Verzameltopic; Fototechnisch commentaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeF

Re: Verzameltopic; Fototechnisch commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:09

Else; Ik mis scherpte daarnaast vind ik de compositie en uitsnede ook niet zo lekker kijken. Het meisje had beter wat meer naar voren kunnen gaan zitten, zodat de rare buiging in de hals van het paard wat minder was. Daarnaast had je de foto weer beter wat meer naar rechts kunnen nemen, zodat de ruimte vervangen wordt door het lichaam van het meisje Knipoog. Wel een leuke combinatie zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:19

Echt lekker dat er nu goed & veel commentaar wordt gegeven!
Hier heb ik tenminste echt wat aan en zal er ook zeker wat mee doen Lachen

Smeej: Leuke spontante foto, maar jammer dat het shirt zo overbelicht is en ook het gezicht vind ik erg fel.
Else: Mooi moment, maar zoals Esmee hierboven al zegt kijkt de compositie + uitsnede niet erg lekker. Het meisje had iets meer in beeld gemogen, of iets naar voren mogen gaan zitten. Ze valt nu een beetje buiten het geheel zeg maar.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:19

Wat een ontzettend goed initiatief dames! OK dan!
Ik ga zeker proberen dit bij te houden; voor zover dit lukt icm school en paard.
Wat ik opmaak uit de tekst is dit topic dus alleen bedoeld voor fototechnisch commentaar op de geplaatste foto's? Dus niet voor vragen rondom het begrip fotografie? [objectieven, camera's en prijzen daargelaten, want daar zijn al verscheidene topics over]

Saskia; een prettige foto om naar te kijken. Ik had misschien voor het mooie íets meer ruimte om het gehele paard willen zien. Het oogt nu allemaal wat krapjes.
Daarbij mis ik ook een beetje de scherpte in het oog. Dit zie ik in de rest van het paard wel goed terug, maar in het oog minder. Hierdoor lijkt het voor mij iets rommelig.

Esmee; Heerlijk portretje, mooie modellen. Ik vind de eigenaresse iets te licht opgesteld in verhouding met het paard; mede door het lichte roze shirt. Maar dat is ieders zn smaak. Het had van mij iets minder fel gemogen. Verder een nette shot!

Ier; echt een weideportret vind ik dit. In dit kader netjes gelukt. Voor het fototechnische en opvallende had het dier er wat wakkerder op mogen staan.

Saskiaatje; leuke foto, alleen anatomisch niet helemaal je-van-het. Doordat je de schoft niet ziet, lijkt het net een kop-lijf paard. Daarbij komt dat ik het jammer vind dat 'ie aan de rechterkant wat te krap is genomen,waardoor je de staart net niet ziet. Die had ik voor het mooie er nog net op willen zien.
Je had een reflectiescherm kunnen gebruiken voor de slagschaduw die net over de verkeerde kant valt.

Esmee; heerlijk spontaan portretje. Erg leuk. Kijkt lekker weg zo met die DoF. Lekker speelse foto.

Appelflapje; Leuke foto. Mooie compositie. Ook uit een leuke hoek genomen. Ik had denk ik het meisje íets dichter bij het paard willen zien, zodat ze er meer op stond en de band tussen deze twee duidelijker naar voren kwam.

Mijn meest recente foto:

Afbeelding

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:28

smeetjoew; Wauw, complimenten! Erg mooie plaat met frisse kleuren, lekker scherp, een prachtpaard & een mooie houding! Ik vind dit ronduit een hele nette foto. Je ziet nog wel de klip aan het bit zitten, ik denk dat dat opzich wel te verhelpen moet zijn Knipoog. Dat zou je eens kunnen proberen..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:31

Esmee, dankjewel. Tja, het lijntje heb ik vrij vlot weggewerkt. Dat klipje moet inderdaad nog weg, maar dat is in dit geval geen probleem. Lachen

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:33

Erg nette foto Smeetjoew!
Compositie is mooi, uitstraling van het paard is goed en de foto spreekt echt. Inderdaad nog even het klipje wegwerken bij het bit en dan is ie helemaal grandioos Knipoog

