[TEK] Februari's teken uitdaging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:15

<3 zou zo een educatieve tekening kunnen zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:17

Eén van de opdrachten van vandaag, valt onder 'fantasiefiguur' toch? :D afbeelding dus niet zelf verzonnen, was bestelling van de klant. Pyrografie afgewerkt met een beetje nagellak voor de kleur.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:20

Wat schattig Sjolvir! Mooie kleuren, doet een beetje retro aan, heel leuk.

Gaaf Solleke!

Ibbel

Re: [TEK] Februari's teken uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:44

Mooi, Sjol en Sol :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:50

En nog een bloemig experiment:
Afbeelding

Japanse irissen...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:13

Wat een toffe ‘out of the box’ dingen komen hier lamgs! Ik houd het even niet bij met steeds reageren op alles, maar geniet wel van het kijken. <3

Ik heb het idee dat sommige delen van de bloemen erg ‘droog’ zijn geschilderd Ibbel. Ze krijgen denk ik nog meer charme als je het wat meer laat vloeien. Dan is het vast weer even zoeken naar hoe je de verf dan moet manipuleren, maar je krijgt dan denk ik wel meer het effect wat je zoekt. :j Voorste deel van de roos heeft dat ook al, die vind ik meteen veel sprekender.

Solleke, wat een prachtige techniek is dat pyrograferen. Heeft zo’n gezellige, ambachtelijke uitstraling! Mooi ook hoe goed jij ermee kunt werken en verschillende tinten kunt neerzetten.

Fraaie interpretatie Sjolvir. Veel te zien ook, zo blijf je kijken. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:16

Ik ben aan het verkennen met mijn matrialen. Heel leuk: kleurkaarten en techniekkaarten maken. Ideaal om te onderzoeken wat er allemaal kan en later vast ook handig als naslagwerk. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog maar eens twee Meisjes met ern parel. Bij de linker alleen de meest in het oog springende elementen in verf uitgewerkt. De rechter is met één lijn gemaakt, dat viel me goed tegen zeg! :))

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:19

Dank voor je tip Elanor :j Ik ben idd nog erg zoekende naar hoeveel water ik moet gebruiken, en wat dat dan doet.
Ben over die roos niet ontevreden, daar zitten delen in die zijn zoals ik ze in gedachten had.
Ik knutsel lekker verder :j

Holy oliebol :wow: dat meisje-uit-één-lijn!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:31

Probeer eens om waar de bloem moet komen het papier al nat te maken. Dus alsof je ‘m al voorschildert met alleen water. Dan kun je daarna op dat natte vlak de kleuren erin laten lopen. Manipuleren kan dan bijvoorbeeld door weer ergens water toe tevoegen, dan ‘verdrijf’ je daar pigment. Of door je vrij droge kwast erin te zetten, die zuigt dan verf terug op. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:34

Ik haal verf en water wel af en toe weg met een sponsje, dat geeft ook leuke effecten :j
Nat-in-nat heb ik ook al mee lopen klooien, da's best lastig :=

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:37

Nat in nat is ook een superlastige techniek om écht goed te kunnen. Aquarel lijkt wat dat bertreft een stuk makkelijker dan het is. Ik heb met grote ogen zitten kijken naar de kunstenares die Jis een paar pagina’s terug noemde. Perfecte combinaties van vloeien en ‘harde lijnen’ in de verf, geweldig knap, wat een platen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:15

Vandaag een houtskooltekening gemaakt van één van onze schapen, één van de weinige hoornloze.
Weet nog niet of hij af is (je kunt blijven prutsen aan houtskool, vooral omdat ik alleen wilgenhoutskool heb gebruikt, makkelijk uit te vegen en toe te voegen).
Prompt mens en dier?Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 21:28

Prompt uitwerking januari, geblaat?

Hij is leuk Kuggur!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:32

Ik vind het geweldig dat jij weet van welk hout jouw houtskool is, Kuggur. Maak je het zelf of koop je het benaamd?
Ik heb hier houtskool liggen, maar god mag weten van welk hout dat is. En als ik op willekeurig welke hobbyartikelen-site kijk, zie ik nergens dat je kunt kiezen of je wilgen-, elzen-, beuken- of eikenhoutskool wilt hebben (of wat dan ook).
En dat de houtsoort ook invloed heeft op hoe makkelijk het uitwisbaar is wist ik helemaal niet.

Ik leer hier veel in dit topic :j

Ik zal straks eens wat uit de open haard plukken trouwens :))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:43

Femke_Tweety schreef:
Prompt uitwerking januari, geblaat?

Hij is leuk Kuggur!

