[INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soleillover

Re: [Centraal] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:43

ik ben niet zo goed in taxeren, maar als ik afga op mijn mening:
nujaro : ik vind het zo een wat uitdrukkingloze tekening geworden. Misschien een wat fijner papier? Ik vind wel dat het neusje en de borst mooi overkomen qua spieren enzo. Lachen
5,- ofzo

astridjhu : ik denk dat de wenkbrauwen en de huid daaromheen wat over de ogen horen te gaan? het lijkt alsof ze op ongeveer gelijke hoogte zitten... Ik vind het overkomen als een griezel! Tong uitsteken
Overigens, ik vind de neus wel mooi gedaan! die schaduw eronder geeft het wat meer dimensie.
4,- ofzo

rooslovertje : Jammer dat er niet echt duidelijk spieren/botten te zien zijn... En het oog lijkt wat klein? Ik vind wel dat het echt de fjord houding is zoals ik hem ken. Kort en stoer..
2,-/3,- denk ik

Lontje : Erg mooi gedaan vind ik. Vooral de eerste. Echt zo'n leuke katuitdrukking op dat smoeltje. De tweede vind ik qua beeld iets minder. Het lijkt mij alsof ie op z'n elleboogjes ligt. Als je even kijkt word dat minder, en vooral de tegels vind ik goed gedaan.
Allebei zo'n 25,-

Fnanne: Erg mooi, maar de eerste foto doet mij denken dat er een begin is gemaakt tot het einde van de manen, en dat de rest een tijd later is gedaan, ofzo. Misschien door dat kleurverschilletje?! De tweede vind ik erg goed, en de derde ook, maar het meisje komt een beetje 'koud' op mij over (door dat heel rozige denk ik) en het meisje ziet er ook heel 'vet' getekent uit. Dat vind ik jammer, maar nog steeds super!
1. 12,- 2. 20,- 3. 15,-

highwaykind : Mooi gedaan. Ik zou die letters op het truitje nooit wit hebben kunnen houden! Tong uitsteken Het lijkt alleen alsof de neus wegvalt? Maar een heel mooie plaat!
12,- denk ik
Laatst bijgewerkt door soleillover op 10-05-07 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:55

Hoi.
Ik denk niet dat hij geld waard is, maar toch maar even plaatsen. Vanaf nu houd ik dit topic bij, en taxeer ik iedereen die nu haar tekening erbij zet Knipoog

Afbeelding
Het is op een gewoon a4tje, met podlood. De preciese weet ik niet, van HB enz...

orgineel, voor de duidelijkheid:
Afbeelding

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:32

Ik heb een tekening van een kat gemaakt, ik ben sinds kort begonnen met serieus tekenen en dit is pas mijn 3e of 4e tekening. Dit is trouwens de eerste keer dat ik een kat heb getekend.

Het formaat van het papier is A3 alleen de kat neemt maar een klein deel in beslag, het zou op een A4 passen.
Het is met aquarel potlood getekend.

De hals valt jammer genoeg op de foto erg licht weg. De hals was dan ook wit.
Afbeelding

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:00

Zozo, ik heb weer eens wat in te halen zeg! Misschien zien jullie 1 dezer dagen ook wat van mij verschijnen, anders ben ik alleen maar aan het taxeren, maar dat is ter zijde...

highwaykind: Knap gedaan, volgens mij een erg lastig perspectief, maar ik denk dat je als je nog meer oefent (en in opdracht werkt) je een leuk eind kan komen! Misschien heb je de hint van de vorige zin niet begrepen, dus probeer maar eens wat te regelen, je hebt goede technieken, dus ik denk dat dat wel kan Ja. €10-15
sammyvriend: Een leuk begin! Probeer lekker veel te oefenen en zo goed mogelijk naar je foto te gaan kijken, dan gaat het iedere keer een stukje beter Knipoog. Bij deze tekening zie je bijvoorbeeld heel goed dat je de ogen heel donker hebt gemaakt en de rest iets aan de lichte kant, daardoor springen de ogen er heel erg uit, terwijl dat op de foto veel minder is. Ook kun je bijvoorbeeld meer detail en schaduw in het halstertje gaan maken. Ik weet nog niet helemaal of je hier al geld voor kunt vragen, als dit wel zo zou zijn zou ik tussen de €0 en €5 gaan zitten Knipoog.
sinbad: Leuke tekening! De ogen zijn erg mooi gelukt, de uitdrukking mag van mij nog iets meer. Jammer dat er een gedeelte wegvalt, dan kan ik niet goed naar de verhoudingen kijken. Zo te zien is de 'kin' van de kat een beetje uit verhouding, maar dat kan ik zoals ik al zei moeilijk beoordelen. Verder misschien nog iets minder krasserig over laten komen zou een natuurlijker effect geven Ja. €5.

