[TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 11:15

Leuk concept E4D! JE neemt wel meteen een moeilijk onderwerp. :D
Wat is het ide achter de vijf kleuren als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
Voorr de verhoudingen in het gezicht zou je eventueel met hulplijnen kunnen werken.

Zo iets als dit:
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAE

(er zijn nog een hoop voorbeelden te vinden. Uiteindelijk vind je daar zelf een beetje je "voorkeur" in denk ik.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:50

Lekker bezig allemaal hier.
Hier eindelijk ook de geest weer even gekregen. Het is te mooi weer iedere keer om binnen te zitten (of zó warm dat je wel binnen gaat zitten maar geen puf hebt om iets te doen :)) ) maar vandaag eindelijk 'doorsnee' genoeg qua weer om niet per se buiten wat te willen doen, en binnen genoeg afgekoeld om comfortabel te kunnen werken.

(Nee, ik ben geen zeikerd :)) )

Anyway, buurhond Gijs in losse flodderstijl omdat ik weet dat de buurman die stijl mooi vindt:

Afbeelding

Gijs is een Bobtail met 1 blauw oog en 1 bruin oog en z'n haar is momenteel halverwege geschoren en woest en in de klit :D
Z'n ogen zijn alsnog nooit zichtbaar, maar dáár kan je wat aan doen met tekenen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:36

Zo, en nu kom ik nog even terug op wat voorgaande werken - eindelijk tijd er even goed voor te gaan zitten.

De katten van Tallie - geweldig! Die sfinx, ik vind ze wel wat hebben - mooi van lelijkheid!

Ayasha: ik vind het eigenlijk wel wat hebben, die kleine handjes en voetjes. Gewoon je eigen stijl van maken, niets mis mee. Wat ik al eerder zei, het hoeft niet realistisch, liever niet zelfs.
En dat oog, prachtig!
En dat hart plus bijbehorende gedicht: beklemmend mooi.

Jindai: jouw portret, ik vind het net graffitikunst, heel mooi. Zou zó op de kopgevel van een huis kunnen!

E4D: leuk concept, met beperkte kleuren werken.
Ik doe het alleen als ik in zwart-wit werk :)) Of soms met grove conté in verschillende umber-tinten om aardewerk-achtig te tekenen.

Ik vind mengen van kleuren als het potloden zijn eigenlijk hopeloos. Daar heb je verf voor, denk ik altijd :+

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:57

Ayasha schreef:
Leuk concept E4D! JE neemt wel meteen een moeilijk onderwerp. :D
Wat is het ide achter de vijf kleuren als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
Voorr de verhoudingen in het gezicht zou je eventueel met hulplijnen kunnen werken.

Zo iets als dit:
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAE

(er zijn nog een hoop voorbeelden te vinden. Uiteindelijk vind je daar zelf een beetje je "voorkeur" in denk ik.)

Ik merk dat ik op dit moment nog heel veel verschillende kleuren nodig heb om een goede realistische kleuren tekening te maken. Door mijzelf op deze manier uit te dagen hoop ik wat creatiever met een beperkt aantal kleuren om te gaan.
Als dat lukt, heb ik nog een tekening van een hond van een vriendin die ik graag af zou willen maken :j

Tallie1979

Re: [TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:39

Mijn kat is af! <3

Ik ga nog een nudist maken voor de dochter van mijn stalgenoot. Die is jarig over 2 weken.

Ben heel tevreden over mijn eigen jongen.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 21:48

Erg mooi gedaan Tallie! Echt!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:09

Ayasha schreef:
Erg mooi gedaan Tallie! Echt!

