[ART][WIP] Horsehair hitching

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:18

Kan je dit ook met ander materiaal doen? Ik ben altijd wel bezig met handwerken en alles en zou graag een men frontriem maken zo maar paardenhaar vind ik wel heel duur

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:50

@Anke98: dat zal best kunnen, met niet al te dik garen/draad misschien? Zul je wel allemaal stukken moeten knippen als je een patroon wilt maken in verschillende kleuren... Geen idee of dat gaat werken, goed blijft zitten en sterk genoeg is.

Dank allemaal :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:23

Hoe doe je dat pletten trouwens? Ik ga dat ook een met mn kumihimo proberen namelijk ;) en in principe geeft een frontriem weinig steun maar is ie meer voor de sier.

Vind het erg mooi wat je hebt gemaakt ook!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:08

@Anke98: t persen heb ik dacht ik ergens een foto van staan? 2 hardhouten dikke planken met bouten. Het werkstuk met lauwwarm water nat maken, niet doornat, met de hand alvast wat in model pletten en dan tussen de pers. Zo strak mogelijk aandraaien. Dag of 4 minstens laten zitten.

Edit: op pagina 6 staat een foto
Laatst bijgewerkt door Mabotje op 07-02-14 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:10

Heel erg bedankt dat je alles zo goed uitlegt +:)+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:11

Wauw wat onwijssss gaaf!!! Echt te gek! :D

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:52

Zit er nog iets in de frontriem? Of schuif je hem zo van de stok af?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:33

@Kai_Rosa: hoe bedoel je dat?

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:59

Of er nog iets van leer ik de fronten zit als hij geperst is daarvoor.?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 19:48

Oh zo bedoel je. Nee, het wordt geperst zoals ik het hitch, zoals je op de foto's kunt zien.
Daarna zet ik het leer eraan zodat de bakstukken erdoor kunnen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:00

Zo, nog maar eens een keer wat plaatsen want anders denken jullie dat er niks meer gebeurt hier en dat is dus niet zo. Ben druk bezig met de teugels, maar aangezien iedere teugel zo'n 2m30cm langt wordt duurt t nogal even.
De 1e teugel schiet al aardig op, heb nu zo'n 1,60 gedaan. Nog 70cm te gaan :D
Ik had niet verwacht dat t nog zo soepel zou zijn. Nog nooit teugels gehitched dus t was afwachten, maar t valt me alles mee en ik denk zelf dat er prima mee te rijden valt. We zullen t mee gaan maken ( over een paar maanden pas schat ik zo, dus nog ff geduld ;)
Heb haren bij moeten verven en moet alweer... Balen maar er gaat nogal wat inzitten merk ik wel. Gelukkig is er een nieuwe lading wit haar onderweg en ik krijg ook de kleur cinnamon. Leuk voor een volgend project.

Ik weet alleen nog niet hoe ik de teugels ga afwerken. Aan de bit-kant moet een rein connector. T liefste wil ik die van gevlochten leer (net als aan de bakstukken) maar dan moet ik afwerken met een pineapple knot en dat is best moeilijk. Kan ook een simpele rein connector maken maar dat vindt ik weer minder mooi.
Nou ja, nog 70cm om erover na te denken :D
Aan het andere uiteinde komt in ieder geval een flos. Moet alleen nog even bedenken hoe ik het touw ga wegwerken.

Nou ja, hoe dan ook, hier even een foto van hoe ver ik nu ben (in een direct link want imageshack is voortaan betaald en bij Imgur kun je de grootte niet aanpassen):

http://i.imgur.com/gEINne8.jpg

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:37

Jemig wat een werk super gaaf!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:17

Wow, en ook niet eens simpele teugels in 1 patroon, maar ook gewoon weer 2 patronen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:26

Woo wat een stuk zeg ! Dát gaat pas een uniek hoofdstel zijn.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:29

Leuk weer een update :) Mag ik vragen waarom je de teugels zo lang wil? 2m30 is toch erg lang, of ben ik nu in de war?

O, en voor foto's: je kan nog steeds gratis uploaden via Tinypic, en verkleinen meteen :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 19:55

@zolante: worden split reins... Westernteugels. Zijn gemiddeld 2.20-2.50 lang, naar voorkeur. Ik heb teugels van 2.50 en die vindt ik net wat te lang, vandaar 2.30m :).
Bij tinypic gaat de kwaliteit toch heel erg achteruit? Nou is dat voor deze foto's niet erg, maar voor fotoshoot foto's wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:57

Ik vind de kwaliteit bij Tinypic niet erg achteruit gaan hoor ;)

Maar wel ontzettend gaaf hoor! Erg mooi! Er is bij mij iets tussen gekomen waardoor ik nog geen startersset heb kunnen aanschaffen helaas :/

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:30

Ik wist wel dat het split reins gingen worden, maar dit bewijst gewoon nog eens dat ik totaal geen inschattingsvermogen heb :')

Ik heb nog niet gemerkt dat de kwaliteit heel erg achteruit, maar ik heb ook nog nooit fotoshoot-foto's oid ge-upload :)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:31

Ik vind dit zo ontzettend gaaf!

