[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:04

Dank je, Eva. Het is echt anders dan anders. Ik vind het leuk dat ik ook eens zoiets kan maken :).

Verder helemaal eens met je post, het is vooral ook denigrerend naar andermans werk toe, imo. Over smaak valt echter niet te twisten, en maar goed ook dat er zoveel smaken zijn, anders was Picasso nooit groot geworden :D.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 01:09

eva1969 schreef:
Project Rembrandt is trouwens weer leuk! Enorm verschillende opdrachten en niet allemaal even goede schilders, ik zie een paar van jullie daar prima tussen passen. Misschien nog wel beter!

Ik denk dat iedereen hier zich daar best zou kunnen aanmelden. Het viel me trouwens op - in de inleidende filmpjes - dat een aantal schilders best heel goed van een foto af konden schilderen, maar juist i.r.l. de gelijkenis in een portret toch niet goed wisten te treffen. Dat vond ik toch wel heel frappant.
Ze krijgen natuurlijk gedurende het programma begeleiding / les. Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt.

Ik zie allemaal weer prachtige dingen, dames. Ben even niet zo actief met schilderen nu (echt jammer) maar ik werk nu voor 2 sinds manlief als gevolg van Corona even (al een halfjaar) geen werk heeft. En de schoorsteen toch moet roken. Gelukkig lukt het allemaal nog en het schilderen komt wel weer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 06:44

Van een foto of een levend beeld schilderen is ook wel echt heel anders. Vooral wanneer schilders die van een foto schilderen een raster oid gebruiken.

Gelijk heb je, schilderen komt wel weer. Snel, hoop ik voor je :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:52

Ik vind realistisch schilderen/tekenen reuze knap en ook mooi. Maar waar bij mij een beetje de schoen wringt is dat zo'n foto dan letterlijk in alle details nageschilderd wordt.
Een foto-realistische tekening die het beste van meerdere foto's in een nieuwe compositie samenbrengt, ja, dat begrijp ik.
Maar een letterlijke kopie, nee, ik snap niet dat je als opdrachtgever dat zou willen. Ik snap wel heel goed dat je als opdrachtgever iets wilt dat niet bestaat, nl die perfecte foto die nooit gemaakt werd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:58

Ik had die van Fnanne voor jou gezien Ibbel, ze maakt heel gaaf werk. :j Helemaal verliefd op haar werk 'Pink nose'.

Ben er voor mezelf wel uit dat realistisch mij het meeste ligt. Maar vind de afwisseling heel leuk.
En zo hebben we allemaal onze voorkeur, zowel de kunstenaars zelf als de kopers.

Als ik al door zou zijn bij de eerste ronde bij project Rembrandt (900 aanmeldingen :oo) Dan zou ik er bij de eerste uitzending gelijk uit liggen, die druk om in een uurtje wat te maken, ik bevries ter plekken denk ik. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:04

Ibbel schreef:
Ik vind realistisch schilderen/tekenen reuze knap en ook mooi. Maar waar bij mij een beetje de schoen wringt is dat zo'n foto dan letterlijk in alle details nageschilderd wordt.
Een foto-realistische tekening die het beste van meerdere foto's in een nieuwe compositie samenbrengt, ja, dat begrijp ik.
Maar een letterlijke kopie, nee, ik snap niet dat je als opdrachtgever dat zou willen. Ik snap wel heel goed dat je als opdrachtgever iets wilt dat niet bestaat, nl die perfecte foto die nooit gemaakt werd.

Zo heeft ieder zijn/haar voorkeur. Ik vind realistisch werken leuk, veel kleuren mixen om tot t mooiste resultaat te komen.

En schilderen vanaf een foto betekent niet dat de foto letterlijk nageschilderd wordt, trouwens. Mijn laatste werk heb ik 'getekenshopt', de voorpluk van de merrie is aangepast, haar hoofd is wat gladder gemaakt, de blik verzacht. Bij de fjord is de gehele kleur opgehaald (de foto was heel flets qua vachtkleur) en de manen zijn in fjordenkapsel (foto waren vlechtjes), ik licht de ogen op door er kleur en detail in te zetten die op de foto niet altijd zichtbaar is.

En ik ken veel kunstenaars die dat doen :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-10-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:09

Ik ben er ook wel benieuwd naar of jullie ook schilderen naar een (levend) model (dus geen foto)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:23

Heb ik nog nooit gedaan Babootje, ik schilder ook vrij weinig mensen. Bewegende dieren schetsen, heb ik jaren geleden een keer gedaan in Avifauna, heel leerzaam en doe ik te weinig.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:27

Babootje schreef:
Ik ben er ook wel benieuwd naar of jullie ook schilderen naar een (levend) model (dus geen foto)

Ik heb een aantal maanden geleden in Amsterdam een workshop naakt model tekenen/schilderen gevolgd. Super interessant en dat zou ik best nog eens willen. Hoeft niet persé naakt trouwens :) Nou was het niet direct met heel veel ondersteuning meer van hier is papier en krijt en ga je gang. Korte poses (6 min) afgewisseld met langere poses (20 min). Je leert wel kijken!

