2-1-15

3-1-15

Nou sorry dat ze op zijn kop staan enzo dat wil nooit recht worden.
Dit is ik als ik schets. Lelijk maarja
Die bovenste een uurtje gedaan
De onderste 45-50 minuten
Best lang dus
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly




)
Ook ga ik, gewoon omdat ik het leuk vindt mijn kunstgeschiedenis-kennis weer wat af te stoffen, bij ieder commentaar een kunstenaar of kunstwerk (bekend of onbekend) noemen waar jouw werk me aan doet denken en je misschien wel inspiratie uit kan halen..
Anatomisch gezien is het voorbeen van het liggende paard een beetje vreemd, de elleboog te rond en kort, denk ik? Lastig te zeggen. Plus dat je bij het liggende paard de cirkel voor het beginnen van het hoofd hebt laten staan, en bij de ander niet. Verder niet veel aan te merken... Leuke vlotte stijl heb je.
De neus/mond is een beetje te grof voor de rest van het paard, het hoofd is relatief lang (dat kan, natuurlijk) maar daardoor valt de neus weer wat meer op. Ook mag je door arcering/schaduwvlakken wat meer diepte er aan geven, zodat het wat ronder/voller en daardoor wat levendiger lijkt... Als je kijkt naar het werk van Da Vinci en paardenschetsen van Rubens, kan je mooi zien hoe je een paardenlijf echt "rond" en levendig kan doen lijken, met niet al teveel...
Minder is soms meer, is je goed gelukt! Commentaar geven wordt lastig, omdat het 'n fröbeltje is..
)
? Mijn tip zou zijn, probeer voor je schetslijn (de eerste omtrek van het paard en de grootste lijnen) niet al te hard op je potlood te drukken, maar dat wat echt donker is op het paard (schaduw, neus, oog, vormen van de kaak en spieren) met vlakken in te vullen.. Dan wordt het meer een geheel, en niet zo'n lijntjestekening (tenzij dat je bedoeling is, natuurlijk
) Als kunstwerk zet ik hier bij: de tekening Running Horse van G.A. Sartorio.
Als ik wat kritisch "moest" zeggen zou het dit zijn: de arcering die je op de nek gebruikt, is wel een beetje opvallend, als je dat expres doet, zou je het in de hele schets kunnen herhalen.. Je hebt nl. op de neus de schaduwplekken/relief met alleen lijnen gedaan, en daardoor lijkt het een beetje alsof de nek door iemand anders ingevuld is.. Zoals Rafaello Sanzio (Rafael) deed in zijn schetsen, vooral veel Joris en de draak gerelateerd..
)


en uiteindelijk kun je zelf bepalen of je er iets mee doet of niet.
mooi initiatief, hopelijk staat er ooit eentje van mij als 1 van de 5 boven jou. 
Ik doe niet mee want ik kan nog net een boom en een poppetje tekenen..
Bimmerd schreef:Elke dag gaat me niet lukken in verband met studie maar eentje per week is zeker te doen en ook zeker leerzaam ^^ Deze keer een wat simpele schets tekening, volgende keer zal ik er wat spectaculairders van proberen te maken xD
Week 1 - heb de tijd niet bijgehouden, gok zo op een kwartier a 20 minuten
(waar veel rechtshandigen zich waarschijnlijk in kunnen vinden, ik teken altijd alles kijkend naar links, paardje dat naar rechts kijkt was toch wel een uitdaging xD toch is het me zonder spiegelen gelukt)
[ Afbeelding ]

_l_amanda_l_ schreef:Jeetje wat gaan jullie hard!
Ik heb echt bijna twee jaar niet meer met potlood/etc. getekend, vandaag weer begonnen (moet er weer een béétje inkomen..)
Wat iemand een paar posts terug zei van de vijf boven je beoordelen/tips geven, vind ik een goed plan!Ook ga ik, gewoon omdat ik het leuk vindt mijn kunstgeschiedenis-kennis weer wat af te stoffen, bij ieder commentaar een kunstenaar of kunstwerk (bekend of onbekend) noemen waar jouw werk me aan doet denken en je misschien wel inspiratie uit kan halen..
![]()
Na dit alles gooi ik mijn eerste werkje erbij: potlood en pastelpotlood op A4 papier, ong. drie kwartier bezig geweest, geen gum (onvindbaar dat ding)
[ Afbeelding ]
Maat van het papier weer in leren schatten moet ik nog even mee oefenen
*edit: zie dat er alweer twee gepost zijn, maar die mag een ander becommentaren, anders blijf ik typen
**edit2: prima idee SilverStorm, voor mij T&C welkom
_l_amanda_l_ schreef:
drawerlover: de verhoudingen zijn al heel goed! Arabierenboek als inspiratie? Mijn tip zou zijn, probeer voor je schetslijn (de eerste omtrek van het paard en de grootste lijnen) niet al te hard op je potlood te drukken, maar dat wat echt donker is op het paard (schaduw, neus, oog, vormen van de kaak en spieren) met vlakken in te vullen.. Dan wordt het meer een geheel, en niet zo'n lijntjestekening (tenzij dat je bedoeling is, natuurlijk
) Als kunstwerk zet ik hier bij: de tekening Running Horse van G.A. Sartorio.


. Ook is dit de eerste keer dat ik een heel paardenlichaam heb gemaakt in plaats van alleen een hoofd en dat is nog best lastig. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden(tips en opmerkingen dus welkom).