[TEK] Digitaal paard - achtergrond ? (PSD)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: [TEK] Digitaal paard - achtergrond ? (PSD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 10:09

Heel erg bedankt allemaal!!

De meningen over de achtergrond zijn verdeeld dus. Dan laat ik hem mooi zo Knipoog Gras en een molen leek me ook wel leuk, maar dat is meteen ook weer 50 uur extra werk... Nagelbijten / Gniffelen

@ Eliiine - ik ben net "direct in kleur" begonnen met een mens. (geen idee wanneer ik deze af maak, maar pas nadat ik met de andere wip's klaar ben.)
Werkt inderdaad heel anders dan wanneer je in z/w begint, erg leuk om te doen ook!
Ook verrassend dat het "eyedropper" ding om de kleur te kiezen (/clonen van de originele foto) absoluut niet blijkt te werken.
(moet veel meer zelf aanpassen, soms zelfs hele andere tint, dan wanneer je over z/w laag heen werkt - daar start ik met een eyedropper (of wat er in de buurt ligt) en pas dan nog iets lichter/donkerder aan afhankelijk van wat er op de laag eronder zit. En nee, uitleggen is niet mijn sterkste kant..)

http://www.bennink.info/da/digital/stap3.jpg

Moderatoropmerking:
Link gemaakt. Je kunt per werk beter een apart topic aan maken. Lachen
Laatst bijgewerkt door Mireille op 06-10-07 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link + opmerking

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:29

kijk kleur!

toch wel grappig om te zien dat je ook nu weer heel erg geneigd bent exàct de kleuren van de foto te pakken om daar ook je tekening mee te maken. Het verradelijke is, wat je zelf ook al aangeeft, is dat de kleuren vaak helemaal niet kloppen. Zo is een schaduw niet donkerbruinig, maar veel eerder blauwig of paarsig, en bij een wat bruinere huid is het vaak wat meer donkerrood/aubergine kleurig.
Probeer het eens los te laten om een foto zo précies mogelijk na te maken. Het heeft wel als resultaat dat het werk op de foto lijkt, maar het straalt niks uit. Niet vervelend bedoeld, maar als ik bijvoorbeeld het paard dat je getekend hebt zie, dan zie ik niet jouw eigen inbreng erin, maar alleen maar een hele goede poging om een tweede versie van een foto te maken. En ik weet waar ik het over heb want ik heb zelf ook in zo'n periode gezeten. Je raakt zo snel in de verleiding om als je digitaal werkt, alles tot in detail te laten kloppen, en je kúnt het ook veel makkelijker precies namaken. Echt probeer het los te laten en er je eigen werk van te maken. Daar kun je al mee beginnen door er kleur in te gooien. En dan niet de lichtroze en donkkerroze, maar lichtgeel, donkerblauw, oranje, lichtrood..etc. Dan gaat het leven.
Goeie tip: http://gweyeni.deviantart.com/gallery/ zij heeft echt een paar ontzettend goede tutorials over het digitaal tekenen van mensen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:41

Wat ontzettend knap dat je dat digitaal kunt doen Bloos!

Ik vind het paard echt ontzettend goed, de wat digitale uitstraling heel apart Ja
Zou zeker de achtergrond zo laten, zo blijft het hoofd alle aandacht (terecht) naar zich toe trekken.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 20:57

Eliine schreef:
kijk kleur!
toch wel grappig om te zien dat je ook nu weer heel erg geneigd bent exàct de kleuren van de foto te pakken om daar ook je tekening mee te maken. Het verradelijke is, wat je zelf ook al aangeeft, is dat de kleuren vaak helemaal niet kloppen. Zo is een schaduw niet donkerbruinig, maar veel eerder blauwig of paarsig, en bij een wat bruinere huid is het vaak wat meer donkerrood/aubergine kleurig.
Probeer het eens los te laten om een foto zo précies mogelijk na te maken. Het heeft wel als resultaat dat het werk op de foto lijkt, maar het straalt niks uit. Niet vervelend bedoeld, maar als ik bijvoorbeeld het paard dat je getekend hebt zie, dan zie ik niet jouw eigen inbreng erin, maar alleen maar een hele goede poging om een tweede versie van een foto te maken. En ik weet waar ik het over heb want ik heb zelf ook in zo'n periode gezeten. Je raakt zo snel in de verleiding om als je digitaal werkt, alles tot in detail te laten kloppen, en je kúnt het ook veel makkelijker precies namaken. Echt probeer het los te laten en er je eigen werk van te maken. Daar kun je al mee beginnen door er kleur in te gooien. En dan niet de lichtroze en donkkerroze, maar lichtgeel, donkerblauw, oranje, lichtrood..etc. Dan gaat het leven.
Goeie tip: http://gweyeni.deviantart.com/gallery/ zij heeft echt een paar ontzettend goede tutorials over het digitaal tekenen van mensen.

Heel erg bedankt voor alle advies!!
Het zo precies mogelijk natekenen en daarbij 99% op de foto afgaan is het resultaat van gebrek aan vooral talent en een beetje lef om het meteen " zelf" te proberen Knipoog
Nou scheelt het wat het lef betreft heel erg dat digitaal CTRL Z heeft, en talent is deels te vervagen door veeeel oefenen en kijken hoe anderen het doen.

Ben nog geen jaar bezig en heb hiervoor nooit iets noemenswaardigs op papier gezet (waar ik totaal geen problemen mee heb, en het blijft erg leuk dat het nu ineens wel lukt)!

Ik merk wel dat, hoe meer ik doe, hoe meer ik het anders durf te doen dan op de foto.
Zelf durf, en minder op het origineel hoef te controleren of ik alles wel goed doe (kleur, verhoudingen en bij paarden welke kant het haar op loopt etc en hoe licht donker iets precies is).

Ik vind het ook erg leuk om te merken dat, hoe meer ik probeer, hoe meer ik er achter kom wat werkt en wat niet werkt.
Zo begon ik mens digitaal met een 100% opacity donkerbruin en roze (van de foto), en inmiddels zitten daar meerdere lagen 10% of minder in zelf gekozen rozig rodig paarsig blauwig geel etc overheen. Zoals jij ook al zei werkt dat toch veel beter Knipoog
Kan niet wachten tot ik dit met acrylverf kan proberen!

Ook erg bedankt voor de tutorial link op DA! Ik zal morgen als ik wat wakkerder ben eens kijken.

Mijn doel zal altijd blijven iets zo realistisch mogelijk na te tekenen (omdat ik dat zelf het mooiste vind), maar het zou erg leuk zijn als ik ooit zover ben dat ik daar toch een eigen stijl van kan maken en niet alleen een foto kopieer maar ook wat toe kan voegen. Zal nog wel een poos duren, dus voor nu blij zijn met dit, en verder proberen Lachen

Ik ga slapen Dromen