[TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmalouise

Re: [TUT] Dazenval maken (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:16

Ik ben ook begonnen met maken van de dazenvanger.
Wel een werk hoor, ben al een tijd bezig met de hoepel en het gaas, moet deze nu alleen nog aan de bovenkant vastnaaien (hoop dat dit lukt met naaimachine)
Ik heb de hoepel met het klitteband omwikkeld dat bij het vliegengaas zat en dit is echt sterk, en dat voor 2 euries??
Nu moet ik nog het emmertje en buisje erop gaan maken, wil iemand me uitleggen hoe je dat vastmaakt aan het gaas. Ik dacht zelf met ducktape (dat sterke grijze) maar dan kun je het er natuurlijk niet afhalen om de dazen eruit te halen??

De eigenaar van de stal gaat voor mij een stang maken waar ik de val aan kan hangen.
Ik moet de skippy nog verfen, hoop dat deze dan wel goed droogt. Ik heb ook vernis gekocht.
Ik ga de bal eerst goed schoonmaken met wasbenzine.
Ik moest wel lachen hoor toen ik de verf ging halen.
Ik zei moet voor deze skippy zwarte verf hebben die goed droogt, de jongen keek me aan en zei maar dit gaat echt niet lukken hoor, want naar 1 keer skippieen bladderd het er gelijk af. Waarom wil je dan perse een zwarte bal???
Dus heb het maar even uitgelegt, en hij vond het een mooi idee.

Ik zou ook even foto's maken van mijn knutsel val.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:42

ons vangnet is te kort; :( jammer want er zwermen er een heleboel. Van de week maken we hem langer!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:45

Ik heb gisteren namiddag drie vliegen en één bij gevangen, terwijl er 10 miljoen dazen in de buurt waren, hier schort ook iets niet :P

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:42

Wauw! super bedankt, hier ben ik al een tijdje naar op zoek, de paarden hebben hier veel last van dazen in de weide en aangezien ik mijn ene paard alleen nog maar op een harde grond mag rijden word dat de wei, maar daar heb ik dus mega veel last van dazen, :+

dus ik ga snel aan de slag super bedankt!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:03

Nou ik ben al veel verder gekomen, ik heb de skippybal al opgeblazen! Mijn hele planning liep in de war gisteren, dus dan vanavond nog maar even knutselen. Ik zal net de bal al spuiten, bleek dat ik teer had gepakt in plaats van verf :o? vanavond uit mijn werk maar even snel naar de action en hopen dat ze het daar hebben..

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:39

Heb ondertussen 6 dazen in het opvangbakje en een zwerm rondom de bal en ook een stuk of 10 in het net.
Jammer dat ze er onderuit kunnen vliegen. |(
Van de week als het net is aangepast zal de opbrengst veel groter worden. }>

Dit is dus een tekort net (voor de nieuwe knutselaars onder ons)
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:31

Ik heb het vermoeden dat de zwarte plastic 'kruk' van de Ikea ook zou werken, ik zag net dat er een zwerm om de kruk vloog en er een aantal op zaten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:18

Als je niet wilt verven kun je ook bij een zeilwinkel een fender kopen, die zijn er vaak wel in het zwart:

Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:30

Die zijn zeker wel een stukkie duurder als een skippie?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:32

ja, zijn denk ik iets van 25 euro

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:08

Wij hebben van het weekend voor het eerst onze dazenval uitgetest: groot succes! Na twee a drie uurtjes zaten er al een stuk of 30 in! Daarnaast hebben we ook een wesp, een groot eng vliegbeest en een vlieg gevangen. We moeten alleen nog even een extra opvangbak bovenop plaatsen, zodat we deze eraf kunnen halen om te "legen".

Maar nooit gedacht dat het zo goed zou werken zeg!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:13

Ik heb net gekeken en 20 dazen geplet die boven in het net op de kap zaten. :D Er zitten 6 dazen in de opvangfles. Het werkt maar nog lang niet goed genoeg }:)

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:15

ik ben ook aan het krutselen geslagen. moet alleen nog een bal zwart maken en ik zoek nog een handige methode. zodat ik de val makkelijk kan legen. en dus niet eerst alle ijzerdraadjes los moet maken.
iemand nog ideetjes

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:16

Lovepaints schreef:
Ik heb net gekeken en 20 dazen geplet die boven in het net op de kap zaten. :D Er
zitten 6 dazen in de opvangfles. Het werkt maar nog lang niet goed genoeg }:)

heb je die gevangen met het korte net of heb je al een langere gemaakt. zoja hoe lang is hij nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:17

Bij mij zitten er idd ook niet alleen dazen in.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:35

sophie84 schreef:
Lovepaints schreef:
Ik heb net gekeken en 20 dazen geplet die boven in het net op de kap zaten. :D Er
zitten 6 dazen in de opvangfles. Het werkt maar nog lang niet goed genoeg }:)

heb je die gevangen met het korte net of heb je al een langere gemaakt. zoja hoe lang is hij nu

Nee, het net is nog niet langer gemaakt. De dazen wringen zich een weg naar boven tussen het net en de lampenkap en zitten daarbovenop gevangen. Ook goed toch, alleen even pletten :D

En alles wat er ingevangen wordt hoort er waarschijnlijk ook niet in en kan dus uitgeroeid worden!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:17

Ik vraag me af of dazen eigenlijk wel kleuren kunnen zien.. heeft iemand het wel eens uitgeprobeerd met een niet-zwarte bal?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:46

zolang de bal maar warm word komen ze er wel op af. maar test wijzen uit dat zwart het beste werkt!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:01

Omdat zwart het meest opwarmt in de zon :P

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:33

Wat zal het beste zijn, een glimmende of matte zwarte bal? Ik heb nu 2 skippies zwart gespoten, en dit is glanzend, maar er moet nog een laagje overheen, en nu weet ik eigelijk niet wat het beste zou zijn!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:11

in 1dag tijd wel 4 hele dazen gevangen....... :+ schiet lekker op haha,misschien moet ik hem ergens anders hangen......het is wel even uitproberen en testen.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:22

Gisterenavond zaten er wel 15 dazen in de opvangbeker en het dubbele in het net!!!
Kan je nagaan hoe dat gaat als het net langer is gemaakt }:)

Ook kwam er nog een aanspanning voorbij gereden met paard in vliegendeken maar dat helpt hier echt niet. Overal zaten die krengen waar de deken niet zat; een hele wolk dazen om het paard: de oude mannekes gingen toch gewoon het bos in.
Het leuke daarvan is dat ze dan zelf in de wolk dazen zitten als ze wat harder gaan 8)7

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:30

en mn bal is nog steeds niet droog met de nieuwe verf, ach, denk dat ik hem maar lekker nat laat..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:31

Ik ben er ook één aan het maken. Ding ziet er niet uit, maar we zullen morgen zien of ie werkt. :=

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:35

Mijn ballen (gelijk maar 2 gedaan) waren vanmorgen ook nog licht plakkerig, had ze gisteren gespoten. Ik zit nu te twijfelen of ik nog een bus van dezelfde verf moet halen, of wat duurdere van de praxis. Ik weet niet of het totaal dan wel droogt.. Ik heb met deze plakballen al wel wat slachtoffers gemaakt :D