Ashkerlon schreef:haha, het was inderdaad middelbaar onderwijs. Ik heb mijn 5e en 6e jaar middelbaar voltijds kunstonderwijs gedaan (daarvoor had ik al 8 jaar tekenacademie er op zitten, 1 avond per week)
Ik heb toen ook nog mijn ingangsexamen gedaan voor beeldhouwen in de universiteit van Antwerpen. Ik was er door, maar heb toch maar bedankt. Zoals ik al zei, ik had genoeg van heel de kunstwereld en wilde er geen deel meer van zijn. Dat toelatingsexamen had ik slechts gedaan om er zeker van te zijn dat die leerkracht met mijn voeten aan het spelen was.
Haar grootste motivering om mij af te breken was: "Je bent te braaf". Mevrouw had kennelijk niet door dat ik werkte vanuit mijn hart, met liefde voor het onderwerp, met liefde voor het materiaal. Een braaf, jong en naïef kind kun je nu eenmaal niet dwingen om de verf in klodders vanop een meter afstand op het doek te smijten. Ik had 8 jaar zitten werken aan een eigen stijl, om mezelf te vinden, en als het resultaat dan meestal wat cartoon-achtig was... tja, dat was mijn stijl. De werken die zij produceerde vond ik persoonlijk ook op niets trekken, maar ik liet haar in haar waarde, want die stijl was de hare...
Ik ergerde mij het meeste aan het feit dat ze me niet vrij liet. Ik had meer het gevoel dat ze identieke copiën van zichzelf wilde maken. De 'favorieten' in de klas waren dan ook degene die het meest op 'haar' manier werkten. Ze wilde ons ook liever niet op doek zien werken... *zucht* nee, we moesten op van die goedkope houtvezelplaten uit de doe-het-zelf-winkel werken... één likje verf en die planken trokken zo krom als een banaan, zelf met een goeie grondlaag op voor en achterkantoh, wat heb ik mij geêrgerd aan dat mens... ze had het bijna zover dat het brave, naïeve kind niet met verf smeet, maar met houten planken in de richting van de leerkracht gna gna gna...
In ieder geval: ik ben bezig met de achtergrond... en het is donker rood geworden. En al zeg ik het zelf...njum
Dat was dus niet de Kon. Ac. voor Schone Kunsten? Er zit helaas nog veel verschil in scholing/academies onderling, en is ook maar net waar je zelf het beste aardt. Het klinkt wel als een aantal onrepresentatieve ervaringen, blegh. Op houtvezel is trouwens wel een bijzonder goede oefening, zolang je maar wél op andere materialen mág werken...
Geloof me, niet heel de kunstwereld is rot en er zitten zeer goede scholen tussen, maar ik begrijp je standpunt wel
oh, wat heb ik mij geêrgerd aan dat mens... ze had het bijna zover dat het brave, naïeve kind niet met verf smeet, maar met houten planken in de richting van de leerkracht gna gna gna...
njum