[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: [CENTRAAL]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:53

Die tas is ook echt super!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:30

:wow: Wat een prachtige kunstwerken zie ik hier weer voorbij komen!
In een eerder topic ben ik ook wel een keertje langs gekomen, ik wilde toen graag gaan beginnen. Het er inmiddels nog niet echt van gekomen, maar ik zit er nu helemaal klaar voor en heb ook wat beginnersfilmpjes op Youtube gevolgd..
Deze heb ik inmiddels al wel voor elkaar gekregen:

Natuurlijk omdat ze het hier stap voor stap voor doet..
Nu wilde ik vanavond beginnen aan mijn eerste projectje, genaamd 'koe'' uit het bokeje van Brigitte Read. Vast wel bekend onder jullie? Ik heb alleen wel wat moeite met het lezen van het patroon, misschien kan iemand hier daar mee helpen? :)

Het eerste is:
"Werk in HK, 19l". Betekend dit dat ik eerst een rijtje moet haken van 19 losse? Dan gaat het verder met:
"Rij 1: 1v in de 2e l vanaf de haaknaald, 1v in elke l, 1kst, draaien (18 st)"

Ik heb gewoon geen idee wat ik moet doen.. Iemand een tipje? Misschien eerst maar nog een boek aanschaffen met basisvaardigheden?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:38

Werk in HK betekend werk in hoofdkleur.
19l betekend idd 19 losse (sluit ook aan op tweede zin)
Rij 1: 1v in de 2de losse vanaf de haaknaald etc etc betekend dat je in de 2 losse die gehaakt hebt (van die 19 losse) 1 vaste moet haken, dit doe je in totaal 18x (je hebt dus je eerste losse overgeslagen. Dan draai je je werkje om en gaat verder met rij 2

Veel plezier

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:38

Kijk, de koe uit het boekje van de boekenvoordeel. Het wordt een vierkant geheel, dat verklaart waarom je niet met een magische ring begint.
Waar HK voor staat, ik heb geen idee... Ik zou inderdaad 19 losse maken, dan een vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, dan in het rijtje losse een vaste, en na de laatste vaste een losse. Daarmee maak je ruimte om te keren, dus je gaat aan de andere kant van de rij lossen ook een rij vasten maken. Je haakt dus niet in een cirkel maar in een ovaal.
Kun je hier wat mee?
*Edit: ow, kijk eens aan, 2 antwoorden :D

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:09

Oh die tas is echt leuk!! Zoiets zou ik wel willen proberen te maken :D

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:54

Top! Hier kan ik zeker wat mee :) Ik ga er morgen mee aan de slag :) Nu is het kindertjesbedtijd :P Als ik er later weer niet uit kom, vraag ik het gewoon weer. Het is voor jullie duidelijk gesneden koek. Heb ook de site van Essie (vorige pagina) er bij opgeslagen. Komt vast goed dan :)
De tas is trouwens ook erg leuk! Heb je die uit een bestaand ontwerp gehaakt, of (grotendeels) zelf verzonnen? Erg knap!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:41

Zie hier, een zooitje gebakjes
Afbeelding

Dat paardentasje is een bestaand, gratis patroon.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 13:54

Het topic ligt op z'n gat... -O-

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:04

Ja -O- Ben wel begonnen met het kleine paardje sleutelhanger wat iemand eerder postte (van Hyves, geloof ik). Heb zo weinig tijd...
Maar je gebakjes zijn echt superschattig!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 14:08

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:43

Idd rustig hier...je zou zeggen met dit weer hebben we meer tijd om te haken...
maar helaas :=
Je gebakjes zijn erg leuk Krissis!

Ik heb mini teckel in elkaar geflanst :)
Heb alleen altijd ruzie met die neusjes,die gaan altijg scheef zitten....
Afbeelding

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 10:02

Een mini. Geinig maar wat een gepriegel!!!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:24

Ja vind het vooral met zwarte garen een gepriegel :')
Maar ik vind ze zo leuk die mini hondjes!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 11:12

Ik heb mezelf beloofd om geen opdrachten meer aan te nemen in het zwart. Wat vind ik dát naatje om mee te werken zeg

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:27

Hallo allen. Ik haak ook af en toe,maar nooit poppetjes, dat wil ik nu wel gaan doen. En heb gisteren dit gemaakt. Mijn vraag aan jullie is waarmee vullen jullie? Ik had niks anders in huis dan watten. Nou ja, voor een eerste keer zo'n klein ding kan het ook wel. Maar ik wil meer van dit priegelspul maken, dus kan iemand me vertellen wat er in moet? En met welk garen je haakt? Ik had dit nog liggen.

Afbeelding

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:36

haboshof schreef:
Hallo allen. Ik haak ook af en toe,maar nooit poppetjes, dat wil ik nu wel gaan doen. En heb gisteren dit gemaakt. Mijn vraag aan jullie is waarmee vullen jullie? Ik had niks anders in huis dan watten. Nou ja, voor een eerste keer zo'n klein ding kan het ook wel. Maar ik wil meer van dit priegelspul maken, dus kan iemand me vertellen wat er in moet? En met welk garen je haakt? Ik had dit nog liggen.
[/img]

Welkom!

Ik vul met kussenvulling (polyfiberfill) die je voor 1.69 bij de Action kan kopen per 250 gr, en van 250 gram kun je achterlijk veel kleine poppetjes vullen :) Zelf ben ik minder van de priegel maar wil binnenkort ook eens van die paardjes gaan maken die ik iedere keer hier langs zie komen voor aan mijn eigen sleutelbos (en evt een paar voor vriendin) met zadelkastsleutel.
Heeft iemand evt het patroon daarvan voor mij, ik heb nl dat betreffende boekje niet.

