[verhaal] De enige uitweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LiefsteIwan

Re: [verhaal] De enige uitweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 00:14

Leuk leuk leuk GEWELDIG!!! Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 16:51

Een klein stukje dit keer.

“Zit je op Mijn Postbank?” gilt ze schril. Waarom heb ik ook mijn wachtwoord en gebruikersnaam opgeslagen, denk Sam paniekerig. Haar moeder moet álles gezien hebben. Al haar betalingen aan de ruitersportzaak, betaling van haar paspoort, overschrijvingen, afschrijvingen. Voordat ze helemaal geen controle meer over zichzelf kan houden, kijkt ze bij internetinstellingen. Internet stond net drie minuten aan. Ergens is Sam heen opgelucht, drie minuten is niet lang, maar wél lang genoeg.
Dan duwt ze de bureaustoel met haar moeder en al tegen de muur. “Wát heb jij gezien!” haar stem klinkt schril en hoog.
“Ik zat er net op toen je binnenkwam,” fluistert haar moeder. “Ik wilde alleen maar even kijken of…”
“Of wát?” Sam is woedend.
“Of je misschien iets van plan was,” Elize schaamt zich duidelijk.
Sam’s hart begint sneller te kloppen.
“En?” zegt ze ze bibbert.
“Aangezien je zo hard werkt ’s ochtends en ’s avonds en dus veel wilde verdienen…”
Sam’s knokkels zijn wit van het vastklemmen aan het bureau.
“Dacht ik dus dat je iets van plan was,” ging Elize verder. “Maar ik was net aan het kijken, maar toen zag ik heel vaak ruitersportzaak, dus je hebt gewoon veel spullen voor Chantal gekocht.”
Elize kijkt Sam serieus aan. Sam is stomverbaasd.
“Chantal?” vraagt ze.
Nu kijkt haar moeder stomverbaasd. “Ja, je paard.”
Even is het stil, dan barst Sam uit. “Mijn paard heet Sarah!” schreeuwt ze. “Sarah, Sarah, Sarah. Zo heet ze al zo lang als ik haar heb en dat is inmiddels drie jaar! Wat voor moeder ben je, als je dát niet weet!”
Heel even lijkt het erop dat Sam in tranen uit zal barsten, dat gebeurt niet en ze wijst haar moeder de deur. “Ga weg,” zegt ze zacht met haar ogen op de grond gericht.
Haar moeder staat op en loopt snel naar buiten. Ze draait zich nog even om, alsof ze iets wil zeggen, maar bedenkt zich en loopt de trap af.
Sam ploft neer op haar bed en zet de dingen op een rijtje. Het belangrijkste vindt ze dat haar moeder niet weet dat ze weggaat. Wat dom eigenlijk van haar. Ze denkt dat Sam allemaal nieuwe spullen voor Sarah heeft gekocht, wat ook het geval is. Ze weet dus niks van haar reis, haar plannen. Opgelucht gaat ze liggen. Maar het scheelde weinig, denkt ze. Ik moet tot nu niks meer laten merken, braaf doen wat zeggen en vooral mijn gegevens op internet veranderen. Waarom zet ze niet meteen een wachtwoord op haar computer zelf?
Als Sam daar klaar mee is laat ze zich uitgeput in bed vallen. Het was een drukke dag vandaag. Vrij snel valt ze in een rustige slaap en droomt over Ruben. Ze zit achterop de motor en ze scheuren dwars door het landschap. Er zijn bergen en beken. Als Sam achterom kijkt ziet ze Sarah rennen, rennen voor haar leven om Sam bij te houden. Als Sarah merkt dat Sam haar gezien heeft hinnikt ze schril en rent ze nog harder. Het landschap wordt donkerder, ze scheuren dwars door de rotsen en Sam hoort Sarah’s hoeven kletteren op de stenen. Plotseling maakt Ruben een noodstop. Sam voelt dat ze met haar volle gewicht tegen Ruben aandrukt en tot stilstand komt. Voor zich ziet ze een verschrikkelijk diepe kloof. Sarah kan niet op tijd remmen en valt in het ravijn. “Nee! Sarah!” Gilt ze zo hard ze kan. Zonder aarzelen springt Sam haar achterna…

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:31

Oeh ! Spannenddd!
Geweldig stukje Haha!

Lady_Tamzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:25

Een super verhaal Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 15:28

Een stukje!

