[SCH] Schilderen op nummer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Schilderen op nummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:40

Na 2 prachtige schilderijen ga ik er weer eentje maken :) Nu nog even kiezen welke..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:44

Heb je nog wat liggen of moet je bestellen?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:45

LadyMadonna schreef:
Heb je nog wat liggen of moet je bestellen?

Bestellen :)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:35

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:21

Krijg nou toch wat, ben ik bezig met een kleine Paintworks, wil ik de voorgedrukte donkere (!) velden met een mixkleur verven... Is de mix een combi van licht groen en een soort oranje.

Ja, dan kan ik mengen in wat voor ratio dan ook, maar dat gaat natuurlijk nooit donkerbruin/tegen zwart aan worden zoals op het voorbeeld.

En vervolgens kijk ik nog eens goed, en verhip, die kleur "L" van gisteravond klopt ook voor geen meter.

;-/

Nog nooit meegemaakt, en ik heb toch heel wat PWs geschilderd!

Als ik tijd heb maar eens kijken of de nummers nog op een gestructureerde manier door elkaar zijn gehaald, of dat ik het allemaal zelf mag gaan verzinnen...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:54

Die wolven zijn ook gaaf maar ik ben geen mengwonder. Zijn die van paintworks allemaal met mengen?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:27

SteffiiY schreef:
Die wolven zijn ook gaaf maar ik ben geen mengwonder. Zijn die van paintworks allemaal met mengen?

Ja, maar het is heel eenvoudig, je kan er eigenlijk niet mee misgaan.
Tenzij je bijvoorbeeld zwart en wit gaat mengen en denkt dat een 1:1 ratio een lichte tint grijs gaat opleveren. Dat overkomt je 1 keer, dan zie je al meteen dat donker altijd overheerst, en als je dat idee in je achterhoofd houdt... no problem.

Ja, en tenzij de nummers niet kloppen natuurlijk. |o

Vandaag geen tijd, maar ik moet het wel uitzoeken wat daar nou fout gegaan is. Het is de "Tuscan Scene". Echt maf, hoop dat ik erachter kom wat er fout gegaan is bij het maken van het mixing sheet. Anders ook geen ramp, dan pak ik gewoon een potje tegen-het-zwarte-aan (ik heb een giga verzameling oude PW en andere verfpotjes, en de verf is eigenlijk altijd nog bruikbaar). Maar da's natuurlijk niet de bedoeling.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:46

Dat is balen Dallista!
Hier nog niet aan het mengen geslagen, ik wil eerst alle 'gewone' kleuren doen. Maar die beginnen toch langzamerhand wel op te raken.

Nerwen, die wolven zijn inderdaad echt gaaf!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:45

Die wolven zijn idd ook tof!

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet echt kapot ben van paintworks. De 1e 4 kleuren waren een beetje klonterig en ik mis de glans van schipper. Maar ik had wel zitten denken dat ik dat miss uiteindelijk met een vernis laagje wel op kon lossen?
Het mengen daar ben ik wel benieuwd na hoe me dat gaat bevallen. Ben er nog een beetje huiverig voor.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:46

Dalista hoe is het afgelopen nog met de kleuren? Zijn het uiteindelijk erg veel kleuren geworden die fout waren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:03

Jullie hebben het allemaal over glans bij schipper, maar ik heb geen glans hoor :?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:06

XxLiEsJuHhxX schreef:
Dalista hoe is het afgelopen nog met de kleuren? Zijn het uiteindelijk erg veel kleuren geworden die fout waren?

Gisteren geen tijd gehad, geen idee, hoop vanavond wat uit te kunnen zoeken. Ik hoop dat het 1 nummertje is dat ze door elkaar gehaald hebben... Kan natuurlijk gebeuren.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:15

XxLiEsJuHhxX schreef:
Die wolven zijn idd ook tof!

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet echt kapot ben van paintworks. De 1e 4 kleuren waren een beetje klonterig en ik mis de glans van schipper. Maar ik had wel zitten denken dat ik dat miss uiteindelijk met een vernis laagje wel op kon lossen?
Het mengen daar ben ik wel benieuwd na hoe me dat gaat bevallen. Ben er nog een beetje huiverig voor.

Probeer het eens met een laagje acrylvernis (wel de glossy nemen). Raad wel aan om het eerst even in een hoekje te testen (niet dat er veel kan gebeuren hoor, maar even om voor jezelf te zien of je het mooi vind of niet).

LadyMadonna schreef:
Jullie hebben het allemaal over glans bij schipper, maar ik heb geen glans hoor :?

Jawel, hou je schilderij maar eens in het licht (als je 'm wat schuin houdt zie je het helemaal) :).

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:47

Dalista ik hoop met je mee! Anders is het natuurlijk wel heel rot!

Nerwen dankje voor de tip! Kan je die vernis gewoon bij een normale hobbywinkel halen?

LadyMadonna misschien valt je de glans nu niet zo op. Maar als je een paintworks ernaast houd zie je het verschil wel heel goed.