Ik haak vooral met 100% acryl (Populair van Beyer en Phildar Impact 3.5), sleutelhangers ed zou ik echter sneller van (glans)katoen haken ivm de stevigheid, acryl kan ook hoor maar pluist iets sneller en sleutel/tashangers hebben meer te voorduren dan knuffels, katoen is dan wat slijtvaster.

Mijn hand/vingers zijn bijna 2 weken geleden uit de spalken gekomen en langzamerhand kan ik weer normaal gaan haken waar ik de afgelopen 2 maanden alleen heel los kon haken en geen kracht kon zetten. Merk alleen wel dat ik nog niet de soepelheid terug heb maar dat komt waarschijnlijk wel, kan nu maar korte stukjes strak haken.

De afgelopen 8 weken heb ik het dus zeer rustig aangedaan qua haken, wel 2 collen gehaakt, wat polswarmers, beginnetje van een tas etc en die zijn ook allemaal al direct in gebruik genomen, vooral met mijn ene col (zo'n lange, brede col die je 3x kun omslaan) ben ik erg blij.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:24

Ik heb altijd grote dingen gehaakt. Plaids, omslagdoeken, tassen, ballen, kussenovertrekken. Maar die kleine dingetjes vind ik ook erg leuk. Kan vanwege artrose ook niet lang haken, maar dit lukt wel.
Voor kerst heb ik wel sterren voor in de boom gehaakt van goud en zilverdraad.

Trouwens dank je wel!! Ik ga op zoek.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:45

Nog een vraag.
Ik weet dat het om Amigurumi gaat hier, maar ik zag ook grotere en andere dingen voorbij komen.
Heeft iemand al wel eens een dekje/jasje voor een hondje gemaakt? Mijn dochter vroeg of ik eentje kon haken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:14

Bij gebrek aan hondjes hier, nee ik heb ze nog niet gemaakt, maar ik kan wel even speuren naar wat patronen voor je

dogsweater:
http://www.ravelry.com/patterns/library/dog-sweater-tutorial
cheerleader dog (aaaaaaaaaaaaarme hond, je zou hem dan toch echt moeten aanpassen :P)
http://www.ravelry.com/patterns/library/cheerleader-dog
granny square jacket:
http://www.ravelry.com/patterns/library/granny-square-18
dog sweater:
http://www.ravelry.com/patterns/library/pookys-dog-sweater
dog sweater (deze vind ik wel 'mooi')
http://www.ravelry.com/patterns/library/autumn-stripes-crochet-min-pin-sweater
sweater-jacket:
http://crochetingblind.blogspot.nl/2011/02/crochet-project-with-pattern-dog.html
Wiener dog coat :P
http://www.ravelry.com/patterns/library/hot-dog-coat
Als bij :P
http://www.coatsandclark.com/NR/rdonlyres/1EA16BD1-B7CE-43C9-AB3F-14931F83262A/93189/WR1094.pdf
dog sweater:
http://www.freepatterns.com/detail.html?code=FC00691&cat_id=1
met zakje:
http://www.premieryarns.com/product/Dapper+Doggie+Sweater+Crochet+Pattern.aspx

Dit zijn een aantal gratis patronen van ravelry, er zijn er nog veel meer te vinden (die niet op ravelry staan bijv) en daarnaast heb je nog oneindig veel kooppatronen. Maar als je een beetje handig bent kun je ook zelf ontwerpen natuurlijk!
Aan de hand van deze links kun je iig een beetje een beeld vormen :)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:35

En ik heb al eentje af. Op mijn eigen hondje gepast, maar hij is voor een iets goter hondje. Er komt nog een bandje onder de buik, zoals een singel en die ga ik met grote houten knopen vastzetten.
Afbeelding
Afbeelding

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 08:55

Aaaaah, een oude rakker <3
Maar dat heb je snel gedaan!! Leuk.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:11

Dank je krissis. Ik heb gewoon gedacht, ik doe het als een paardendeken, dus eerst rechte lap en dan de band voor de borst gemaakt in een keer door en die wel vast gehaakt direkt. En dan kun je ook direkt door met het kraagje. Je doet hem dus over het hoofd aan. Ik maak onder de buik een band vast aan de binnenkant van het dekje en die trek ik door een gat tussen twee stokjes naar buiten en maak hem dus aan de buitenkant vast met een grote knoop (houtje touwtje idee) Dan gaat het dekje niet schuiven, dus als de singel bij een paard, maar dan aan de binnenkant zodat de zijkanten netjes blijven hangen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:29

wat ontzettend leuk gemaakt haboshof!

Ik haak altijd met katoen,heb tot nu toe dan ook alleen nog maar klein spul gemaakt :)
Ik wel al een bolletje acryl gekocht maar ik heb dan dat ik de steken niet goed zie...misschien dat
het met een grotere haaknaald anders is?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:44

Ik doe altijd maar wat, veel proberen dus. Ik haak het liefst met nr.3 Maar dat dekentje voor de hond heb ik met veel dikkere naald gedaan.Omdat het ook met dubbele draad is gehaakt.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:26

jehhhh het topic leeft weer ! Ik ben nu bezig mn mijn eigen paard na te haken. Zonder patroon dus best nog wel lastig.
Krissis schreef:
[/img]

Dat paardentasje is een bestaand, gratis patroon.

Waar vindt ik dat patroon?