Femke_Tweety schreef:Prompt uitwerking januari, geblaat?
Hij is leuk Kuggur!
Bedankt, en ja natuurlijk, hoe kon ik die over het hoofd zien ( ik had hem zelf bedacht
).
Ibbel schreef:Ik vind het geweldig dat jij weet van welk hout jouw houtskool is, Kuggur. Maak je het zelf of koop je het benaamd?
Ik heb hier houtskool liggen, maar god mag weten van welk hout dat is. En als ik op willekeurig welke hobbyartikelen-site kijk, zie ik nergens dat je kunt kiezen of je wilgen-, elzen-, beuken- of eikenhoutskool wilt hebben.
En dat de houtsoort ook invloed heeft op hoe makkelijk het uitwisbaar is wist ik helemaal niet.
Ik leer hier veel in dit topic

Ja ik maak het zelf, en wilg is geschikt (en beschikbaar).
Maar het grote verschil is in pure houtskool (wilg, en 'vine'=druivenrank, in de winkels, verkoolde takjes) enerzijds en geperste houtskool, in verschillende hardheden anderzijds. Geperste houtskool heeft een bindmiddel, en is daardoor minder goed uit te vegen en gummen. Het is wel donkerder, en er zijn gemakkelijker details mee te maken.
Een goede methode is eerst de tekening op te zetten in natuurlijke houtskool, en dan verder uit te werken met geperste.
In deze tekening dus alleen wilgenhoutskool gebruikt, weet nog niet of ik er meer aan wil gaan doen, of dat ik hem ga fixeren...