[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 23:23

ShadowFax schreef:
Denk aan het eindresultaat Koper ;)

Doen jullie eigenlijk gewoon rechts/averechts breien of verdraaid rechts/averechts?
Ik bekijk alle filmpjes wb de steken op allesoverbreien.nl en daar heb ik ze nog niet horen spreken over de verdraaid steek. Op breien.nl noemen ze deze steek nadat ze het op de gewone manier uitgelegd hebben.
Ik weet niet zo goed of ik nu de verdraaid steek moet leren of de gewone steek?! Op breien.nl staat een plaatje van het verschil en verdraaid ziet er idd wel beter uit... maar wordt dit dan ook echt gedaan in bijv. truien?
Welke steken gebruiken jullie voor een sjaal?

Ik wil de tricotsteek nog oefenen en dan kijken of ik een sjaal kan maken (lees: lange lap :o )

Leer eerst maar de gewone steek. Gedraaid recht gebruik je voornamelijk voor een (nog) elastischer boord. Daarbij steek je de naald áchter in de steek ipv voor. Ik gebruik het voor mijn kousen en sokken zodat ze nauwelijks afzakken; de grof gebreide dan, niet de sokken op naald 3.

Een sjaal volledig in tricot wordt afgeraden omdat de randen gaan krullen. Het is beter om een sjaal in ribbelsteek te breien, boordsteek (1r/1a of 2r/2a bijvoorbeeld), zandsteek, patentsteek (tijdrovend en vraagt véél meer garen), begin en eindig met 6 naalden ribbel met 3-4 steken ribbel aan weerszijden met in het midden tricot. Om maar even wat opties te noemen.
Patentsteek (of buissteek) brei je doorgaans op wat dikkere naalden met dunnere wol (dus naald 5 terwijl het wikkel 4 aangeeft bijvoorbeeld). Doorgaans wordt patent op 2 manieren beschreven: omslagen en dieper insteken. De 2e manier (dieper insteken) is veel simpeler.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 23:34

ShadowFax schreef:
[ Afbeelding ]

Hij kan ook nog spuwen :') moet je toch eigenlijk een lama maken _O-

Oh wat erg, wordt steeds meliger hier _O- :')

Nee nee nee, ik ga hier niets over zeggen :x :x :x :x :x
Bijvoorbeeld dat de inhoud van de warmer uiteraard kan spuwen _O-. Oneerbiedig gezegd is de inhoud eigenlijk een waterspuwer, vandaar de open voorkant :D.
Tenslotte is dit een beschaafd topic! Maar ik geef toe: ik werd er ook vreselijk melig van en zit toch te overwegen om er 1 te breien, al was het maar voor de lol :'). Bovendien heb ik het patroon wel vertaald en begrijp ik het wel, maar wat als er vragen komen van mensen die hem hier gaan breien? Dan moet ik toch kunnen uitleggen hoe de warmer gebreid moet worden...

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:01

Joh, daar zou ik niet zo mee zitten! Ik zou me veel meer zorgen maken als kinderen in je huis spelen en toevallig even in het kastje moeten zijn waar willy warmer ligt...
"zegguh, wat is dit eigenlijk?"
Of vrienden die een weekendje in je huis zitten en jouw handgebreide spuwende lama tussen zijn onderbroeken vinden hahahahahahahahahahhahaha

_O-

Echt onderbroekenlol dit *\%/* _O- _O- _O-

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 00:26

Een kruik voor de edele delen? _O-
Hier geen kinderen in huis die zoiets toevallig tegen kunnen komen. Bovendien zou ik zulke dingen op een plek bewaren die niet zo 1-2-3 toegankelijk zijn voor nieuwsgierige kindertjes ;).
Die warmers schijnen ook gedragen te worden door bodybuilders als ze moeten showen. Eerlijk is eerlijk: het is weer eens wat anders dan de standaard slip :'). Als ik in de jury zou zitten, werden er zeker punten gegeven voor originaliteit :j.

Maar dat neemt niet weg dat we het hier netjes willen houden en geen schunnige taal gebruiken. Dus omschrijven we het zo dat iedereen wel begrijpt waar het over gaat <<). En verder lachen we er hier voornamelijk om. Jammer dat ik geen man ben want dan had ik er 1 kunnen breien in de bedrijfskleuren met geborduurd/gemaasd logo voor als het zéér koud is en de edele delen wat bescherming en warmte nodig hebben := := :=.

