Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:57

+:)+

Agossie

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:15

Geweldig geschreven, Lisa!
Ik zit alleen met de "portfolio shoot"... Ik loop al een tijd te denken om van wat paarden bij mij op stal mooie foto's te maken. Paarden gewassen en gestreken, knotjes en glansspray... Ik wil black-, portret- , stand- en bewegingsfoto's maken. Dit wil ik dus ècht om mijn portfolio op te bouwen. De shoot zelf wil ik gratis doen, echter, willen de eigenaren beschikking krijgen over de foto's dan moeten ze die kopen en zitten er wel degelijk voorwaarden aan vast. IK bepaal welke paarden op de foto gezet worden en hoe. Dit is ècht voor mij, niet voor de eigenaren. Valt dit nu ook onder dat kopje?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:26

Mooi stuk van Photofacts inderdaad. Had hem al vaker gelezen maar hij blijft leuk/goed om te lezen.

Agossie, als het voor jou is dan zou ik de shoot gratis doen maar willen ze afdrukken of digitalen in welk formaat dan ook dan is het voor hen en dus kunnen ze betalen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:35

Hilda, dat is precies wat ik in gedachten had. :) En er zijn er nu al die vinden dat ze òf niet hoeven te betalen... (Je hebt al een lege cd van mij!) En die denken dat ze dan mijn © er af mogen snijden om zelf een printje te maken. "want 10x15, daar ga ik ècht geen € 5,- voor betalen! Dat is zo klein!"... Die mensen ga ik dus weren van de shoot.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:42

Verhaal van de pixels uitleggen is dan misschien nog een idee.
Degene die jouw © er af halen zijn in strijdt met de wet dus die kun je daarop wijzen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:51

Er zijn natuurlijk altijd situaties waarin het helemaal geen probleem is om een keer iets gratis te doen.
Bijv. een keer samen met een beginnend model in een studio fotograferen. Voor beide partijen een mogelijkheid om te leren, om dingen uit te proberen. Maar dan heb je het over één of twee TFP-shoots.

Voor je portfolio een paar gratis reportages maken is ook niks mis mee. Daarna vul je je portfolio steeds aan met foto's uit je betaalde reportages.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:57

Wat is "TFP-shoot"??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:42

Time for prints

Of tfcd= time for cd

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:16

Dank je! Maar... Wat houdt dat in? (ik kan wel gaan doen van "oooh! Dat!" en nog denken "eeeeehmmm :? " Dus ik vraag het maar gewoon!)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:34

Dat niemand betaald krijgt.
De fotograaf niet en het model niet. Het model gaat met de foto's naar een modellenbureau en hoopt met de foto's van deze fotograaf een opdracht te scoren. De fotograaf hoopt dat het bureau hem/haar dan ook inhuurt voor de foto's. Echter hebben veel bureau's een eigen vaste fotograaf freelance of gewoon in dienst.

In het kort gezegd.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:38

Ah! Dank je wel!!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:38

Persoonlijk denk ik dat je het beter anders kunt zien...
TFP (Time for Print/Photos/CD/etc) wordt vaak gebruikt als de fotograaf iets nieuws wil uitproberen voor bijv. een portfolio en degene die gefotografeerd wordt krijgt als vergoeding/bedankje enkele foto's. Zo heb je beide iets aan de foto's. De foto's hoeven lang niet altijd naar een modellenbureau te gaan.
Het is eigenlijk hetzelfde als een portfolio shoot waarbij jij iets aan de foto's hebt en als bedankje geef je een paar foto's aan degene die model gestaan heeft.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:05

Toch is het allemaal een beetje dubbel want ik zie op facebook en bokt toch ook tig foto's van bijvoorbeeld een hengstenkeuring voorbij komen van o.a. fotografen die roepen dat er betaald moet worden voor foto's. Deze fotografen verspreiden gratis foto's, en taggen toch ook de 'bekende' amazones/ruiters/eigenaren en geven op die manier toch ook 'gratis' webversies weg, foto's worden dan ook weer gedeeld e.d.? Voor naamsbekendheid dan of wat? Maakt allemaal niet uit maar ondertussen tegen de 'amateurs' roepen dat ze vooral niets gratis moeten verstrekken.
Zelfde geldt ook voor de sneeuwshoots. Het blijft een beetje praten met 2 monden van sommigen vind ik. Mij zal het verder niet uitmaken maar dat viel mij wel op.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:22

Ik snap je dubbele gevoel PKfoto.

Als je op een evenement foto's maakt en je wilt degenen die je op de foto hebt gezet laten weten dat er foto's zijn, dan is FB heel handig omdat je kunt taggen.
Om bestellingen te kunnen krijgen, heb je tenslotte wel enige vorm van publiciteit nodig.
Ik zet zulke foto's alleen maar online met mijn naam er dwars doorheen. Worden die foto's gedeeld, dan is in ieder geval mijn naam prominent in beeld.
Een webversie met mijn naam subtiel aan de rand is alleen beschikbaar tegen betaling.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:29

oké 1 foto online zetten op fb/bokt met daarbij een link naar de kleine webversies voor geïnteresseerden. Dat is reclame dat snap ik ook wel, want dan ziet men waar men de rest kan vinden. En door die overige webversies een duidelijke copyright zodat ze te zien zijn voor verkoop maar niet te gebruiken zijn snap ik ook nog. Maakt verder ook niet uit maar ik zie ook mappen vol foto's voorbij komen van verschillende fotografen waarbij die foto's ook weer verder gedeeld worden en op websites gezet worden. En ondertussen roepen diezelfde fotografen dat je geen gratis foto's moet weggeven. Ik snap dat niet zo goed.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:36

