Malenka, het kan zeker met oliepastel, ik maak mijn ACEO's (verkoopbare versie van ATC) met oliepastels en dit gaat wat mij betreft prima. Ik gebruik wel diverse hulpmiddeltjes om er goed detail in te krijgen zoals het wegkrassen van overtollig pastel of wegkrassen zodat je de kleur uit de onderlaag terug haalt en het laten overvloeien met medium dmv een wattenstaafje, heel klein penseeltje, e.d.
Probeer het gewoon. Het type papier dat ik gebruik is extra zwaar aquarelpapier en dan gebruik ik bij voorkeur de gladde (achter)kant. Nu is mijn stijl bewust niet ontzettend realistisch, maar ik denk zeker dat heel wat mogelijk is. Ik heb er een paar staan in mijn onderschrift. Een andere mogelijkheid is proberen met acrylverf of neo wax pastels, een variant van oliepastel die iets harder (en minder smeerbaar) is. Wat mij betreft is oliepastel zeker niet te grof en ik merk met nieuwere ACEO's dat ik het werken op dit formaat steeds beter in de vingers krijg. De ACEO's in mijn onderschrift zijn trouwens mijn eerste op dit formaat met dit materiaal en ik vind het zeker prima geslaagd gezien hetgeen ik voor ogen had.