[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:30

Haha ik ga die site maar niet bekijken dan haha of toch wel?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:18

dat ding voor die pompoms is wel handig zeg...en die diertjes zien er echt cool uit zou ik ook wel willen maken...

iemand een makkelijke uitleg voor een persoon die enkel rechttoe rechtaan een sjaal kan breien en wel graag eens een muts wil breien
wat moet ik in huis hebben? hoe moet ik starten?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:47

Misschien is het handig om dan eerst een andete steek aan te leren voor je aan een muts begint.
Sowiso meerderen en minderen leren :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:59

Een rondbreinaald en wol. Steken opzetten, en dan de cirkel sluiten als je gaat breien (wel even een draadje wol in andere kleur of stekenmarkeerder bij het begin van je ronde op de pen schuiven zodat je weet waar je ronde begint en eindigt. Die steek je bij het breien gewoon over van je ene op de andere naald) Als je op een rondbreinaald alleen maar recht breit, krijg je een muts in tricot. Als je zowel averecht als recht kan breien, dan zou ik wel een boord maken tegen het omkrullen.
Verder staat er uitleg over het minderen een paar pagima's terug. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ongeveer doe zeg maar.

Probeer het gewoon. Mijn eerste muts is ook een broddeltje, maar heb daardoor wel de smaak te pakken gekregen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:11

magriet schreef:
Wie kan me simpel uitleggen hoe ik moet meerderen en minderen? Dat ben ik vergeten. heb al ca 25 jaar niet meer een breipen aangeraakt

Op internet zijn ier duidelijke plaatjes van te vinden. Er zijn namelijk meerdere manieren van meerderen en minderen. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.breien.nl, hier staat het met stap voor stap met plaatjes uitgelegd. Hoop voor je dat het lukt!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:13

Anne_mieke88 schreef:
Haha ik ga die site maar niet bekijken dan haha of toch wel?

Tuurlijk wel! Op een gegeven moment houdt het op qua aanbod hoor....
Ben overigens ook heel erg tevreden over hun service! Vorige week was er een nalevering gestuurd, maar nog steeds niet ontvangen, krijg het nu opnieuw. Wel in delen, want ze hadden iets niet op voorraad. Prima!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:07

Danseresje schreef:
En dankzij patpen is de muts af en ben ik er helemaal blij mee!

Over de commissie hebben we het nog wel _O-. Grapje natuurlijk! Hij is erg leuk geworden :j. Pompoentje zou inderdaad leuk staan. En dan :brr: klaar voor de winter!!!!!!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:30

En de sokkenwol uit IJsland is binnen *\o/*. Lekker snel! Ondanks de porto behoorlijk bespaard :D. De sjaal gaat nu zeker aan de kant, ik ga beginnen met sokken (http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 30&lang=nl). Ik wil 2 paar kousen gaan breien: 1x donkerblauw/zwart met effen donkerblauwe hiel en teen, 1x grijs/wolwit met grijze hiel en teen. Héél misschien nog 1x grijs/wolwit. De wol voelt heerlijk aan, ben benieuwd hoe het breit. Naaldjes opgezocht (laatste doos natuurlijk :() en ik ga vandaag nog beginnen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:15

Ik ben op internet een beetje naar katoenen garen aan het zoeken, maar bijna alles is geschikt voor breinaalden 2 tot 4 ongeveer. Is er uberhaupt wel katoen voor dikkere naalden?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:29

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:54

Ah, het bestaat dus wel, thx voor de tip! Ga van het weekeind even bij de Greef kijken (als dat nog in de planning past), maar als ik daar niks kan vinden, ga ik online bestellen. Had al op die website gekeken, maar daar staat zo veel op dat ik door de bomen het bos niet meer zag :=

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:08

ik ga denk maar me ma eens even heel lief aankijken of die me het 1 en ander bij kan brengen aan gekke dingetjes breien t is wel een enorme leuke bezigheid zo met de koude dagen op komst..:D

en een muts in tricot ziet dat er slecht uit of? sorry ik ben verder echt een enorme leek op dit gebied haha :o

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:42

NathalietjeB schreef:
ik ga denk maar me ma eens even heel lief aankijken of die me het 1 en ander bij kan brengen aan gekke dingetjes breien t is wel een enorme leuke bezigheid zo met de koude dagen op komst..:D

en een muts in tricot ziet dat er slecht uit of? sorry ik ben verder echt een enorme leek op dit gebied haha :o