Misschien een idee voor een bokt-uitje als corona weer wat beter beheersbaar is?

Naar aanleiding van Project Rembrandt wel bedacht dat ik in mijn vakantie in november eens een beetje ga experimenteren :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 10:30

Mij lijkt het ook wel tof om te leren schilderen en dan wat abstracter. Maar waar begin je dan? Is acrylverf op doek gangbaar om mee te beginnen? Moet in ieder geval vergevingsgezind zijn :=

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:37

Acrylverf gaat goed hoor, mijn zoons zijn muziekproducer/dj in de techno scene en vroegen mij laatst om een artwork voor hun achtergrond van de wekelijkse muziekmix op soundcloud.
Ik ben ff lekker helemaal los gegaan en dat was me toch leuk haha.
En wordt het niks kan je er zo weer overheen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:47

eva1969 schreef:
Acrylverf gaat goed hoor, mijn zoons zijn muziekproducer/dj in de techno scene en vroegen mij laatst om een artwork voor hun achtergrond van de wekelijkse muziekmix op soundcloud.
Ik ben ff lekker helemaal los gegaan en dat was me toch leuk haha.
En wordt het niks kan je er zo weer overheen!

Leuk zeg!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:28

Vroeger op school heb ik wel live models getekend maar dat heb ik echt al heel lang niet meer gedaan.
Ik wil eigenlijk nog eens het landschap in dan op mn kont in het gras en tekenen wat ik zie maar dan heb je echt wel wat tijd nodig :D
En ik ben snel maar zo snel weet ik niet.

Pffd heb nu twee spoedjes een paard en wagen en een extra kat beide moeten voor 4 nov af zijn. Gelukkig beide met pastel dan kan je gewoon door.
Paard al klaar gemaakt in 3 dagen totaal ruim 20 uur voor gezeten.
Kat vandaag begonnen 5 uur verder basislaagje en al iets details
Afbeelding

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:30

Jemig Seven, daar zou ik op voorhand al zo'n stress van krijgen dat er niks uit m'n vingers komt haha. Knap dat je dat kan onder druk.

Ik ben trouwens op zoek naar een schildervakantie voor deze zomer om precies te doen wat jij zegt, gewoon een beetje om je heen kijken en neerzetten wat je ziet, lijkt me heerlijk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:40

Babootje schreef:

Ik ging veel naar de dierentuin om te schetsen :j. Wil dat weer gaan doen, maar nog geen tijd/zin voor gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:45

Leuke voornemens. Ik vind dat zeker ook leuk om een keer te doen.

Iemand al naar de Bob Ross tentoonstelling geweest? :D :D :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:49

Babootje schreef:

Ik heb er ergens nog een paar geloof ik...

Nope, ik durf t met corona enz niet zo goed aan :o. Ben wel heel benieuwd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:56

Lijkt me een leuk idee Eva om dat gezamenlijk een keer te doen zo'n korte cursus.

Oe wauw succes Seven! Spoedjes ook zo iets, naar een datum toewerken zonder dat het stress levert want het is niet erg als het een weekje later wordt vind ik wel fijn, en heb ik ook nodig begin ik te merken, maar een dead line, nee liever niet. Ik ben daar helaas niet snel genoeg voor.

Tof ook weer het begin van deze kat!

Babootje schreef:

Ontzettend leuke persoonlijkheid en vind het cool hoe hij het brengt en laat zien hoe je met snelle penseelstreken iets neer kan zetten maar mijn smaak is het niet, speciaal daarvoor gaan ga ik niet doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:58

Mijn smaak is het ook niet echt, En ik ben niet zo heel erg van de landschappen. Maar ik vind zijn techniek op zich wel interessant.

Ik vind het ook knap Seven dat je in opdracht en met een tijdslimiet werkt. Bij mij zou dat toch wel wat druk leggen op mn creativiteit. Soms heb ik gewoon een schildersblock en dan zul je maar iets af moeten hebben.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:20

Die is zeker interessant. :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:22

Ik vind het ook lastig maar ergens ook wel fijn dan ben ik door de grote werken heen en kan ik verder met mn friesje en menig model paard wat niets ligt te doen :D leuk vooruitzicht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:04

Jis_ schreef:
Die is zeker interessant. :j

Vooral hoe hij diepte creëert in zijn schilderijen door de opbouw. Kun je natuurlijk altijd gebruiken.
Een Bob Ross-je doen voor het slapen gaan is ook een aanrader als je moeite hebt in slaap te komen. _O- _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:20

Hahaha! :P Zijn filmpjes bekijken is wel heel erg chill ja.

San, heb je je lamp binnen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:41

Jis_ schreef:
Hahaha! :P Zijn filmpjes bekijken is wel heel erg chill ja.

San, heb je je lamp binnen?

Ja, wauw, nu al blij mee, dat licht _O_.

Ik denk dat ik m in de ochtenden ook maar ga gebruiken om wakker te worden :)).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:52

:D Leuk!