[SCH] Nando vos paardenhoofd acryl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Re: [SCH] Nando vos paardenhoofd acryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:48

oeps.....er zit denk ik inderdaad niks ander op dan er met 'de middelste kleur' weer overeen. Maar, je kunt van de nood een deugd maken door wat donkere plekken 'over te houden' en te gebruiken als diepte en schaduw. Wanneer goed gedaan kan dat prachtig zijn !

Kunnen jullie 'Acryl schilders' ook glaceren ? Zo ja, zou je kunnen proberen 'm dan zo es wat roder te maken.
Ik moet zeggen dat ik 'm wel steeds beter/realistischer vind worden. Misschien is dit helemaal geen foute zet geweest.....nu nog op juiste kleur brengen....

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:30

freespirit schreef:
oeps.....er zit denk ik inderdaad niks ander op dan er met 'de middelste kleur' weer overeen. Maar, je kunt van de nood een deugd maken door wat donkere plekken 'over te houden' en te gebruiken als diepte en schaduw. Wanneer goed gedaan kan dat prachtig zijn !

Kunnen jullie 'Acryl schilders' ook glaceren ? Zo ja, zou je kunnen proberen 'm dan zo es wat roder te maken.
Ik moet zeggen dat ik 'm wel steeds beter/realistischer vind worden. Misschien is dit helemaal geen foute zet geweest.....nu nog op juiste kleur brengen....

Oeps vat alles wel goed samen ja Knipoog

Maar je hebt helemaal gelijk, op een donkerdere ondergrond komt het lichte beter uit dus hopelijk pakt het goed uit dat ik dit als "onderlaagje" kan gebruiken...

Wat is glaceren eigenlijk?
Is dat met verdunde en dus doorzichtige(re) verf laagje(s) er overheen?

Zo ja - dat doe ik inderdaad. Verdunnen = gewoon meer water erbij mikken.
Ondergrond doe ik dekkend (ook om van het lichtblauw af te komen), maar bijvoorbeeld het zwartige onder het oog heb ik met heel sterk verdund zwart/bruin mix in laagjes gedaan zodat het niet één vlak is en je het lichtbruin eronder ook nog kan zien.

Geen idee of dit "officieel" ook zo hoort, maar het lijkt wel aardig te werken.

Ik ga straks die koffievos een kleurspoelinkje geven en de details wat verder uitwerken, eens kijken of het vandaag beter wil Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:22

Hij is inmiddels ietsje lichter, maar ik denk door de donkere onderlaag ook wat groenig nu.. morgen verder, dit komt uiteindelijk wel goed hoor Knipoog (hoop ik).

Edit: foto vergeten, kleur klopt nog niet dus ik heb de highlights ook nog niet weer op de goede plek gezet (weet dat daardoor o.a. het oog nogal raar uitsteekt)
Afbeelding

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:52

inderdaad....dat is 'Glaceren'. Met olieverf verdun je met terpentine en Medium. Met Acryl weet ik het niet, maar daar zal ongetwijfeld ook een middel voor zijn. Je zet een aantal laagjes hele transparante verf op. Let op, ieder laagje moet droog zijn eer je er een ander laagje bovenop zet.
Hele donker vlakken zet je altijd heel transparant op, nóóit dekkend.

(leuk, ik herhaal hier vanalles wat ik van mijn docent leer..... Clown )

Wat ik niet goed kan zien op de foto's is hoe je de verf opzet. Je lijkt me flink te 'smeren'. Het mooiste realistische resultaat krijg je door allemaal 'veegjes' te zetten in tinten die allemaal bijeen liggen, het ene veegje lichter, het andere wat donkerder, wat roder, wat bruiner enz.

Mocht het eindresultaat dan te 'bont' zijn, dan is het erg mooi om alle 'veegjes' bijelkaar te krijgen door er een hele transparante Glacies erover heen te zetten. Wonderlijk...alles komt dan bijelkaar en klopt. Doordat het transparant is krijg je een soort structuur.

Hoe ziet het portret er nu uit ? Ben erg benieuwd... Vingers aflikken

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:07

Ik kijk m'n ogen uit Wow! En jij beweerde een paar maanden geleden dat je niet goed kon natekenen, dat je daarom overtrok. Dit schilderij bewijst wel dat je dat dus echt niet nodig hebt, hij is echt ontzettend goed aan het worden.

Ben heel benieuwd hoe je hem verder af gaat werken Haha!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:12

freespirit schreef:
inderdaad....dat is 'Glaceren'. Met olieverf verdun je met terpentine en Medium. Met Acryl weet ik het niet, maar daar zal ongetwijfeld ook een middel voor zijn. Je zet een aantal laagjes hele transparante verf op. Let op, ieder laagje moet droog zijn eer je er een ander laagje bovenop zet.

Acryl verdun je met water Lachen Kan geloof ik ook met "retarder" of "gel". maar water werk goed.
En dat het onderste laagje droog moet zijn voor je aan laag 2 begint kwam ik ook iets laat achter... Als het nog niet helemaal droog is neem je een deel mee in je kwast...

