[TEK] Jack Russel Baily

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hessel

Re: [TEK] Jack Russel Baily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:06

kan ik me voorstellen, het ziet er super uit!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:08

Myra schreef:
Het enige wat ik alleen iets minder vind aan je tekening is dat het zo'n duidelijke grens is tussen hoofd en lichaam (dit had ik zelf ook). Ook het wit vind ik te overheersend; als ik op de foto kijk zijn er alleen echt witte plekken op de rechterkant van de borst en het lijfje er achter is juist grijs. Bruin tint lijkt ook te geel en zou roder mogen.

Hier ben ik het niet mee eens. Die duidelijke grens is onvermijdelijk doordat het zwart van het hoofdje nu eenmaal fel contrasteert met het wit van het lijf (wat nog sterker benadrukt wordt door de zwarte achtergrond die in deze tekening meer effekt heeft dan je op het eerste gezicht zou denken). Wat ik trouwens niet te wit vind. Ik vind juist dat je die witte contrastplekken heel mooi hebt gemaakt eerlijk gezegd.
Die bruintint zou iets oranjer mogen maar dat is een kwestie van smaak. Ik hou me ook niet altijd aan de exacte kleuren en waarden van een referentiefoto, want door daar een eigen invulling aan te geven en de kleuren feller te maken of juist af te vlakken (of zelfs te veranderen), kun je de complete uitstraling van de tekening aanpassen.

Dat is misschien wel de grootste kracht van een kunstenaar, dat je zelf de stemming van een tekening/schilderij kunt bepalen. En het maakt fotorealistisch werk meer dan zo maar een kopie.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:22

@ Remy: met je laatste uitspraak ben ik het helemaal eens.
Maar niet dat het wit zo licht hoort. De lichte (overbelichte) vlakken die bij mij opvallen op de foto zitten rechts op de borst en bij de poten, en het 'blesje' op het voorhoofd. De rest is (licht)grijs, en zou de overgang tussen hoofd en lijf veel zachter maken als deze iets donkerder zou zijn.
Ik vind de rug van Baily ontzettend veel naar voren komen in de tekening en lijkt in mijn ogen nu vlakker; op gelijke hoogt met het hoofd.
Aan de andere kant heeft ze het zwart ook niet diep zwart gemaakt en is het bruin lichter dan op de foto. Als die kleuren donkerder waren geweest, zou denk ik duidelijk worden hoe groot het contrast met het felle wit zou zijn geweest.

Ik ben het helemaal met je eens dat tekenaars niet de tekening precies moeten natekenen zodat het net een foto is, maar juist hun eigen stijl en sfeer er in moeten brengen.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat de tekening slecht is: integendeel, hij is schitterend! Ik ben alleen kritisch: niet alleen voor mezelf maar ook voor anderen met de hoop dat 'de maker' er iets mee kan Knipoog

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:28

Het is ook juist goed om kritisch te zijn Ja

Daar kunnen hele leuke en opbouwende discussies uit voort komen.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 09:54

Ik wil er nog even iets aan toevoegen:
Foto's maken van een tekening op zwart papier is erg lastig.
Als je hem in het echt ziet, zijn de contrasten wat minder zwaar.
Dat betekent dat het wit geleidelijk aan zijn rug ook steeds iets grijzer wordt.
Jammer dat een foto die kleine nuanceverschillen net niet pakt.

Leuk dat jullie hem mooi vinden!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:30

Knoesje schreef:
Ik wil er nog even iets aan toevoegen:
Foto's maken van een tekening op zwart papier is erg lastig.
Als je hem in het echt ziet, zijn de contrasten wat minder zwaar.
Dat betekent dat het wit geleidelijk aan zijn rug ook steeds iets grijzer wordt.
Jammer dat een foto die kleine nuanceverschillen net niet pakt.

Leuk dat jullie hem mooi vinden!

Bij een TFT scherm (weet niet of dat bij een gewone ook zo is) helpt het wanneer je van heel erg boven af of hele erg onderaf ernaar kijkt - dan wordt de achtergrond echt zwart en de overgangen zijn ook mooier.
Ik sta bij UK dus vaak voor mijn bureau op mijn tenen Knipoog

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 23:10

De meeste mensen vinden deze tekening erg mooi,
daar ben ik erg blij mee.
Meestal is de gene die de opdracht geeft, heel tevreden over wat ik maak.
Helaas, helaas, deze keer laat de opdrachtgeefster niets meer van zich horen,
terwijl ze het portret toch goedkeurde.
Heel wat uurtjes werk zitten erin, en niet te vergeten aandacht en concentratie.

Heel verdrietig word er ervan.
Ik moest het even kwijt. Huilen

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 00:02

Bloos! Ik hoop dat je wel een aanbetaling hebt gevraagd.

Ik kan me wel voorstellen hoe je je voelt, maar ik zou het nog even afwachten. Misschien is er een bepaalde situatie waardoor ze niet kan reageren.

* Edit: ik denk dat je dit beter even niet openbaar kunt bespreken, Knoesje. Lijkt me netter om dat eerst per pb te doen voordat het openbaar staat. Het is tenslotte nog maar een week geleden dat hij af gekomen is.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:01

Precies Baily! Oortjes zijn inderdaad geweldig en die blik van dr heb je precies op papier gekregen!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:26

Remy schreef:
Bloos! Ik hoop dat je wel een aanbetaling hebt gevraagd.

Ik kan me wel voorstellen hoe je je voelt, maar ik zou het nog even afwachten. Misschien is er een bepaalde situatie waardoor ze niet kan reageren.

* Edit: ik denk dat je dit beter even niet openbaar kunt bespreken, Knoesje. Lijkt me netter om dat eerst per pb te doen voordat het openbaar staat. Het is tenslotte nog maar een week geleden dat hij af gekomen is.

danku. dit was idd het geval. ik heb haar ook al een PB gestuurd en ik wil hem zeker nog!