[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:10

Jammer dat er op mijne niet gestemd kan worden :D

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 16:40

:oo heb ik die gemist? Waar is hij???

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:01

Als eerste ingestuurd na t noemen van het nr. Kan hem zelf nu helaas niet quoten!

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 17:03

Jolande:


Dallista:


Caaramel:


Athelas:


Jolande toegevoegd! Je stem mag herzien worden!

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 17:08

Resistance schreef:
@Dallista

Je speelt al hartstikke goed! Het is netjes geteld, regelmatig en je maakt al mooi klank. Wel heb ik een tip: probeer de verschillende noten meer te binden. Dat je de ene toets pas los laat wanneer je de andere indrukt. Natuurlijk niet teveel dat het plakkerig gaat klinken, maar net genoeg dat het nog meer een geheel vormt! :) Wellicht is het moeilijk doordat de vingerzetting niet helemaal op elkaar aansluit (kan jij niets aan doen, ligt aan de vingerzetting van de bladmuziek zelf). Je kan altijd gaan kijken of je die vingerzetting wat kan aanpassen zodat het net wat makkelijker is om te binden. :j


Ik vind persoonlijk het niet zo gebondene juist prima in dit stuk :j. Het gaat immers over regen. Ik vind dat mooi uitgedrukt :)

Athelas

Berichten: 2004
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:56

Lastig om te stemmen. Ik vind ze allemaal heel mooi namelijk!
Ik denk dat mijn stem toch naar Dallista gaat. :)

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:19

Jolande, ik blijf erbij respect voor wat je doet.

Dallista's interpreatie vind ik persoonlijk het mooiste

Ook een pluim voor Athelas om wat je zo goed als op zicht kan spelen, maar

Mijn stem gaat naar Caaramel. Ik ben toch verbaasd naar hoe het klinkt op blokfluit en een leuke opwaardering voor het instrument zelf.

Dallista

Berichten: 4427
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:25

Resistance schreef:
Je speelt al hartstikke goed! Het is netjes geteld, regelmatig en je maakt al mooi klank. Wel heb ik een tip: probeer de verschillende noten meer te binden. Dat je de ene toets pas los laat wanneer je de andere indrukt. Natuurlijk niet teveel dat het plakkerig gaat klinken, maar net genoeg dat het nog meer een geheel vormt! :) Wellicht is het moeilijk doordat de vingerzetting niet helemaal op elkaar aansluit (kan jij niets aan doen, ligt aan de vingerzetting van de bladmuziek zelf). Je kan altijd gaan kijken of je die vingerzetting wat kan aanpassen zodat het net wat makkelijker is om te binden. :j

Bedankt! To be fair, het zou wel heel erg zijn als het nergens naar klonk (ik heb al heel lang les). :o
Yup, zeker een aandachtspunt, en vooral bij de octaven in de rechterhand (er zijn altijd manieren, van pink naar ringvinger is natuurlijk wel te doen, en dan wellicht weer overpakken met de pink, maar dat laatste is niet iets wat ik er in een paar dagen studeren in ga krijgen! Ik ben momenteel met een stuk bezig waarin je in tertsen in de rechterhand een octaaf omhoog gaat... en dat moet dus gebonden. Een crime!!).

Het is wel een beetje rare piano challenge geworden met maar 2 piano inzendingen. :+ Ik heb het idee dat het niveau van het stuk misschien wat te hoog lag? Er zitten behoorlijk wat grote grepen en sprongen in, en de overvloed aan zwarte toetsen helpt ook niet.

Ik vond de blokfluit en de viool beiden erg leuk om te horen. Probleem is dat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn met elkaar (noch met de piano, waarbij je geen zo'n rekening hoeft te houden met zuiverheid van de noten). Ik ben helaas ook een viool-leek, maar volgens mij is het knoeperdje moeilijk om dat zuiver te houden.

Jolandeee: mooi gespeeld! Echt gaaf als je dat zo kan spelen. Een idee: misschien zou je bij passages als 0:44 en 0:53-0:54 kunnen proberen andere noten te spelen die meer dat dramatische gevoel weergeven. Die passages komen nu 'vrolijk' (majeur?) op mij over, terwijl ik daar iets anders zou verwachten qua klank.

Mijn stem gaat naar Caaramel, en ja, ik ben wel een heel klein beetje bevooroordeeld, want ik heb echt met een grijns op mijn gezicht gezeten toen ik me realizeerde dat het een blokfluit was. Maar afgezien daarvan, het klink echt niet stoffig! Ik heb gewoon zin gekregen om mijn fluiten uit de kast te halen en weer eens te proberen (ouch!, arme dingen zijn HEEL lang niet geolied!, talk about stoffig).

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:44

Thanks voor de feedback! Ik ga voor Dallista. Zal later even uitleggen waarom maar dan is mijn stem in ieder geval binnen!

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:19

Mijn stem gaat ook naar Dallista. Mooi geinterpreteerd, hier en daar een kleinigheidje maar gevoelvol, met een warme klank en herkenbaar. Je mag je dynamiek gerust nog een beetje meer overdrijven, dan komt het bij de luisteraar nog beter aan.

