Foto-opdracht: Thema van de Maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Foto-opdracht: Thema van de Maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:25

Mag ik ook mee doen? Ik ben een absolute amateur, geen verstand van instellingen en ik fotografeer met een telefoon. Maar ik hóu van mooie foto's, mooi licht en het lijkt me erg leuk om dmv een thema "gedwongen" te worden, bewuster naar "dit is een mooi beeld" momenten te gaan kijken in mijn dagelijks leven en daar dan foto's van te gaan maken. Dat zou voor mij wel het doel zijn van deelname hier, naast leren natuurlijk / zonder perse de ambitie te hebben te scoren in de "ranglijst"

Feedback technisch zullen jullie minder aan me hebben, maar natuurlijk kan ik op basis van smaak best terug koppelen wat ik van een foto vind.
Is dat ok?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 10:28

Jahoor, dat is helemaal prima. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:30

Punz natuurlijk ! Iedereen is welkom.

8nnemiek gefeliciteerd ! Ben benieuwd naar het nieuwe thema.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:32

Terechte winnaar! *\o/*
Had niet scherp dat er maar 2 dagen gestemd kon worden. Volgende keer beter

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 10:34

De OP is aangepast. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:34

Ohhh wat leuk dat ik heb gewonnen *\o/*
Bedankt voor jullie stemmen! Had ik echt niet verwacht!

Het nieuwe thema voor April is: beweging

Succes allemaal!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:40

Ohhh ja zo blij met dit thema. Ik krijg morgen een nieuwe lens en daar wil ik actiefotografie mee oefenen :D

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:44

Tof nieuw thema, wel uitdagend ook.
Ga kijken of het deze maand wel gaat lukken ook een foto in te dienen, zo niet blijf ik in elk geval wel mee kletsen hier ;).

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:57

Gefeliciteerd en hier ook nieuwsgierig *\o/*

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:32

Gefeliciteerd 8nnemiek!! Het is echt een fantastische foto! Leuk thema ook!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:41

Erg leuk thema, ik heb er alvast zin in.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 11:46

Dat is idd een uitdagend thema!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:19

Damn life got in the way..

Annemiek gefeliciteerd!

Ik ga alsnog een iets verlate reactie geven op de foto's van het vorige thema. In de lijst staat alleen niet dat mijn foto ook een telefoon foto was? ;(

Xoranlover, Alle 3 hele mooie foto's waar ik geen kritiek op kan geven verder.

Kabayo, Een foto die voor altijd een mooie herinnering blijft van jouw knappe minthe met haar 1e veulen. Als ik wat kritiek moet geven zou ik willen zeggen dat het jammer is dat de voeten van het veulen er niet op staan nu de foto vertikaal is zou ik dat graag zien zelf. Als 2e zou ik willen mee geven om te proberen te spelen met waar je het onderwerp in de foto zet. Minthe kijkt nu heel aandachtig naar rechts, maar er is geen ruimte om mee die richting op te kijken. Dus ook al is eigenlijk knape Remi het echte onderwerp, probeer volgende keer wat meer ruimte te laten aan de kant waarop ze kijken, dat geeft meer verbinding met de foto.

xSagan, mooie foto, enige puntje wat ik zou willen zeggen al is dat vaak lastig met een telefoon is dat ik wat scherpte mis. Ik heb het idee dat je misschien ingezoomd hebt? Daarvan worden foto's met de telefoon vaak minder scherp. Als dat het geval was probeer de volgende keer gewoon de telefoon dichterbij te houden in plaats van in te zoomen of een andere lens gebruiken (de meeste telefoons hebben tegenwoordig verschillende lenzen dus probeer daarmee te spelen)

Anka, Ohh kikkerdril! <3 leuk!! Ik vind jouw compositie enz erg leuk, alleen jammer dat hij net niet op de dril scherp gesteld is maar op de steen. Probeer erop te letten als je een foto maakt dat je op het scherm kan klikken om zelf te kiezen waar je scherp wilt stellen. Daarnaast stoort mij de regenpijp weerspiegeling een beetje, als je iets weg gedraaid was daarvan had je die kunnen vermijden.

