Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

. Daar gaat ook veel tijd in zitten. Vaak wordt dat vergeten omdat het meest zichtbare de invulling is, maar het allerbelangrijkste is nog altijd de schets. Dat is de tekenkunstige basis, de rest is technisch ontwikkeld door ervaring met het materiaal.

. 

orri schreef:Ik heb dat spul zien staan, normaal gesproken fixeer ik alleen de toplaag als de tekening klaar dus ik vroeg me af of je dat gebruikte en/of het fijn spul is.

ik heb het weleens gedaan met haarspray en van grote afstand omdat de tekening in een map met meerdere tekeningen terecht zou komen. Dat is dan trouwens met pastel potlood niet met krijt. Fixatief heb ik nog niet eerder gebruikt

) . 
Alles wat ik niet wil zien sterven gaat achter glas
Remy schreef:orri schreef:Ik heb dat spul zien staan, normaal gesproken fixeer ik alleen de toplaag als de tekening klaar dus ik vroeg me af of je dat gebruikte en/of het fijn spul is.
Ik gebruik nooit fixatief op een pasteltekening die klaar is![]()
Ik spreek alleen voor mezelf, maar ik heb het ooit geprobeerd en zag de tekening voor mijn ogen overlijden...
De fijne pigmenten van pastel klonteren samen door het gebruik van fixatief, waardoor de kleuren dof en grauw worden en die zijn juist de kracht van het materiaal.
Ik heb zelf wel eens gelezen dat iemand haarspray gebruikte op een tekening die af was, omdat dat goedkoper was... doodzonde...zo veel tijd er in gestoken en dan haarspray er op
Heb jij daar dan geen last van? Dat de kleuren veranderen?
Dat doe ik ook nooit meer!

Wil zo graag met olie of acrylverf aan de slag maar het kwam er steeds niet van.
(Maar de mislukkelingen zet ik lekker niet op bokt
)

dat is hier al hoogstpersoonlijk uitgeprobeerd door een buurmeisje dat toen ik haar even alleen liet bij mijn witte paardentekening met haar vinger eraan voelde omdat het zo echt leek