echter niet zo prettig :n

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:27

Jouw digitale werken vind ik heel gaaf Fenrir. Als je geen photoshop gebruikt, wat gebruik je wel? Sai?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:32

Grotendeels SAI en Photoshop voor de afwerking (niet om te tekenen, maar meer contrast/kleur etc. nog een beetje aanpassen). Al heb ik ook wel eens wat in Photoshop gemaakt voor ik SAI ontdekte. Ik heb van de week de trial versie van Clip Studio gedownload, daar ben ik ook erg benieuwd naar.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:41

d4rkhorse schreef:
Nayomie schreef:

Ben zelf ook niet zo populair maar 1 ding kan ik je wel meegeven, een werkend linkje naar je website in je onderschrift. :D

oei haha heb mn website even offline gezet omdat ik hem aan het updaten ben :p

Dan zou ik m alsnog online laten staan en een mededeling zetten dat je aan het updaten bent. Een site die offline staat is gewoon niet professioneel.

En mocht je het niet weten dat het tijdelijk is, zou ik verder klikken en er nooit meer naar kijken, want hij stond toch offline :=

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 09:07

Ik gebruik ook enkel Photoshop als het echt moet, en niet om te tekenen. CPS heeft die taak voor mij helemaal overgenomen :j

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:05

brittien schreef:
Werkt er eigenlijk iemand met de apple pencil? en zo ja, is het fijn in gebruik? En met welk programma werk je dan en of je voorbeeld tekeningen hebt? :D

niemand? :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 10:09

Op de ipad pro werkt men meestal met procreate.Zelfheb ik er geen ervaring mee maar heb wel al toffe dingen gezien :j Hou er wel rekening mee dat de apple pencil niet met elke ipad compatibel is.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:48

Ik doe ook wel tekenen op mijn tablet maar ik heb een samsung met een S pen, ik heb geen apple. Heb dus ook geen ervaring daarmee sorry :) ik weet niet of je dan waarde hecht aan mijn ervaring daarmee? wat ik wel fijn vind aan tekenen op een tablet op zich is dat je overal kan gaan zitten er mee, en hem op schoot kan houden als een schetsboek. Ik zit er vaak mee op schoot lui op de bank, tijdens tv kijken e.d. Ik gebruik de tekenprogramma's Infinite Painter en Autodesk Sketchbook, ik ben er niet helemaal over uit welke ik het fijnste vind, ze werken allebei ietsje anders. Een S pen (van samsung) heeft overigens net als een wacom een pressure functie, máár het heeft geen tilt of draaifunctie. Die mis ik wel soms, volgens mij heeft apple pencil die ook niet (ik kan er tenmisnte zo snel niks over terugvinden op internet)

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:25

Quebelle schreef:
Op de ipad pro werkt men meestal met procreate.Zelfheb ik er geen ervaring mee maar heb wel al toffe dingen gezien :j Hou er wel rekening mee dat de apple pencil niet met elke ipad compatibel is.

Ja, dat weet ik :j Ik heb vorige week de nieuwe ipad 2018 gekocht en daar werkt de apple pencil wel mee. :D
Ik was zelf ook van plan om procreate aan te schaffen :)

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:30

Telpeva schreef:
Ik doe ook wel tekenen op mijn tablet maar ik heb een samsung met een S pen, ik heb geen apple. Heb dus ook geen ervaring daarmee sorry :) ik weet niet of je dan waarde hecht aan mijn ervaring daarmee? wat ik wel fijn vind aan tekenen op een tablet op zich is dat je overal kan gaan zitten er mee, en hem op schoot kan houden als een schetsboek. Ik zit er vaak mee op schoot lui op de bank, tijdens tv kijken e.d. Ik gebruik de tekenprogramma's Infinite Painter en Autodesk Sketchbook, ik ben er niet helemaal over uit welke ik het fijnste vind, ze werken allebei ietsje anders. Een S pen (van samsung) heeft overigens net als een wacom een pressure functie, máár het heeft geen tilt of draaifunctie. Die mis ik wel soms, volgens mij heeft apple pencil die ook niet (ik kan er tenmisnte zo snel niks over terugvinden op internet)