Je hebt volkomen gelijk ShadowFax: dit is echt onderbroekenlol _/-\o_

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:35

ShadowFax schreef:
Of vrienden die een weekendje in je huis zitten en jouw handgebreide spuwende lama tussen zijn onderbroeken vinden hahahahahahahahahahhahaha

:D _O-

Een sjaal in tricot zou ik inderdaad niet doen, omdat het niet handig is (gaat krullen), wat minder zacht is en omdat de voor- en achterkant er dan verschillend uitzien. Lijkt me allemaal niet geschikt voor een sjaal. Denk dat je meer hebt aan ribbel. Patent kan ook natuurlijk, heb ik ooit wel eens gedaan maar geconcludeerd dat ik daar geen geduld voor heb. Boord kan ook inderdaad, of eventueel gerstekorrel, dan kun je meteen oefenen met zowel recht als averecht breien.

Verdraaid breien ken ik niet... hoe gaat dat?

ShadowFax

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:04

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:08

Thanks allemaal voor beantwoorden van mijn vragen!

Ik heb gisteren een nieuw project gestart, erg hoog gegrepen, maar ach het is allemaal voor de lol :)
Wil erg graag een colsjaal hebben, maar ik kan niet naaien dus ik kan wel een lange lap maken, maar dan moeten ze nog aan elkaar :) dus ben gisteren op m'n rondbreinaald begonnen :) Ben super benieuwd!
Op youtube zag ik wel dat je met rondbreien altijd de rechte steek gebruikt, maar vanwege de rondbreinaald, je toch een tricot effect krijgt. Naja ik zie het wel :)
Heb ook een mooie hoge col gezien op google met ribbelsteek en grove wol, heel leuk, maar dan moet ik iemand regelen die de uiteindes aan elkaar maakt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:12

Met een rondbreinaald kun je ook boordsteek breien. Anders zou je ook nooit halsboorden kunnen maken. Gewoon om en om een rechte en een averechte steek. Of twee natuurlijk.

Succes met je project!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:19

ShadowFax schreef:
Thanks allemaal voor beantwoorden van mijn vragen!

Ik heb gisteren een nieuw project gestart, erg hoog gegrepen, maar ach het is allemaal voor de lol :)
Wil erg graag een colsjaal hebben, maar ik kan niet naaien dus ik kan wel een lange lap maken, maar dan moeten ze nog aan elkaar :) dus ben gisteren op m'n rondbreinaald begonnen :) Ben super benieuwd!
Op youtube zag ik wel dat je met rondbreien altijd de rechte steek gebruikt, maar vanwege de rondbreinaald, je toch een tricot effect krijgt. Naja ik zie het wel :)
Heb ook een mooie hoge col gezien op google met ribbelsteek en grove wol, heel leuk, maar dan moet ik iemand regelen die de uiteindes aan elkaar maakt :)

Misschien heb je nog wat aan deze video's: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... tegoryid=1
Daar staat van alles op: verschillende manier opzetten, verschillende steken, afwerken, mazen, noem maar op.

Gedraaid recht: http://www.garnstudio.com/lang/nl/video ... mbnails=on

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:14

hebben jullie een patroon van sokken breien
wil het ook eens gaan proberen
LET OP IK BEN 9 DUS MAKKELIJKE PATRONEN

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:20

ilserenate, kun je recht en averecht breien?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:23

Kan je al breien, recht en averecht? En heb je evt hulp van je moeder of oma oid?

Volgens mij bestaan er geen makkelijke sokkenpatronen :+
Tuurlijk, de één is simpeler dan de ander, maar volgens mij hebben ze allemaal wel een boord, hiel en teen, en dat is niet het eenvoudigste om gelijk mee te beginnen (ervaring). Dan laat ik de techniek van het rondbreien en op 4 of 5 sokkenbreinaalden nog even buiten beschouwing.

Als je helemaal geen ervaring hebt, zou ik eerst beginnen met een simpele sjaal of een broddel(uitprobeer)lapje.

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:38

Nerwen schreef:
Kan je al breien, recht en averecht? En heb je evt hulp van je moeder of oma oid?

Volgens mij bestaan er geen makkelijke sokkenpatronen :+
Tuurlijk, de één is simpeler dan de ander, maar volgens mij hebben ze allemaal wel een boord, hiel en teen, en dat is niet het eenvoudigste om gelijk mee te beginnen (ervaring). Dan laat ik de techniek van het rondbreien en op 4 of 5 sokkenbreinaalden nog even buiten beschouwing.