De volgende ochtend gaat Sam op de fiets naar school. Ze realiseert zich dat ze geen conditie krijgt van met haar kont op de brommer te zitten. Het kranten bezorgen ’s ochtends doet ze wel altijd al met de fiets.
Als ze weer uit school komt is het ook Sarah’s beurt voor conditie training. Gelukkig is Sarah gezegend met gezonde benen en een moedig karakter, maar hoe meer conditie, hoe beter!
Sarah draaft opgewekt naar het hek als Sam aankomt met het halster. “Dag lieverd!”
Enthousiast draaft Sarah bijna voorop naar de poetsplaats. “Ho, rustig maar,” lacht Sam. Als ze op de poetsplaats aankomen staat Eline er al, met haar donkerbruine hengst, Opium. Sam zucht en zet Sarah aan de andere kant van het pad. “Niet te dichtbij!” waarschuwt Eline. “Hij is erg hengst vandaag.” Ze heeft blijkbaar niet gezien dat het Sam is, want ze is bijzonder vriendelijk. Terwijl Sam Sarah aan het poetsen is, valt het haar opeens wel op. “O, jíj bent het,” zegt ze kattig. “Ik had gehoopt dat ik de bak voor me alleen had, maar jij moet dus ook.”
Ze is duidelijk geërgerd. Eline leidt Opium naar de bak en tegen de tijd dat Sam klaar is met opzadelen en in de bak verschijnt is Eline bezig met de wissels. Opium luistert blijkbaar niet goed, want Eline geeft hem een flinke mep. Voor Opium die al vrij zenuwachtig is, is dit blijkbaar de druppel. Hij lanceert en geeft een flinke bok. Na die bok volgen er nog een paar en als hij in een keer ook een woeste draai geeft, valt Eline met een boogje in het zand. Snel doet Sam de teugels achter de beugels en rent naar Eline toe. “Gaat het?” vraagt ze geschrokken. Met een rood hoofd van woede staat Eline pijnlijk op. “Ja,” sist ze. Ze loopt weer in de richting van Opium maar Sam houdt haar tegen. “Je gaat verkeerde dingen doen, ik zie het aan je.” Even lijkt het alsof Eline ontploft, maar dan stemt ze in. “Ja inderdaad.”
Dan verandert haar toon. “Zeg Samantha,” vraagt ze liefjes. “Kun jij de wissels niet even op Opium proberen?”
Sam kijkt haar wantrouwend aan. Dan zegt ze: “Prima, maar jij gaat niet op Sarah.”
Sam zet Sarah even in haar stal en als ze terugkomt staat Opium voor haar klaar. Eline houdt hem vast als Sam haar beugels op maat maakt en opstijgt. Sam heeft nog nooit eerder op Opium gereden en ook nog nooit met een stang en trens. Een paar rondjes moet ze even haar zit vinden en de teugels goeddoen en dan voelt ze Opium ontspannen. Hij is heerlijk aan de hulpen en springt meteen in een rustige galop aan. Als ze zo een paar rondjes gereden en geschakeld heeft, zet ze hem op de diagonaal en springt vier wissels achter elkaar in een vloeiende beweging. Eline kijkt duidelijk verrast.
“Wat rijdt hij fijn, zeg!” zegt Sam.
“Ja,” zegt Eline snel. “Kom er nou maar weer af.”
Sam stuurt Opium naar het midden en stijgt af. “Ik ga Sarah even halen, hoor!” roept ze naar Eline. Als ze met Sarah terugkomt in de bak zit Opium in een rustig ontspannen galopje. De tevredenheid straalt van Eline’s gezicht. Terwijl Sam aan het instappen is komt Miranda langs. “Eline!” roept ze verrast. “Wat heb je hem fijn aan het lopen!”
Eline straalt: “Ja, het gaat al de hele tijd prima! Ik heb ook de wissels geoefend, wil je ze zien?”
Miranda knikt en leunt op de bakrand. Sam vindt het niet eerlijk dat Eline er niet even bij vermeld heeft, dat zíj degene was die hem zo fijn kreeg.
Opium springt vier prachtige wissels. “Bravo!” zegt Miranda.
“Let maar goed op,” zegt Miranda tegen Sam. “Daar kun jij nog wat van leren!”