Ester, Leuke foto's! :D Wat op/aanmerkingen. De 1e foto is erg donker, was deze lichter geweest wat een beetje jammer is. De 2e foto is ook erg donker waardoor ik niet goed ook kan vinden waar je scherp op gesteld hebt. Ik heb het vermoeden wel dat jouw f nummer wat te laag was voor een object zo groot als de tak, tenzij jouw doel was om op een enkele of kluster bloemen scherp te stellen. De laatste foto niet direct iets waar ik aan denk bij lente, maar wel erg waar dit jaar helaas.

Cynn, mooie foto's! Goed gebruik gemaakt ook van de 1/3 regel kwa ruimte laten waar de kat naar kijkt :)

Germie, wat een enorm gave en fascinerende foto!! Enige waar ik mij iets aan stoor zijn de cirkels net boven het water en door het midden van de foto een beetje een wazige streep. Verder vind ik deze foto echt heel tof en goed gevonden!

Annemiek, Hele toffe foto's! de 1e foto echt gaaf, maar het zijn meerdere foto's in 1 om de bloem in de druppel te krijgen toch? de 3e foto vind ik de tak die zo aanwezig is aan de rechterkant jammer dat je deze niet weg bewerkt hebt. Op de 2e foto hetzelfde maar dan met de donkere bloesem onderaan.

Eldmodur, Gaaf idee om een foto van te maken, als noob kwa kikkers heb ik geen idee waarom ze de bubbels eromheen hebben, weet jij waarvoor dat is? Kwa aanmerking op de foto is dat het jammer is dat hij wat scherpte mist.

Eefsel2109, heel gaaf gedaan, zeker voor een telefoon foto! knap ook hoe scherp hij geworden is op de goede plekken!

Annemarievzr, Mooie boom zeg!! op de 1e foto jammer dat de regenpijp zichtbaar is. Als jouw telefoon een portret functie heeft met de camera, zou ik die de volgende keer proberen te gebruiken met een foto als deze, dan blurren de andere bloemen wat weg waardoor de focus meer op die ene bloem is en de foto in het algemeen zachter word om naar te kijken en dan echt heel gaaf zou zijn!
De 2e foto vind ik erg lastig, mijn ogen doen een beetje zeer omdat het licht zo hard is en het zo druk is.

Haffiefreak, Erg gave foto! Dat de scherpte niet helemaal super is, is goed begrijpelijk want tenzij je een extreme zoomlens hebt kom je gewoon niet dichtbij genoeg zonder ze weg te jagen. Enige jammere is dat je net de draad aan de onderkant ziet. Volgende keer als je een foto hebt die dat heeft kan je de foto misschien iets kroppen zodat de draad niet meer zichtbaar is.

Belatrix, Mooie foto's! Mooi kwa kleur ook! Enige jammere vind ik dat waar je op de 2e foto heel leuk de 1/3 regel gebruikt hebt, de plaatsing van de bloem op de 1e foto juist jammer dat deze niet centraal staat. Voor mij is er geen meerwaarde dat je meer ruimte aan de rechterkant hebt tenzij je de planning had om daar tekst neer te zetten.

Cchanny, mooie foto! Mooi kwa toon ook. Ik kan er verder eigenlijk geen commentaar op geven gewoon een erg leuke foto waar je fijn naar kijkt.

Selina, Leuke hond op de foto's! Ik vind jouw tonen in beide foto's ook erg fijn en mooi! Mijn op/aanmerkingen zijn dat op de 1e foto de gele bloem voor in het geblurde te hard geel is waardoor deze de aandacht heel erg weg trekt van de hond. Als die die wat zachter maakt van kleur kijkt de foto meteen veel mooier! De laatste foto echt tof, als je daar de 1/3 regel iets beter hard toegepast, dus meer ruimte had gelaten aan de kant waar de hond naartoe kijkt was dit van de foto's so far mijn favoriet geweest!