Als je helemaal geen ervaring hebt, zou ik eerst beginnen met een simpele sjaal of een broddel(uitprobeer)lapje.

ach doe maar een patroon ik zie wel of ik het kan of niet

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:41

Ilserenate: Dit http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 33&lang=nl is wel een makkelijk patroon voor sokken maar ik zou ook niet aanraden om te beginnen met sokken als je nog weinig of geen ervaring hebt. Het vereist toch wel enige basiskennis. Sokken in de link zijn op dikke naalden gebreid en die dikke sokkennaalden zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar bij de Zeeman of Wibra en doorgaans ook duurder. Meestal worden sokken op 2,5-3 gebreid.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:08

ShadowFax schreef:

Op een rondbreinaald brei je maar aan 1 kant van je werk, vandaar :) Succes ermee! Maar dat komt vast goed, want rondbreien op een rondbreinaald is veel simpeler dan het klinkt ;)

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:09

patpen schreef:
Ilserenate: Dit http://www.garnstudio.com/lang/nl/visop ... 33&lang=nl is wel een makkelijk patroon voor sokken maar ik zou ook niet aanraden om te beginnen met sokken als je nog weinig of geen ervaring hebt. Het vereist toch wel enige basiskennis. Sokken in de link zijn op dikke naalden gebreid en die dikke sokkennaalden zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar bij de Zeeman of Wibra en doorgaans ook duurder. Meestal worden sokken op 2,5-3 gebreid.

bedankt ik zie wel of ik ze ga maken maar eerst eens me pantoffels afbeien!!!

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:10

trouwens kun je ook sokken breien met 2 breinaalden???

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:18

ilserenate schreef:
trouwens kun je ook sokken breien met 2 breinaalden???

Dat is wel mogelijk, daar zijn speciale patronen voor. Ik raad dat zeker af omdat je met een naad komt te zitten wat absoluut niet comfortabel draagt! Sokken brei je op 4-5 korte naalden of magic loop op een rondbreinaald.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:27

Maar patpen dan moet het met die leuterhoes ook kunnen met twee naalden. Die naald draagt hij dan maar aan de onderkant van zijn piel niemand die dat ziet.... Totdat die gaat steigeren natuurlijk hahahah maar daar moeten we maar even nkeg aan denken. Ik kan namelijk nog niet met meerdere naalden breien.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:28

Uuuuh naald moet naad zijn anders is het zielig en krijgt de sok helemaal een andere wending hahhahaha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:28

Misschien met een héél klein rondbreinaaldje?

BloemBloem schreef:
Uuuuh naald moet naad zijn anders is het zielig en krijgt de sok helemaal een andere wending hahhahaha

:') :P

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:30

Gewoon gebruik maken van de magic loop! Kan je ook prima kleine rondes mee breien!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:42

BloemBloem schreef:

_O- _O-

(Sorry voor de oneliner :') )

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:53

BloemBloem schreef:
Maar patpen dan moet het met die leuterhoes ook kunnen met twee naalden. Die naald draagt hij dan maar aan de onderkant van zijn piel niemand die dat ziet.... Totdat die gaat steigeren natuurlijk hahahah maar daar moeten we maar even nkeg aan denken. Ik kan namelijk nog niet met meerdere naalden breien.

Even logisch benaderen: stél je breit zo'n leuterhoes (wat een benaming :')) met een naad. Zou dat nou comfortabel dragen? Ik persoonlijk (!) moet er niet aan denken om midden in mijn zelfgebreide onderbroek een naad in het midden te hebben... Niet dat ik zo ver ga hoor om mijn eigen onderbroeken te breien maar het is even voor het idee hè! Er zijn ook vrouwen die hun eigen maandverband maken, voornamelijk gehaakt dan wel. Moet ik ook niet aan denken.
Als je nog niet kunt breien met 4-5 naalden kun je het proberen met de magic loop methode of anders met 2 rondbreinaalden. Van de andere kant: het is een klein project om te oefenen met sokkennaalden ;)

Wil je er met die naald een SM project van maken _O- _O- :') :')

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:06

Maar ik geloof nooit dat het gedragen gaat worden dus dan maakt die naad geen bal ;-) uit hahaha.