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:31

Taxaties vanaf pagina 8:

pag. 8
Marthine: Leuk gedaan. ik zou iets meer verschillende diktes potlood gebruiken zodat je ook wat harder kan tekenen. vind hem iets te licht. mooi oogje -> 10 euro
Nujaro: sorry vind ik nog geen geld waard, nog even oefenen op de verhoudingen. ook het neusje en oog vind ik nog niet kloppen.
Love_Fylkir_: ik vind je techniek heel mooi, de kleuren kloppen ook. de vorm van de os vind ik zelf wat minder. 20 euro
Fnanne: wederom entzettend mooi! als het mijn paard was zou ik je er zeker 100 euro voor geven, als het formaat groter was meer!
Lontje: schitterend! aangezien het formaat 100 euro.
pag. 9
JoSav: de eerste 100 euro! heel goed gedaan, mooi hoe die 'goude' kleur tot leven komt! de tweede vind ik niet zo bijzonder persoonlijk. de kleuren lijden niet tot een basis kleur. dit vind ik wel jammer. 50 euro
Fajente: heel gaaf! net een foto 75 euro
pag. 10
babe: gaaf die james morrison!!!! (als ik het goed heb Bloos ) jammer dattie niet groter is... 25 euro
cinderella: heel mooi. er zou van mij nog wel iets harders in mogen. af en toe een contour in het hardrose. vooral de blaadjes die echter een ander blad zitten! er stata niet bij met welk materiaal je het hebt gemaakt en het formaat maar ik ga van A4 en pastel uit : 15 euro
Mik_: FORMAAT!? a4 = 40 euro
Evelijn_: leuk hoor 15 euro
Lunas: ik zou nog iets van zijn schoft/rug door laten lopen hij heeft nu zon gekke vorm... 25 euro
pag. 11
astridhju: ik zie wie het is.. maar ik vind hem niet mooi. te krasserig en hij lijkt afgeraffeld...
Rooslovertje: leuk gedaan. de verhoudingen zijn goed. probeer nog wat meer diepte en details erin te verwerken!10 euro
Lontje: wederom super! 100 per stuk
Fnanne: geld ook voor jou! weer heel mooi. ook 100 euro per stuk
highwaykid: mooi gedaan, heel knap, ook hoe je de trui echt zo zwart hebt gekregen: 75 euro als het iemand was die dichtbij me staat
pag.12
Sindbad: leuk gedaan,. het valt mij op dat de bovenkant (ogen enhoger) meer gedetailleerd zijn en ook mooier. vanaf de neus vind ik het wat 'gewoontjes' worden... probeer ook in het witte wat meer details te verwerken! 15 euro

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:34

Nu mijn schilderij!
Het is mijn hond: Beagle Bundy
40x50 cm, olieverf
Afbeelding

vriendelijk bedankt

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:21

MlieZ88: Erg leuk schilderij! Ik vind de neus erg knap gemaakt en ook je schaduwen zijn erg goed gelukt! De ogen mogen van mij iets meer uitstraling geven en komen wel heel groot over, misschien kun je daar de volgende keer op letten Lachen. €10

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:43

En ik ga ook weer even verder. Lachen

Blz. 10

Lunas: Mooi gedaan, je hebt de schaduwen goed te pakken. De ogen kloppen niet helemaal, het linkeroog zit niet op de goede plek. Ook de manen mogen gedetailleerder. €10,-

