[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:15

Haha, erg toevallig :) ik schreef vandaag naar broertje dat ik breipennen+wol had gehaald, of hij in de toekomst ook een mooie trui wilde hebben... Krijg ik als antwoord dat ik echt oud begin te worden _O- (ben onlangs 30 geworden := ) en dat ik maar eerst een leuterhoes voor vriendlief moest maken... Vervolgens stuur ik broertje onderstaand plaatje met de vraag wat zijn maat is _O- helaas geen patroon, maar wel erg toevallig :D

Afbeelding

_O-

Koper

Berichten: 30574
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:25

Ik weet nog steeds niet welke ik het leukst vind :')

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:22

Dames hoe groot moet een proeflapje zijn?
Ik ben begonnen met een bolletje voor naald 4 om de rechte steek te oefenen. Heb 20 steken opgezet (en tel er nu 26?) veel te strak want ik moet iedere keer de punt er behoorlijk tussen drukken waardoor ik dus volgensmij de draad splits...
Ik heb al meerdere keren dat de steken er perongeluk afgleden dus kwijt (vooral de laatste 2 steken zijn nog lastig) :') tis ook nog een zwart bolletje dus best lastig te zien :P
Volgensmij lijkt mijdikkere wol op dikkere pennen makkelijker, dit is best pielen :)
Vriendlief zei dat ik maar een lapje moest maken van 15 cm zodat ik al mn steken die misgegaan zijn goed kan zien :) dus ga nog maar ff door :)

Koper

Berichten: 30574
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:42

Hoe dikker het garen, hoe dikker je naalden moeten zijn. En een lichte kleur is inderdaad makkelijker om te zien wat je doet :P De eerste paar pennen zijn het lastigst, en bij mij in elk geval ook altijd het strakst.

Een proeflap heeft naar ik weet geen standaard afmeting of aantal steken... je breit een proeflap om te kunnen meten hoeveel centimeter hoeveel steken is (dat is als je een eindje gebreid hebt pas te zien omdat het in het begin strakker is), zodat je daar rekening mee kunt houden als je eenmaal aan je echte werk begint.

Je wordt vanzelf handiger in het minder strak breien. Ik brei averechts trouwens strakker dan rechts :+

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 00:13

ShadowFax schreef:
Dames hoe groot moet een proeflapje zijn?
Ik ben begonnen met een bolletje voor naald 4 om de rechte steek te oefenen. Heb 20 steken opgezet (en tel er nu 26?) veel te strak want ik moet iedere keer de punt er behoorlijk tussen drukken waardoor ik dus volgensmij de draad splits...
Ik heb al meerdere keren dat de steken er perongeluk afgleden dus kwijt (vooral de laatste 2 steken zijn nog lastig) :') tis ook nog een zwart bolletje dus best lastig te zien :P
Volgensmij lijkt mijdikkere wol op dikkere pennen makkelijker, dit is best pielen :)
Vriendlief zei dat ik maar een lapje moest maken van 15 cm zodat ik al mn steken die misgegaan zijn goed kan zien :) dus ga nog maar ff door :)

Op dit moment is het formaat niet van belang. Zet een x aantal steken op met een lichte kleur en een dikkere naald zodat je beter kunt zien wat je doet. Gewoon lekker broddelen op dit moment; van je fouten leer je! Zonder vallen leer je niet lopen ;). Dat je de naald tussen je steken moet drukken, betekent een verkeerde naalddikte tov je draad; je moet dus over naar een dikkere naald.
Probeer ontspannen te breien. Hoe meer je breit, hoe regelmatiger je werk gaat worden.
Iedereen heeft een andere hand van breien, losser of strakker. Sommige moeten standaard een naalddikte dunner nemen omdat ze los breien, anderen weer een dikkere naald omdat ze strak breien. De tijd leert wat voor jou het beste werkt.

Koper: de 1e naald is lastig(er), daarna moet het makkelijk gaan. Bij mijn breiwerk zijn de onderste naalden nooit te strak dus het is niet standaard :).

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:21

De eerste naald is altijd vervelend, omdat de steken de neiging hebben om rond de naald te draaien. Een broddellapje is handig om jezelf aan te leren niet te strak of te los te breien (vooral met steken opzetten *eigen ervaring :+ )). Ook is de ene opzetmethode makkelijker dan de ander, en dan bedoel ik ook met het breien van die eerste naald.

Als je héél straks breit, dan kan je ook proberen om jezelf de continentale manier van breien aan te leren. Dan brei je vaak wat losser dan op de Engelse/Nederlandse manier. Ook een dikkere (bij strak) of dunnere (bij los) naald kan helpen.