Joy_Mennings, Alle 3 erge mooie foto's! De 1e is mijn favoriet van de 3. Het donkere geeft het wat mysterieus zonder dat het echt donker word zeg maar. De 2e vind ik ook erg leuk gevonden, heel erg out of the box ook :D de 3e vind ik net ietsjes te donker.

robinxfellow, Wat leuk de schaapjes! de 1e foto echt leuk! De 2e foto is ook leuk maar geen wauw. De 3e foto ook echt mooi, mooi scherp ook maar jammer dat hij wat krap uitgeknipt is!

Jokari, De 1e foto vind ik erg mooi, mooi ook kwa kleuren en scherpte! De 2e en 3e foto zijn leuke kiekjes maar voor mij erg onduidelijk wat het onderwerp precies is.

Marjo, Mooie foto's met een hele mooie tint! 1 en 3 kan ik verder niks op aanmerken buiten dat ik ze beide erg mooi vind en ook mooi gebruik gemaakt van ruimte links en rechts naast het onderwerp. De 2e foto vind ik kwa licht niet zo mooi. Het idee is leuk de uitvoering buiten het licht ook.

Dorine92, Mooie foto's, mooi kwa kleur en scherpte ook echt heel gaaf voor elkaar gekregen! Alleen jammer dat de hommel op de 2e foto ietwat donker is.

Beemsterkaas, Gave foto die dit voorjaar echt goed vertegenwoordigd. De natuur bloeit op maar de regen blijft maar komen :P Ik had willen zeggen dat ik het jammer vind dat hij wat donker is maar ik denk dat het door de regen juist wel heel toepasselijk is.

Fohadie, Leuke foto's! Jammer dat de eend te ver weg zat met haar nest om een mooie scherpe foto te krijgen! Probeer de volgende keer met een dier op de foto te zetten op ooghoogte van het dier te zitten. Dan komt het dier mooier uit op de foto's.

Annieke, Ohhh foto 1 en 2.. WAUW Echt heeel erg mooi. Deze zou ik zo aan de muur hangen! De 3e vind ik kwa kleuren minder wauw maar ook nog altijd erg mooi!

Janoek, Beide foto's zijn erg leuk! Knap ook om beide vogels zo scherp op de foto te krijgen. Kwa thema, zie ik er niet helemaal lente in maar alsnog erg knap hoe scherp vooral het musje is!

Al tellen mijn stemmen natuurlijk niet meer hadden mijn stemmen gegaan naar: Annieke foto 2, Eefsel2109 en Annemiek foto 1.

Op naar hetvolgende thema!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:35

Gefeliciteerd 8nnemiek!

Leuk uitdagend thema ook

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:24

XxLiEsJuHhxX schreef:
Annemiek, Hele toffe foto's! de 1e foto echt gaaf, maar het zijn meerdere foto's in 1 om de bloem in de druppel te krijgen toch?

Het is echt één foto :j Een waterdruppel werkt een beetje als een lens, alleen zet ie het beeld op de kop. Je kan ook hetzelfde effect krijgen als je door een glazen knikker of bal fotografeert, erg leuk om eens te proberen!

Leuk te lezen dat iedereen blij is met het nieuwe thema!
Ik heb bewust een thema uitgekozen waar je echt alle kanten mee op kan, prima geschikt voor beginners ook, en toch uitdagend genoeg dat je er even over na moet denken :D
Ik heb dit thema ooit in fotografie les als opdracht gekregen, en het is me altijd bij gebleven.
Dus ik ben heel benieuwd naar jullie foto’s!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:22

Gefeliciteerd voor de winnaar! Mooie foto.

Ik heb helaas afgelopen maand niet mee kunnen doen ivm veel drukte en ik al moeite genoeg had aan de foto opdracht van mijn fotoclub te voldoen. Hopelijk lukt het deze maand wel.