<3 Dank je voor het compliment! _/-\o_

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:20

Ayasha, je tekening is mooi geworden en ik vind de kleine handen en voeten eigenlijk helemaal niet storend! :) Het heeft wel iets 'eigens'. Hele lastige pose en knap dat je zo doorgezet hebt! Je aquarel is ook tof, mooie heldere kleuren heb je gebruikt! :)

Elanor, wat leuk dat je zo lekker experimenteert! :) Ik vind water zelf één van de lastigste dingen om te tekenen of schilderen, die van jou is al goed gelukt!
Er mist idd wat diepte in de lelie, maar begreep dat je die zo wilde laten en eigenlijk heeft dat ook wel wat. Het goudkleurige bolletje is leuk gevonden! :D

Tallie, wat een sprekende ogen heb je je kat gegeven, heel mooi en levendig! :)
Echt weer een goed begin en ben weer benieuwd naar het resultaat! Ook super leuk dat het je eigen kat is!
Edit; ik zie net dat je hem al af hebt, super mooi weer! Echt heel goed gelukt! :j

Ayasha, heel gaaf, dat hart! Vind die zwart/witte bloemen er ook super bij, heel creatief! :) Mooi gedicht hoort er ook bij. Fijn dat je je gedachten even kunt verzetten door te tekenen, sterkte met wat je doormaakt! :(:)

E4D, wauw wat een gave uitdaging, met maar 5 potloden! Ik vind het mengen met potloden juist leuk, je kan er zoveel diepte mee creëeren bv en kleuren kunnen weer heel anders uitpakken als je de volgorde omdraait waarin je ze aanbrengt. :)

Ibbel, je struggles mbt het weer zijn herkenbaar. :D
Gijs is mooi gelukt zeg! Mooie stijl ook, dat losse! :) Ook hele mooie, sprekende ogen! Dankjewel voor je toffe compliment! :)

Ik heb m'n aquarelverf er ook weer eens bij gepakt, blijft toch leuk spul!
Afbeelding

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:27

Ayasha, prachtig! Het heeft een soort grillige schoonheid. Het is heel mooi, maar tegelijk is het heel verdrietig en pijnlijk.

E4D, met vijf kleuren is een leuke uitdaging! Ik ben benieuwd. Welke vijf gebruik je?

Ibbel, wat heeft die een sprekende uitdrukking zeg!

Tallie, beide katten zijn mooi geworden! Ik snap je keuze om de eerste geen achtergrond te geven. Nu is die echt het centrum van aandacht <3

Jindai, heel mooi! Hoe je de schaduwen in dat ijs verwerkt hebt, prachtig

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:43

Wow, mooie werken komen er weer voobij zeg! Reageer later mss wat uitgebreider, wilde alleen even mijn beloofde papagaaiduikers posten vóór ik weer in de trekker klim ( nog één stuk maaien voor middernacht...)
Wat vrij snelle en (poging tot) losse schetsjes in aquarel:

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:06

Ik zat al op je duikertjes te wachten, wat zijn ze leuk! Jij begint dat aquarel ook lekker in de vingers te krijgen zeg!

Nog even voor middernacht maaien - oh ja, het wordt nauwelijks donker bij jullie :))

Jindai: ik krijg trek van je ijsje. En ik zit pas aan m'n ontbijt :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:22

Die papegaaiduikers! <3

En de aquarel van de ijsjes! Ik zou zoiets zo ophangen in de keuken! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:40

Ze is mooi geworden uiteindelijk Ayasha!

Die waterlelie vind ik bijzonder zo. Achtergrond is prachtig.

Gijs is mooi gelukt Ibbel!

Jindai: ik krijg er trek van :9

Kuggur: mooi. Heel leuk. Ik vind je stijl ook echt heel fijn :j

Tallie: die ogen <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:45

Oi Ibbel! Kijk ik zomaar over de jouwe heen! Denk dat je buren hier best blij mee gaan zijn! :j

Jindai: die ijsjes! leuk! Mooi intense kleuren voor aquarel! Heb jij napjes of potloden?

Kuggur; heerlijk herkenbare stijl heb jij! Jouw tekeningen hebben altijd "iets"... iets onvatbaar... Hoewel ik je houtskoolwerk nog mooier vind gaat dit je ook heel knap af! :j

Hier ook weer bezig geweest. Deze worden een setje (met nog wat andere tekenen die nog te maken zijn.) met oa het hart voor iemand zijn verjaardag in oktober. :j
Afbeelding
Afbeelding
Op de achterkanten staat tekst. Moet alleen nog even een manier vinden om ze mooi "bij elkaar te verpakken".