Maar dat moet je echt voor jezelf ontdekken :j

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 00:33

Maartje_M schreef:
Hahaha, in die eerste link, die onderste olifant :')

Ik heb het patroon eens doorgelezen. Het blijkt dus dat een willy warmer voornamelijk gedragen wordt onder een kilt _O-. Hierbij is het mysterie opgelost van wát er nou onder een kilt gedragen wordt: niets of ondergoed. In de zomer niets en in de winter een willy warmer :') :') :').
Het schijnt ook van belang te zijn of je hem sluit aan de voorkant. Open is makkelijker als de natuur roept maar gesloten is weer warmer :=. Je kunt hem ook breien met een boord aan de voorkant: als de roep van de natuur "klaar" is, kun je het boord weer naar beneden afrollen voor de warmte.
Belangrijk is echter wel dat je een willy warmer op maat breit. En dan wel in "staat van paraatheid". Let wel: ik doe mijn best om alles netjes te houden hier, het werd echt anders omschreven :o. Dus voor degene die een exemplaar wil gaan breien: er moet eerst gemeten worden (omvang en lengte). En dan kan die willy warmer beter iets aan de ruime kant zijn dan te krap want er moet ruimte zijn voor groei... Je kunt hem ook in een rekbare steek breien voor als je de maat moet gokken.
Als laatste werd nog ingegaan op materiaal keuze. Katoen en zuivere wol schijnen zeer prettig te zijn, zeker geen wol die kriebelt ivm de mogelijke jeuk die zulke wol veroorzaakt (met alle gevolgen van dien :=).

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:40

Wat een geweldige hobby :D En Patpen, heel keurig omschreven hoor haha

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 01:05

Er stond aan het begin van het patroon: niet verder lezen als je niet serieus van plan bent om een willy warmer te breien of puberaal bent :j. Sorry, maar hoe verder ik kwam met het lezen van het patroon, hoe puberaler ik werd... Zie je het voor je als dit als cadeautje wilt breien: mag ik je maten weten in "staat van paraatheid" want ik wil iets speciaals maken :'). Leuk met kerst als er lootjes getrokken zijn (op het werk of zo) _O-.
Maar ik geloof niet dat ik mijn man er een plezier mee zal doen. Die broek van ShadowFax is overigens ook érg leuk. Daar is vast wel een patroon voor te vinden. En anders een patroon voor een korte broek een beetje aanpassen zodat er een, uhm, "slurf" in kan

Oh ja, een willy warmer wordt ook veel gedragen ipv een pyjama! Nog een reden om hem rekbaar te maken omdat de heren in hun slaap geen controle hebben over groei <<)

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:25

Haaahahahahaha ik ga stuk hier en nu wil ik zeker op zoek naar een nl patroon.

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:11

Wat he je dat netjes gezegd Patpen :D Helaas heeft vriendlief de foto's gezien en die wil er nu ook een := Die broek vind ik ook erg leuk! Als iemand daar een patroon voor heeft...?

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:32

Ik zoek me rot maartje maar uit die engelse vertalingen kom ik niet zo goed.

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:44

Ik zal dat patroon voor de willy warmer straks wel vertalen. Er staan meer patronen op en één daarvan is het simpelst. Zo'n broek voor heren heb ik niet gezien, wel allerlei fraais voor dames.

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:21

Patpen je bent de beste!!!!!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:30

Ik lach me echt slap om die willy warmers :D of ik er ooit aan ga beginnen betwijfel ik :D

Mijn ervaring tot nu toe, ik geloof dat ik verslaafd ben :o gisteren tot half 3 snachts bezig geweest. In eerste instantie dus met m'n zwarte bolletje die op naald 3-4 moest. 4 gekozen, want 3 heb ik niet. Maar lukte niet lekker. Ik trek het idd allemaal lekker strak aan dus een dikkere naald lijkt mij sowieso beter voor mij :o daarna begonnen op naald 10 met wol voor naald 9-10. Rechte steek en toen m'n bol op was maar meteen gecheckt hoe je moet afkanten.

Afbeelding
Afbeelding

Ik had 40 steken opgezet en dacht halverwege dat ik maar voor een simpele sjaal moest gaan, maarja, 40 steken is veel te breed en m'n bolletje was dus op :)

Vervolgens heb ik daarna met sparkle garen van zeeman geoefend. Er staat op dat het voor naald 8 is maar is wel een erg dunne draad. Dus het werd enorme gatenkaas. Daarna op naald 5 geprobeerd, maar doordat de wol wat gekronkeld is trekt het niet lekker aan (lees: ik ben niet ervaren :) ) dus ik snap nu idd dat je gewoon lekker moet uitproberen met welke naald lekker bij je past, maar dat het soms dus ook niet altijd overeenkomt met wat er op de bol staat. (misschien is dit alleen bij de zeemnabollen zo) Las al ergens dat die sparkle idd niet handig is op naald 8.