Ik heb ook geen feedback gegeven en niet gestemd, omdat het allemaal door de opzet wel redelijk onoverzichtelijk is en het me daardoor ook teveel tijd kostte om er goed naar te kijken.

Waarom houden we niet gewoon een vereenvoudigde wijze aan van de fotobokaal? Dus gewoon 1 foto per deelnemeren max 2 stemmen per stemmer, die dan gewoon ieder voor 1 punt tellen. Verder dan gewoon, de foto moet gemaakt en bewerkt zijn in de maand van de opdracht, foto moet voldoen aan het thema maar hoeft niet paardgerelateerd te zijn en in de bewerking mag geen gebruik gemaakt worden van beeldmateriaal van anderen. AI helemaal verbieden is lastig vind ik, aangezien ik het toch wel heel erg prettig vind om gebruik te maken van de functie verwijderen met AI etc. Misschien stellen dat je geen door AI gegenereerde dingen nieuw mag toevoegen aan je foto (dus geen niet bestaande achtergrond of lucht toevoegen, maar wel dat je mbv AI een storend element in je foto mag verwijderen, dat scheelt zo verschrikkelijk veel tijd in de nabewerking).

Feedback is in mijn ogen altijd leuk en leerzaam, zowel technisch als bv op compositie of licht. Maar wil je dat niet, dan specifiek aangeven bij je foto. Hoewel dit soort topics in mijn ogen juist leuk zijn om te leren van anderen en hoe die naar jouw foto's kijken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 14:22

De OP is al aangepast. 1 foto mag je insturen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:24

Oh lees net ook het thema. Leuk thema! Heel uitdagend!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:32

Okay, zie net idd dat de OP is aangepast. Ik vind eerlijk gezegd het stemmen met 3-2-1 punten behoorlijk onnodig complex, niet alleen om te tellen maar ook om te stemmen. Maar dat is mijn mening. Ik vind het juist bij de Bokt kunstbokaal en de bokt fotobokaal fijn dat dat niet zo is maar gewoon, meeste stemmen tellen.

Verder was er bij de fotobokaal de laatste keer enorm veel discussie over wat de grenzen zijn van nabewerking. Misschien daar ook duidelijkheid over verschaffen, of aangeven dat van elke inzending de bewerkte en onbewerkte versie wordt getoond (ook heel leerzaam).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 14:37

We hebben het idd niet over AI gehad. Gewoon een foto bewerken qua licht, kleur, scherpte, horizon lijkt mij prima. Maar hele achtergronden weghalen/vervangen of dingen toevoegen is niet de bedoeling.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:39

Wat betreft het hebben over de nabewerking ben ik het wel eens. Ben zelf van mening dat AI helemaal uitgesloten mag worden.
Het gaat om de foto's en niet zo zeer wie het best is met Photoshop. Uiteraard kleinere dingen zoals het kader en de belichting aanpassen moet geen probleem hoeven zijn.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:43

Mee eens, hoe minder AI hoe liever.

Ik vind het veel interessanter te leren / kijken wat mensen voor mekaar krijgen zonder AI.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:21

AI is inmiddels in vrijwel alle fotobewerkingsprogramma's volledig geïntegreerd. Als je bv een touwtje of een irritant stroomdraadje bij een foto van een paard wil wegwerken, dan is het in mijn ogen volledig legitiem om dat met de AI functie te doen. Anders ben je uren bezig voor hetzelfde resultaat als wat je met AI in 1 minuut doet. Dat zie ik niet als "vervalsing" van de foto. Maar echt dingen genereren, zoals een andere achtergrond, een paar hoeven als je net verkeerd geschoten hebt en de voeten van een paard eraf gevallen zijn, of een mooie lucht die er niet was, dat vind ik wel een ander verhaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 15:24

Een touwtje wegshoppen door middel van AI vind ik prima. Wat je daarna noemt is idd niet prima.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:35

Ja, dat begrijp ik wel. Schoonheidsfoutjes wegwerken.

Maar inderdaad de foto veranderen is gewoon zonde.