[CENTRAAL] Breitopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:36

Ik kom me hier ook melden. Volgende week ga ik breipennen en garen halen. Wil sneeuwpopjes uit de hobbyhandig maken

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:50

Maartje_M schreef:
Weet iemand waar ik katoen kan halen?

De Hema heeft weer breigaren waaronder 100% katoen. Schijnt niet in alle filialen te koop te zijn maar wel via internet.

Ik ben vanmiddag begonnen aan een sjaal. Omdat de kamer op zijn kop staat, kan ik niet beginnen aan een ingewikkeld patroon. Dan maar een sjaal ;)

Maartje_M

Re: [CENTRAAL] Breitopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:37

Ah, dank je. Ik zal zaterdag hier in de stad eens gaan kijken of ze ze hier hebben, anders bestel ik online. Jammer dat je dan de kleuren alleen niet echt kan zien.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:03

En.....
Afbeelding
Klaar!
Is 210cm lang geworden ( en dat op een rondbrei naald van 80cm... Proppen!! := )
Was veel werk.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:08

Zo dat is zeker veel werk geweest, maar een leuk effect :j

Straks ga ik met mn moeder naar de nieuwe breiwinkel in de stad. Shoppuh! :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:21

wat een enorme leuke dingen zie ik langs komen...t enige wat ik zelf kan breien is een sjaal en verder kom ik eerlijk gezegd niet snap niks van patronen haha ooit wil ik ook wel keer sokken of een muts breien

hmz misschien eerdaags eens starten met een sjaal

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:33

Hallo Nathalie!
Je hoeft geen breiwonder te zijn om hier langs te komen! Welkom.

Marieke: heb jij een makkelijk mutsenpartoon? Of kun je beoordelen welk patroon van zeeman makkelijk is voor een eerste muts-breister ;-)

Have fun in het wolwinkeltje! Ik heb me voorgenomen eerst alle (zeeman) wol op te maken voordat er nieuwe échte wol komt.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:08

Wat een onyzettende wijze sjaal zeg !
Post even iets minder want ben nu meer aan het haken laatste tijd en weet niet of dat nog steeds on-topic is :P

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:38

Ik heb een heel makkelijk babymuts patroon. Als ik thuis ben zal ik het hier opschrijven.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:54

Die sjaal is gaaf geworden Krissis!

Welkom aan weer wat nieuwe breisters! Gezellig!

Ben begonnen aan muts in gerstekorrel. Sjaal is namelijk af. Heb hem nog niet gemeten, maar hij is twee meter volgens mij. Vijf bollen wol en nog geen drie dagen, wol op donderdagmiddag gehaald en zondagavond was ie af!
Dan terug maar de muts. Nog aantal ronden en dan kan ik gaan minderen. Ben er nog steeds niet over uit hoe ik dat wil/moet gaan doen.
Hier had iemand geopperd een afhalen, twee samenbreien en afgehaalde steek overhalen.....maar ga je dan geen gat krijgen? En moet ik die samenbreien dan recht of averecht doen?

Mijn gevoel zegt me nu wel dat ik gewoon 2x achter elkaar twee moet samenbreien......maar ik twijfel en wil het ook niet verpesten, juist omdat ie er nu al leuk uitziet! (en ik geen zin heb om opnieuw te beginnen!).

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:04

Leuk uitziet? Ik zie nog niks danseresje O:)
Heb geen ervaring met mutsen, doe je dat op een rondbreinaald?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:16

Danseresje: juist met die dubbele mindering krijg je geen gaten! Samenbreien kun je gewoon recht doen. Hoe wil je anders de steken gaan minderen? Een enkele mindering (of samenbreien of overhalen) werkt niet bij de gerstekorrel omdat je dan qua steken niet uitkomt. Probeer het anders uit op een proeflapje. Gewoon een oneven aantal steken opzetten en dan kijken wat mooier is: 2x achter elkaar minderen of de dubbele overhaling. En dan vooral kijken hoe het een paar naalden verder er uit ziet. Ik denk dat je zult gaan voor de dubbele overhaling ;). Ik heb op deze manier al heel wat steken geminderd en nog nooit gaten gekregen. Vooral met ajourpatronen kom je deze mindering veel tegen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:20

Haha krissis! Je wil gewoon foto's!

Nou, vooruit, heb van de sjaal en van het begin van de muts een foto gemaakt.

Muts:
Afbeelding

Sjaal:
Afbeelding

Die sjaal even niet helemaal op de foto gezet, maar even half opgevouwen, krijgen jullie toch een idee.

