[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:59

Dus ongeacht de sleutel blijven de noten dezelfde letter dragen? Verwarrend :?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 11:00

petitparis schreef:
Dus ongeacht de sleutel blijven de noten dezelfde letter dragen? Verwarrend :?

Heb je het nu over abc of do re mi?

Als je het over abc had: ja, binnen de verschillende sleutels hebben de noten altijd dezelfde plaats. Bijvoorbeeld in de G-sleutel ligt de f binnen de onderste twee lijnen en op de bovenste.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:16

Ik had het over de letters ja. Maar ben nog steeds in de war nu :o?
Heb denk ik nog nooit zo over noten nagedacht, gezien ik altijd in "grepen" denk :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 11:25

Ik denk dat dit het idee wel aardig weergeeft :)

Afbeelding

Elke noot heeft een vaste plaats op de notenbalk, onafhankelijk van de toonsoort.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:28

Als klassiek geschoolde pianiste is het plaatje dat Sheran postte het enige waar ik iets mee kan. Het hele concept van do re mi is voor mij iets exotisch wat ik alleen ken van The Sound of Music. ;-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:32

ok, maar voor mij is elke C een do, dus begrijp niet waarom jullie dat dan relatief vinden tov C.
Maar goed we dwalen af...

Wanneer weten we nu weer het resultaat van de stemming?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 11:35

petitparis schreef:
ok, maar voor mij is elke C een do, dus begrijp niet waarom jullie dat dan relatief vinden tov C.

Wikipedia:
In België, Frankrijk en ook nog wel in de Nederlandse provincie Limburg, maar ook in Spanje en Portugal en daardoor in geheel Zuid-Amerika, worden in de muziek de lettergreepnamen veelal gebruikt als absolute notennamen in plaats van de A t/m G-reeks: Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si-Do.

MAAR:
'In het hedendaags muziekonderwijs en de zangkunst in het algemeen worden deze lettergrepen bij solfège-oefeningen dikwijls gebruikt, men noemt dat 'solmisatie'. De Guidonische lettergrepen zijn hierbij niet noodzakelijkerwijs gekoppeld aan een absolute toonhoogte. De Do kan liggen op de C, maar evengoed op elke andere toon. Omdat de onderlinge afstand tussen do, re, mi etc. vastligt, is daarmee ook de (absolute) toonhoogte van de overige tonen bepaald.'

Klopt inderdaad met mijn ervaring. Bij het zingen gebruiken we do re mi altijd relatief.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:41

:)* ok, nu voel ik me niet langer blond. In mijn beknopt AMV was het dus absoluut.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:43

De uitleg van Sheran klopt inderdaad. In de meeste landen worden dus de letterbenamingen absoluut gebruikt en de lettergrepen relatief. Maar in Belgie worden de lettergrepen absoluut gebruikt en het relatieve systeem is er ongebruikelijk.
Hopelijk is het voor iedereen nu duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:31

Dallista schreef:
Als klassiek geschoolde pianiste is het plaatje dat Sheran postte het enige waar ik iets mee kan. Het hele concept van do re mi is voor mij iets exotisch wat ik alleen ken van The Sound of Music. ;-)

Dit ja. :j

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:43

Wat een leuk topic! Ik speel zelf al langer dan 10 jaar piano. 10 jaar les gehad en ik geloof nu dat ik 3 jaar gestopt ben met lessen dus totaal 13 jaar denk ik zo. Houd heel erg van de klassieke muziek maar ook filmmuziek. Ben op het moment bezig met een boek van Bach met een paar korte bagatelles.
Misschien probeer ik met de volgende challenges mee te doen als dat mag! En het me lukt met de tijd, ik ga over 3 weken naar Zuid Afrika voor 5 weken :)

Rooss_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:46

Tuurlijk mag je meedoen Esirene!

Ik heb het ook nog even snel opgenomen, ik vind het zonde om nu al over te gaan slaan. Mijn piano is heel oud dus je moet maar even door de valsheid en het vreemde pedaal heen luisteren:D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 16:31

Als ik correct heb geteld is Dallista de winnares! Zij heeft dan tot en met zaterdag om een nieuw stuk te kiezen. Gefeliciteerd! En leuk dat je alsnog instuurt, Roos! Ik ga zo zeker even luisteren :)

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:17

:o Dank! Blijft natuurlijk wel een beetje appels met peren vergelijken, met zulke verschillende instrumenten... Blijft het nog wel de piano challenge heten?

Ik heb wel een paar ideeën voor muziek, maar het moet dan zeker ook wel enigzins behapbaar zijn voor de niet-pianos, dus moet even kijken of dat te doen is. Misschien haal ik mijn sopraan of alt blokfluit dan ook nog eens onder het stof vandaan. :-)

Rooss: leuk dat je nog hebt meegedaan! Dat stukje steeds met de snelle akkoorden in de rechter hand is lastig, heh? Ik heb er ook flink wat naast geslagen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 17:29

Music challenge staat idd tussen haakjes. Het lijkt me alleen wel handig als er pianopartijen aangeleverd worden van de gekozen stukken, omdat de andere instrumenten dan gewoon de sleutel naar keuze kunnen gebruiken en je al een idee hebt van de begeleiding :)

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:13

Ik vind het geen probleem als het in piano muziek wordt geleverd, dan zoek ik gewoon de viool partij op. Is voor mij ook handiger omdat daat vaak streekrichtingen e.d opstaan.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:35

Okay, weet niet of dit helemaal volgens de regels is, origineel is namelijk niet voor piano, maar orkest.