Blz. 11

Nujaro: Er mag meer contrast en detail in. Het geheel oogt wat rommelig, probeer netter te kleuren. Ik zou hier nog niets voor willen geven.
astridjhu: Mooi, maar je mag minder krassen. Je ziet veel gekras op het gezicht, wat het geheel veel slordiger maakt. €5,-
rooslovertje: Erg mooi, vooral het hoofdstel is goed gelukt! Er mag nog meer detail en schaduw in. €7,50
Lontje: Beide zijn weer geweldig uit de verf gekomen! Prachtig! Minimaal €100,-
Fnanne: Wauw, wat kun je goed met kleur overweg! Vooral de eerste, die springt echt van het papier! Ook bij jou minimaal €100,-
Highwaykind: De mond klopt niet in verhouding met de rest, ook heb ik het idee dat het oor te ver weg zit. Verder goed gedaan. €20,-

Blz. 12

Sammyvriend: Het geheel mag minder krasserig, ook zou er meer contrast in mogen. Ik zou er nog niets voor vragen.
Sindbad: Ziet er leuk uit, er mag alleen wel meer diepte in. Probeer meer met schaduw te werken. €10,-
MlieZ88: Prachtig hondje! Er zit echt realisme in en het kleurgebruik is prachtig! €50,-

Ik heb ook weer wat tekeningen. Lachen

Dit is mijn zus. Zelf vind ik het niet zo'n goede tekening, dit komt door de vorm van het hoofd.
Het is op A4 met grafiet. Ja

Afbeelding

En dit is Fanja, het paard van Fnanne @ bokt.
Ook A4 met grafiet.
Ik moet er hier wel bij zeggen dat bepaalde details zijn weggevallen en de foto de hals wat krasserig heeft gemaakt.

Afbeelding

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:37

Evelijn_: 1. Mooie tekening, misschien kun je voortaan foto's van de mensen die je natekent erbij zetten, dan kan ik ook op je verwerkte uitdrukking taxeren. €10
2. Het oog toont een beetje groot en de kaak heel klein. Volgens mij kun je nog een beetje meer met verhoudingen werken. Verder erg netjes gewerkt, ziet er erg goed uit. €10

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:45

Evelijn_ ik ben het met Edelweis eens. ik zou aleen voor de tekening van het paard 25 euro geven als het mijn paard was!
verder zou ik nog wat aan de verhoudingen werken. ook bij je zus. maar je kleurgebruik vind ik heel goed

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:54

SINDBAD: Hij is mooi getekent! Het is wel jammer dat niet het hele blad is gebruikt, maar dat zou je kunnen afsnijden. De neuslijn vanaf de ogen lijkt me wat te dik, en misschien de kop wat te rond. Ik zou er 5 euro voor geven.

MLIEZ88: Ik vind hem wel knap gemaakt, maar toch heb ik nog wat puntjes. Hij is wat waterig, komt wel door de verf maar bijv in de ogen zie je hele duidelijke puntjes. Vind ik niet zo mooi Knipoog Ook de halsband vind ik beter kunnen. Ik zou er rond de 10,- voor geven.

EVELIJN_: mens: Ik zou hier zelf nog niks voor geven. Het hoofd is een beetje misvormd, en daardoor het gezicht ook ietsj. Ook houdt hij ineens op, jammer.
paard: Deze is al veel beter! Misschien iets beter naar de verhoudingen kijken. 10,-.(de voorlok vind ik trouwens superknap!)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:50

Ik begin bij bladzijde 8 ( ben de tel kwijt)

Marthine – leuk eekhoorntje, mooi “ glim oog” . 5-10 euro? Misschien iets meer licht/donker in de vacht zodat hij wat minder plat wordt?

nujaro – heel erg zonde van het papier… de neus klopt niet helemaal, nek lijkt wel mooi rond. 0-5 euro?

Jaimyliefje – beetje krasserig en vlekkerig, maar wel goed te zien dat je hard je best gedaan hebt. Nog even geen geld.

love_fylkir : Leuk! Heb alleen geen idee hoe dit te taxeren..

