[foto] Hard advies nodig voor binnenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: [foto] Hard advies nodig voor binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 22:51

Dat was iemand anders van het statief Lachen
Maar dan zal ik inderdaad eens een betere geldboom moeten zaaien.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:03

ow sorry verkeerd gelezen. Je zou eens een statief kunnen proberen te gebruiken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 07:41

Okee,dat is dan bevordelijk voor de scherpte en horizon, neem ik aan?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:01

Heb dit zelfde probleem met mijn fuji s5000.
Echt frustrerend.
Ik ben in elk geval druk aan het sparen voor een andere camera Lachen

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:16

Zelfs professionele fotografen hebben het soms moeilijk in donkere binnenbakken, zie de posts van Josfoto in het topic over Indoor Bodegraven. Na 16.00 uur vindt hij zijn foto's niet meer goed genoeg. Ook hij baalt hiervan en overweegt een flitser voor volgende keer... En aangezien zowel de B, de L1 en de L2 na 16.00 uur zijn gereden afgelopen vrijdag, missen er heel wat foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:26

Sjonniej schreef:
Okee,dat is dan bevordelijk voor de scherpte en horizon, neem ik aan?

Horizon inderdaad, mits je statief goed recht staat natuurlijk Knipoog

Maar je zorgt er in ieder geval voor dat je niet ook nog eventuele onscherpte hebt doordat je zelf de camera niet stil genoeg houdt.

lqdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:50

Ik ben al een tijdje bezig met fotografie en mijn vrouw Erleyne (sommige kennen haar wel van dit forum) is helemaal gek van paarden. Deze combinatie zorgt voor erg veel paardenfoto's in mijn archief. Ik zelf zit dus ook met het besproken probleem. Ik heb een paar keer langs zien komen dat een goede spiegelreflex camera wel soelaas zal bieden. Vergis je hier niet in.
Ik heb zelf een spiegelreflex camera en het is tergend moeilijk om binnen behoorlijke foto's te maken van bewegende paarden. De moeilijkheid zit hem in de combinatie tussen de snelle bewegingen die een paard maakt en het gebrekkige licht van een binnenbak. Wanneer een paard sitl zou staan kan het statief erbij gepakt worden. Hiermee kunnen leuke foto's gemaakt worden met een relatief lage sluitertijdinstelling <60 of lager>. Echter, wanneer het paard met deze sluitertijd gaat bewegen krijg je bewegingsonscherpte van het object. Hierbij maakt het echt niet uit of je een spiegelreflex hebt of een compact camera.

Wat wel handig is van een spiegereflex is dat je de instellingen beter kan beheren, in het formaat RAW kan schieten en andere lenzen er op kunt koppelen. Voor kwalitatief aanvaardbare foto's is hierbij het volgende nodig.

ISO instellingen:
Zo hoog mogelijk. Sommige mensen zeggen dat een hoog ISO getal veel ruis oplevert. Dit klopt als een bus alleen wat mensen niet beseffen is dat het softwarematig belichten van foto's NOG meer ruis oplevert. ISO1600 is echter niet echt aan te bevelen. In donkere situaties gebruik ik altijd ISO800.

SLUITERTIJD instellingen:
Om de bewegingen van een rennend paard volledig te kunnen bevriezen is een is minimaal een sluitertijd van 0/350 nodig. meer is echter aan te bevelen. Minder levert over het algemeen bewogen foto's op.

DIAFRAGMA instellingen:
Gezien de beperkte lichtbronnen zou ik zeggen zo laag als je lens aankan. Aan de andere kant heb je met een laag diafragma getal (bv. F2.8 of <) weer een beperkte scherpte diepte waadoor het heel moeilijk zal zijn om het paard er volledig scherp op te krijgen. Beter zou zijn om een diafragma getal van bijvoorbeeld F7 aan te houden maar de lichtbronnen zijn hierbij een beperkte factor. Het is in iedergeval zaak om je focuspoint goed te richten.

BESTANDSFORMAAT instellingen:
Als je camera het kan gebruik dan in dit soort situaties het RAW formaat. De foto's worden er in principe niet beter van maar de nabewerkingen zoals het oplichten en reduceren van ruis geeft in RAW formaat beduiden minder kwaliteitsverlies. Na de bewerking kan de foto's alsnog worden omgezet naar een 8-bits JPG formaat. Photoshop heeft een standaard plugin voor het bewerken van RAW alleen ikzelf gebruik deze nooit. Ik ben heel erg tevreden met rawshooter2006 (google maar).

WHITEBALANS instellingen:
Hou deze neutraal, zeker als je in RAW schiet. Whitebalans is een instellingen die je camera achteraf softwarematig toepast op je foto, tenminste...als je in JPG schiet. In RAW kan je de white balans uberhaubt wel neutraal houden want deze instellingen worden niet geregistreerd in RAW formaat.