Wat was de site van pintworks ook al weer eens? Ik kan hem niet meer vinden/lees er compleet overheen. Hihi ook in mijn e-mail vind ik hem niet meer

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:57

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:00

Paintworks kan je via herrschners bestellen.
Ik ben niet van de glans, heb twee potjes acryl vernis gekocht en nooit gebruikt. :-/ Het maakt een landschap er niet realistischer op. Ik vond het bij dat kerstman ding destijd ook niet mooi, maar goed, het is ook een ander type verf. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik de details bij PWs moet schilderen met de dikke verf van Schipper.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:10

Nerwen als ik thuis ben weer ga ik eens kijken. :)

Dalista ik heb bij de paintworks de 1e 3 kleuren ook niet echt dunne makkelijk verfbare verf gehad. :')

Hier mijn 1e updateje van de twilight beacon. Ik heb nu 5 kleuren erop zitten. Heb voor het 1st ook mijn kwastje nr 0 gebruikt. Het is een heel gepriegel alle kleine vakjes.
Ik vind het overigens wel leuk om aan de hand van een papiertje te moeten schilderen soms.
Afbeelding

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:48

Het zijn twaalf gewone kleuren en twaalf mix kleuren. Heb even snel de mix kleuren uitgezocht, ik kan er geen logica in vinden, geen komen ook maar in de buurt van wat ze zouden moeten zijn (uhm, als ik paars en creme heb, kom ik echt nooit in de buurt van wat voor tint groen dan ook. :D )

Maar goed, heb de kleuren combo's genoteerd zoals ik denk dat ze zouden moeten zijn, en of het allemaal precies klopt zie ik wel als ik met de kleuren aan de slag ga. Ik denk dat ik het wel redelijk goed ingeschat heb, en mocht een kleur toch niet kloppen en het lukt me niet die te krijgen door te mixen, dan heb ik de benodigde kleur echt nog wel in een potje kant-en-klaar.

Hier mijn begin, donker-bruin en een start met 1 van de vele tinten groen. Gelukkig alleen drie vakjes van mixkleur L die ik een keertje moet overdoen, verder was ik nog niet gekomen met de painting met mix kleuren, dus geen probleem.

Leuk weetje, de painting heeft geen zwart en geen wit (de uitersten zijn een soort creme en donkerbruin).
Afbeelding

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:17

Dalista, kan je paintworks niet een mail sturen? Misschien zijn ze bekend met het probleem en hebben ze een oplossing? Lijkt mij dat zon productie fout toch wel op moet vallen, dat je niet de enige bent :)

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:19

Als ik er niet uitkom, zal ik dat wel doen, maar ik denk dat ik het wel aardig ingeschat heb qua kleuren. Heb ook al redelijk wat ervaring met hun kleurcombo's. ;-) Ik zie het vanzelf wel.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:58

Ik heb zojuist een nieuw projectje besteld :)

Een 3 luik van 120 x 40 met een mooie paarse gebera. wil hem cadeau doen voor in iemand zijn nieuwe slaapkamer!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:05

Voor degenen die zich afvroegen waar de website van paintworks is gebleven (ja, ik ook), het lijkt erop (?) dat het nu onder Simplicity valt. Ik ken Simplicity wel van hun kleding patronen, maar heb er geen ervaring mee, dus ook niet met verzenden etc. Er staat een verhaal over internationale orders die door een partner site worden uitgevoerd of zo...

http://www.simplicity.com/our-brands/paintworks/

Dat is dus de site waar www.paintworkscrafts.com naartoe redirect.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:40

Dalista dat is wel een mooie painting! Hopelijk kom je snel zelf uit de kleuren! Altijd makkelijker dan wanneer je moet gaan mailen en wachten enz.

Hihi dan lag het dus niet aan mij dat ik hem niet meer vond. :P

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:24

AnoukS_ schreef:
Dalista, kan je paintworks niet een mail sturen? Misschien zijn ze bekend met het probleem en hebben ze een oplossing? Lijkt mij dat zon productie fout toch wel op moet vallen, dat je niet de enige bent :)

Ik was toch nieuwsgierig geworden en begon te twijfelen aan mijn eigen kleurenmix kennis (!), en kwam op die nieuwe website van Simplicity uit. Contact Us opgezocht en er toch maar een kort mailtje aan gewaagd.

36 uur later is dit het resultaat! *\o/* Hoge kwaliteit pdf van de sheet, en ja dus, een hele andere legenda voor de mix kleuren.

De oude versie, met in potlood ernaast mijn snelle eerste poging tot mengkleuren combi's maken:
Afbeelding

en de versie die ik zonet kreeg toegestuurd!
Afbeelding

Ik had er maar vijf van de twaalf goed. :o Zo goed ben ik dus toch niet om met het blote oog kleuren te combineren, op basis van een kleurenplaatje, hahaha.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:40

Wat goed dat je zo snel reactie had en dat je nu goed verder kunt! 5 van de 12 op blote oog gokken vind ik nog vrij knap hoor hahaha soms verbaas ik me nog echt wat voor resultaat de kleuren geven na het mengen ;)