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:36

Smeetjoew, zoals al gezegd: erg mooie foto. Enige waar ik me een beetje aan stoor is dat hij wel erg (onnatuurlijk) scherp lijkt aan de neus van het paard, dit kan aan verkleinen en uploaden liggen, maar heb je misschien ook nog verscherpt in photoshop?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:39

Anjatjeuh; Ik heb m door het verkleinen wat moeten verscherpen. Maar persoonlijk stoor ik me niet aan de neus? Ik heb er verder niets geks mee gedaan. De scherpte van deze foto ligt oorspronkelijk ook over z'n hele hoofd en niet alleen op de ogen. Dit heb ik bewust gedaan, om het totaal te laten spreken; gezien het feit dat het een zeer sierlijk koppie is. Lachen

Nynkk, bedankt!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:40

Saskiaatje: Foto spreekt mij persoonlijk niet heel erg aan Bloos. De foto glanst net teveel en de schaduwen zijn te strak. Ook had ik meer achterhand gepakt om de foto iets meer ruimte te geven en de omgeving had er ook meer bij gemogen omdat het paard hiernaar kijkt. Een verdere tip voor de volgende keer: pas erop dat je kader en copyright niet de foto overheersen!
Boterkoekje: Net zoals Else al zei knijpt het meisje met haar ogen. De streepjes vind ik juist een speels effect geven. Haar haarband vind ik wel storen en ook de schaduw eronder Knipoog.
Else: Je foto lijkt niet goed scherpgesteld te zijn op het hoofd van het paard, maar op de rug erachter. Ook vind ik het jammer dat de rug mooier door de zon belicht is dan het hoofd. Persoonlijk zou ik hem iets meer vanuit de linkerkant gepakt hebben met beide schouders van het meisje erop. De bocht die de hals van het paard nu maakt, toont eerder lomp dan sierlijk, en dat kan je daardoor denk ik voorkomen Knipoog. Verder vind ik het meisje er fijn opstaan en is het idee erg goed Ja.
Esmee: Hele fijne foto! Heerlijke kleuren, chique paard! De hoofd/halshouding vind ik heel net en ook de compositie is erg spannend. Als enige tip kan ik je meegeven het touw de volgende keer iets netter weg te werken Vork. En ook de klip zoals anderen al zeiden. Aangezien ik de scherpte zo mooi vind, ga ik even naar je Exif kijken voor mezelf Nagelbijten / Gniffelen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:49

Ach, mijn nabewerk kunsten zijn op dit moment niet geweldig. Indien deze foto op mijn site gaat, krijgt 'ie nog een hele remake nabewerking. Whaha. Maar dan netjes.

Hoe kan ik mijn exif-gegevens bekijken? Ik werk hier nooit mee, dus zou ook niet weten wat te doen om dat te bekijken. *help*

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:34

Ecuses ik meng me even in het topic. Ben de foto's nog aan het bekijken dus commentaar en eigen werk volgt spoedig.

De EXIF info kun je bekijken met het volgende programmatje via deze link http://www.opanda.com/en/iexif/
Ik hoop dat dat helpt

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:49

Ook even commentaar van mijn kant Lachen Ik doe even de 5 laatste foto's die gepost zijn.

Smeetjoew
Erg mooie foto! Prachtig, jammer dat je de lijn dan zo slordig weggewerkt hebt. Je kunt wel zeggen dat je daar nog geen tijd voor hebt gehad oid, maar misschien kun je dan de foto beter nog niet plaatsen. Enige wat mij stoort is als je de ruggenwervel hebt, laat maar zeggen de rug aan de andere kant. Die lijkt wat donkerder. Heb je natuurlijk niet voor zeggen, maar hier stoor ik me wel aan... Lachen

Appelflapje Het valt me als eerst op dat hij niet helemaal scherp lijkt. Hij mist net dat laatste beetje Haha! Het meisje is afgesneden, dit vind ik jammer. Vind zowizo de hele uitsnijding niet zo mooi. Ik had aan alle kanten wat meer ruimte gewild en het liefst het hele paardenlijf erop gehad. Daarnaast kijkt de pony een beetje duf...

