Ik vind het een gebalanceerd portret, een tikje rustiger qua tinten dan ik van je gewend ben en stiekem daardoor een van je betere. 
De blauwpaarse accenten vind ik erg sterk. Niet hard aanwezig en daardoor toch nog een erg realistisch geheel. Je hebt warme bruintinten gebruikt, die ik op de bewuste foto niet terugzie, maar aangezien jij het paard in levende lijve kent, ga ik ervan uit dat je je op de werkelijkheid hebt gebaseerd en niet op de foto.
Dat je de schuimende mond hebt getekend had ik zelf niet gedaan, behalve als het echt bij het paard hoort. Sommige hebben dat nou eenmaal heel erg. =)
Ik vind het geheel veel zachter, al denk ik dat een wat groter formaat je tekening zeker goed zou hebben gedaan: de knotjes zijn namelijk helemaal niet meer harig maar meer 'bollen' geworden.
De hals heb je inderdaad wat overdreven, daarin ga ik mee met eerder gegeven commentaar. Toch wil ik daarbij als kanttekening plaatsen dat het daarentegen wel weer de illusie geeft van een lange hals, wat bij het paardje past.
Je kleurkeuze voor het hoofdstel vind ik erg goed! Een tikje gewaagd, en daardoor geeft het je portret veel meer karakter.
Ik zou je willen adviseren bij velourspapier nooit kleiner dan A3 te werken, A3 is echt het absolute minimum, want je kunt anders echt te weinig detail kwijt, zeker als je met krijt gaat werken (wat voor grote formaten zeker is aan te raden voor de grotere basisvlakken).
Velours wordt los niet voor niets op groot formaat verkocht (geloof dat er overigens ook blokken zijn). Ik vind hem vele malen beter dan je gewone werk, je verliest je niet in die krullerige highlights van je, maar ziet gewoon een portret dat technisch goed in elkaar zit en degelijk is, daarnaast veel rustiger en daarmee zou je er dus in die zin ook meer geld voor kunnen vragen.
Al met al, dat velours draagt je werk goed, zo op het eerste gezicht. Ben zeker benieuwd naar meer.