Wat de donkere vlakken betreft .. 'nooit' klinkt wel heel streng, hangt het er niet vanaf wat voor effect je wil bereiken?

Citaat:
(leuk, ik herhaal hier vanalles wat ik van mijn docent leer..... Clown )

Blijven doen graag, hier leren we van Knipoog

Citaat:
Wat ik niet goed kan zien op de foto's is hoe je de verf opzet. Je lijkt me flink te 'smeren'. Het mooiste realistische resultaat krijg je door allemaal 'veegjes' te zetten in tinten die allemaal bijeen liggen, het ene veegje lichter, het andere wat donkerder, wat roder, wat bruiner enz.

Werk wel veel met tinten die erg dicht bij elkaar liggen in kleine veegjes, maar van wat verder af lijkt het denk ik wat egaler? Zal als ik verder ga af en toe een close-up nemen.

Citaat:
Hoe ziet het portret er nu uit ? Ben erg benieuwd... Vingers aflikken

Nog hetzelfde, al een paar dagen ziek genoeg om in bed te blijven, maar niet ziek genoeg om de hele dag te slapen, dus ik heb mijn grafiet potloden er bij gepakt en de verf even laten liggen (wordt zo'n bende op je dekbed..)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:15

Remy schreef:
Ik kijk m'n ogen uit Wow! En jij beweerde een paar maanden geleden dat je niet goed kon natekenen, dat je daarom overtrok. Dit schilderij bewijst wel dat je dat dus echt niet nodig hebt, hij is echt ontzettend goed aan het worden.

Dankje!!

En met doek kan je inderdaad totaal niet overtrekken.(Ja, ik heb het geprobeerd.)
Raster blijkt goed te werken gelukkig, en je leert er wat meer van - ik maak de hokjes steeds wat groter Lachen. Heb nog heel duidelijk wel een raster nodig trouwens, uit de losse hand lijkt het nergens op.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:03

Jeetje, dit ziet er super uit zeg Ja !
Wat heb je die diepte mooi te pakken gekregen!

highwaykind schreef:
Voor de schilderaars: wat komt het dichtst bij voskleur van een paard?!
Ik heb nu bruin zwart wit geel en wat blauw gemengd, maar of het wordt donker, of het wordt "pastel/zacht" bruinig. Ga eens voorzichtig wat oranjigers mengen en kijken of dat wat is, maar als iemand hier wat tips voor heeft houd ik me aanbevolen!

Ik kan totaal niet schilderen en weet weinig van verf af Bloos . Maar de kleuren geel en blauw zou ik niet samen kiezen bij een vosje. Geel en blauw maakt groenig en komt daarom niet bij het oranje dat je zoekt? Lachen
Bij een vosje denk ik aan idd oranje, geel, rood, paars en vooral aubergine. Mss maakt dat wat moois met verf? Lachen

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:42

Afbeelding

Voor de schilderaars: wat komt het dichtst bij voskleur van een paard?!
Ik heb nu bruin zwart wit geel en wat blauw gemengd, maar of het wordt donker, of het wordt "pastel/zacht" bruinig. Ga eens voorzichtig wat oranjigers mengen en kijken of dat wat is, maar als iemand hier wat tips voor heeft houd ik me aanbevolen!
[/quote]

ga ik uit van de kleur van het paard op de foto dan kom je uit op:

1 deel wit
5 delen napels geel
1 deel gebrande sienna
1 stipje cadmiumrood licht

(verdonkeren met extra delen gebrande Sienna)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:53

highwaykind schreef:
freespirit schreef:

Acryl verdun je met water Lachen Kan geloof ik ook met "retarder" of "gel". maar water werk goed.
En dat het onderste laagje droog moet zijn voor je aan laag 2 begint kwam ik ook iets laat achter... Als het nog niet helemaal droog is neem je een deel mee in je kwast...

Wat de donkere vlakken betreft .. 'nooit' klinkt wel heel streng, hangt het er niet vanaf wat voor effect je wil bereiken?

Hmm...dat glaceren ging dus niet helemaal goed, je moet inderdaad wachten totdat de laag helemaal droog is....maar ook in die situatie kun je mooie effecten krijgen, door dus in natte glacies te werken. Zo kun je bijvoorbeeld erg mooie haar-structuren schilderen. Gebruik dan IN een nog natte glacies een halftransparante of dekkende verf om details (haren) aan te brengen

Waneer ik een donker vlak echt egaal donker schilder krijg ik meteen een schop onder m'n k.ont ! Ik heb nog nooit een donker vlak/schaduw gezien dat/die echt egaal donker-donker is.
Maar....uitzonderingen bevestigen de regel, niet ?
Haha!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 19:40

Glaceren in half-droog ging in ieder geval niet goed, haha Lachen
Dank voor alle tips !!
Ik heb vernis en wat extra verf kleuren besteld, en zal je mix proberen ( weet je dat zo uit je hoofd? Nagelbijten / Gniffelen )

