[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:34

Stille meelezer hier!
Had nog niets om te laten zien ivm boek.
Heb wel leuk nieuws de verschijningsdatum is naar voren gehaald en staat nu op 20 mei *\o/*
Komende maand wordt het online bekend gemaakt

Ondertussen ben ik aan deze opdracht begonnen
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:16

Thats_Me, wat ontzettend gaaf! Heb je het paard ook gemaakt met de gelliplate? Het lijkt erop dat je bubbeltjesplastic hebt gebruikt. Ik vind het altijd zo knap dat mensen zo creatief kunnen zijn om dit te bedenken. Ik heb een gelliplate en ik heb er in de les wel een keer mee gewerkt. Ik heb toen een mozaïek gemaakt maar ik heb zelf echt geen flauw idee wat ik moet maken.

Sall, wat een prachtige hond! Waarschijnlijk heb ik eroverheen gelezen hoor, maar wat voor boek ben je aan het schrijven?

Edit: Sall, die ijsbeer op je Instagram! <3 Ik ben je ook maar meteen gaan volgen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 13:36

Dank je Tazzey!!
Een voorlees kinderboek voor 5-105 jarigen
Heb het geschreven en geïllustreerd

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:47

Ik heb inderdaad bubbeltjesplastic gebruikt Tazzey. Gezien het een waterpaard moet voorstellen wil ik ook nog een print maken met waterdruppels (patroon van een placemat). Ik vind het werken met een gelplate erg fijn. Lekker kliederen met verf, kwasten, stempels en sjablonen en dan maar zien wat eruit komt. Het is een soort van toverbal voor mij waar ik lekker creatief mee kan zijn. Zoals nu gebruik ik de prints als basis voor een collage en een andere keer weer als monoprint waarbij ik laagje voor laagje werk. Ik zit zelf nog in de experimenteerfase want er is nog zoveel meer mogelijk. Ik heb ook weinig energie dus kan mooi wat maken en dan als het papier er op ligt moet je toch wachten, soms wel 24 uur, tot alles goed droog is, dus ik kan zo rustig aan doen.

De hond wordt mooi Sall. Daar zal het baasje blij mee zijn.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:55

Erg leuk That’s me! Ben benieuwd naar het eindresultaat

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:02

@polarize D voor dipje :D en niet elk werk kan natuurlijk een meesterwerk zijn, zolang je maar plezier hebt<3

@roodvos ik snap wat je bedoelt met de treurige sfeer, ik denk dat er iets te veel grijs door alles heen zit. Desondanks vind ik je lijnwerk heel tof, en je kippetje is erg leuk :D

Vervelend dat je zo weinig energie hebt @thats_me :/ ik vind de manier waarop je de texturen hebt gebruikt heel leuk. En laat vooral het eindresultaat zien, ookal is de maand voorbij!

@sall goed dat je je laat zien :D
Wat een tof nieuws van je boek, heb je nu al de prenten af?

Ik kreeg door een fantastische tip van Roodvos mijn potje inkt weer open, dus ik kon eindelijk deze met inkt afmaken.
Naar aanleiding van een nieuw trucje dat mijn paard kan wat mij enigszins verbaasde :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:55

Even alleen mijn inzending. Ik wil heel graag ook nog reageren op jullie mooie werken. Maar het lukt even niet. :(

Van action kabouter naar gecamoufleerde tuinkabouter. Want, ik bedacht dat hij natuurlijk wel moest zorgen dat hij niet op zou vallen. Deze specifieke kabouter zorgt voor planten in terracotta potten. :')

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil alleen de groene druipende verf nog glanzend maken met vernis. Maar die heb ik niet in huis. Het moet er uit gaan zien als geglazuurd aardewerk. Toen het nog nat was deed het dat ook dus ik heb er alle vertrouwen in met een glimmende vernis.

Het was een heerlijk laagdrempelig knutsel projectje tussendoor.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:20

Wat gaaf Vikawiek!
Ja ik ben klaar met de illustraties , die liggen nu bij de lithograaf en heb een proef v de grafisch vormgever gekregen
Ben nu nog bezig met zgn ‘strooigoed’ kleinere losse illustraties

Wat een gave metamorfose Malenka! Hij is echt heel tof geworden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:38

@Vikawiek, tof gedaan zeg :D.