De Urendans (ballet) uit Ponchielli's opera La Gioconda.
Of bij het publiek beter bekend als de dansende struisvogels en co. uit Disney's Fantasia. :+

(vanaf 1:35)
https://www.youtube.com/watch?v=2RGrCyDAVuk
https://www.youtube.com/watch?v=FTlnV6_uaK4
ik kan zo snel geen complete Disney versie in 1 bestand op youtube vinden, maar geloof dat het allemaal in gedeeltes er wel op staat.

Het hele ballet is zo'n tien minuten lang.
https://www.youtube.com/watch?v=mMh0DTcKgmQ
Dit is de orkest muziek versie, met de piano bladmuziek erbij.

Bladmuziek downloadable versie:

http://imslp.org/wiki/La_Gioconda,_Op.9 ... ,_Amilcare)
Kies tabje Arrangements and Tanscriptions,
De eerste file op deze pagina is:

Complete Score
#80612 - 11.48MB, 181 pp
De Urendans begint op blz. 128, het bekendste deel staat op 130-131.

De bladmuziek voor alleen het eerste deel is ook te downloaden op:
http://imslp.org/wiki/La_Gioconda,_Op.9 ... ,_Amilcare)
Kies tabje Arrangements and Tanscriptions, en dan een stuk naar beneden scrollen helemaal naar de laatste file:

for Piano solo (Wier)
Complete score
#02615 - 0.35MB, 3 pp.
Deze is drie bladzijden

Een simpelere, korte versie voor piano (inc bladmuziek) staat op:
https://www.youtube.com/watch?v=sULXD_2nNgU

Deze doet het zonder de vier kruisen, dus misschien dat ik me daar aan durf te wagen met mijn blokfluit. ;-)

deze zelfde bladmuziek is ook te vinden op makingmusicfun.net maar ik ken die site verder niet, dus weet niet in hoeverre die heel safe is om te bezoeken enzo, dus anders kan ik die wel even op de dropbox gooien als men die wil hebben.

Oh, en voor de ballet liefheb(st)(b)ers:
https://www.youtube.com/watch?v=sXjJxuAcvPk

ik stel voor het eerste (bekendste) deel te doen voor de challenge, maar je kan natuurlijk altijd verder spelen, alleen heb ik daar geen simpele bladmuziek voor gevonden. Maar misschien lukt het ook zonder wel. ;-)

Persoonlijk wil ik proberen zo ver mogelijk te komen, leuke challenge, vooral het laatste deel is ook erg leuk.

PS op imslp staan trouwens ook een aantal andere versies, inclusief een piano/fluit versie. Nou wil ik die ook gaan spelen (ik speel veel samen met een dwarfluitiste). :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:55

Leuke keuze! :D

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:58

soesita schreef:
Leuke keuze! :D

Mijn andere opties waren Gershwin of Scott Joplin. Ik ben helaas niet zo bekend met de hedendaagse pianomuziek (behalve gerelateerd aan Japanse RPG video games, maar weet niet of ik daar zonder copyright issues bladmuziek van kan vinden/verschaffen). :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 22:24

Ik ga deze op viool proberen :D

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:03

Sheran schreef:
Ik ga deze op viool proberen :D

Ik ga deze op de piano proberen hahaha :+
Vind het ook leuk om piano te spelen en wil het best beter leren, dus ik ga de wat makkelijkere liedjes op de piano proberen. Geen iedeen of het ook gaat lukken, anders speel ik hem alnog op de viool haha. :P

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:48

Hetzelfde voor mij! Ik ga ook eerst een poging wagen op piano ;)
Is er trouwens ergens ook die makkelijkere bladmuziek uit het youtubefilmpje beschikbaar?
Of ga ik het stukje per stukje moeten copy pasten :P

Ik vind het in ieder geval een geweldig stuk! :D
(Disney en opera... twee vliegen in één klap! )

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 05:56

caaramel schreef:
Hetzelfde voor mij! Ik ga ook eerst een poging wagen op piano ;)
Is er trouwens ergens ook die makkelijkere bladmuziek uit het youtubefilmpje beschikbaar?
Of ga ik het stukje per stukje moeten copy pasten :P

Ik heb die versie van een site geplukt, makingmusicfun.net maar ik gooi hem later vandaag wel ff op dropbox.

edit: https://www.dropbox.com/s/sgrsw4780fale6j/dance-of-the-hours-piano.pdf?dl=0

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:25

Dankjewel!!! :D
Nu gaan oefenen ;)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:34

caaramel schreef:
Dankjewel!!! :D
Nu gaan oefenen ;)

Edit: Eerste keer door proberen spelen. (De eenvoudige versie)
Heel erg leuk, en zou wel moeten lukken :D
Maar staccato in de onderstem en gebonden in de bovenstem... What a crime... :')
Dan is het ook beter om nergens een pedaal te gebruiken?