Jolande: Ik vind het knap wat je doet! Kan het me zo helemaal niet voorstellen hoe dat is, piano spelen zonder noten te kunnen lezen. Maar ik heb enorme bewondering voor iedereen die er mee bezig is en zijn ding doet. Dit stuk was gewoon inderdaad technisch hoog gegrepen en daarin kan je helaas niet tegen Dallista op. En als beroepsmuzikante met absoluut gehoor stoorden me de te grote afwijkingen van de orginele partituur.
Als eigen interpretatie -geinspireerd op- kan het alleszins best tellen. (Waarbij ik me afvraag hoe bewust, waarom en hoe je het stuk hebt veranderd? Niet als negatieve kritiek maar puur uit interesse!)
Ik kijk uit naar jouw volgende bijdragen!

Caaramel: Jij hebt gewoon de pech dat ik op het conservatorium (Lemmensinstituut) als hoofdvak blokfluit had. :+ Met dus alle respect voor het inderdaad erg ondergewaardeerde instrument. Maar om het stuk aangenaam in mijn oren te doen klinken was het technisch gezien helaas echt niet goed genoeg. Ik vind je transpositie wel goed, dat heb je knap opgelost, want met 4 mollen had je er inderdaad een hele zware dobber aan gehad. En er zijn er natuurlijk velen die het je niet nadoen; het is ook verre van een gemakkelijk stuk. Wist je trouwens dat je op de sopraanblokfluit ook nog de hoge si en do kruis had gehaald, die je nu naar beneden hebt geoctaveerd? Op het internet zijn de grepen ervan zeker ergens te vinden, anders stuur je me maar een pb als je interesse hebt. En als je het dan op de tenor oefent, zodat het niet helemaal zo pieperig hoog wordt, klinkt het op blokfluit eigenlijk best mooi. Ik heb het uitgeprobeerd. :D

Athelas: Ik heb weinig verstand van strijkinstrumenten, maar ik kan me voorstellen dat het aartsmoeilijk is! Knap wat je op zo korte tijd kan spelen. Voor het mooie ontbreekt inderdaad de afwerking wat.

Algemeen: ik volg dit topic al vanaf het begin en hoop echt dat jullie doorgaan! Om zelf mee te doen is me de oefentijd wat te kort, daar ik andere stukken heb die ik met voorrang moet inoefenen. Bovendien ben ik een technische leek zonder youtube account en zonder smartphone en heb geen idee hoe ik mijn interpretatie op Bokt zou moeten krijgen. :o
Voor mijn eigen pianoniveau is dit stuk toch echt wel de technische bovengrens. Ik speel het graag, maar gemakkelijk vind ik het niet. Volgens mij is het inderdaad een goed idee om iets eenvoudigere stukken uit te kiezen, waar de techniek minder en de interpretatie meer aan bod kan komen.

Voorts vind ik het ontzettend moeilijk om de verschillende instrumenten en niveaus met elkaar te vergelijken. Wat hier gepost wordt zijn stuk voor stuk knappe prestaties van mensen die op een leuke manier met muziek bezig zijn. Eigenlijk heeft iedereen wat mij betreft gewonnen. Ik vind het stemmen dus ook het vervelendste in dit topic. :P

Ik kijk uit naar de nieuwe inzendingen!

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:30

Wat leuk, zo'n uitgebreid commentaar :)
Stemmen is inderdaad lastig omdat alles zo onvergelijkbaar is, maar stemmen is er ook meer voor bedoeld dat er steeds een ander type nummer komt :). Commentaar doet veel meer!

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:22

Dankjewel allemaal voor de commentaren en de stemmen :o
Jullie maken echt mijn dag goed ;)

@soesita: blokfluit op het conservatorium? ZALIG! :D *\o/*
Dan begrijp ik ook dat je technisch wel wat op te merken hebt... :P
Ik stoor me zelf ook heel erg aan bijvoorbeeld de inzetten van veel van mijn noten, of dat lange noten niet 'recht' zijn, maar dat kreeg ik niet goed... daarvoor zou ik meer moeten oefenen... (en dan nog :P )
De greep voor de si ken ik nog wel, maar vanaf een hoge do krijg ik echt niet meer mooi gespeeld...
Ik heb tot mijn grote spijt geen tenor... enkel een sopraan en een alt (waarvan alleen de alt in hout)
Maar dat zal zeker nog wel mooier klinken... Ik heb het ook proberen spelen op mijn alt, maar daarvoor moest ik het een volledige noot omhoog transponeren, en dat kan ik niet zo goed op zicht...
Ik vind ook dat je het heel mooi zegt:
"Wat hier gepost wordt zijn stuk voor stuk knappe prestaties van mensen die op een leuke manier met muziek bezig zijn." Ben ik het helemaal mee eens! Dit topic zorgt er ook voor dat ik eens iets nieuws probeer, en dat is gewoon leuk :D

Als laatste... Stemmen...
Ik vind het echt te moeilijk :P dus voor mij geen stem op basis van inzending...
Maar ik zou wel eens graag iets Iers spelen, dus vandaar mijn stem op Athelas ;)
(als jullie dat geen correcte motivatie vinden voor het stemmen, dan tel je die van mij maar niet mee ;) )

Dallista

Berichten: 4427
Geregistreerd: 10-09-10

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:53

Hahaha ik vind dat wel een hele leuke reden om voor Athelas te stemmen! Irish riverdancy music for da win!