Boterkoekje De ogen vallen mij echt op. Heel mooi in beeld gebracht! Jammer dat de bovenkant van het shirtje, dat die streepjes nog zo scherp zijn. Vind de houding van het meisje en de uitsnijding ook niet zo goed, had liever rechtsboven wat meer ruimte gehad Lachen

Saskiaatje Jammer dat er zo ongelofelijk veel schaduw aanwezig is op het paard. Verder lijkt hij scherp gesteld op de hals, waardoor het hoofd wat minder scherp is. Het idee is wel erg leuk Haha!!

Ier Het paard kijkt heel erg duf. Ik had liever wat minder ruimte gezien aan de zijkanten. Het paard staat niet helemaal vierkant lijkt het, het gewicht is nogal raar verdeeld. Het halster zit ook wat scheef lijkt het. Weet niet, een mooie foto maar er zitten nog zoveel kleine dingetjes die de foto net niet perfect maken.. Lachen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:20

ChantalJamie; bedankt voor je link! Ik ga het even uitpuzzelen.
SSdesign; bedankt. Zó ontzettend slordig vind ik het niet weggewerkt. Alleen het klipje is nog zichtbaar en er zit een kleine hapering in de treurwilg.
Ik vond het leuk om dan ook een foto te plaatsen als ik dan toch commentaar geef. Tja, ik zal de lijn netter wegwerken. Knipoog
Aan de andere kant is het idd donkerder, omdat daar schaduw valt. Een foto zonder schaduw zou geen diepte leveren en dat wil ik wel in mijn foto's. Ik heb de foto niet nabewerkt; op de lijn, kader en een beetje scherpte na dan.

//Edit: Klipje weggehaald en netter afgewerkt Lachen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:44

Smeetjoew; werkelijk waar een heerlijke plaat in mijn ogen.
Paard is crea in beeld gebracht en de DOF is lekker!

Ik heb een aantal drieluikjes, welke is het leukst?

Afbeelding
Foto 1 en 2 omgedraaid
Afbeelding
Qua gekke bekken vind ik deze leuker, alleen jammer van de haflinger op de achtergrond.
Afbeelding

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:25

Nero:
Ik vind de tweede het leukste. Op de eerste lijken de middelste en de rechtse iets teveel op elkaar en dat wordt benadrukt door ze naast elkaar te staan. Over de laatste, klopt: geweldige momenten, maar zo jammer van die andere pony. Ja Wel jammer van de vliegen zeg! Want zijn allemaal hele gave foto's! OK dan!

Eventjes nog eentje van dezelfde combi, omdat die wel in de smaak viel. Knipoog

Vind het zelf (na jullie commentaar op de vorige foto) ook hier jammer dat het hoofd van het meisje zo is afgesneden. Ook de achtergrond is niet alles. Vind de hals van het paard zelf wel mooi uitkomen en de kleurtjes fijn. Ja

Afbeelding

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:39

Appelflapje: Zoals je zelf al zegt, jammer dat het hoofd van het meisje er niet helemaal goed op staat. Probeer goed te bedenken wat het onderwerp van je foto wordt, want bij een echt goede foto springt die er uit. Hier is het onderwerp het meisje met het paard, maar alleen het paard staat er echt goed op. Verder alleen kleine dingetjes als de achtergrond, zoals de paal bij de neus van het paard en het meisje. Verder is het paard fijn scherpgesteld en komt die verder ook mooi over op de foto.

Foto's van mij;

Afbeelding Afbeelding

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:57

Leuk topic!

Ier: De kleuren zijn mooi, vind de foto verder niet heel veel uitstralen. Het paard staat er een beetje sloom bij.

Saskiaatje: Ik vind je foto wat te flets. Had het mooier gevonden als hij iets donkerder was. Verder wel leuke compositie!

Boterkoekje: Leuke spontane foto. Had de foto ook liever iets meer van de voorkant dan van de bovenkant gezien denk ik. Verder wel mooie kleuren.

Appelflapje: Ik vind de foto niet heel scherp. Ook vind ik de compositie niet echt lekker kijken. Ik had ook meer van het meisje willen zien op de foto. Verder wel een leuk plaatje.