Tussen zeggen en doen zit inderdaad vaak nog een groot verschil. :?
Vandaar ook mijn vraag een tijdje terug hoe het met de goede voornemens was van diverse fotografen om niet meer gratis te werken....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:40

Ik begrijp je ook, PK en ik zie het ook met lede ogen aan. Hele rapportages komen, soms ook nog zonder ©, voorbij. Nu is het wel zo dat FB de kwaliteit van de foto's omlaag brengt, maar toch worden deze foto's gedeeld. Dat vind ik jammer, maar aan de andere kant, moeten die fotografen dat helemaal zelf weten.

Overigens, we zitten bij dezelfde rijvereniging. Toen ik hoorde hoe jij en je foto's behandeld werden, ik begreep dat zelfs je © van foto's verwijderd werd voor in het verenigingskrantje, ben ik toch een beetje veel respect verloren voor deze vereniging en eerlijk gezegd ben ik blij te horen dat je gestopt bent. Als ik daar eens foto's maak, dan doe ik dat voor mijzelf (oefenen) of een stalgenootje en de vereniging krijgt deze foto's niet. (Tenzij ze ervoor betalen.)

@ JolandaS: Ik heb niet meer gratis gewerkt, in die zin, dat ik leer-/portfolioshoots "gratis" doe, maar ik wil wel dat er betaald wordt voor de foto's als die worden nabesteld. Deze shoots zijn op mijn eigen verzoek, niet op verzoek van de eigenaar/model.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:49

Agossie schreef:
Overigens, we zitten bij dezelfde rijvereniging. Toen ik hoorde hoe jij en je foto's behandeld werden, ik begreep dat zelfs je © van foto's verwijderd werd voor in het verenigingskrantje, ben ik toch een beetje veel respect verloren voor deze vereniging en eerlijk gezegd ben ik blij te horen dat je gestopt bent. Als ik daar eens foto's maak, dan doe ik dat voor mijzelf (oefenen) of een stalgenootje en de vereniging krijgt deze foto's niet. (Tenzij ze ervoor betalen.)

De plaatselijke kranten wilden geen copyright vermelden maar dat staat los vd vereniging. Ik ben gestopt met fotograferen omdat er veel ruiters/amazones de webversies pikken zonder betaling, ondanks de duidelijke copyright. En dat is niet netjes tegenover de mensen die wel netjes betalen. Nu fotografeer ik alleen op verzoek en bij goede vrienden. En daarbij deed ik het omdat ik het leuk vond maar die 'zin' verdween steeds meer. Maar dat vetgedrukte is nieuw voor mij, vertel (pb)!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:26

PKfoto schreef:
Nu fotografeer ik alleen op verzoek en bij goede vrienden. En daarbij deed ik het omdat ik het leuk vond maar die 'zin' verdween steeds meer.

Logisch!
En dat is ook precies wat je hoort van heel veel fotografen die gratis werken. Op een gegeven moment vind iedereen het zo vanzelfsprekend dat je er altijd bent en van alles voor niks doet. Dan wordt het wel heel erg eenrichtingsverkeer.

En over dat dubbele gevoel van eerder moet je maar zo denken: degenen die iets roepen en het tegenovergestelde doen, hebben vooral zichzelf ermee, want ze maken zich alleen maar ongeloofwaardig.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:42

Of hebben op een andere manier wel inkomsten uit die foto's die ze taggen/delen etc.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:10

Hilda79 schreef:
Of hebben op een andere manier wel inkomsten uit die foto's die ze taggen/delen etc.

Hoe dan want dan heb ik nog wel een archiefje met foto's om te taggen ;). Ik snap best dat als je een foto al verkocht hebt dat het een kleine moeite is om m te plaatsen en te taggen natuurlijk.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:49

Stockfoto's, denk ik dat bedoeld wordt

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:07

Die nieuwe advertentie op de boktmarkt, die is goed voor de markt :D
Voor 45 euro, professionele fotoshoot!!!!!!! 10 foto's op origineel formaat waar je alles mee mag doen, zo hé ga meteen boeken := sarcasme in the air

Nee maar even, zulke fotoreportages vind ik echt misleidend voor een de klant, want professioneel nee niet voor die prijs, maar die klant denkt wél dat ze een professionele fotoreportage boeken, maar ondertussen is het een part timer/hobbyist met zo te lezen niet zoveel verstand van zaken :=

Als je geld wilt voor je fotoreportages vraag dan ook gewoon een fatsoenlijk bedrag! of doe het gratis als je er niets voor wilt en wees dan ook duidelijk dat je het voor de fun doet. Wees altijd gewoon eerlijk tegenover je klant! :) eerlijkheid duurt immers het langst :)
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 07-02-13 10:13, in het totaal 5 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:11

Ik denk dat mensen € 45,- wel te veel vinden, hoor!!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:13

45 euro te veel??? Waarom?
Dat is 4,50 euro per foto op hoge resolutie rechtenvrij. Dat is een schijntje.