[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 14:40

Misschien dat dat strijken ook meer is voor als je zelf biaisband maakt hoor, ik geloof wel dat ik gestreken heb op cursus, maar zonder lijkt me prima te kunnen!

De andere methode van aanzetten, de platte bies, is rechte kant op rechte kant leggen, stikken in de vouw, openstrijken, omvouwen naar averechtsekant en op 1 mm van de rand vaststikken. Dan heb je hem dus maar aan een zijde zitten.

Die twee manieren leer je dus op naaicursus.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:49

Die eerste is inderdaad de manier om biaisband te gebruiken, wist echt niet dat ze het zo noemden. Dat krijg je als je er nooit voor gestudeerd hebt :D

Anoniem

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:36

Hoi! Ik kom me even melden :D

Zit er al langere tijd over na te denken om een naaimachine aan te schaffen. Wat me tegen houdt echter is dat niemand in de omgeving ermee overweg kan, en niemand mij dan dus ook kan helpen.. Dus ik ben bang dat ik een hoop geld uitgeef aan zo'n ding en er volgens niks mee kan/niks aan vind..
Maar goed, ik heb al een hoop ideetjes van wat ik zou willen maken haha, dus wellicht neem ik gewoon de gok en haal ik een naaimachine. Hebben jullie nog aanraders qua merken? Ik wil geen lichtgewichtje van de Blokker o.i.d., en die nieuwe Singers hoor ik ook niet al te beste dingen over, dus die voor de zekerheid ook maar niet.
En nog andere tips, voor als je helemaal begint? In je up? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:39

Nueve schreef:
Hoi! Ik kom me even melden :D

Zit er al langere tijd over na te denken om een naaimachine aan te schaffen. Wat me tegen houdt echter is dat niemand in de omgeving ermee overweg kan, en niemand mij dan dus ook kan helpen.. Dus ik ben bang dat ik een hoop geld uitgeef aan zo'n ding en er volgens niks mee kan/niks aan vind..
Maar goed, ik heb al een hoop ideetjes van wat ik zou willen maken haha, dus wellicht neem ik gewoon de gok en haal ik een naaimachine. Hebben jullie nog aanraders qua merken? Ik wil geen lichtgewichtje van de Blokker o.i.d., en die nieuwe Singers hoor ik ook niet al te beste dingen over, dus die voor de zekerheid ook maar niet.
En nog andere tips, voor als je helemaal begint? In je up? :')


Ga naar een paar goede naaimachine winkels en laat je voorlichten. Nemen ze de tijd niet voor je dan niet daar kopen.
Vraag bij een naaischool een demo lesje aan.

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:24

Laat je voorlichten bij de winkels en vraag of je de machines even mag uittesten. Ik heb er eentje van een tante en eentje van mijn oma overgenomen. Kan dat bij jou niet? Dan kun je het even proberen.

En beginnerstips? Zoek op de markt een leuk stofje voor 1 euro en klooi wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:19

Ben inderdaad al bij naaimachinewinkels geweest :j Heb al wel een idee van welke functies ik wil, maar probeer nu nog uit te vinden welke merken het meest geschikt zijn.. In een winkel is natuurlijk alles degelijk volgens de verkoper.

Ik heb inderdaad eventjes eentje van mijn tante te leen om wat mee aan te klooien, maar ik merk wel dat leren uit een boek niet altijd het handigst is haha.. Helaas niemand in de buurt die mij kan helpen (tante woont ver weg maar zij gebruikt die machine überhaupt bijna nooit, en als ze hem al gebruikt alleen voor herstelwerkjes).

Mijn oma was altijd fanatiek met zo'n machine, maar helaas kan ik haar nu niet meer om hulp vragen.. We hebben hier wel een machine van haar staan maar die krijgen we niet aan de praat. Een oude Pfaff.

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:18

Ben zelf fan van een brother, die van mij heeft bv een extra voetje om te lokken en gelijk af te snijden. En een knoop gaten voet, je legt je knoop in het voetje, kiest een mode knoopsgat uit en gaan met die banaan. dit is wel een twee in een machine. daarnaast heb ik er een extra borduurmachine bij. ( erg verslavend dat borduren ).

Anoniem

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:29

Als je met die oude Pfaff naar een Pfaff handelaar gaat heb je alle kans dat ze hem gewoon aan de praat krijgen en je ook wat op weg helpen.

Bekijk inderdaad goed wat je wil doen met de machine.
Wil je enkel dunne katoen naaien of ook jeans stoffen.
Je hebt ze zo uitgebreid als ik weet niet wat met tig verschillende functies.
Dat is meestal elektronica en duur.
Hoe meer erop zit hoe meer er stuk kan gaan.