Fnanne – Mooi! Wel wat “harde” schaduw onder de manen ( kan niet goed zien of het schaduw is of manen die niet opwaaien).. 25-30 euro

Lontje - Wow! Harige leeuw met lekker veel lucht in de manen. 50 euro

bladzijde 9
JoSav1 – prachtige gouden gloed. 75
JoSav2 – geweldige kleuren ! Vind de achtergrond iets minder 70 Knipoog

Vajente – Mooi, het onderste haar lijkt niet echt kattenhaar.. (krullerig, maar ik ken die kat natuurlijk niet) 25-30

WannieSammie – SciFi is niet helemaal mijn ding Knipoog maar wel knap. 10-15 euro?

Bladzijde 10
Jaimyliefje – verhoudingen kloppen niet echt..geen bedrag.

babe – mooi licht/schaduw, maar voor mijn gevoel niet helemaal “ echt” lijkend.. 10-15.

Cinderella – Hoe groot is die? Voor ‘ groot’ 15-20 euro (mis af en toe wat detail, maar mooi licht en ook leuk dat je op sommige stukken het papier er door ziet.)

Mik – Neem aan dat hij sprekend lijkt – 25-30 euro

Evelijn_1: mooie kleuren, maar verhoudingen kloppen niet. Geen geld.
Evelijn_2: Mooi, maar ook hier kloppen de verhoudingen niet helemaal (ene oog is een stuk groter, weet niet of dat in het echt ook zo is?), en hij is wat plat (en het haar is wat streperig). 5-10 euro.

bladzijde 11
najaar – wederom erg zonde van het papier, en wat krasserig, wel mooi licht/schaduw. Nog geen geld.

astridjuh – ik zie wie er getekend is, maar het klopt nog niet helemaal.. 0-5 euro

rooslovertje – leuke kleuren, maar wat plat.. 10-15?

Lontje – Mooi, zie hem zo in de zon zitten soezen.. weet alleen niet of ik zwart papier hier zo mooi vind. 30-35?
2e erg mooi ( attaaaaack Knipoog 40.

Fnanne – alle 3 mooi!! 30-35

bladzijde 12

MillieZ88 – Mooi! Zit redelijk wat diepte in .. 30-35

Evelijn_ mooi, maar ik zou er nog geen geld voor geven. Er zitten wat vreemde bochten/deuken in het gezicht
Paard – o.a. oog iets te groot. 10 euro.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:56

Afbeelding
50x65 grafiet en kleurpotlood. ( contrast in het echt wat minder).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:27

Evelijn_
mens: jammer dat hij niet helemaal in verhouding is maar verder vind ik hem goed Ja. 10,-
paard: deze vind ik erg leuk, mooie stijl. 20,-

highwaykind
hij is erg mooi maar ik had gelezen dat je overtrekt en dit vind ik érg jammer
de verhoudingen goed krijgen is namelijk één van de moeilijkste dingen aan een tekening
inkleuren kan opzich iedereen die een beetje kan tekenen wel leren. 10,-

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:51

A4 met pastelpotloden en krijt Lachen
Afbeelding

het voorhoofd/oren klopt niet in vergelijking met de rest
maar ben er op dat punt na wel tevreden over vandaar dat ik hem toch plaats
en het is mijn eigen kat dus toch niet voor de verkoop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:08

weer een tijdje geleden dat ik getaxceerd heb, maar bij deze weer. Ja
ik zit nu in mijn examentijd dus er zullen minder tekeningen van mij komen hier voorlopig. hier de taxaties van deze pagina (de andere pagina's sla ik even over vanwege mijn examens, maar ik hou het nu gewoon weer bij Knipoog )
bedankt voor iedereen die mijn tekeningen heeft getaxeerd Ja al het commetaar is welkom en ik zal er zeker gebruik van maken in het vervolg Ja

sammyvriend: de verhoudingen kloppen nog niet helemaal, de neusgaten zijn niet op gelijke hoogte, en ik vind de ogen wat klein lijken. maar je bent goed op weg! het halster had wat meer contrast gemogen, je ziet nu wat moeilijk dat het onderlegd is. ik zou er persoonlijk nog geen geld voor vragen. nog even dooroefenen, je bent goed op weg!