@Malenka, jouw versie is 100x beter _O_

@Sall, nu al gaaf, je labrador <3.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:52

vikawiek schreef:
@polarize D voor dipje :D en niet elk werk kan natuurlijk een meesterwerk zijn, zolang je maar plezier hebt<3

Precies! En het blijft een leuke uitdaging om ook als het niet helemaal top gaat toch door te zetten en het werk af te maken.

Ik heb plannen voor mijn gelli plate met eigen foto's, maar moet even wachten tot ik weer op school ben, want daar hebben we laser printers :')

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:28

Er is een topic! Met nog niet eerder vertoonde geinkte versie van Vikawieks metamorfose omdat hij zijn inktpotje open heeft gekregen, allemaal kijken dus :P
Ik had vrij weinig pbtjes gekregen dus ik ben maar even zo vrij geweest om door het topic heen te gaan en daar alles uit te plukken.
[UK] [TEK] Februarichallenge: metamorfose

Gooit er iemand een nieuwe challenge in voor deze maand? Het zou zonde zijn als het hier stopt omdat niemand het initiatief neemt. Ik wil liever niet nog een keer want het is leuker als steeds iemand anders het doet, maar als er de 5de nog niets staat doe ik wel weer wat, want helemaal niets is nog jammerder.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:46

Super Roodvos! Mooie verzameling zo!

Ik heb eventueel wel een idee voor een prompt, voor deze of een andere keer, mocht niemand anders zich melden :D

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:56

_roodvos_ schreef:
Er is een topic! Met nog niet eerder vertoonde geinkte versie van Vikawieks metamorfose omdat hij zijn inktpotje open heeft gekregen, allemaal kijken dus :P

:))
De eer is volledig aan jou, ik zat de hele maand al de klooien met dat potje. Natte kwast er tussen prutsen, sterke familieleden een poging laten wagen, het werkte allemaal niet. Ik was al aan het overwegen om een nieuw potje te kopen :')
Wel een goede les om beter de hals van het potje schoon te maken bij volgend gebruik.

Citaat:
Gooit er iemand een nieuwe challenge in voor deze maand? Het zou zonde zijn als het hier stopt omdat niemand het initiatief neemt. Ik wil liever niet nog een keer want het is leuker als steeds iemand anders het doet, maar als er de 5de nog niets staat doe ik wel weer wat, want helemaal niets is nog jammerder.

Ik wil er wel een nieuwe ingooien als niemand wat heeft :D

Maart challenge: Monochroom

Citaat:
Monochroom bevat de klassiek Griekse woorden monos ‘alleen, enkelvoudig’ en chroma ‘kleur’. Het wordt vooral in de kunstwereld gebruikt voor ‘eenkleurig’, bijvoorbeeld voor een schilderij in (schakeringen van) één kleur of voor beelden die in één kleur beschilderd zijn.

Ik zat te denken aan een prompt zoals de eerste, meer een oefening in techniek. Werken in monochroom is een hele goede oefening in werken met contrast in plaats van het bedenken welke kleur je nu weer moet gebruiken :P
Je kan werken met 1 kleur in 1 toon, dus bijvoorbeeld alleen zwart. Maar je mag ook zeker werken met dezelfde kleur in verschillende tonen zoals op de voorbeeldfoto :)

Afbeelding
©Nicola Tsoi

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:01

Oh wat leuk! Lang geleden eens een monochroom werk gemaakt:

Afbeelding

Eens zien of ik deze maand mee kan doen :j.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:50

Ohh wat een leuk idee vikawiek!
Hier ga ik eens even stevig over nadenken, want ik heb zoiets nog nooit gedaan :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:17

Ik was natuuelijk al lang weer de lol kwijt tegen de tijd dat ik zo ver was dat ik een paar verschillende stadia Loki -> merrie stadia had, maar zal toch braaf mijn poging tot de challenge nog even posten.

Het idee van Loki die van mens naar merrie transformeert was het eerste wat opkwam toen roodvos met het idee voor de prompt kwam, maar met alleen 's avonds in bed durven tekenen omdat anders iemand het misschien wel ziet was niet heel bevorderlijk voor het werkelijk verder komend dan de losse schetsen bij elkaar op 1 papiertje krijgen. :')

Afbeelding

Als ik op iets anders dan een telefoon zit zal ik eens reageren op wat er verder allemaal langsgekomen is!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:43

Oh monochroom vind ik wel een mooi thema voor deze maand.

Dan gebruik ik het eekhoorntje dat ik onlangs maakte.

Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:03

julius_juut schreef:
Ik was natuuelijk al lang weer de lol kwijt tegen de tijd dat ik zo ver was dat ik een paar verschillende stadia Loki -> merrie stadia had, maar zal toch braaf mijn poging tot de challenge nog even posten.