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:56

is een heel goede reden. Gezien de verschillende instrumenten en niveaus vind ik bv "aantal fouten" geen goede maatstaf...

Ben benieuwd wat er gaat uitkomen :)

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:36

Ik stem op gevoel :D wat ik het mooist vind bij het stuk. En wat mij het meeste raakt. Of ik kijk voor wie het het meest knap is. Als iemand goed kan spelen en het is een eitje, stem ik liever op iemand die het nog moeilijk vind om iets te spelen maar er na veel oefenen toch iets moois uitkrijgt!

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:44

Dit is moeilijk! Ik stem denk ik toch voor Dallista, omdat ik dat het meest boeiend vond om te blijven luisteren. Technisch gezien weet ik het niet, ik heb geen verstand van blokfluit en viool.

Zal ik mijn filmpje alsnog insturen zodat ik toch nog wat ingestuurd heb (voor spek en bonen) of is dat volkomen zinloos? :D

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:55

Gewoon sturen!!! :D

Dallista

Berichten: 4427
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:05

Nou wat mij betreft, stuur maar in, leuk toch?

Petitparis: ik denk ook niet dat je puur op fouten kan scoren, daar liggen de niveaus te ver voor uit elkaar.

Caaramel/soesita: ik probeer het te volgen, maar... si en do, hoe vertaalt zich dat naar A t/m G ? Ik kan het rijtje wel opdreunen, maar geen idee voor welke noten ze staan.

Allemaal bedankt voor jullie leuke commentaar!
Soesita: dynamiek is altijd een issue voor mij. Ga ik volgende keer nog meer op letten. Hopelijk kan ik de opname ook wat beter krijgen, het klinkt op de video toch heel anders dan als ik zelf aan het spelen ben.

Overigens was dat opname poging nr. 5, toen was ik er eindelijk happy genoeg mee om het publiekelijk te maken. ;-)

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:18

Voor mij zijn hoofdletters akkoorden, en geen noten... :P
Maar goed, si is B en do is C ;)
(ik vind dat best grappig die verschillen ;) )

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:25

@caaramel: idem hier, hoewel ik na 14jaar muziekschool en harmonie nog steeds niet "echt" noten kan kezen :+

gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:32

Ik heb in mijn twee jaar blokfluitles altijd gewoon de notennamen van A tot G geleerd :+

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:02

Ja, die notennamen, dat is zoiets...

Ik kom uit Belgie en heb het "do, re mi" systeem geleerd. Vind ik ook nog steeds het leukste om mee te werken. Het zingt gewoon veel lekkerder dan A,B,C en als je een paar wijsjes met notennamen kan zingen helpt dat echt enorm om op het gehoor te leren spelen.

Jullie gebruiken in Nederland A,B,C,... heb ik begrepen?

En nu woon ik in Duitsland en geef hier muziekles volgens het duitse systeem, dus met A,H,C,... Behalve dan mijn eigen dochters, die leren het duitse systeem op school en het belgische bij mij. Twee vliegen in één klap. :D

Dallista: Mijn pianoleraar op het conservatorium leerde me om bij dynamiek voor mijn eigen gevoel vreselijk te overdrijven. Voor de luisteraar is het dan goed. :P

Wat het stemmen betreft ben ik het helemaal met jullie eens dat er veel buikgevoel bij komt kijken. Vergelijken gaat gewoon echt niet. :+

musiqolog
Berichten: 3388
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:12

Je kunt wel vinden dat het Franse systeem lekkerder zingt, maar dat argument gaat niet meer op zodra er kruisen of mollen in het spel zijn. "Gis" zingt toch echt wel makkelijker dan "sol-kruis".

"Do-re-mi" zijn voor mij alleen relatieve notennamen. Do kan c zijn, maar ook d, b of as, al naar gelang de toonsoort.

petitparis

Berichten: 16001
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:34

musiqolog schreef:
Je kunt wel vinden dat het Franse systeem lekkerder zingt, maar dat argument gaat niet meer op zodra er kruisen of mollen in het spel zijn. "Gis" zingt toch echt wel makkelijker dan "sol-kruis".

Maar dat wordt dus niet gedaan de kruisen en mollen erbij zingen...

Voor mij is C, D, E... ook relatief want de klank is afhankelijk van op welk instument ze gespeeld worden.

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 10:40

Do re mi heb ik ook altijd als relatief geleerd. Ik dacht dat dat het idee was. abcdefg zijn absoluut (de plaats op de notenbalk is altijd gelijk). Een do kan van alles zijn, het is alleen de grondtoon in de toonsoort waar je in zit.