Jawel! Alle ervaringen zijn leuk! :j Inderdaad het lijkt mij ook heel fijn om gewoon overal waar je wilt te gaan tekenen, het is heel handig mee te nemen. Wek vind ik dat de Apple pencil heer kwetsbaar is, en de manier hoe je hem moet opladen (in het gat waar je ook de oplader er in doet) vind ik ook heel onhandig.
Wat is die tilt of draai functie?
Maar in ieder geval bedankt!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 12:09

Als je niet weet wat tilt of draai functie is, dan ga je het niet missen als dat er niet is :+ Tilt is eigenlijk de optie die je brushstroke aanpast met hoe schuin je je stylus houd. Voelt natuurlijker zo.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:21

Precies dat :j
De draaifunctie die registreert welke richting je pen op staat, dit kan je o.a. gebruiken voor calligrafie en andere brushes waarvan je de richting wilt kunnen bepalen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 12:52

Blij dat CPS bevalt trouwens! Als je een gratis account aanmaakt en het programma koopt (ze houdens soms hele grote kortingen dus even hun site in het oog houden!) kun je gratis brushes, textures en 3d models en nog veel meer downloaden uit hun library :j

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:08

Ja haha ik ben nog ergg groen! Ik maak nu soms een digitale tekening op paint.net haha :+ Ik kan zelf ook niet goed tekenen ofzo maar ik vind het gewoon heel leuk om te doen en dat is ook belangrijk, toch? :)
Ik weet wel dat de apple pencil heel gevoelig is op druk dus als jij iets harder drukt krijg je een dikkere lijn , en als je zachter drukt een dunnere :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 16:37

Alleen door te oefenen word je beter, dus zeker gewoon tekenen waar je plezier in hebt :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:10

Die opties zijn sowieso meer het puntje op de i, een extraatje, en absoluut geen vereiste!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 23:30

Clip studio is leuk
Afbeelding
Ik zal maar niet alles in dit topic spammen anders worden jullie gek van mij

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:10

Telpeva schreef:
Clip studio is leuk
[ Afbeelding ]
Ik zal maar niet alles in dit topic spammen anders worden jullie gek van mij

Rustig blijven spammen, het is mooi!

Wat ik hierboven las, over opdrachten: Ik ben begonnen bij verenigingen en krijg vanuit daar nu steeds meer vragen omdat mensen mijn naam kennen. Dat is denk ik vooral belangrijk, wat hier ook al werd gezegd, netwerken en zorgen dat mensen je naam kennen. Zo nu en dan post ik wat op social media en dat heeft ook wel eens wat opgeleverd :)

Nieuwsgierig, maar combineren jullie ook wel eens traditioneel met digitaal? Dat je iets in scant en dan er vervolgens digitaal er mee verder gaat?

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:23

Pharootz: Ik heb het wel eens een soort van gedaan, maar ik vind het wel lastig omdat het er snel heel anders uitziet... Ik doe wel vaak online nog even bijpoetsen, contrast aanpassen, bijknippen, dat soort dingen, maar dat telt niet echt. :P

Hier heb ik de ogen er digitaal bijgetekend, en het licht, de originele tekening zijn alleen de muizen en het kaasje op een witte achtergrond:
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:39

Dat deed ik vroeger wel veel, op papier schetsen, scannen en dan op de pc de tekening voorzien van line art en kleur. Voor striptekenen (hobbymatig) ook, maar dan deed ik het lijnenwerk eerst volledig op papier inkten en dan pas scannen en inkleuren, in die tijd leek dat sneller en praktischer. Maar dan praat ik over meer als 10 jaar geleden, de technologie is en stuk verbeterd en brushes zijn ook een verder ontwikkeld, tegenwoordig zijn er meer goede opties om digitaal nette strakke lijnen te trekken dus ik weet eigenlijk niet of inkten met de hand nog voordelen heeft of niet. (Vind het persoonlijk wel leuker om met de hand te doen, weet niet waarom)

Leuk die muisjes, ziet er uit als een tekening met een achtergrond verhaal.