[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:57

Bij mij is een van mijn nieuwe doeken ingedeukt omdat er een schort in zat (ja beetje vaag, maar er zit dus een deuk in) Ook gewoon latjes tegenaan slaan?

Daihyo

Re: algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:15

Ik heb ook het topic gelezen en kom weinig tot niks tegen over mensen tekenen.
Nou is het een paardenforum, dus op zich wel logisch
Maar ik zou me graag wat meer willen verdiepen in mensen.

Ik ben qua (standaard)schaduwen e.d. echt een beginner.
Kijken kan ik wel en dat gaat goed, maar als je een overbelichte foto hebt, weet ik niet welke schaduwen je standaard in kan kleuren.
Zoals ik dat bij paarden wel kan doen.

Om een voobeeld te geven: http://img157.imageshack.us/img157/8775 ... ein4ln.jpg

Dit is nagetekend van een bijna witte foto met weinig schaduw.
Maar daardoor is de tekening dus ook vrij wit uitgevallen.

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:29

nee, bij gedeukte doeken met het strijkijzer eroverheen. Als de stof bewerkt is eventueel met een doekje ertussen

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:12

Ik heb 2 hele grote doeken gekocht bij de xenos, krijg ik voor mijn verjaardag van mijn paps

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:26

Amanda schreef:
Ik heb ook het topic gelezen en kom weinig tot niks tegen over mensen tekenen.
Nou is het een paardenforum, dus op zich wel logisch
Maar ik zou me graag wat meer willen verdiepen in mensen.

Ik ben qua (standaard)schaduwen e.d. echt een beginner.
Kijken kan ik wel en dat gaat goed, maar als je een overbelichte foto hebt, weet ik niet welke schaduwen je standaard in kan kleuren.
Zoals ik dat bij paarden wel kan doen.

Om een voobeeld te geven: http://img157.imageshack.us/img157/8775 ... ein4ln.jpg

Dit is nagetekend van een bijna witte foto met weinig schaduw.
Maar daardoor is de tekening dus ook vrij wit uitgevallen.

Mensen (en al het andere) kan je het beste tekenen van model, dus niet van foto. Beetje moeilijk om echt te autodiceren (snappie), maar ga maar eerst lekker heel veel mensen en lichamen zonder schaduwen tekenenen, maar alleen met gebruik van lijn... Je gebruikt dus je lijn om volume op papier te zetten, meer niet. Geen schaduw, niks. Je hebt het over een standaart schaduw, maar die bestaat sowieso niet. Lichtval kan een holte bol doen lijken, dus je moet per persoon weten hoe het gezicht geconstrueerd is (hoe het vet op de jukbeenderen ligt, etc) en pas later hoe lichtval daar veranderingen in aanbrengt (of niet).

Als je dat vaak vaak vaak hebt gedaan en je er goed bij voelt, dan kan je schaduwen in ongeveer 45 gaden gaan intekenen, dus losjes. Je beweegt hierbij vanuit je pols.

Dan later, kan je alle soorten graden van je lijn aanpassen om volume mee te laten zien. Codewoord blijft volume. Je bent als het ware journalist en geeft de informatie die je ziet door op het papier.

Ik heb het hier nog niet over arceren, en dicht-poetsen is verder ook niet aan te raden.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:04

Om te beginnen met het tekenen van mensen vind ik het zelf prettig om op een getint in duo-tone te tekenen. Door het gebruik van wit kun je heel mooi die zachte ronde highlight op en gezicht naar voren halen. Alweer een aantal jaren geleden heb ik een poging gedaan om mijn toen 1-jarige dochtertje te schetsen:
(niet lachen aub, ik ben nou eenmaal totaal geen mensen-tekenaar )
Afbeelding

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:08

Geen mensentekenaar??? Ik durf mensen nog niet aan hihi! mooi hoor remy!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:08

Remy, dat is dan toch wel jammer, want je tekening is prachtig!

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:01

cker wat een mooie sprekende tekening..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:49

Tnx..straks ga ik nog lang m'n sloffen lopen...

Maar zo'n kindergezichtje is dan ook niet zo'n moeilijk onderwerp, die hebben nog geen rimpels, haren, pukkeltjes enz. die je er dan ook bij moet tekenen

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:51

Anouar15 schreef:
Ik heb niet echt tips, maar ik wil dit topic even in de gaten houden. Ik kan wel wat tips gebruiken.

Nu staat hij in Bekijk je eigen berichten

Je kan em ook bookmarken hoor
hoef je geen bericht te plaatsen

Tinka15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:06

ik heb nog een vraagje:

hoe kun je nu zo goed mogelijk een uitdrukking van een paard zo goed mochelijk op papier te zetten? ja door te kijken. maar hoe maak je de schetsen dan zo goed mogelijk?
bijv. een paard kijkt opgeheven. maak je dan ze schetsen gelijk zoals het paard kijkt.

goh ik vind mezelf wel heel stom praten jullie zullen me wel niet begrjipen maar ik, kan het niet anders uitleggen :S

ik hoop toch dat jullie me kunnen helpen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:18

Klein vraagje voor alle pastel-tekenaars hier: Hoe bewaren jullie de tekeningen? Ik vind pastel erg fijn om mee te werken en heb ook een bus talens fixative staan, maar daarna?
Ik hoor vaak dat je alles achter glas moet bewaren? Hebben jullie geen andere truk daarvoor???

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:22

oneilltje79: na t fixeren is (bij mij) de tekening niet meer zo supergevoelig voor beschadiging.
De tekeningen die ik nog heb (meeste gaan naar opdrachtgevers toe) zitten eigenlijk gewoon in n mapje. Die map ligt op een vaste plek in mijn kast, beweegt niet enzo, heb nog niet gezien dat ze daarmee beschadigen.