Woedend stuurt Sam Sarah naar buiten. “Zo, die is jaloers,” hoort ze Eline nog minachtend zeggen. Ze zet Sarah aan in een flinke draf en ook zij voelt de spanning. Als ze in het weiland komen vliegt Sarah in een rengalop. “Ho! Stop!” roept Sam. Ze heeft tranen in haar ogen van de snelheid. Ze rijden recht op een hek af en alsof ze afgevuurd worden vliegt Sarah erover heen. Sam moet zich vastgrijpen aan haar manen en pakt met haar andere hand de teugels stevig vast. Als Sarah neerkomt is het voor Sam het moment haar op de noodrem te zetten. “Zeg ben je helemaal gek geworden!” zegt Sam met het hart in haar keel. Sarah komt trillend tot stilstand.
Sam stuurt Sarah trillend op de volte, maar ziet dan dat het hek helemaal afgesloten is. Ze zullen dus weer moeten springen. Om Sarah niet in een keer af te laten koelen, gaat Sam met haar aan het werk in het weiland. Langzaam voelt ze Sarah ontspannen en zakt langzaam haar hoofd naar beneden. Als Sam weer helemaal controle over Sarah heeft, zet ze haar op de grote volte voor het hek, spoort haar aan en ze springen perfect over het hek. Sam’s hart zit weer in haar keel, want ze vindt springen eigenlijk wel doodeng. Maar het ging prima en ze rijden nog even door op het andere weiland. Na nog drie kwartier conditie training zijn Sarah en Sam moe, maar voldaan. Sam stapt Sarah goed uit en na een tijdje gaan ze weer terug naar de poetsplaats. Daar zadelt ze Sarah af en op de wasplaats spuit ze haar nog even af. Sarah legt genietend haar hoofd op Sam’s schouder. Sam is vertederd en krijgt kriebels in haar buik. “We gaan bijna weg,” zegt ze tegen Sarah. “Dan laten we alles achter ons en trekken we de wijde wereld in!”
Sarah heeft haar ogen half dicht en Sam moet haar bijna wakker maken als ze klaar is met afspuiten. Rustig loopt Sarah mee naar stal en begint te eten van haar hooi.
“Tot morgen lieverd!”
Sam ruimt nog even haar spullen op als ze Eline ziet staan. Ze leunt tegen haar eigen zadelkast en kijkt Sam recht aan. “Dag Samantha,” zegt ze.
“Wat is er?” vraagt Sam geschrokken, ze heeft haar niet zien staan.
“Ik ving net iets op van jullie ‘gesprekje,” zegt ze scheinheilig.
Sam laat prompt het hoofdstel uit haar handen vallen en geschokt bukt ze om hem op te rapen.
“Dus,” gaat Eline geheimzinnig verder. “Je gaat weg?”
Sam knijpt haar dekje bijna fijn en blijft achter de zadelkastdeur staan, om haar rood wordende hoofd te verbergen. Waarom zei je dat nou, idioot! denkt ze. Van alle mensen mocht zij het niét weten!
“Hoe kom je daar nou weer bij?” vraagt ze, zo nonchalant mogelijk.
Dan slaat Eline de zadelkast dicht en kijkt Sam recht aan. “Míj hou je niet voor de gek!” zegt ze luid. “Misschien de rest van de wereld wel, maar mij niet.”
Sam wil weglopen, maar Eline grijpt haar bij haar arm. Sam doet haar mond open om te gillen, maar Eline doet haar hand ervoor en duwt Sam tegen een kast.
“Dát zou ik niet doen,” sist ze. “Want dan vertel ik het Miranda, je ouders, je school, je vrienden.” Ze grinnikt als ze dat laatste zegt.
“En dan?” Sam heeft haar hand weggeduwd. “Wat dan?”
Eline trekt een wenkbrauw op. “Ik kan wel met Miranda regelen dat ik Sarah krijg… Ze is tenslotte nog niet honderd procent van jou, nietwaar?”
Sam verstijfd. “Hoe wil je dat doen dan?”
“We weten alle twee dat Miranda van geld houdt,” zegt Eline zacht. “Dus als je er maar genoeg voor over hebt…”
Sam slaat haar handen voor haar gezicht en zakt naar beneden.
Ze kan bijna niet meer ademen. Het enige wat haar lief is, kan haar worden afgepakt. Eline heeft gelijk. Als je maar genoeg geld hebt en dat heeft Eline zeker, dan kan alles bij Miranda gedaan worden.
“W…Wat wil je dat ik doe?” bibbert ze.
“Daar zat ik op te wachten,” zegt Eline met een glimlach.
“Nou, ik heb wel een ideetje…”