AF (auto-focus) instellingen:
Sommige mensen zeggen dat je bij snel bewegende beelden AI Servo moet gebruiken. Deze instelling heeft als eigenschap dat het object gevolgd word nadat je de ontspanknop half indrukt. Persoonlijk gebruik ik de AI Focus instelling. Daar heb ik betere ervaring mee omdat je dan meer controle hebt over je focus punt.

LENS:
Koop een lens met een zo hoog mogelijke lichtgevoeligheid. Bij voorkeur een 1.2 of een 2.8. Hoger echt niet. Wanneer je deze niet hebt en je wilt GOEDE foto's in de binnenbak maken zal je moeten sparen voor een betere lens. Bij een eventuele aanschaf van een nieuwe lens kan het beste letten of de lichtsterkte of het hele zoombereik het zelfde is. Dit zijn over het algemeen wel de duurdere lenzen (lees: €600 of > )

OVERIGE tips:
    - Statief is niet nodig. In principe heb je alleen maar een statief nodig bij een sluitertijd van 0/60 of lager.
    - Let op ramen of deuren in de binnenbak waar licht door komt. Nooit tegen een lichtbrin in fotograferen. Dit resulteert in een onderbelicht object (het paard) en een overbelichte achtergrond (het raam).
    - Het zal waarschijnlijk weinig helpen maar vraag of het licht aan mag.
    - Gebruik geen flits, dit zal de ruiter niet echt waarderen en zal ook niet echt helpen aangezien de meeste flitsen een beperkt bereik hebben.

Binnenfotografie is een vak appart en verwacht niet dat je met een huis tuin en keuken camera een beetje fatsoenlijke foto's kan maken. Een spiegelreflex camera kan alleen uitkomst bieden met een goede lens. En dan nog is het ontzettend moeilijk.

Mijn laatste tip:
Maak de foto's van je paard buiten. Scheelt een hoop centen en frustratie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:57

lqdo schreef:

ISO instellingen:
Zo hoog mogelijk. Sommige mensen zeggen dat een hoog ISO getal veel ruis oplevert. Dit klopt als een bus alleen wat mensen niet beseffen is dat het softwarematig belichten van foto's NOG meer ruis oplevert. ISO1600 is echter niet echt aan te bevelen. In donkere situaties gebruik ik altijd ISO800.

Je vergeet er nog bij te zeggen dat de hoeveelheid ruis per camera ook heel erg verschilt. Ik bedoel, diverse compactjes hebben op ISO400 meer ruis dan mijn DSLR op ISO3200. Ik bedoel maar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:15

Iqdo, wat een geweldig duidelijk verhaal Ja
Foto's buiten maken wordt vrij lastig, als alle wedstrijden binnen worden gereden. En dat is ook mijn enige bedoeling voor binnenfoto's, zodat ik van onze eigen wedstrijden van iedere deelnemer een foto kan maken. Mijn eigen paard komt nooit in een binnenbak Knipoog

Ik kan wel in RAW schieten, maar probleem wordt dan alleen dat er maar 40 foto's op mijn 512 MB kaartje passen. Ik heb hem op het moment in de hoogste resolutie staan en dan kunnen er ruim 200 foto's op, wat voor mij voldoende is. Wordt de kwaliteit in RAW echt zoveel beter dat het de moeite waard is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:21

Je kunt met RAW bestanden heel veel later nog aanpassen. Zeg maar "digitaal ontwikkelen" Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:24

Maar de kwaliteit op zich is niet extreem veel beter?
Want nabewerken doe ik toch te weinig, zodat RAW zin heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:35

Neuh, alleen kun je de kwaliteit wel beter verbéteren, zeg maar.

Ik zit nu op werk, maar ik kan anders thuis wel ff een duidelijk overzichtje waarin je kunt zien wat je met RAW wél kunt aanpassen, maar met jpeg ABSOLUUT niet.
Behoefte aan? Lachen

lqdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:36

Nouks schreef:

Je vergeet er nog bij te zeggen dat de hoeveelheid ruis per camera ook heel erg verschilt. Ik bedoel, diverse compactjes hebben op ISO400 meer ruis dan mijn DSLR op ISO3200. Ik bedoel maar.

Je hebt gelijk dat het ruisniveau per camera verschilt. Bij compact camera's wordt er vaak nog extra ruis toegevoegd omdat het softwae bevat die ALTIJD acceptable foto's probeert te maken. In het geval van onderbelichting zal de camera software matig de belichting recht trekken. Dit veroorzaakt ook de extra ruis.

sjonniej schreef:
Foto's buiten maken wordt vrij lastig, als alle wedstrijden binnen worden gereden. En dat is ook mijn enige bedoeling voor binnenfoto's, zodat ik van onze eigen wedstrijden van iedere deelnemer een foto kan maken. Mijn eigen paard komt nooit in een binnenbak

Mijn opmerking over het feit dat je buiten je paarden op de plaat moet zetten is grappig bedoeld. Niet serieus op in gaan.

sjonniej schreef:
Ik kan wel in RAW schieten, maar probleem wordt dan alleen dat er maar 40 foto's op mijn 512 MB kaartje passen. Ik heb hem op het moment in de hoogste resolutie staan en dan kunnen er ruim 200 foto's op, wat voor mij voldoende is. Wordt de kwaliteit in RAW echt zoveel beter dat het de moeite waard is?