Ik heb het topic doorgespit en wil dit ook graag proberen maar waar bestel je de haren en hoe begin je, ik heb de duitse site gezien maar ik ben ook echt een duitse ramp :') dus ik kom er maar niet uit hahah

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:17

@XxJustinexX: Via de Duitse site kun je een starterspakket kopen om mee te beginnen. Er zijn al een aantal mensen die dat hebben aangeschaft maar ik heb nog nergens een projectje gezien, dus ik ben bang dat de meesten óf niet genoeg tijd óf niet genoeg geduld hebben om iets te maken ;)
Mocht je het aan willen schaffen dan heb ik nog meer info die je verder kan helpen.

Het is echt super om te doen, maar vergis je niet: het kost hééééél veel geduld en tijd voordat je iets gemaakt hebt. Zeker als je nog moet beginnen duurt het een tijd voordat je e.e.a. onder de knie hebt qua basics.
Iedereen denkt zo te kunnen beginnen, maar er moeten sowieso eerst al een heleboel strengen worden gedraaid en daarbij haken velen al af... Voorbereidend werk hoort er nou eenmaal bij, je kunt niet meteen iets maken.
Als je begint met paardrijden kun je ook niet meteen naar het Z toch?

Maken wat ik hier laat zien zit er voorlopig echt niet in ben ik bang... Ik wil niemand onderschatten hoor, maar ik doe dit al meer dan 15 jaar en heb, zoals eerder vermeld, pas sinds vorig jaar het patroontekenen onder de knie :o (met hulp).
Ik vind het wél super leuk dat er mensen zijn die begonnen zijn en willen beginnen en je kunt ook altijd contact met me opnemen om je verder te helpen, dat doe ik graag.

Ik ben niet zo van het cursus geven, maar wie weet wil mijn vriendin Lilian dat nog wel een keertje doen (zoals ze ook vorig jaar november heeft gedaan).
Daar er veel materiaal wordt verbruikt en verprutst tijdens zo'n workshop, waar je dus de basis leert (strengen draaien, up- & downhitch, ruitje maken, flosje maken) is het niet heel goedkoop.
De workshop duurt 2 volle dagen (echt van 9 tot 5) en kost zo'n € 200 per persoon. Max 5 personen per workshop. Na 2 dagen ben je gaar, maar het is wél gezellig :)

Als er écht interesse is en je bent écht bereid dit ervoor te betalen, dan wil ik wel vragen of er dit jaar ergens een mogelijkheid voor Lilian is. Dan moeten we ook nog een locatie hebben natuurlijk. Kan gewoon bij iemand thuis, als je maar goed met 5 mensen om een tafel kunt zitten en er ruim voldoende licht is.
Lilian moet ergens kunnen slapen.
Opgeven is deelnemen. Lilian moet helemaal vanaf Hamburg komen (ze is wel Nederlandse) en het kan niet zo zijn dat er 1 of 2 dagen tevoren mensen zomaar afzeggen, want dan gaat het hele feestje niet door. Voor 3 mensen is het gewoon niet rendabel om dat hele eind te komen en daar is het materiaal te duur voor.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:37

Nee dat snap ik heel goed hoor! Ik heb dit al eerder een keer voorbij zien komen en toen wilde ik het al graag leren, maar niet aan toe gekomen. Ik zit nu tot september thuis door omstandigheden dus de tijd heb ik wel en ik wil ook zeker heel veel tijd investeren. En het lijkt me leuk om het werk hier dan ook te showen , want hoe klein het begin ook is , als het lukt is het super :D

Al kan ik maar een leuk armbandje maken dan ben ik al helemaal blij! Ik wil graag meer info, en heb je dan misschien de link naar het pakket? Ik heb de site wel doorgekeken maar ben bang om het verkeerde te bestellen door mijn beroerde duits!

Een workshop zou ik supertof vinden, alleen niet op korte termijn daar zou ik dan flink voor moeten sparen :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:32

Ik vroeg me af of er al een update was? O:)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:04

Nou, heb bijna 1 teugel af.... 2.30 hitchen is echt een eind en af en toe moet ik er even vanaf... haha.
En als het goed weer is, dan wil ik naar buiten met de paarden om te rijden. Maar ik hoop de komende dagen in ieder geval een teugel af te hebben. Dan moet ik de tweede natuurlijk nog, dus weer 2.30 hitchen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:23

Fotooooo? :o

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:19

Zodra ik de teugel af heb, hoop volgende week :)