Smeetjoew: Prachtige foto! Heerlijk scherp, mooie wazige achtergrond, mooie blik van het paard, goede compositie, nee geen commentaar! Lachen

Neroo: Ik vind de 2e het leukste omdat die 1e te 2e en 3e veel op elkaar lijken. Ik vind de vliegen wel een beetje storen. Verder vind ik de foto’s wel mooi.

Appelflapje: Ook bij deze foto vind ik de compositie niet zo mooi. Een beetje te krap, het meisje had ik meer willen zien aan de onderkant. Wel mooie wazige achtergrond.

Rosalie__: Leuke portretjes! Bij de 1e foto vind ik de ogen wel mooi, maar bij de 2e wat te donker, ze springen er niet uit. Meisje had ook wel iets blijer kunnen kijken op die foto. Knipoog

Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:58

Smeetjoew Je 2e versie is zoveel beter Haha! Ja dat klopt inderdaad van die schaduw, maar het viel me gewoon op Lachen Net als de lijn, daar kan ik me gruwelijk aan irriteren als die niet netjes is weggewerkt Tong uitsteken

Neroo Ik zou voor de laatste gaan Lachen Het halster maakt het gewoon af vind ik Haha!

Appelflapje Als je zelf de foto al niet mooi vind, zou ik hem hier niet posten Lachen Ik ga inderdaad met jou commentaar mee. Hoofd is niet mooi afgesneden, lelijke achtergrond. Foto lijkt weer niet scherp. Ik zie het alleen maar als een storende foto, sorry Lachen

Pasamba Jammer dat je foto zo ongelofelijk licht is. Wat mij betreft mag hij wel wat donkerder. Hij komt vrij 'koud' over. Voor de rest zie ik niks storends, alleen rechtsonder stoort het me dat de schouder net tegen het kader aan zit.

Sorry, mensenfoto's sla ik even over Lachen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:11

Neroo: Wat grappig gedaan! Nero wordt er zelf niet knapper op, haha. Buiten dat zijn ze fototechnisch oke. Ben persoonlijk het meest fan van de laatste drieluik; de haflinger stoort imo juist niet. De gaapfoto's vind ik niet zo afwisselend; twee foto's verschillen een fractie van elkaar. Lachen

Appelflapje; Ja, ik ga mee met je eigen commentaar. Verder vind ik dat het paard er goed op staat. Fijne kleuren, goede scherpstelling. Dat de schoft er niet op staat, vind ik in dit geval niet storend.
Verder jammer van de achtergrond. Ik denk dat je beter kunt Else.

Rosalie__: Leuke portretten, maar de modellen "grijpen" mij niet. Ik vind de z/w omzetting in dit geval niet geheel mooi. De huid moet lekker licht en fris blijven en de ogen mochten ook wat lichter. Er mag in het geheel iets meer contrastverschil komen.
Daarbij komt dat ik de nabewerking [je verscherping] niet mooi vind. Het wordt te pixelig. Het zou voor het goede wat minder mogen.
Verder vind ik het wel mooie uitsnedes! Ik vind de linkerfoto het best.

Pasamba; ik vind de foto wat te licht, waardoor er teveel kleur verloren gaat. Wat SSdesign al zegt; het is vrij "koud" en het oogt "hard". Er zitten veel scherpe lijnen in dit portret.
Verder vind ik je compositie goed en heb je een mooie achtergrond. Lachen

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:16

Appelflapje schreef:
Nero:
Ik vind de tweede het leukste. Op de eerste lijken de middelste en de rechtse iets teveel op elkaar en dat wordt benadrukt door ze naast elkaar te staan. Over de laatste, klopt: geweldige momenten, maar zo jammer van die andere pony. Ja Wel jammer van de vliegen zeg! Want zijn allemaal hele gave foto's! OK dan!