Bekende en over het algemeen goede merken zijn Pfaff - Singer - Lewenstein- Brother
Natuurlijk zijn er andere merken die ook goed bevallen, dat heb je altijd.
Zo zullen er ook onder deze 4 machines merken zijn waarvan men zegt er niet mee te kunnen werken.
Hangt echt ook af wat je er mee wil doen.

Anoniem

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:33

Wellicht dat die Pfaff nog wel aan de praat te krijgen is, maar hij is gewoon zo verschrikkelijk gebruikersonvriendelijk (vergeleken met de nieuwere modellen) dat het voor mij als ultieme beginner beter lijkt om een nieuw apparaat aan te schaffen..
Ik hoef inderdaad niet een machine met schermpje en alles erop en eraan, want als zoiets stuk gaat buiten de garantieperiode heb je er behoorlijke kosten aan heb ik mij laten vertellen. Ik wil gewoon een degelijke machine die ook door wat zwaardere stoffen (maar niet extreem) heen kan, de basissteken heeft (met ook stretch en zigzag e.d.) en enkele siersteken, het liefst een automatisch of 1-staps knoopsgat functie, en makkelijk te bedienen is. Zoiets als de Husqvarna H-Class E20 bijvoorbeeld.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:36

Ik heb een singer en ben daar heel tevreden over, heeft een knoopsgatvoet (heeeeeerlijk!!) en er zitten voldoende steken op. Enige minpunt is dat er geen tweelingnaald op kan. En jeans zal er te zwaar voor zijn (maar dat is voor veel naaimachines zo).

lelijke_heks
Berichten: 1446
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:39

Ik werk met de husqvarna Diana, fijne en makkelijke machine waar geloof ik meer mee kan dan ik weet...
Is trouwens ook de enige machine die ik ooit van dichtbij heb gezien dus kan niet vergelijken...

Gister tot 3 uur snachts aan mijn jurk gewerkt... Pfff ik kan het gewoon niet wegleggen... Nadeel was dat ik vergeten was mijn wekker uit te zetten dus vanmorgen om half 7 werd ik bruut uit mijn dromen gehaald...
Zo de rits innaaien en dan is de jurk af :)

8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:11

Wat ik jammer vind aan naaien dat het zolang nog duurt voordat wat af is. Ik zal wel erg ongeduldig zijn, heb pas één rok af en ben bezig met tweede project. Ik zit op naailes maar het duurt denk ik nog even voordat ik zelf het inzicht ga krijgen hoe ik iets het beste kan afwerken/in elkaar naaien -O-

Kaplaars

Berichten: 1561
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:13

Ik heb een pfaff 1471, ook met knoopsgatenvoet en -steek, borduursteken en ik vind hem echt heel fijn. Het is een beetje puzzelen af en toe, maar daar heb ik de proeflapjes voor!


Had laatst trouwens iets grappigs:
Mijn vriend vroeg of ik de stofzuigerzak van zijn schuurmachine weer dicht wilde naaien (viezige 30X60 cm grote canvas zak). Die was helemaal open onder, dus ik ging er voor zitten achter de naaimachine. Ik stelde een steek in waarvan ik dacht dat hij stevig genoeg zou zijn (ik kan kiezen uit meer dan 80 steken). Maar ik drukte per ongeluk de verkeerde steek in, waardoor ik de zak dichtnaaide met een prachtige bloemenblaadjes borduursteek! :Y)
(Gelukkig kwam ik er snel achter)



@ evelien: Daar heb ik geen last van, ik ben ook fanatiek haakster en dat duurt zooooo veel langer, misschien dat ik daar geduld mee hebt opgebouwd. :j
Wel wil ik altijd het liefste aan drie projecten tegeleijk bezig zijn, want mijn hoofd stroomt over met ideeën. :):)

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:21

Bloemblaadjes zijn ook heel mooi voor een stofzuigerzak :j :)) .

Kaplaars

Berichten: 1561
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:31

Over bloemetjes gesproken,
Met deze (zie foto) ben ik gisteren de hele dag zoet geweest. Maar hij is helaas te groot. Er is iets fout gegaan met mijn inschatting en het verschil tussen heupmaat en taille maat.
Het is trouwens de klokrok met tailleband en paspelband uit 'allemaal rokjes'.
Ook even voor het eerst een rits ingezet.... *bestweltrots*


Afbeelding
Dus nu alleen nog 'even' innemen en omzomen.
Ik wilde trouwens met een kantje omzoomene, maar ik gok dat de print zelf al druk genoeg is...

8Eveline

Berichten: 3224
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:19

Kaplaars schreef:
Ik heb een pfaff 1471, ook met knoopsgatenvoet en -steek, borduursteken en ik vind hem echt heel fijn. Het is een beetje puzzelen af en toe, maar daar heb ik de proeflapjes voor!


