[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:50

Haha ja kan me inbeelden dat die potlood haartjes ook lang duren maar dan zit je wel niet met droogtijd :D

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:26

40x45
Afbeelding

De plek in de keuken waar het werk van Vikawiek voorlopig hangt <3
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:40

Wat gaaf zo, Jis <3.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:47

Thanx! <3

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:22

Staat echt heel mooi op je muur <3

Ik heb vandaag een inieminie portret gedaan van het recent overleden paardje van een goede vriendin. Ik hoop het als verrassing op te sturen.
Afbeelding
Het functioneert als magneet trouwens :D
Afbeelding

En nog een lichtjes misvormde Boris van gisteren, inspiratie van een foto die ik van hem maakte in de sneeuw hier. Gewoon, meteen in fineliner voor de lol. :)
Afbeelding

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:25

<3 Vind ik ook, heel blij mee!

Wat zal je vriendin daar blij mee zijn, het is prachtig geworden!

Mooi ook die met fineliner, knap gedaan :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:46

vikawiek schreef:
Ik heb deze opdracht mogen doen voor Jis. Het was heel leuk om een andere pose te doen dan gewoonlijk en ik ben best heel tevreden voor een keer :D en de opdrachtgever ook, en dat is nog leuker
[ [url=m/GrU4uR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig Vikawiek. Wat heeft dat paardje een hoog aaibaarheidsgehalte gekregen :) Gebruik jij gewone potloden over de aquarel of pastelpotlood?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 05:46

@jis,. Mooie wand zo.

@kaatastrof wat een krachtige tekening met fineliner. Ik houd er van

Een keer geen vachtje of veren tekenen.....uitdaging, want ik teken zelden mensen.

Pastel krijt op mi teintes papier

Tekenen jullie wel eens mensen?

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:36

Mooi zeg, Janouk :j. Ik heb vroegah wel mensen getekend en geschilderd.

Zelf niks te posten op t moment, ben bezig met wat dingetjes die ik nog niet kan laten zien :).

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:47

Wat mooi janouk, mooi zacht.

Dat maakt mij nieuwsgierig San

Ik ben verder gegaan met mijn Kerkuiltje, was lang geleden en het wordt tijd dat hij af komt en naar mijn vriendin gaat. Heb er een baklijstje voor bestelt.

Straks ga ik een paar schilderijlijsten ophalen die ik op marktplaats gescoord heb, 1 daarvan gaat denk ik heel mooi staan bij mijn replica met twist van het meisje met de parel.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:11

Wat leuk zo'n kunstmuur Jis! Wat lijkt de mijne dan opeens klein :D

Wat een mooi cadeau Kaatastrof, met wat voor verf heb je die gemaakt?

Mooi Janouk, heel mooi zacht ook :j
Ik teken wel mensen, maar nooit realistisch. Ik haal daar geen plezier echt uit. Ik had een tijdje terug een Rembrandt nagemaakt met plakkaatverf. Die was realistischer dan wat ik normaal maak maar niet zo realistisch als het origineel. Ik heb dat vroeger wel gedaan maar het geeft tegenwoordig geen voldoening meer

henny_w schreef:
Prachtig Vikawiek. Wat heeft dat paardje een hoog aaibaarheidsgehalte gekregen :) Gebruik jij gewone potloden over de aquarel of pastelpotlood?

Ik gebruik gewone kleurpotloden over de aquarel. Geen idee of pastelpotlood ook werkt eigenlijk, het zou me niet verbazen dat dat niet pakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:26

Pastelpotlood kan prima over aquarel :j. De verf moet wel droog zijn, obviously.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:55

Oh echt? bijzonder :D

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:00

vikawiek schreef:

Ik dacht toen ik hem binnen had wat is hij lekker groot. :D Nu weet ik hoe het is om een werk binnen te krijgen en hoe anders dat dan nog weer is dan wanneer je het eerder op de foto zag.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:39

Hier en daar nog een laagje, de pootjes nog en dan is het eerste Staartmeesje klaar
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:36

Jis_ schreef:
vikawiek schreef:

Ik dacht toen ik hem binnen had wat is hij lekker groot. :D Nu weet ik hoe het is om een werk binnen te krijgen en hoe anders dat dan nog weer is dan wanneer je het eerder op de foto zag.