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:48

super goed verhaal...!!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:51

oeh spannend!, goed geschreven Lachen

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:21

Heb net alles gelezen, en reken maar dat ik het blijf volgen! Lachen

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 15:45

Wow spannend!
Ben benieuwd naar volgende Lachen

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:15

Oeh! Nog spannenderrrrrrrrrrr!
Geweldig stukje! Je schrijft nog steeds super!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:13

Mooi verhaal meid !

Ben benieuwd naar het volgende stuk Haha!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:21

Goed verhaal! Haha!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 00:04

Bijna een week geleden alweer Verdrietig Tijd voor een nieuw stukje! Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:13

Ja sorry!! Nu weer een heel klein stukje Nagelbijten / Gniffelen , maar dan is het in ieder geval duidelijk wat er komen gaat Lachen . Morgen een groot stuk!

Sam voelt de brok in haar keel, maar probeert sterk te blijven.
“Wat is je ideetje,” vraagt ze sarcastisch.
“Denk erom!” zegt Eline streng. “Wel aardig doen, anders kun je ernaar fluiten.”
Sam slaat haar ogen neer.
Eline vervolgt: “Het is eigenlijk niet echt één ideetje, maar een paar…”
Sam zucht diep.
“Denk erom!” zegt Eline opnieuw. “Ik waarschuw niet nog een keer!”
Eigenlijk wil Sam schreeuwen en slaan, maar ze weet dat het nu niet verstandig is en dus blijft ze staan luisteren.
“Ten eerste wil ik dat je Opium Z1 startklaar maakt.”
Dat is niet erg! denkt Sam.
“Maar,” zegt Eline. “Dan moet je hier iédere morgen zijn om een uur te rijden, zodat ik ’s middags rustig kan rijden.”
Dan moet Sam er echt heel vroeg uit! Dan moet ze dat vóór haar krantenwijk doen en ze moet er al zo vroeg uit! Dat betekent half 5 opstaan!
“Dat is echt niet te doen…”
“Ho!” onderbreekt Eline haar. “Wil je Sarah kwijt? Nee, dan is het niet te doen, nee.”
Sam trilt van woede.
“Dan moet je ook de stal van Opium uitmesten, zodat ik dat niet meer hoef te doen.”
Sam slaat haar handen voor haar gezicht. Hoe moet ze dit doen?
“Was dat alles?” vraagt ze wanhopig.
“Bijna,” glimlacht Eline. “Je moet zorgen dat ik zó goed bij Miranda sta, dat ze me aanbeveelt op de stal van Pippa Funnell. Als dat je niét lukt, gaat Sarah alsnog bij je weg.”
Sam moet het even over zich heen laten komen. Ze moet dus zorgen dat Miranda, Eline en Opium zó goed vindt, dat ze hen aanbeveelt bij Grand Prix amazone Pippa Funnell. Ze weet dat Pippa Funnell en Miranda goede vriendinnen zijn en dat ze alles van haar aan zou nemen. Als Miranda zegt dat Eline een topamazone is, neemt Pippa Funnell haar in dienst en geeft ze haar les. Dan heeft Eline kans op een carrière in de paardensport! Sam kent niemand die een paard heeft, die géén les zou willen hebben bij Pippa Funnell!
“Dus,” onderbreekt Eline haar gedachten. “Aan het werk dus! Morgenochtend begin je.”
Ze draait zich om en loopt met grote stappen weg. Sam moedeloos achterlatend.
Waarom gaat het nou mis? denkt Sam wanhopig. Ik had alles zó goed geregeld! Ze smijt de bandages is haar kast en duwt de deur dicht.
Ze loopt naar Sarah. Die staat nog steeds rustig van het hooi te eten. Ze heeft blijkbaar niks gemerkt van de oproer net.
“Lieve Sarah!” zegt Sam, terwijl ze Sarah omhelst. “Ik wil je echt niet kwijt! Écht niet!”
Zo blijven ze nog een tijdje staan. Als Sam merkt dat het donker wordt, gaat ze naar huis. Snel eten en vroeg naar bed. Het wordt héél vroeg opstaan morgenochtend.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:24

Spannend Haha!

Ben benieuwd morgen !

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:26

Leuk stukje weer Haha!
ik denk alleen dat je beter de stukjes aan elkaar moet doen zodat je aan de woordengrens ben. die was 1500 geloof ik?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:55

leeuk stuk weer ik wacht op de rest Knipoog Haha!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:56

@Janna_ : ja die was inderdaad 1500 Knipoog

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:46

Super stukje! Wel een beetje veel te kort voor op CB, maargoed Tong uitsteken
Geweldig! Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:43

Het spijt me, het spijt me verschrikkelijk...
Ik ben inspiratieloos... Een writersblock Nagelbijten / Gniffelen
Ik wil het verhaal geweldig maken, dus moet ik nu geen onzin schrijven! Zijn we het daarmee eens? Schijnheilig
Dus er komt binnenkort, dát beloof ik wel, een goed stuk.
Opnieuw mijn excuses Lachen

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:48

Geen sorry Haha! Je moet t idd niet gaan afraffelen Lachen Top!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:08

Ben benieuwd wanneer er weer een nieuw stuk komt Haha!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:56

verderrrrrrrrrrrrrrrrrrr