[TEK] Trudy Boy in pastel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Re: [TEK] Trudy Boy in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:17

Technisch zoals ik van je verwacht en daarnaast heel zacht uitgewerkt. Veel kan ik er dan ook niet aan opmerken aangezien de uitvoering uiterst nauwkeurig is (of oogt in elk geval). Veel werk dat ook een hoge concentratie vereist. Knap gedaan.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:43

Wauw! Geweldig hoe jij met pastel overweg kunt Ja
Kan er niets meer aan toe voegen. Echt top!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 14:44

Bedankt Jorieke Lachen

Ik sta zelf versteld van het resultaat omdat ik het grootste gedeelte tijdens het tekenen onder de imigran heb gezeten... Huilen
Maar de opdrachtgever wilde de tekening zo graag dit weekend als geschenk aan de eigenaar geven dus heb ik extra m'n best gedaan om haar te verrassen (ze had zich er al bij neergelegd dat het niet ging lukken).

Eigenlijk (en dat blijkt dan niet uit die stap voor stap ) heb ik nog altijd het meeste moeite met de schets Bloos . Daar gaat ook veel tijd in zitten. Vaak wordt dat vergeten omdat het meest zichtbare de invulling is, maar het allerbelangrijkste is nog altijd de schets. Dat is de tekenkunstige basis, de rest is technisch ontwikkeld door ervaring met het materiaal.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:01

Dat ben ik met je eens. Een tekening valt of staat veel meer bij een schets dan bij de rest. De moeilijkheid zit idd ook juist veel meer in de schets, wat veel mensen vergeten waardoor ze gelijk maar die stap overslaan en dan verwachten te kunnen wat ervaren mensen kunnen, maar die kunnen dat juist omdat ze zoveel aandacht aan de basis (de schets dus) besteden.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:13

Ik heb toch nog een vraagje, Ingrid.
Je zegt dat je het krijt erin "veegt", maar hoe doe je dat?
Kleur je een vlak, dat je later met je vinger uitveegt? Knipoog

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:19

Prachtig gedaan! De schets is de hele basis, heel belangrijk inderdaad. Wat een engelen geduld, ik moet mezelf maar eens leren wat meer tijd te nemen voor een tekening! Waarmee fixeer je?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:52

Echt ongelooflijk mooi, net als die andere. Hij zou zo uit de tekening kunnen komen lopen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:55

Wat een prachtige tekening, leuk ook die stappen. Kan ik nog veel van leren Lachen

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 13:58

Bedankt iedereen voor de leuke reacties Lachen

Knoesje: ik heb daar 2 manieren voor; soms breng ik het aan met het krijtje zelf (zijkant) en veeg het dan met m'n vinger in, maar soms ga ik met m'n vinger langs het krijtje en veeg het dan op het papier. De eerste methode gebruik ik voor kleuren die niet zo veel pigment bevatten en in het begin van de tekening, de laatste manier gebruik ik alleen voor pastels met heel veel pigment en als ik al wat meer laagjes er op heb zitten. Dat is zo subtiel werken dat er maar heel weinig druk op mag anders gaan de kleuren in elkaar in plaats van over elkaar. Het uitstrijken met de kwast gebeurt ook steeds lichter naarmate het aantal laagjes vordert. Aan het eind raak ik het nauwelijks aan.

Orri, ik fixeer alleen met fixatief speciaal voor pasteltekeningen. Ook al doe ik het alleen met de ondertekening, de rest van de tekening moet er nog wel overheen en dan wil ik alleen het beste gebruiken Bloos .

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:14

Ik heb dat spul zien staan, normaal gesproken fixeer ik alleen de toplaag als de tekening klaar dus ik vroeg me af of je dat gebruikte en/of het fijn spul is.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:24

orri schreef:
Ik heb dat spul zien staan, normaal gesproken fixeer ik alleen de toplaag als de tekening klaar dus ik vroeg me af of je dat gebruikte en/of het fijn spul is.

Ik gebruik nooit fixatief op een pasteltekening die klaar is Bloos!
Ik spreek alleen voor mezelf, maar ik heb het ooit geprobeerd en zag de tekening voor mijn ogen overlijden... Scheve mond
De fijne pigmenten van pastel klonteren samen door het gebruik van fixatief, waardoor de kleuren dof en grauw worden en die zijn juist de kracht van het materiaal.
Ik heb zelf wel eens gelezen dat iemand haarspray gebruikte op een tekening die af was, omdat dat goedkoper was... doodzonde...zo veel tijd er in gestoken en dan haarspray er op Scheve mond

Heb jij daar dan geen last van? Dat de kleuren veranderen?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:39

Ik heb geen fixatief gebruikt op een klare tekening Knipoog ik heb het weleens gedaan met haarspray en van grote afstand omdat de tekening in een map met meerdere tekeningen terecht zou komen. Dat is dan trouwens met pastel potlood niet met krijt. Fixatief heb ik nog niet eerder gebruikt Haha!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:48

Ah zo *LOL*

Tja, ik wordt altijd wat heftig als het over fixatief gaat (zie die tekening nog steeds voor mijn ogen sterven Vork ) .