sindbad: ik vind hem wel leuk! hij heeft wel een leuke uitstraling. ik vind het jammer dat een deel van de tekening wegvalt op de foto, zo is hij moeilijk te beoordelen. naar wat ik kan zien klopt de kin niet helemaal. ik vind de ogen en de oren echt top! zelf teken ik nooit poezen/katten dus ik heb neit echt commetaar verder. ik denk dat je zon 12 euro kan vragen

MlieZ88: heel leuk gemaakt! ik heb nog nooit met olieverf gewerkt dus echt commetaar kan ik niet geven. wel lijken de ogen iets groot. verder vind ik hem een hele mooi uitstraling hebben! mischien een tip over de achtergrond, als je alles een kant op verft ziet het er netter uit. nu heb je met bochten om de hond heen gewerkt, het zou er netter uitzien als alles een kant op liep Knipoog
ik vind hem zon 25 euro waard Ja

Evelijn_ :

1. ik vind het gezicht wat uit verhouding lijken, en dat vind ik best jammer, want het is een hele mooie tekening. ik vind het echt knap hoe jij mensen zo neer kan zetten. ik vind het wel jammer dat de tekening ineens ophoud, wat hier al werd gezegt. maar het is niet storend. ik vind hem 10 euro waard Ja
2. ik vind deze heel mooi getekend! ik ken de foto ook (ik heb een keer in haar profiel gekeken vandaar Tong uitsteken ) en ik vind hem echt super lijken! ik heb er eignelijk helemaal geen commetaar op. 20 euro Ja

highwaykind: ik vind hem heel mooi getekend. maar het zou inderdaad heel jammer zijn als je hem overgetrokken had.. verder vind ik er heel mooi contrast in zitten. en het heeft wel iets zo dat gezicht in grafiet en de ogen en het shirt in kleur. de ogen springen er zo echt uit! heel knap Ja ik zou er zon twintig euro voor vragen, maar als het inderdaad overgetrokken zou zijn zou ik hem wel minder waard vinden. net wat vajente zegt iedereen die een beetje kan tekenen zou het dan zo neer kunnen zetten.. als het overgetrokken was vind ik het niet meer dan 10 waard..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:11

Overtrekken is alleen omtrek gezicht/neus/mond ogen.
Was eigenlijk niet de bedoeling dat hier te bespreken - ik wou zien wat het verschil in prijs was Knipoog
(En ik wil best de "omtrek" tekening die ik overtrek ergens plaatsen, laat maar zien hoe makkelijk dat inkleuren is....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:11

oh nou heb ik lyn's tekening niet getaxceerd Bloos Schijnheilig
bij deze Ja :
super mooi weer Ja de kin komt wat groot over maar dat zal wel zo lijken doordat de kat flink wat haar heeft Knipoog
net zoals al jouw andere kattenwerkjes heeft deze weer een super uitstraling Ja ik heb er verder neit echt commetaar op.
30 euro is hij zeker waard!! Ja

edit: een emoticon verkeerd Tong uitsteken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:56

Even over die discussie van omtrekken enzo hierboven:

Een tekening waarin men probeert gewoon een foto zo goed mogelijk (tot fotorealistisch toe) te kopieeren heeft voor mij een waarde van 0 euro. Hoe goed die tekening ook zal zijn, de foto zal ie nooit evenaren, dus zou ik liever de foto aan de muur hangen.
De tekenaars hier (ook die superrealistische) die iets extra doen met hun tekening en er zo een extra dimensie aan geven die men op een foto niet kan zien, die maken werken waar men een duur prijskaartje aan kan hangen, wat behoorlijk op kan lopen als ze het innerlijk van het dier zoals de eigenaar dat in gedachten heeft op papier of doek kunnen laten terugkomen.

Zelf ben ik van plan om binnenkort minder van foto of van mijn geheugen, maar meer met een levend paard recht voor mijn neus te gaan werken. Ik denk dat de resultaten daarvan veel beter kunnen zijn. Ik weet nog niet of dit experiment me goed gaat lukken, misschien dat iemand anders het ook wil proberen???