En gisteren lang moeten wachten bij mijn fysio dus zitten doodlen. Doet me er aan denken dat ik een nieuw pennetje in mijn handtas moet steken. :))
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:45

Die muziektekening is helemaal mijn ding :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 00:15

Mijn schetsblokje van mijn handtas is vol. Gesprek tussen mijn man en mij:

Leven met mij:

*ziet me op boekjes zoeken.*
Man: ‘zou ge niet eerst uw boekjes die ge hebt op gebruiken?’
Ik: ‘jamaar dat zijn potlood boekjes en ik heb een inkt pennetje in mijn handtas’
Man: ‘steek dan een potlood in uw handtas.’
Ik: ‘ge hebt gelijk’
*verplaatst zoektocht van schetsboeken naar vulpotloden gezien ik al 10 jaar met mijn ene vulpotlood werk en ik die niet steeds in en uit mn tas te halen want dan heb ik ‘m nooit bij.*

Man: ‘Dat bedoe... laat ook maar.’ *doet facepalm en mompelt iets onverstaanbaar.*

_O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 21:46

Monoloog maar op deze ben ik stiekem toch een beetje trots. :o
Pastel en een paar lijntjes met polychromos.
Wilde graag die warme oude sfeer met een beetje ‘magie’.
Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:17

Ik vind hem heel erg leuk! :D Mooie en warme kleuren! <3

Ik ben met de volgende kat begonnen! :P
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:51

Ayasha: zo herkenbaar, dat van je man. _O-
Hoe bevallen de polychromos?

Mooi weer Tallie! Je hebt de aquarel lekker te pakken :j

Ik ga me aan een paard wagen. Durf nog geen topic te openen :+
Is er 1 uit het aanvraagtopic.
Ik heb bij lamplicht getekend net. Niet ideaal. Geel paard (valk), geel licht. Morgen maar even kijken of het de kleuren een beetje benadert. Foto’s zijn dus ook bij geel lamplicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Referentiefoto
Afbeelding

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:51

Kuggur, super leuk die papegaaiduikers! Vind ze alle drie iets hebben, maar die middelste is wat mij betreft spot on! :)

Ayasha, wat ben je goed bezig geweest! Ik krijg met dit weer even helemaal niks gedaan. Mooie kleuren heb je gebruikt voor je vogel en ook lekker creatief, zo met die muzieknoten. :)
Knap dat je dat paardje met zo weinig lijnen weet neer te zetten, heel tof! De warme, oude sfeer in je laatste tekening is goed gelukt! Enige wat ik er op aan te merken heb is de stijl van de tekst :o ...die vind ik er niet zo bij passen.

Tallie, ik begin in herhaling te vallen, maar damn those eyes! :D Mooi begin weer!

Heel tof al, Daihyo! :) Geel licht is lastig idd, mijn daglicht lamp is me echt heilig! :D Ben benieuwd hoe het er met ander licht uit ziet!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 00:16

Ik vind m prachtig Daihyo! Zijn dit de bruynzeels ook?
Ben op zich tevreden van de polychromos maar op een of andere manier blijf ik hopeloos falen met kleurpotlood. Heb de bruynzeels n.a.v jouw tekeningen ook gekocht. Die zijn idd zachter en mengen makkelijker. Ook meer kleuren. Ik hoop binnenkort nog eens de moed te hebben om die twee te combineren. Ik mis nl. ook gewoon de ervaring om van een beperkt aantal kleuren ‘alles’ te maken. Vind de blauw en paars tinten van mijn set ook moeilijk. :+ de andere kleuren sluiten ze mooi op elkaar aan maar het paars is erg pastel van kleur en de blauw tinten sluiten niet op elkaar aan... De lichte blauwe neigen erg naar het grijzige terwijl de donkerblauwe dan meer koningsblauw is waardoor je nog niet echt aan donkerblauw komt. De bruynzeel set heeft wel tinten die volgens mij fijn aansluiten op de polychromos dus ga binnenkort nog eens proberen. _O-

Hier ook een gele lamp overigens. Wil ook nog een daglicht lamp eigenlijk.

Tallie: je weet al wat ik vind he! :+: Vind ‘m echt prachtig!