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:59

Hahaha, je hebt een fixatief-trauma opgelopen Knipoog Alles wat ik niet wil zien sterven gaat achter glas Tong uitsteken

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:15

wauw, schitterend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:55

Remy schreef:
orri schreef:

Ik gebruik nooit fixatief op een pasteltekening die klaar is Bloos!
Ik spreek alleen voor mezelf, maar ik heb het ooit geprobeerd en zag de tekening voor mijn ogen overlijden... Scheve mond
De fijne pigmenten van pastel klonteren samen door het gebruik van fixatief, waardoor de kleuren dof en grauw worden en die zijn juist de kracht van het materiaal.
Ik heb zelf wel eens gelezen dat iemand haarspray gebruikte op een tekening die af was, omdat dat goedkoper was... doodzonde...zo veel tijd er in gestoken en dan haarspray er op Scheve mond

Heb jij daar dan geen last van? Dat de kleuren veranderen?

Nooit doen idd, ik had een prachtige blauwe draak, fixatief erover en hij was grijs Scheve mond Dat doe ik ook nooit meer!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:04

*zucht* ik vind het zo onwijs knap wat jij met pastel voor elkaar krijgt! Ben ervan overtuigd dat me dat met krijt nooit zal lukken... Heel erg mooi, aaibaar en vooral sprekend portret, mooi zacht en vriendelijk oog en die manen zijn helemaal om te kwijlen Bloos

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 10:47

Dankjewel, Ilonne Lachen

Als ik mijn tekeningen van mijn beginperiode met pastel bekijk ziet het er ook anders uit, hoor Knipoog

Ik ga nu lekker een periode voor mezelf tekenen, ik heb zoveel in m'n hoofd Vork Wil zo graag met olie of acrylverf aan de slag maar het kwam er steeds niet van.
Dus ik moet ook weer helemaal terug naar beginnersnivo om me daarmee eigen te maken Cool (Maar de mislukkelingen zet ik lekker niet op bokt Tong uitsteken )

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:36

WAUW Wow!
ik ben de laatste tijd erg bezig met tekenen ed.
maar het lukt me niet het geduld te hebben om zo in lagen enzo te werken... zo precies enzo.
maar ik vind het echt prachtig! er is echt helemaal niks op aan te merken (in mijn ogen)
prachtig!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 12:44

Het probleem met het fixatief ken ik wel een beetje.
De kleuren worden inderdaad anders.
Soms ook mooier vind ik, de kleuren worden wat dieper.
Maar hoe zorg jij er dan voor dat je werk niet afgeeft aan het eind?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:59

Zorgen dat iedereen er vanaf blijft Clown

Doordat ik dunne laagjes gebruik ligt het pastel er al niet dik op, en na het voltooien tap ik achterop de tekening zodat eventueel losliggend poeder er af valt (wat eigenlijk al bijna niks is). Dan gewoon snel en netjes inlijsten, aan de muur hangen en verder niet meer aankomen Vork

Maar als je er met je vingers aanzit geeft het nog wel af hoor Ja dat is hier al hoogstpersoonlijk uitgeprobeerd door een buurmeisje dat toen ik haar even alleen liet bij mijn witte paardentekening met haar vinger eraan voelde omdat het zo echt leek No Cheer

Gelukkig voor buurmeisje had ze haar skates aan en kon ze er goed mee uit de voeten, anders.... Vork

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:13

*kippevel*
Schitterend!! Die manen, je kunt ze bijna aanraken!
Ik dacht trouwens dat jij nooit met je vingers aan de pastel zat. Haha!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 17:32

Dat klopt Ja
Ik moet zeggen dat ik het wel zoveel mogelijk probeer te beperken, maar die schmincke krijtjes die zo ontzettend pigmentrijk zijn, zijn meestal te vet om rechtstreeks aan te brengen, terwijl de rembrandts daar wel weer heel geschikt voor zijn.
Voor die tekening van Bento heb ik mijn vingers vrijwel niet gebruikt.

Ik kan het eigenlijk ook niet voor elke tekening hetzelfde zeggen, voor iedere tekening moet ik weer omschakelen naar andere structuur, soort krijt, kleurwerking, en ook de technieken die ik gebruik.
Op dat witte paard op m'n site heb ik de colourshaper heel veel gebruikt, op de laatste tekeningen weer niet (alleen op heeeele kleine details).

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:57

Oke, leuk om te weten! Ik gebruik de smincke de laatste tijd niet veel, werk vooral met conté krijt en de derwent potloden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:24

Sorry hoor, had al gereageerd, maar elke keer blijf ik je topic openen, vind hem zooooo mooi! Haha!