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:05

highawaykind: Erg zonde van het overtrekken, maar als ik dat wegdenk vind ik hem erg netjes! De schaduw zit er heel mooi op, uitdrukking is mooi en de ogen zijn indrukwekkend. €10
vajente: Wat een mooie kat! Goed dat je eigen commentaar erbij zet, dat houdt je kritisch. Vooral plaatsen, want daar kun je alleen maar beter van worden. Haren zijn mooi nagemaakt, niet krasserig, ogen zijn ook bij jou erg indrukwekkend. Je commentaar geef je al en dat is het enige wat ik kan verzinnen. €15.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:05

Ik zal ook snel weer eens bijtaxeren. Maar moet toch even iets kwijt Bloos Wat wordt er ontzettend laag getaxeert! Bloos! Prachtige tekeningen die maar op 10/15 euro aan waarden worden geschat? Dat gaat er bij mij niet in Bedenk eens hoeveel het materiaal kost en hoeveel uren werk er in zo'n tekening gaan. En dan nog zo'n prachtig eindresultaat! Daar mag imo best wat meer voor getaxeert worden...

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:43

Vajente - erg mooi (helemaal witte snorharen in wit haar..!) 25.

En dan voor de goede orde
Hoe zou deze dan getaxeerd worden?

NIET overgetrokken (en van de 15 uur totaal zo'n 5 uur gummend doorgebracht...gelukkig zijn de andere 19 neuzen niet zichtbaar) maar dus ook veel minder lijkend op de persoon.

Afbeelding
van referentie: http://www.bennink.info/bokt/zotref.jpg

Snap dat overtrekken en beetje vals spelen is, maar je koopt/taxeert het eindresultaat toch?
En alleen omdat je weet dat stap 1 overgetrokken is is het veel minder waard, terwijl als je dat niet had geweten het eindresultaat hetzelfde eruit ziet voor een hoger bedrag...

Het doel is uiteraard wel dat je zonder overtrekken alles perfect lijkend krijgt (voor mij in ieder geval dan, hoe realistischer/foto-achtiger hoe beter.. ik houd helemaal niet van abstract gedoe).

Maar het is toch ook niet zo dat als je de eerste omlijning op papier hebt staan de rest vanzelf gaat....

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:48

Even tussendoor:
Je hebt overtrekken (vorm hoofd, plaats ogen en mond) om de verhoudingen te bepalen en je hebt overtrekken (ieder haartje dat te zien is kalken). Dat laatste noem ik nep.
De ene vindt het al een kunst om een paard op foto met grafiet op papier te zetten (zoals ik), de ander vindt het pas kunst als het paard uit eigen hoofd/herinneringen getekend is.

Als je een foto neemt en je laat die door 100 mensen namaken dan is er geen enkele hetzelfde. Ieders heeft zijn eigen stijl, techniek, materiaal, ervaring, achtergrond, fantasie etc. om Ik vind dit al een beetje kunst op zich.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:28

highwaykind: Heel mooi, leuk om te weten dat deze niet overgetrokken is. De blik is mooi, alleen valt mij de afloop van het haar een beetje tegen, misschien kun je die wat langer maken? Dat toont iets natuurlijker. Verder zijn alle onderdelen van het gezicht perfect getekent, heel knap. €15-20

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:39

highwaykind schreef:
Het doel is uiteraard wel dat je zonder overtrekken alles perfect lijkend krijgt (voor mij in ieder geval dan, hoe realistischer/foto-achtiger hoe beter.. ik houd helemaal niet van abstract gedoe).

.

Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. Een realistische tekening is in mijn ogen niet hetzelfde als een foto `kopieeren`. Een foto is een momentopname en alleen als je vele foto`s zou samenbrengen in 1 tekening zou je een realistische weergave krijgen.
Of je erbij vermeld of er wel of niet een lijntje is overgetrokken lijkt mij weinig te maken hebben met de waarde. Wel als je meer dieptewerking en karakter kan creeeren als op de foto zelf, wat verder niks met overtrekken en realistisch of abstract ofzo te maken heeft, maar niet bereikt kan worden door simpelweg te gaan inkleuren.
Voor de verkoop is er meer belangrijk naast het op de foto lijken. Het moet nl. op het dier/object in het echt lijken.