Eventjes nog eentje van dezelfde combi, omdat die wel in de smaak viel. Knipoog

Vind het zelf (na jullie commentaar op de vorige foto) ook hier jammer dat het hoofd van het meisje zo is afgesneden. Ook de achtergrond is niet alles. Vind de hals van het paard zelf wel mooi uitkomen en de kleurtjes fijn. Ja

Zoals je zegt de achtergrond en het meisje, foto is verder lekker scherp en heeft een redelijke bokeh
Hier wat foto's van een (onbetaalde) shoot van het paard van een vriendin, een aantal weken geleden.
De 1e is bewerkt en de rest is onbewerkt.
Afbeelding
Afbeelding
(jaja, ik weet 't, die paaltjes zijn niet mooi)
Afbeelding

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:45

Nielsie De eerste foto vind ik erg leuk. Het paard kijkt enorm attent, wat de foto meteen een goede uitstraling geeft. Ook is de pose lekker leuk. De achtergrond is mooi rustig: Geslaagde foto wat mij betreft Ja Edit: Op de eerste foto zou ik even dat lijntje wegshoppen, dat is bijna geen werk en maakt hem nog net wat beter!
De tweede foto is qua moment goed, maar de achtergrond vind ik niet zo geslaagd (wat je zelf dus ook al aangeeft). Ook vind ik de kleuren erg donker en grauw.
Op de derde foto lijkt de vacht bijna dezelfde kleur als de achtgrond, wat ik niet mooi. En het hoofd is té veel naar binnen, waardoor je hem recht van voren ziet en dat vind ik in dit geval niet zo geslaagd.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:49

@ Nielsie, Foto 1 vind ik erg mooi maar het lintje zou ik wegwerken (alof ik dat al kan Bloos )
foto 2 vind ik ook wat aan de donkere kant. niet speciaal. foto 3 vind ik wel heel mooi ook al is de achtergrond een gelijkende kleur. Het accent van het groen vind ik er mooi uitspringen.

@ Appelflapje, je eerste foto lijkt alsof het meisje het paard moet lokken zijn hals zo te buigen.

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:55

Hier dan van mij ook een reactie op de geplaatste plaatjes.

Esmeef Mooie compositie van de openings foto. Voor mijn gevoel is het meisje niet helemaal scherp en ietsjes overbelicht.
IerIk ben het met het commentaar van de anderen eens. Het is een leuke foto, maar ik zou em iets meer hebben ingezoomd of anders iets hebben bijgeknipt. Leuk paard trouwens
Saskiaatje Leuke compositie van de foto. Persoonlijk vind ik dat de kleuren iets levendiger hadden gemogen. De fletsheid kan natuurlijk liggen aan het moment van de dag dat je de foto neemt.
BoterkoekjeLeuke spontane foto. Wellicht had ie zonder haarband iets krachtiger geweest, in de zin van dat het meisje al vrij veel wit aan heeft.
Appelflapje Het idee voor de foto is leuk. Het had mooier geweest als het meisje er helemaal op had gestaan en er iets minder ruimte was aan de linker kant van het paard. Verder vind ik em iets onscherp.
smeetjoew Prachtige foto. Paard is mooi alert en het staat er scherp op. Goede combinatie met de achtergrond ook. Het klipje is bij zaak Knipoog
NerooHad de foto's al ergens anders op bokt zien op duiken. Mijn voorkeur gaat uit naar de derde drieluik. Wat je zelf al zegt, het is jammer van de pony op de achtergrond, maar daar doe je weinig aan Lachen
Rosalie__ Leuke portretjes. Tip aan je model.. blijven lachen, daar worden foto's net iets mooier van. het kan natuurlijk zijn dat het juist de bedoeling was
Pasamba Jammer dat de foto iets flets is. Kun je em misschien nog iets photoshoppen? Even niet gerelateerd aan de foto die je geplaatst hebt, maar je avatar ziet er wel interessant uit.
Nielsie Eerste foto vind ik mooi, sprekende kleuren en het paard staat er goed op. De tweede vind ik 'gewoon' en de derde is naar mijn mening een beetje risico vol. Ik bedoel je hebt een bruin paard op een bruine achtergrond. Het steekt niet heel erg af.

Mijn plaatjes komen er aan zodra ik klaar ben met ruzie zoeken met deze computer

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:00

Verzameltopics zijn niet toegestaan, vandaar hier dan ook een slotje.

Als iemand fototechnisch commentaar wil ontvangen kan hij/zij gewoon een topic openen op UK/CB. Het verbaasd me wel dat hier beduidend langere reacties geplaatst worden als in een gewoon topic.

Informatie topics (over auteursrecht etc.) mag je altijd gewoon openen. Ook daar hebben we dit topic niet voor nodig.