Ow ja, ik brei de muts inderdaad op een rondbreinaald

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:27

Ben op de rondbreinaald een col aan het doen met die gerssteek. Oogt wat rommelig door de gebruikte wol. Maar je sjaal ziet er strak uit, mooie kleur ook.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 20:51

Geshopt vandaag :D Onderstaande wol, maar dan in prachtig rood/grijs. Ik zoek alleen nog een patroon voor een capusjaal, een beetje zoals op het etiket.
Afbeelding

Het simpelste patroon voor een muts is:
Veelvoud van 8 steken opzetten
Boord: 3/3 of 2/2 boordsteken gedurende 3 cm.
Muts: 10 cm in tricotsteek (of meer afhankelijk van het formaat hoofd)
Bovenkant:
in een rechte toer, steeds 6 steken gewoon en daarna 2 samen breien
volgende rechte toer, steeds 5 steken gewoon en daarna 2 samen breien
volgende rechte toer, steeds 4 steken gewoon en daarna 2 samen breien
volgende rechte toer, steeds 3 steken gewoon en daarna 2 samen breien
volgende rechte toer, steeds 2 steken gewoon en daarna 2 samen breien
volgende rechte toer, steeds 1 steken gewoon en daarna 2 samen breien
volgende rechte toer, steeds 2 samen breien
De draad door de resterende steken trekken en binnenstebuiten de muts dicht naaien.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:54

je zoekt niet zoiets:
http://www.zeeman.com/Acties/Breigaren- ... /Yeti.aspx
''Veelvoud an 8 steken opzetten''
Dus 8, 16, 24 e.d? Afhankelijk van de grote van het hoofdje dan?
Op een rondbreinaald?
Euh... Tricosteek... eug... was da? :o?
Maar men!! Wat een mooi wolletje heb je gescoord!!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:00

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:01

patpen schreef:
Nee, een dubbele mindering gaat als volgt:
1 steek afhalen, 2 recht samenbreien en de afgehaalde steek overhalen. Dan heb je in 1x 2 steken geminderd.
Variant: 2 steken afhalen, 1 recht en de afgehaalde steken overhalen (= mooier).

patpen schreef:
Danseresje: juist met die dubbele mindering krijg je geen gaten! Samenbreien kun je gewoon recht doen. Hoe wil je anders de steken gaan minderen? Een enkele mindering (of samenbreien of overhalen) werkt niet bij de gerstekorrel omdat je dan qua steken niet uitkomt. Probeer het anders uit op een proeflapje. Gewoon een oneven aantal steken opzetten en dan kijken wat mooier is: 2x achter elkaar minderen of de dubbele overhaling. En dan vooral kijken hoe het een paar naalden verder er uit ziet. Ik denk dat je zult gaan voor de dubbele overhaling ;). Ik heb op deze manier al heel wat steken geminderd en nog nooit gaten gekregen. Vooral met ajourpatronen kom je deze mindering veel tegen.

Patpen, haal je dan recht of averecht af? En ga ik dan daarna door met rechte steek of averechte steek (het vervolg van mijn gerstekorrel zeg maar).

En de dubbele overhaling die je in quote twee beschrijft, is dat variant twee uit de eerste quote?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:02

Tricotsteek is de heen recht en terug averecht, dus je ziet allemaal v-tjes aan de ene kant en alleen ribbeltjes aan de andere kant.
Het patroon is voor rechte naalden.
Veelvoud van 8 is idd de tafel van 8 ;) Afhankelijk van het hoofd.
Het grijze mutjsje is trouwens af. Had ik je adres al?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:04

nope, maar aangezien ik niet heel veel fanmail wil, zal ik het ff per pb sturen :j

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:05

Als je op rondbreinaald breit, dan is het alle ronden recht breien, dan krijg je tricotsteek. Bij gewoon heen en weer breien, brei je heen recht en terug averecht. Aan de goede kant krijg je dan alleen maar rechte steken te zien en dat is tricotsteek. Wel altijd een boord breien, want het gaat altijd krullen. Als je een sjaal in tricot breit, dan kan je aan de kant een steek afhalen ipv breien, zodat het niet zo gaat krullen. Weet alleen niet of het nou aan het begin of aan het eind van je naald is dat je afhaalt. Patpen, weet jij dat te vertellen?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:09

patpen schreef:

Dank u, ik (her)ken de steek, maar fijn het nogeens gezien te hebben. maare... Zij doet de draad precies anders omslaan als ik. heeft dat invloed op het werk?

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:09

Xmarieke: kreeg je geen patronen bij je wol. Heb deze mouwsjaal zelf ook gemaakt.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:10

Danseresje schreef:
Als je op rondbreinaald breit, dan is het alle ronden recht breien, dan krijg je tricotsteek. Bij gewoon heen en weer breien, brei je heen recht en terug averecht. Aan de goede kant krijg je dan alleen maar rechte steken te zien en dat is tricotsteek. Wel altijd een boord breien, want het gaat altijd krullen. Als je een sjaal in tricot breit, dan kan je aan de kant een steek afhalen ipv breien, zodat het niet zo gaat krullen. Weet alleen niet of het nou aan het begin of aan het eind van je naald is dat je afhaalt. Patpen, weet jij dat te vertellen?

staat in ut filmpje :j

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:13

Danseresje schreef:

De 1e steek afhalen, de laatste gewoon breien. Overigens: ik doe dit nooit! Je kan ook (bijvoorbeeld) 3 steken ribbel breien, krult het ook niet.

Ik stuur je even PB over die minderingen ;)