Naja, vandaag weer proberen en aan de slag met de avrechtse steek :) helemaal leuk dit! :# :):)

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:01

Ziet er netjes uit hoor ShadowFox. Echt niet slecht voor een eerste poging +:)+. Gewoon lekker freubelen en uitproberen op dit moment, die willy warmer komt wel :').
Maar breien is een verslavende hobby. Voor je het weet brei je van alles en nog wat ;).

Ik heb de plaatjes aan mijn man laten zien maar die ziet er toch maar vanaf. Die had zoiets van: "is dat nou Free Willy?". Misschien dan toch maar een zwart/witte voor hem breien _O-.

Ga nu het patroon eens vertalen. En kijken of ik een gebreide boxer "met aanhangsel" kan vinden...

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 17:20

Oké, ik heb het patroon vertaald maar het is
a: nogal lang en
b: ik wil het netjes houden in dit topic :D

Belangstellenden: stuur een PB met je email en ik stuur een word document toe.

Maartje: ik heb wel boxers kunnen vinden maar geen exemplaar met een slurf :+

OMG! Ik ben eens gaan kijken op Google afbeeldingen voor Willy Warmers. Ze zijn er zelfs in de vorm van een ezel met een bek die open kan _O- _O- _O-. Speciale voor de kerst. En ook afbeeldingen waarbij ze daadwerkelijk gedragen worden, sommige in string vorm :'). Sorry maar ik lig echt in een deuk hier :=

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:06

Oh dames jullie maken mijn avond! Hylarisch. :):) Ik zal het ook eens aan vriendlief voorstellen - leuk voor ff tussendoor, maar ik denk dat ik het antwoord al wel weet... _O-

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:29

OMG _O-
Ik heb ook even gegoogled _O-

http://www.amazon.com/gp/aw/d/B002S3YN4 ... games?is=l

Ik wilde vanmiddag iemand vertellen waar we het in dit topic over hadden, maar halverwege mn uitleg ging ik steeds meer mompelen :') en uiteindelijk was het zoiets van:"naaa.... laat eigenlijk maar niet zo interessant" :')

patpen

Berichten: 2275
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:54


Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:56

Goed bezig ShadowFax, je hebt de smaak al goed te pakken!

Die Willy Warmer... ik ga me er wel eens in verdiepen als ik er echt aan wil beginnen. Ik hoop nu gewoon nog dat het een fase is bij vriendlief :P
Die ezel is trouwens wel echt geweldig!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:06

Afbeelding

Hij kan ook nog spuwen :') moet je toch eigenlijk een lama maken _O-

Oh wat erg, wordt steeds meliger hier _O- :')

Koper

Berichten: 30574
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:39

Die ezel is liefff!

Mooi gedaan zeg ShadowFax! Leuk garen is dat, zag 'm gister ook al liggen bij de Zeeman :) Leuk dat je zo enthousiast bent, heb je al een post-proeflapproject in gedachten?

Patpen, excuus. Ik bedoelde inderdaad mijn standaard :+ Pas na een pen of 4 begint 't los genoeg te worden.

Heb even geen zin om te breien... m'n vingers doen zeer van het biothane en leer (of eigenlijk: van dat stomme zadelmakersgaren) van de sidepull. Volgende week dan maar weer verder. Ik hoef nog maar 34 pennen van het voorpand maar ik ben niet gemotiveerd.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:34

Denk aan het eindresultaat Koper ;)

Doen jullie eigenlijk gewoon rechts/averechts breien of verdraaid rechts/averechts?
Ik bekijk alle filmpjes wb de steken op allesoverbreien.nl en daar heb ik ze nog niet horen spreken over de verdraaid steek. Op breien.nl noemen ze deze steek nadat ze het op de gewone manier uitgelegd hebben.
Ik weet niet zo goed of ik nu de verdraaid steek moet leren of de gewone steek?! Op breien.nl staat een plaatje van het verschil en verdraaid ziet er idd wel beter uit... maar wordt dit dan ook echt gedaan in bijv. truien?
Welke steken gebruiken jullie voor een sjaal?

Ik wil de tricotsteek nog oefenen en dan kijken of ik een sjaal kan maken (lees: lange lap :o )

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:42

Tricot is heel simpel en mooi vind ik. Heen recht, terug averecht. Ik vind dat nog
het fijnste breien. Ik heb hier ook nog op een dikke naald een begin van een sjaal in patentsteek, dat vind ik een hele mooi zeker als die grof gedaan wordt.