Het idee van Loki die van mens naar merrie transformeert was het eerste wat opkwam toen roodvos met het idee voor de prompt kwam, maar met alleen 's avonds in bed durven tekenen omdat anders iemand het misschien wel ziet was niet heel bevorderlijk voor het werkelijk verder komend dan de losse schetsen bij elkaar op 1 papiertje krijgen. :')

[ Afbeelding ]

Als ik op iets anders dan een telefoon zit zal ik eens reageren op wat er verder allemaal langsgekomen is!

Oh maar die is heel leuk geworden!
De eerste tussenstap met die beenvoeten is heel goed! Dat kreeg ik dus met geen mogelijkheid voor elkaar bij mijn tekening.

Gelukkig is er niet nog zo'n cursed paardmens tussenstap uit ontstaan :')
(het is vast een specifieke gave van Roodvos)

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:16

Voeten zijn ook gewoon fiets lastig. En als je referentie foto's zoekt krijg je ook zo'n gekke browsergeschiedenis waarvan mensen denken dat je een fetish hebt

Ik wilde bezig met de challenge, maar toen kwam mijn kat en die vond dat dat niet kon
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:34

Afbeelding
Macedo is ook klaar :j . Van t weekend al.

Ik heb contact op genomen met het bedrijf dat eigenlijk altijd mijn passe-partouts doet, maar ik hoor maar niks en dat vind ik stom :').

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:48

Het is een plaatje!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:49

Prachtig geworden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:56

Thanks :D! Vind 'm ook wel echt gaaf geworden, hij komt aan de muur haha.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:07

Je kat helpt je, Vikawiek. Zwarte kat op wit papier, mooi monochroom, je bent klaar voor deze maand. :j
Ik vraag me nu wel af wat voor specifieke techniek je toepast dat dat ene stukje muur onder de verfspetters zit en de rest nog schoon is...

De nieuwe challenge is leuk! Ik teken graag en veel in zwart wit maar ik heb dat dus eigenlijk nog nooit met een andere kleur gedaan, terwijl ik het effect wel heel gaaf vind. Goede reden om dat eens te gaan doen dus. En ik probeer ook al een tijdje te oefenen op tekenen met alleen een pen of stift zodat ik geen kleurschakeringen toe kan passen, want ik merk dat ik bij het maken van linosnedes heel snel alleen denk in lijnenwerk of silhouetten omdat ik alleen maar twee kleuren en harde grenzen tot mijn beschikking heb, terwijl daar eigenlijk veel meer mogelijk is, met patronen en texturen en arceringen of weet ik het. Dus daar sluit dit ook wel mooi op aan. Eens zien wat ik ga bedenken.

Sall: Heel gaaf :) Blijft dat harde verschil tussen geel en blauw, of is hij aan een kant verder af dan aan de andere/is dit een onderlaag? Ik vind het wel cool zo.

Vikawiek _O- Zeer sprekend (en ik moet toegeven dat ik bij het laatste plaatje waar het paard beloond wordt nu allerhande vervolgen voor me zie waar ze op onmogelijke momenten veters los gaat trekken om je dan heel trots aan te gaan zitten kijken.)

Malenka: Die kabouter is een flinke verbetering op wat het was. Is het echt mos dat erop zit? Ligt dat er gewoon op of heb je dat op de een of andere manier vastgemaakt?

Juut(/laurora): Minder gruwelijke tussenstap misschien, maar die van Juut beeld dan wel weer uitstekend uit hoe gruwelijk het moet voelen als al je botten en spieren en huid zich even uitrekken en herschikken, daar lijkt die van mij niet zo veel last van te hebben. Toch leuk hoe er uit hetzelfde gesprek/idee dan twee totaal verschillende interpretaties komen.
En ik zie ook een goedgelukte hand daar middenop die tekening :D

San: hij is prachtig geworden!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:00

Laurora schreef:
anyway, hier is mijn bijdrage voor de prompt Metamorfose.

[ Afbeelding ]

Het is gebaseerd op een scene uit mijn favoriete tekenfilm "The last unicorn", wanneer lady Amalthea weer terug transformeert naar haar oorspronkelijke eenhoorn vorm.

*\o/* *\o/*
Afbeelding
Paarse randje is 18x13, voor een idee van de maat.
De kleuren zijn irl mooier, gsmfotootje doet het geheel geen eer aan.