Zit je gewoon met onweer steeds te schieten? En wanneer weet je dat er een flits komt (lijkt me niet logisch om gelijk na een donder te blijven klikken)?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Tatjanaa schreef:Wat een zeer toffe foto, echt net op het juiste moment!
Zit je gewoon met onweer steeds te schieten? En wanneer weet je dat er een flits komt (lijkt me niet logisch om gelijk na een donder te blijven klikken)?
Je weet alleen dat ie niet vlak na een vorige donder komt. Zet gewoon je camera op een stand dat ie snel foto's achter elkaar kan maken terwijl je de knop ingedrukt houdt. Na een donder wacht je een tijdje en dan hou je je knop gewoon ingedrukt en dan maar hopen dat er wat moois bij zit en dat t flitst! Nynkk schreef:Je weet alleen dat ie niet vlak na een vorige donder komt.
Maar als je echt een flinke onweersbui hebt kan dat wel prima hoor! WildWings schreef:Nynkk schreef:Je weet alleen dat ie niet vlak na een vorige donder komt.
Hoezo dat dan?

Ik denk alleen dat ie rechtop moet zeg maar, dat ik denk ik mooier.
JW18 schreef:Foto's is leuk gemaakt, maar het had wel wat spannender gemogen.
Opzich is het niet moeilijk om een foto van bliksem te maken. Als er onweer is dan weet je altijd wel ongeveer wanneer er weer een bliksemschicht komt. Wat je doet is:
-Camera op statief en evt. voortijdig al de compositie etc. vaststellen.
-Sluitertijd instellen op enkele seconden afhankelijk van het weer en de daarbij behorende iso en diafragma kiezen.
-Knopje indrukken wat seconden voor je de bliksem ongeveer verwacht en wachten maar. In die seconden staat het diafragma open en wordt alles wat er dan gebeurt vastgelegd op de foto dus ook de bliksemschicht.
Ik had namelijk al mijn ISO zo laag mogelijk en een zo'n klein mogelijke diafragma. En als ik mijn sluiterstijd op meerdere seconden had, werd de foto gelijk wit