RAW geeft niet per definitie een betere kwaliteit maar je kan wel beter de foto nabewerken zonder dat er al te veel kwaliteitsverlies optreed.

sjonniej schreef:
Maar de kwaliteit op zich is niet extreem veel beter?
Want nabewerken doe ik toch te weinig, zodat RAW zin heeft.

Digitale fotografie heeft als nadeel dat dabewerking vrijwel altijd nodig is. In ieder geval wel als je streeft naar technisch goede foto's. Al was het alleen al maar om een beetje contrast toe te voegen en de scherpte iets bij te stellen.

lqdo

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:47

Voorlopig is het allemaal hobbymatig en heb ik ook geen tijd/behoefte, om mij goed te verdiepen in de software. Een beetje oplichten/contrast lukt hier en daar wel, en in principe zijn mijn buitenfoto's voor mij goed genoeg. Worden ze een (verkoopbaar) product, wordt dat inderdaad anders.
Maar op dit moment heb ik sowieso het geld er niet voor over om een SLR te kopen. Met geld kan je de kwaliteit bijna kopen, maar laat dat nu net ontbreken.

Ik had gehoopt dat ik door wat veranderingen in mijn instellingen betere foto's kon afdrukken. Maar als ik jullie reacties lees, was dit dus echt de max van mijn camera. Dan wil ik daar best genoegen mee nemen.

In ieder geval bedankt voor je heldere uitleg. Maar dan houdt het voor mij dus een beetje op bij deze foto's.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:08

Ik denk zelf dat je met de camera die je nu hebt gewoon vastloopt. Hij is gewoon niet ideaal voor binnenfotografie. Dan zou je al veel lagere diafragmagetallen moeten hebben en die van jou gaat wss maar tot de 3 in een binnenbak.

Je zou een spiegelreflex moeten nemen met een lichtsterke lens erbij. Dan tel je gewoon veel geld neer, maar dan heb je ook wat.

Succes iig, denk dat binnenfotografie niet meer zo heel veel nu heeft. Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:21

heb jij een noise remover op je camera?
Ik zet mijn Olypmus E500 namelijk op 1600 iso. Dat word ie dus heel erg korrelig, maar met de noiseremover aan veegtie dat weg: (het is wel een spiegelreflex)
Afbeelding
(als de foto niet zichtbaar is even rechtermuisknop afbeelding weergeven, of even de pagina vernieuwen)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:24

SaskiaKur schreef:
Had je de Witbalans op TL-licht staan?

dat verschilt ook per camera, als ik dat doe in een binnenbak heb ik een vreemde kleur foto

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:38

Ik heb met dezelfde camera het afgelopen weekend o.a deze foto's gemaakt, in een binnenbak.

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week deze, in een andere binnenbak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen technische hoogstand maar wel scherper en lichter dan de jouwen...
Gewoon op de automatische instelling, want al die andere instellingen snap ik al helemaal het amehoela van en daar maak ik het meestal alleen maar slechter mee Knipoog
Soms gebruik ik het bloemetje erbij maar daar houdt het wel mee op.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:48

Leest even mee Haha!
Ook ik mocht zaterdag foto's maken in de binnenbak, overdag gaat het prima maar als het begint te schemeren bak ik er niks van, toch heb ik een goede camera (spiegelreflex) waar zou ik naar kunnen kijken, of is dat gewoon geen doen?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:18

misschien handig om dan je type camera te vernoemen.. mayday

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 14:07

Als ik mijn camera automatisch zet, snapt hij niet dat de paarden scherp moeten. En is de foto wel licht, maar is hij totaal niet scherp. Hij gooit de sluitertijd dan richter de 50, en dat is gewoon veeeel te weinig. Automatisch is dus geen oplossing.

Noiseremover zal er wel niet opzitten, ik zal het boekje nog eens doorkijken.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:26

@sjonniej, noiseremover is volgens mij een programma. Ik vind die paardenbakken op de foto wel erg licht overigens.

Jan Willem

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:01

Kimmie_girl schreef:
misschien handig om dan je type camera te vernoemen.. mayday

Oeps Clown sorry t'is een canon 350D.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:55

JW18 schreef:
@sjonniej, noiseremover is volgens mij een programma. Ik vind die paardenbakken op de foto wel erg licht overigens.

Jan Willem

nee is geen programma, dat zit op mijn camera. ISO boost aan, Noise remover ook aan, en dan krijg ik goede foto's.
Het enige wat er dan niet op zit is meerdere foto's per seconde maken, omdattie de foto al 2x moet maken (1 x met ruis, en dan nog een x..eh..ja ik snap het ook niet, maar 2x iig). en moet je dus goed timen Ja

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:12

Er bestaat wel een dergelijk programma bijv. digiphoto cleaner.