Dit is de grafiet tekening waar ik mee bezig ben trouwens (voor geïnteresseerden..).
Erg leuk om een keer een achtergrond te doen, en vouwen in een spijkerbroek. Gridden is rotwerk Knipoog

Al 20 uur of zo mee bezig geweest. 50x65 cm. Beeld vertekent wat door 28mm focuslengte van lens.
Afbeelding

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:20

highwaykind schreef:
Ik heb vernis en wat extra verf kleuren besteld, en zal je mix proberen ( weet je dat zo uit je hoofd? Nagelbijten / Gniffelen )

Dit is de grafiet tekening waar ik mee bezig ben trouwens (voor geïnteresseerden..).
Erg leuk om een keer een achtergrond te doen, en vouwen in een spijkerbroek. Gridden is rotwerk Knipoog

Al 20 uur of zo mee bezig geweest. 50x65 cm. Beeld vertekent wat door 28mm focuslengte van lens.
Afbeelding

Nee, er is een heel makkelijk boekje in de handel, ik heb het per toeval in zo'n witte boeken hal gekocht en ik kan (wil) niet meer zonder. Het heet:
'Kleuren mengen' Mengrecepten voor meer dan 450 kleurencombinaties, door William F. Powell, uitgeverij Librero, isbn 90 5764 582 3 (6,99 euro)

Die tekening ziet er goed uit zeg !!! Gebruik je eenzelfde hardheid voor de gehele tekening of verschillende hb's ?

O...trouwens, wat in hemelsnaam is 'Gridden' ? Bloos

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 20:53

Ah! Ik heb een soortgelijk boekje gekocht ;D ! (bij mijn verf/vernis etc...kon wel eens dezelfde zijn trouwens; de prijs is ongeveer gelijk).

Grafiet tekening is met 6B, 2B en 3 H en ik veeg af en toe wat met een vinger/blending stick als de overgang me niet aanstaat nog Knipoog

Gridden = raster tekenen op papier/doek en foto en dan de hokjes invullen zodat de verhoudingen kloppen. link - niet mijn tekening maar wel te zien wat ik bedoel

http://www.deviantart.com/deviation/61687028/ en hier is mijn grafiet wat groter. Moet nog een link zoeken naar de referentie foto maar dat doe ik morgen wel. (Heb de meeste grid lijntjes al uitgegumd, en onderaan sowieso niet echt gegrid bij deze omdat me dat teveel werk was en er toch niet veel stond)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:13

Grafiet is af, en mijn nieuwe verf is binnen Lachen
Dus ik heb hem weer iets bruiner (in plaats van groen). *phew*.
Gaat goed komen..
Van
Afbeelding
naar te donker naar nu:
Afbeelding

Was verder gegaan met meer detail boven het rechteroog (links op de tekening) maar iets te veel wit en dus te dof.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:16

de kleur word al weer en stuk beter..Lachen het komt goed..Knipoog

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:47

doordat de schaduwplek op de kaak nu weg is, lijkt het hoofd veel korter....

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 14:11

Weer een stukje verder (oog en er omheen)
Afbeelding

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:09

En weer wat verder ...
Het hoofd is bijna af nu, dus ik hoef "alleen" de nek, oren, manen, achtergrond en kleine aanpassingen te doen Haha!
Afbeelding

@freespirit hier wat dichterbij de neus, verschillende kleuren in verdunde laagjes Lachen
Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:37

Oh Corien , hij wordt steeds mooier Bloos!
Ik ben heel benieuwd wat je van de foto's van Eros gaat maken *LOL*

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:56

Zo. Nu hoef ik alleen de achtergrond nog maar. Laat hem eerst even goed drogen Haha!
Afbeelding

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:30

Je hebt hem prachtig gemaakt: na dit alles gaat de achtergrond ook echt wel lukken haha. Lachen

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 07:59

Hij is klaaaar!
(moet hem nog signeren, en er komen nog 2 laagjes vernis over).

Heb de achtergrond iets donkerder blauw gemaakt zodat het hoofd er beter uit springt.

Afbeelding

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:16

He-le-maal top!
Kleuren zijn super, precies dezelfde uitstraling als op de foto. Lovers En dat oog.. Lovers Dat vind ik nog het mooiste.
Vind m helemaal geweldig!!!! Haha! Niets op aan te merken! Die zou ik - ookal is het mijn paard niet - zo aan de muur hangen. Tong uitsteken

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:38

smeetjoew schreef:
Vind m helemaal geweldig!!!! Haha! Niets op aan te merken! Die zou ik - ookal is het mijn paard niet - zo aan de muur hangen. Tong uitsteken

jammer, maar hij komt al bij mij aan de muur..Tong uitsteken

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:52

zo die is mooi geworden.... ook een leuk topic is het zo geworden met alle worstelingen die je hebt moeten doorstaan om tot zo'n mooi resultaat te komen....

donkerdere achtergrond vind ik ook erg mooi gekozen bij deze!