Een muts in tricot ziet er echt niet slecht uit. Je moet simpel beginnen dan blijft het leuk :)). Op deze site http://www.garnstudio.com/lang/nl/categ ... php?kat=10 staan allemaal simpele patronen, ook mutsen in tricot. Ook staan er veel video's en is er een handwerkschool. Je kunt gerust een patroon nemen waar iets ingebreid is en dat gewoon weglaten (dus in 1 kleur breien). Het gaat om de basis.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:51

Bedankt voor de hulp patpen! Heb net een mooi kleurtje bij de Greef gekocht voor dunnere naalden, dus sla deze pagina's op voor het volgende project :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:46

Nog even een vraagje van een beginner hoor. Ik heb nu het patroon uitgekozen dat mijn sjaal moet gaan krijgen, maar ik word niet helemaal wijs van dat blokjespatroon :+ Zie je op het blokjespatroon zeg maar alleen de goede kant? Dus als er in een blokjespatroon de eerste toer recht staat en de 2e averecht, dan brei je ze beide recht? Oftewel, de even toeren in het patroon moet je dan dus altijd tegenovergesteld breien van wat er staat?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:03

Maartje_M: bedoel je met blokjespatroon (bijvoorbeeld) 4 steken recht/4 steken averecht en na x pennen 4 steken averecht/4 steken recht? In dat geval brei je de even (teruggaande) naald zoals de steken zich voordoen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:17

patpen schreef:
NathalietjeB schreef:

Een muts in tricot ziet er echt niet slecht uit. Je moet simpel beginnen dan blijft het leuk :)). Op deze site http://www.garnstudio.com/lang/nl/categ ... php?kat=10 staan allemaal simpele patronen, ook mutsen in tricot. Ook staan er veel video's en is er een handwerkschool. Je kunt gerust een patroon nemen waar iets ingebreid is en dat gewoon weglaten (dus in 1 kleur breien). Het gaat om de basis.

hey dankjewel :D ga er eens rustig voor zitten en maar eens langs de handarbeid winkel voor zo een rondbreinaald en wat meer info over het hoe en het wat

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:32

patpen schreef:
Maartje_M: bedoel je met blokjespatroon (bijvoorbeeld) 4 steken recht/4 steken averecht en na x pennen 4 steken averecht/4 steken recht? In dat geval brei je de even (teruggaande) naald zoals de steken zich voordoen.

Ik heb een boek met allemaal patronen, en daar staat een werkwijze (uitgeschreven) en dan zo'n blokjespatroon met de steken erin getekend. Maar dan staat er bijvoorbeeld bij de tricotsteek als werkwijze Toer 1 recht en toer 2 averecht, terwijl in het blokjesschema beide weergegeven staan als recht. Dus nu snap ik het niet meer :+ Ik denk dat ik gewoon de geschreven werkwijze volg, die snap ik ten minste.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:39

Dat is dus gewoon tricotsteek ;). De teltekening (blokjesschema) geeft dan alleen de heengaande naalden weer.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:39

Ik denk dat in je boek alleen de rechte toeren afgebeeld staan. Dan moet je ze op de terugweg averecht breien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:41

Volgens mij geven de symbolen aan hoe het aan de 'goede kant' zeg maar is. Dus als je dan op de terugweg bent, moet je ze dus andersom breien?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:04

Maartje_M schreef:
Volgens mij geven de symbolen aan hoe het aan de 'goede kant' zeg maar is. Dus als je dan op de terugweg bent, moet je ze dus andersom breien?

Ja, dat klopt. Dat plaatje geeft de goede kant weer.

Is dat toevallig de breibijbel? Klinkt bekend namelijk.....

Hier trouwens bijna mijn snood af voor het paardrijden. Heb op ravelry een leuke vorm van oorwarmers gezien voor onder een fietshelm. Kan vast ook onder een cap.

Eens kijken dus of ik me nu eerst maar eens aan die trui ga wagen of dat ik het alsnog uitstel voor die cap-oorwarmers.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:42

Haha, inderdaad de breibijbel ja. Leek me wel een heel handig boek met heel veel verschillende steken/patronen. Probleem is alleen dan iets uit te kiezen :+

Oorwarmers voor het rijden is ook nog wel een goed idee zeg. Maar eerst een sjaal voor bij de paarden.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:59

Ja, fijn boek is het. Welk patroontje ga je nu gebruiken?

Ik wil nog met ajour gaan oefenen aan de hand van dat boek.

Sjaals heb ik op zich nu wel, en ja, die oorwarmers lijken me praktisch aangezien ik nu een verzorg paardje heb en ze daar alleen een buitenbak hebben....iets met wind, lol