Thx Jindai. Tekst is mijn eigen ordinaire handschrift. Past idd niet top maar echte handlettering durfde ik niet aan op deze oppervlakte en wilde dat de quote duidelijk leesbaar was. :o
Ik denk dat ik het wel nog enigszins meer ‘script’ kan maken. Lijntjes zijn nl echt heel erg dun. Als ik het iets ‘hoekiger’ krijg ziet het wsl al heel anders uit.
Ik bekijk het nog wel voor ie naar de nieuwe eigenaar gaat. :j (oktober pas wsl)

Jullie geen tips om losse A5 tekeningen te ‘verpakken’. Heb al zitten zoeken op mappen. Líefst wil ik een map van stevig karton zodat ik de map zelf ook kan ‘bewerken’ maar ze verkopen precies veel plastick tegenwoordig of echt portfolio mappen met ‘vakjes’ en dan ben ik weer gebonden aan een voor bepaalde hoeveelheid tekeningen en ik weet niet hoeveel het er worden. :+

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:55

Ayasha, waar loop je precies tegen aan wbt potloden? :) Ik heb de volledige set van Polychromos en vond het paars ook tegenvallen. Maar die zou je natuurlijk wel los van een ander merk aan kunnen schaffen! :) Ik kocht later de premiers van Prismacolor en daar zit genoeg paars in, alleen jammer dat ze niet lightfast zijn...dat is wel echt een nadeel. Ik zou gewoon wat losse potloden kopen in de kleuren die je nu nog mist zeg maar, even in de winkel uitproberen welke je fijn vindt. :) En anders gewoon lekker de Bruynzeel icm Polychromos gebruiken, waarom niet?

Ordinair zou ik je handschrift niet willen noemen hoor :D Denk dat wat hoekiger idd wel mooi zou zijn!
Met je verpakkings issue kan ik je niet helpen denk ik, ik zie even niet zo voor me wat je precies zoekt. Oh wacht :)* Wij hebben hier in de buurt een kleinschalige drukkerij zitten, waar je terecht kan voor bv lage oplages. Ze hebben ook allerlei kartonnen/papieren verpakkingsmateriaal staan, misschien zou je je vraag een in zo'n soort zaak voor kunnen leggen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:35

Ik heb een ouderwetse tekenmap waar ik alles in bewaar. Zo 1 met van die touwtjes. Hij is geloof ik a3, maar bewaar er alles in. Of is het om te versturen?

Dit is met de Bruynzeel. Ik vind ze heel fijn mengen. Maar voor de details zou ik wel wat harder willen. Hoeveel kleuren heb je Ayasha?

Edit: foto bij daglicht.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:43

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 10:38

Bruynzeel heb ik zo'n doosje met "lades" van 48 potloden, die waren in reclame. (26.48 euro oid).
De polychromos heb ik een doosje van 24.

Ik heb 'm nu langs me liggen en zie dat er zelfs geen paars in zit eigenlijk. Is meer een soort bordeau rood. :)) Eigenlijk ben ik op zich met alle tinten wel blij, de geel, rood, groen en bruintinten zijn erg uitgebreid en sluiten goed op elkaar aan. Maar het blauw is echt een zootje ongeregeld. :=
Ik heb:
-helioblue reddish (ik begin te vrezen dat dit dus het paars moet voorstellen?)
-light ultramarine (wat een soort blauwig grijs is in praktijk.)
-Ultra marine (wat dan een donkerder blauwig grijs is.)
en Phtallo blue, wat meer turquoise is.

Ik krijg die specifieke blauwtinten dus eigenlijk gewoon niet goed verwerkt in tekeningen.

Tweede probleem waar ik mee blijf klungelen is dat ik de dekking op één of andere manier maar niet goed krijg... Er komt altijd nog zoveel "papier" doorheen... Ik probeer al in lagen te werken maar ik lijk nog steeds iets niet goed te doen. := Het lijkt alsof ik de kleur gewoon niet op het papier krijg. De potloden zijn scherp (ze zijn nog relatief nieuw dus nog fabriek-geslepen scherp.)
En sowieso ligt het niet aan de potloden. Heb ook al verschillende filmpjes gekeken maar ik zelf krijg het dus niet klaar. :?

Jindai: misschien moet ik inderdaad eens naar zo'n zaak gaan, even zoeken waar we dat hier hebben. Denk dat de Ava he dichtst in de buurt komt. :=

Daihyo: :+: Tuurlijk kan je best een topic aanmaken joh!