Bedankt, en ja natuurlijk, hoe kon ik die over het hoofd zien ( ik had hem zelf bedacht _O- ).
Ibbel schreef:
Ik vind het geweldig dat jij weet van welk hout jouw houtskool is, Kuggur. Maak je het zelf of koop je het benaamd?
Ik heb hier houtskool liggen, maar god mag weten van welk hout dat is. En als ik op willekeurig welke hobbyartikelen-site kijk, zie ik nergens dat je kunt kiezen of je wilgen-, elzen-, beuken- of eikenhoutskool wilt hebben.
En dat de houtsoort ook invloed heeft op hoe makkelijk het uitwisbaar is wist ik helemaal niet.

Ik leer hier veel in dit topic :j

Ja ik maak het zelf, en wilg is geschikt (en beschikbaar).
Maar het grote verschil is in pure houtskool (wilg, en 'vine'=druivenrank, in de winkels, verkoolde takjes) enerzijds en geperste houtskool, in verschillende hardheden anderzijds. Geperste houtskool heeft een bindmiddel, en is daardoor minder goed uit te vegen en gummen. Het is wel donkerder, en er zijn gemakkelijker details mee te maken.
Een goede methode is eerst de tekening op te zetten in natuurlijke houtskool, en dan verder uit te werken met geperste.
In deze tekening dus alleen wilgenhoutskool gebruikt, weet nog niet of ik er meer aan wil gaan doen, of dat ik hem ga fixeren...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:45

Erg mooie kunstwerken komen er weer langs. Iedereen heeft vandaag zo te zien lekker zitten tekenen.

Ik heb er een van een songtekst van ik geloof madness

Afbeelding

Dit is op A3, zo groot was ik nog niet gegaan. Ook erg lastig om aquarellpotlood niet streperig te krijgen. en water was op dit papier eigenlijk geen doen, dus heeeeel minimaal gebruikt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 21:51

Our house?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:52

yep, Our house, in the middle of our street... het ging me alleen net even te ver om nog meer van die huizen te tekenen :-) heb nog lang niet alle gekke hoekjes erop. (de zolder staat scheef ten opzichte van de voorgevel en die staat scheef ten opzichte van de garage en dan heb ik de ronde muren maar over geslagen :-) )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 13:05

Gevleugeld, Ijsvogeltje was 1e poging aquarel.

Nu de prompt landschap, 2e poging aquarel.

Ik vind het leuk spul!

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:53

Ik heb het ijsvogeltje-van-mijn-moeder even opgeduikeld:

Afbeelding

Ik denk dat ze 80 was toen ze dit schilderde 8-)

Zelf ben ik bezig geweest met een paar langharige katten van een oud-klasgenoot van me:

Deze doet altijd een goede 'grumpy cat' imitatie:
Afbeelding

En deze schoonheid is helaas veel te vroeg overleden:
Afbeelding

En één dezer dagen ga ik me werpen op de naaktkat van iemand. Da's weer eens wat anders dan harig :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:06

wauw dat ijsvogeltje.. Die tak... Ik moest even kijken of het geen foto was... En dat deed ze op haar 80e?!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 15:22

Yup :j Toen ze 84-85 was werd ze dement, ze heeft de laatste jaren dan ook in een verpleeghuis gezeten, maar toen ze nog 'goed' was en zelfstandig woonde tekende en schilderde ze heel regelmatig.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:35

wow die ijsvogel is ook wel heel gaaf.

Even een lekker eenvoudige van mij. Gnome inspiratie van internet en ik heb het wat aangepast en wat erbij verzonnen. Ik wou namelijk dit papier nog eens testen en wat 'nieuwe' stiften. wel tevreden over de stiften, niet over het papier. En hoe moet je in hemelsnaam streepvrij tekenen met stiften?
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:20

Streepvrij tekenen met stiften is lastig, tegenwoordig heb je wel van die kleurloze 'blenders' (lees: een stift met oplosmiddel/alcohol) waar je (in ieder geval in theorie) je overgangen mee zou moeten kunnen vervagen/wegwerken.

Ik wil trouwens nog wel eens gaan experimenteren met (uitvegen met) alcohol swaps, kijken of je dan eenzelfde uitwaseffect kunt krijgen als met aquarel.

tHidJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:13

Ik vind dit topic echt geweldig, geniet enorm van alle creatieve creaties die iedereen maakt. Heb tijdens Inktober de eerste 10 promts gemaakt, maar daarna werd het te druk voor mij, en het januari topic heb ik stilletjes gevolgd. Nu is de rust weer een beetje teruggekeerd, dus wil toch nog een poging doen om een aantal tekeningen te maken

Mijn eerste tekening hier, gemaakt met aquarelpotloden
Afbeelding