Kunst in het echt kan er zo anders uitzien. Dat verbaast me elke keer weer. Foto's doen er eigenlijk niet heel goed recht aan.
Zo heb ik bijzonder weinig met Mondriaan. Maar een tijdje terug was ik in Kunstmuseum Den Haag, daar hebben ze een hele hal met Mondriaan waar je goed de transitie naar abstracte kunst kan zien. Uiteindelijk sta je dan voor de Victory Boogie Woogie. En als je dan in die kamer staat dan is het best indrukwekkend. Je kan alle tapejes zien zitten die hij gebruikte, en op zo'n moment kan ik het best waarderen, terwijl ik het op foto's maar typische moderne kunst vond

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:59

vikawiek schreef:
Jis_ schreef:

Kunst in het echt kan er zo anders uitzien. Dat verbaast me elke keer weer. Foto's doen er eigenlijk niet heel goed recht aan.
Zo heb ik bijzonder weinig met Mondriaan. Maar een tijdje terug was ik in Kunstmuseum Den Haag, daar hebben ze een hele hal met Mondriaan waar je goed de transitie naar abstracte kunst kan zien. Uiteindelijk sta je dan voor de Victory Boogie Woogie. En als je dan in die kamer staat dan is het best indrukwekkend. Je kan alle tapejes zien zitten die hij gebruikte, en op zo'n moment kan ik het best waarderen, terwijl ik het op foto's maar typische moderne kunst vond

Wat gaaf, wist niet dat in Den Haag zit, is dat een vaste tentoonstelling? Je hebt in de binnenstad van Amersfoort, daar geboren, een Piet Mondriaan museum. Ook geen groot fan maar toch erg leuk om te bezoeken. Wat je zegt je gaat er anders naar kijken ook al is het je smaak niet.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:57

Kon na foto’s gemaakt te hebben dit weekend weer verder met de replica met twist. Kadootje voor mijn lieve schoondochter. En heb er ook een heel gave oude lijst voor gevonden maar ze kan ook gaan kiezen voor een moderner iets zoals een baklijst.

Zo leuk een leerzaam om dit te doen! :):)

Afbeelding

Als de achtergrond droog is krijgt deze nog 1 laagje, met transparante kleuren voor wat meer diepte.

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:03

Naar mijn weten wel ja :j ze hebben moderne kunst, dus alles vanaf 1880 ongeveer. Sommige zalen hebben van die typische moderne kunst, en andere zalen weer wat oudere, zoals post-impressionisme. Ik vond het zelf een fijne mix, en ook het gebouw zelf is ook zeker deel van de kunst. Het is groot, maar niet zo onbehapbaar als het Rijksmuseum. Gewoon goed :D

Dat ziet er al goed uit! Heel mooi hoe je de oorspronkelijke stijl in de kleding hebt gekregen, en toch zie je dat het van jouw hand is

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:18

Leuk, dan gaan we daar ook eens naar toe

Dank je, leuk, mijn kleurenpalet wel ja, :D maar wil het blauw toch wel wat minder warm en meer richting origineel hebben en daar ultramarijn blauw voor gehaald.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:09

Een pittige opdracht aangenomen die lekker verloopt. *\o/*
Het is een gezinsportret maar dan met dieren. Merk dat ik eerst een onderschildering maken een fijne techniek vind dus die hou ik er in, zeker bij zo’n werk als dit om alles goed op zijn plek te krijgen

90x100
De enige dame in het gezin is de Flamingo
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:11

Wat gaaf, Jis! <3

Hoe werkt dat precies met een onderschildering: moet je daarna de kleuren zelf ook nog donkerder/lichter maken, of schilder je de kleuren er transparant overheen en that's it?

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:29

Dank je! :D

Ik vind dit vooral een fijn manier om zonder hulpmiddelen uit de losse hand te werken. Je bent beperkt in kleurgebruik waardoor je daar veel minder op hoeft te letten.

Hoe je dat technisch het beste doet is nog nieuw voor me maar je hoeft als het goed is daarna niet je werk lichter of donkerder te maken. Al ga ik door de kleurkeuze voor mijn onderschildering wel in de eerste kleurlaag de donkerste delen nog ietsje donkerder maken.
Mijn kleuren voor de onderschildering zijn gebrande omber en gebrande sienna. Maar ik zag online dat daarvoor soms ook een zwart wordt gebruikt en dan heb je de donkerste delen in je onderschildering al donker genoeg.

Verder werk ik graag met transparante kleuren, mijn oker geel en Cadmiums zijn alleen niet transparant. Onderschildering met wit is dekkend. Voor de kleurlagen gebruik ik transparant wit.

Citaat:
Onderschildering was bedoelt om de toon van de daarna aan te brengen kleuren te beïnvloeden en om eventueel de basis te leggen voor de schaduwpartijen, ze was niet noodzakelijk monochroom maar kon aangepast aan de kleuren die erover moesten geschilderd worden

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:55

Achtergrond begint zijn vorm te krijgen
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:15

Heel erg gaaf!

Dit is mijn huidige projectje, een konik x zebra. Anjali hier op bokt moest daar vorig jaar aan denken toen ze de naam van de hengst Zonik las, dus dat klonk als een top plan voor een tekening. :D Ik ben inmiddels wel ietsjes verder en heb de bovenlijn van de hals wel wat aangepast, want die is wat te 'Spaans' hier. :))
Afbeelding