ShadowFax schreef:Denk aan het eindresultaat Koper
Doen jullie eigenlijk gewoon rechts/averechts breien of verdraaid rechts/averechts?
Ik bekijk alle filmpjes wb de steken op allesoverbreien.nl en daar heb ik ze nog niet horen spreken over de verdraaid steek. Op breien.nl noemen ze deze steek nadat ze het op de gewone manier uitgelegd hebben.
Ik weet niet zo goed of ik nu de verdraaid steek moet leren of de gewone steek?! Op breien.nl staat een plaatje van het verschil en verdraaid ziet er idd wel beter uit... maar wordt dit dan ook echt gedaan in bijv. truien?
Welke steken gebruiken jullie voor een sjaal?
Ik wil de tricotsteek nog oefenen en dan kijken of ik een sjaal kan maken (lees: lange lap)
Leer eerst maar de gewone steek. Gedraaid recht gebruik je voornamelijk voor een (nog) elastischer boord. Daarbij steek je de naald áchter in de steek ipv voor. Ik gebruik het voor mijn kousen en sokken zodat ze nauwelijks afzakken; de grof gebreide dan, niet de sokken op naald 3.
Een sjaal volledig in tricot wordt afgeraden omdat de randen gaan krullen. Het is beter om een sjaal in ribbelsteek te breien, boordsteek (1r/1a of 2r/2a bijvoorbeeld), zandsteek, patentsteek (tijdrovend en vraagt véél meer garen), begin en eindig met 6 naalden ribbel met 3-4 steken ribbel aan weerszijden met in het midden tricot. Om maar even wat opties te noemen.
Patentsteek (of buissteek) brei je doorgaans op wat dikkere naalden met dunnere wol (dus naald 5 terwijl het wikkel 4 aangeeft bijvoorbeeld). Doorgaans wordt patent op 2 manieren beschreven: omslagen en dieper insteken. De 2e manier (dieper insteken) is veel simpeler.