Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maartje_M schreef:Weet iemand waar ik katoen kan halen?
patpen schreef:Nee, een dubbele mindering gaat als volgt:
1 steek afhalen, 2 recht samenbreien en de afgehaalde steek overhalen. Dan heb je in 1x 2 steken geminderd.
Variant: 2 steken afhalen, 1 recht en de afgehaalde steken overhalen (= mooier).
patpen schreef:Danseresje: juist met die dubbele mindering krijg je geen gaten! Samenbreien kun je gewoon recht doen. Hoe wil je anders de steken gaan minderen? Een enkele mindering (of samenbreien of overhalen) werkt niet bij de gerstekorrel omdat je dan qua steken niet uitkomt. Probeer het anders uit op een proeflapje. Gewoon een oneven aantal steken opzetten en dan kijken wat mooier is: 2x achter elkaar minderen of de dubbele overhaling. En dan vooral kijken hoe het een paar naalden verder er uit ziet. Ik denk dat je zult gaan voor de dubbele overhaling. Ik heb op deze manier al heel wat steken geminderd en nog nooit gaten gekregen. Vooral met ajourpatronen kom je deze mindering veel tegen.
patpen schreef:Filmpje over tricotsteek: http://www.youtube.com/watch?v=Zi0l1bfr8ds
Danseresje schreef:Als je op rondbreinaald breit, dan is het alle ronden recht breien, dan krijg je tricotsteek. Bij gewoon heen en weer breien, brei je heen recht en terug averecht. Aan de goede kant krijg je dan alleen maar rechte steken te zien en dat is tricotsteek. Wel altijd een boord breien, want het gaat altijd krullen. Als je een sjaal in tricot breit, dan kan je aan de kant een steek afhalen ipv breien, zodat het niet zo gaat krullen. Weet alleen niet of het nou aan het begin of aan het eind van je naald is dat je afhaalt. Patpen, weet jij dat te vertellen?
Danseresje schreef:Als je op rondbreinaald breit, dan is het alle ronden recht breien, dan krijg je tricotsteek. Bij gewoon heen en weer breien, brei je heen recht en terug averecht. Aan de goede kant krijg je dan alleen maar rechte steken te zien en dat is tricotsteek. Wel altijd een boord breien, want het gaat altijd krullen. Als je een sjaal in tricot breit, dan kan je aan de kant een steek afhalen ipv breien, zodat het niet zo gaat krullen. Weet alleen niet of het nou aan het begin of aan het eind van je naald is dat je afhaalt. Patpen, weet jij dat te vertellen?