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:50

ok, ik ga nu effe eeen klein schetsje met softpastel proberen te maken. Ik zal hem er zo op zetten.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:04

Hier is ie dan:
Afbeelding
Het is een snel klein schetsje, niet groter dan 30 cm, maar gewoon even om met het materiaal te oefenen. Je hoeft dus geen commentaar te geven over de verhoudingen enzo. Wel graag over de manier van werken. Mijn eigen mening is dat dit krijt wat grof is, zeker in zo`n kleine tekening. >;) Ik denk dat als ik serieus iets ga tekenen ik dit met pastelpotlood ga combineren. Weet iemand of dat toevallig ergens in de aanbieding ligt ofzo?
Ook het papier dat ik hier gebruik is niet speciaal voor pastel. Ook graag tips hierover dus. Volgende week ga ik weer verf bestellen bij de kwast en ik ben nu dus even aan het bekijken of ik er ook pastelmateriaal bij ga nemen.
ps. snel he met een digitale camera bij de hand?

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:11

Mooi! Ik ben ook benieuwd of er ergens pastelpotloden in de aanbieding zijn. Krijt is inderdaad soms wat te grof, je kan er niet precies mee werken.
Ik gebruik aquarelpapier, voor pasteltekeningen.

ps: zeker snel

CaPrIoLe`79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:22

goed idee. daarvan heb ik nog wel een blok liggen.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:25

ik bewaar me pasteltekeningen in mapjes.... geen beschadigingen ofzo

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:24

Of de potloden in de aanbieding zijn weet ik niet, volgens mij eerder tijdens de kerst(feest)dagen enzo..
Papier is nogal persoonlijk, hoewel glad papier en pastel niet zo'n combi is . Ik heb net n map Daler-Rowney, gekocht, werkt prima! Zie mijn laatste topic voor t resultaat met de potloden daarop.
Qua grootte maakt pastelkrijt/of potlood niet zoveel uit denk ik, alleen op de ieniemieni details. Krijt geeft wel een mooiere kleur af dan potloden .

En oneilltje79: ik vind je 1e probeersel al heel erg geslaagd! Leuk; die achtergrond zo! Benadrukt de beweging van t paardje

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:34

Ik wil ook pastel potloden, als ze goedkoop zijn, wil je me dan even PB;en, en in welke winkel?
Heb wel pastel, *Gewoon groffe pastel olie krijtjes* maar dat lukt nog best aardig hoor! Nu ik veel oefen, met gewoon ffies snel uitme hoofdd getekende paarden hoofdjes, ffies oefenen met donker en lciht gebruik.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:15

Farouche2: eigenlijk zijn de potloden gewoon niet goedkoop..
misschien zijn er ergens wel goedkopere merken maar ik zou er echt niet aan willen . Het is een hele uitgave (voor een basissetje á 15stuks moet je denken aan ong 18-20 euro, maar je kan ze ook los kopen rond de 1,70 per stuk) maar dan heb je wel echt een fijn materiaal om mee te werken. Plus een materiaal met echt mooie kleuren, wat bij minder duur materiaal helaas vaak tegenvalt .

Naomi komt regelmatig (veels te vaak ) in de tekenwinkel, ik zal iig de aanbiedingen in de gaten houden .

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:17

Het kan zijn dat ik deze vraag al gesteld heb, maar hebben jullie cursussen gevolgd om zo te kunnen tekenen, of zijn er boeken die jullie geholpen hebben om beter te tekenen? Zo ja, welke?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:33

Lunas schreef:
Het kan zijn dat ik deze vraag al gesteld heb, maar hebben jullie cursussen gevolgd om zo te kunnen tekenen, of zijn er boeken die jullie geholpen hebben om beter te tekenen? Zo ja, welke?

Ik kan wel voor mijzelf spreken. Ik heb geen cursussen gevolgd. Wel altijd van jongs af als ik een potlood of pen in m'n handen had de onweerstaanbare drang gevoeld om te tekenen.
Mijn schoolboeken waren vroeger niet doorverkoopbaar omdat er in de kantlijnen hele penny-strips in potlood waren getekend
Heb ook altijd graag geboetseerd, in de laatste klas van het voortgezet onderwijs heeft een leraar een keer zoveel vertrouwen in mij gehad dat hij mij eruit pikte om met hem aan een project te werken om twee stijgerende paarden in brons te gieten. Dat heeft toen nog een tijd in de school tentoongesteld gestaan, en daar was ik heel trots op.

Wel kom ik uit een familie waar een paar creatievelingen in voorkwamen: mijn opa kon heel mooi tekenen en schilderen. En mijn vader is na zijn VUT uit de kast gekomen als een geweldige landschapsschilder.

In feite denk ik dat iedereen een bepaald nivo kan halen. Maar dan moet je wel op een bepaalde manier leren kijken. Niet met je hersens maar met je ogen en je gevoel, daar zit nl nogal wat verschil in. En uiteraard zijn er basistechnieken die je uit boeken kunt halen. Ik heb zelf altijd heel veel gekeken naar tekeningen die anderen maakten. Daar kan ik ook nu heel erg geïnspireerd en ontroerd door raken.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:35

Heb 2 jaar geleden af en toe eens een paardje getekent. Maar eigenlijk ben ik met tekenen begonnen toen ik op bokt allemaal tekentopics tegenkwam. Ik teken ongeveer sinds november 2005. Ik heb geen boeken..geen creatieve mensen in de familie, tekende vroeger ook amper. Maar door veel oefenen kom je er ook wel.

(ik heb trouwens net mijn eerste mens getekend! )