Had laatst trouwens iets grappigs:
Mijn vriend vroeg of ik de stofzuigerzak van zijn schuurmachine weer dicht wilde naaien (viezige 30X60 cm grote canvas zak). Die was helemaal open onder, dus ik ging er voor zitten achter de naaimachine. Ik stelde een steek in waarvan ik dacht dat hij stevig genoeg zou zijn (ik kan kiezen uit meer dan 80 steken). Maar ik drukte per ongeluk de verkeerde steek in, waardoor ik de zak dichtnaaide met een prachtige bloemenblaadjes borduursteek! :Y)
(Gelukkig kwam ik er snel achter)



@ evelien: Daar heb ik geen last van, ik ben ook fanatiek haakster en dat duurt zooooo veel langer, misschien dat ik daar geduld mee hebt opgebouwd. :j
Wel wil ik altijd het liefste aan drie projecten tegeleijk bezig zijn, want mijn hoofd stroomt over met ideeën. :):)

Dat denk ik ook wel :)) , op geven moment weet je denk ik hoelang iets duurt en overzie je het proces := ik hoop als dat moment komt ook wat meer geduld te krijgen. In mijn hoofd wil ik ook met zoveel dingen tegelijk zijn :D stof ervoor heb ik al, scheelt dat ik nog niet veel kan dus er nog niet aan durf te beginnen.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 20:47

Sheran schreef:
En beginnerstips? Zoek op de markt een leuk stofje voor 1 euro en klooi wat aan!

Wij zijn op cursus zelfs begonnen met een A4velletje papier, gewoon om te leren een rechte lijn te maken en gevoel te krijgen voor je pedaal :')

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:27

Leuk topic dit!
Ik meld me ook. Ik 'zit' op naailes, maar ben op het moment bezig met deze heerlijke dingen:

Afbeelding

Afbeelding
Je draagt ze tussen trui en jas.

Ik noem ze inzetkragen of menkragen die heel comfortabel zijn op fiets, brommer, motor én menkar. Zie ook onderschrift.
Ik zit nu hele dagen achter de machine en heb er inmiddels ruim 85 gemaakt. Ik ga a.s. zaterdag met 70 daarvan naar de Huberjachtrit van Hippisch Epe om ze te verkopen. Ik ben heel benieuwd of er animo voor is.

Ik maak ze van fleece; zowel met een dubbele stof (zoals op de foto) als dubbelfaced, één stof; twee kleuren.

Anoniem

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:23

Wat een leuk idee! Ben benieuwd naar de animo :)

Iemand ervaring met de Bernette serie van Bernina? De 12/15/20/25?

farpz

Berichten: 270
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:41

Ik naai wel eens wat. Toen onze Engelse Bull Terrier nog een kleine pup was, was het erg koud buiten! Tijd voor een jasje dus!
Afbeelding Bontgevoerd, lekker warm!
Laatst was er dorpsfeest, we gingen als gevangenen! Afbeelding

Ik heb het nu erg druk met school, maar binnenkort wil ik een bodywarmer voor mezelf naaien.
Als ik ergens niet uitkom, dan helpt mijn moeder me, zij heeft namelijk een bedrijf in Autobekleding & Meubelstoffering.

Kaplaars

Berichten: 1561
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:20

Leuk om al die foto's te zien! Die gevangen-hond is toch wel heel erg leuk!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:55

Nueve schreef:
Wat een leuk idee! Ben benieuwd naar de animo :)Iemand ervaring met de Bernette serie van Bernina? De 12/15/20/25?



Ook een heel warm idee, vooral in deze tijd. Ik laat je weten of ze goed verkocht zijn.

Bazinga

Berichten: 493
Geregistreerd: 21-06-11
Woonplaats: Pasadena California

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:58

Oh, ik zou zo graag willen, maar ik ben niet handig.
Ik heb bij een "naaiklasje"gezeten, maar helaas was dat meer een theekransje en heb ik niet veel geleerd.
Wat is nou je beleg en ik ben vreselijk onzeker met patroon tekenen, omdat ik dat soort termen niet ken.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:52

Ken het gevoel van onzekerheid. Het beleg is een lap stof dat je tegen de voorkant zet, als versteviging en om een mooiere naad te maken. Patroon tekeken hoef je niet te doen, mits je met een goed passend patroon begint. Ik zou je adviseren toch weer naailes te nemen, maar dan waar ze het serieuzer aanpakken. Meeste naaiclubjes worden roddelclubjes; vraag de juffrouw hoe gekwaliificeerd ze is.

Bumblehorse

Berichten: 1363
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Noorden van België

Re: Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:31

zo, heb net een super leuk boekje met 30 creatieve dingen om te maken uit stof: zakdoekdoeshoesje, verschillende draagtassen, poekzakhoudertje voor de hond, broodmandje... Echt alles wat je maar kan bedenken.