Sjaad schreef:Tja.
Je kunt fotograaf zijn of beeldmaker.
Over de foto Rijoyco zou ik eerder zeggen dat hij gemaakt is door de 'beeldmaker'.
Dit kan niet zonder fotobewerking.
Maar ik denk dat de fotograaf ook Photoshop nodig zou moeten hebben, als is het maar alleen maar om de foto te optimaliseren. Puur omdat deze niet op z'n best uit de camera komt.
Met dit optimaliseren bedoel ik meer de handelingen die in de doka ook uitgevoerd werden. Kijk eens naar de werkwijze van fotograaf Ansel Adams. Dat is daar een heel goed voorbeeld van.
Tsja, ben het er mee eens dat dit meer "beeldmaken" is, maar dan is er natuurlijk ook nog het verschil tussen de reportage/nieuwsfotograaf en de commerciële reclamefotograaf. Die eerste heeft als doel te tonen hoe het ter plekke daadwerkelijk het geval was (hoewel ik hiermee niet zeg dat een reportagefotograaf niet in scène kan zetten!), de tweede heeft als doel verkopen.
Ik heb zelf wel enige kijk op de gang van zaken in de reclamefotografie, en hoewel daar ontzettend veel tijd wordt gestoken in de fotografie en de foto's absoluut GOED uit de camera komen, moet er daar nog heel veel gebeuren aan de foto's. Voorbeeldje: sfeerbeelden voor een deurenfabrikant. De muur is maar half behangen (want de rest kan er met Photoshop tegenaan worden gezet), ze hebben twee formaten deuren maar maar één set, ga zo maar door. "Oh, hebben we die deur alleen klein? Nou ja, fotografeer maar een grote blanco deur en shop de kleine deur er maar op". "Hmm, we hebben van deze deur trouwens ook nog een variant met twee lange ramen in plaats van vier vierkante... Shoppen jullie die ramen even aan elkaar?"
Echt wel dat dat mooie foto's zijn hoe ze uit de camera komen (mag ook wel als je ziet wat er aan te pas komt), maar die foto's zijn nog lang niet klaar, want de muur is maar half behangen en er hangt een kleine deur in een te grote deuropening...

Het moet alleen geen plastische boel worden.
Dan kan je om mij net zo goed met wat kwastjes in Photoshop gaan 'verfen'. 
) eens met Nouks.
dus niet professioneel.