vivaldi2 schreef:Geeft niet, als je niets vraagt weet je het nooit.Met de krijtjes maak ik toch zeker 4 a 5 lagen. Ik begin met te kijken wat licht moet zijn en wat donker, dat zet ik dan ook zo als eerste laag op waarbij ik verschillende kleuren gebruik. Iedere laag werk ik ook uit met de colourshapers voordat ik de volgende laag aanbreng. In de tweede laag probeer ik de kleuren wat op de juiste plaatsen te krijgen en de vorm wat beter te krijgen. Ik trek met de colourshaper gewoon grof over de kleuren of dat ik haartjes wil tekenen de kleuren lopen dan al wat in elkaar over. Na iedere laag gum ik de buitenvorm weer netjes en de vegen weg. Voordat ik met potlood aan de gang ga fixeer ik de tekening eerst een beetje anders verdwijnen je potloodstreepjes in de onderlaag.Wel eerst goed vegen e.d. weggummen en met een zachte kwast voorzichtig het gumsel wegvegen. De laatste 2 lagen werk ik met potlood af. De haartjes krijg je door met contrasterende te werken. In de muis is hij helemaal afgewerkt met eerst witte haartjes dan zwart op de juiste plaatsen daarna 2 kleuren bruin en daarna weer wit voor de lichtaccenten en zwart waar het donkerder moet zijn. Tussen de 2 potloodlagen werk ik de details al wat uit zodat de haartjes daar weer mooi op aansluiten, anders lijkt het of een oog er b.v. opgeplakt is.Als laatste maak je de haartjes die eigenlijk buiten de tekening vallen en goed op moeten vallen.
Je moet heel zacht met het potlood de haartjes maken zodat je geen dikke strepen krijgt, dus net het papier aanraken!
Probeer in de onderlagen altijd met verschilende kleuren te werken, dan wordt de vacht echter.
In de muis heb ik in de ondervacht toch zeker 8 kleuren verwerkt.
Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat je er nog wijs uit kunt, zoniet dan lees ik dat wel weer. Succes
bedankt dat je de moeite neemt om mij dit allemaal te vertellen! en ik snap je uitleg
, nu nog toepassen..
. erg leerzaam dit! ik zal je verhaal nog een aantal keren doorlezen, zodat het ook echt allemaal blijft hangen
. ik denk ook dat ik nu nog te snel wil.. de volgende keer zal ik bij ieder haartje mn best gaan doen
. bedankt voor de uitleg!
)