[SCH] paard, acryl op doek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Re: [SCH] paard, acryl op doek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:09

Ashkerlon schreef:
haha, het was inderdaad middelbaar onderwijs. Ik heb mijn 5e en 6e jaar middelbaar voltijds kunstonderwijs gedaan (daarvoor had ik al 8 jaar tekenacademie er op zitten, 1 avond per week)

Ik heb toen ook nog mijn ingangsexamen gedaan voor beeldhouwen in de universiteit van Antwerpen. Ik was er door, maar heb toch maar bedankt. Zoals ik al zei, ik had genoeg van heel de kunstwereld en wilde er geen deel meer van zijn. Dat toelatingsexamen had ik slechts gedaan om er zeker van te zijn dat die leerkracht met mijn voeten aan het spelen was.
Haar grootste motivering om mij af te breken was: "Je bent te braaf". Mevrouw had kennelijk niet door dat ik werkte vanuit mijn hart, met liefde voor het onderwerp, met liefde voor het materiaal. Een braaf, jong en naïef kind kun je nu eenmaal niet dwingen om de verf in klodders vanop een meter afstand op het doek te smijten. Ik had 8 jaar zitten werken aan een eigen stijl, om mezelf te vinden, en als het resultaat dan meestal wat cartoon-achtig was... tja, dat was mijn stijl. De werken die zij produceerde vond ik persoonlijk ook op niets trekken, maar ik liet haar in haar waarde, want die stijl was de hare...

Ik ergerde mij het meeste aan het feit dat ze me niet vrij liet. Ik had meer het gevoel dat ze identieke copiën van zichzelf wilde maken. De 'favorieten' in de klas waren dan ook degene die het meest op 'haar' manier werkten. Ze wilde ons ook liever niet op doek zien werken... *zucht* nee, we moesten op van die goedkope houtvezelplaten uit de doe-het-zelf-winkel werken... één likje verf en die planken trokken zo krom als een banaan, zelf met een goeie grondlaag op voor en achterkant Haha! oh, wat heb ik mij geêrgerd aan dat mens... ze had het bijna zover dat het brave, naïeve kind niet met verf smeet, maar met houten planken in de richting van de leerkracht gna gna gna...

In ieder geval: ik ben bezig met de achtergrond... en het is donker rood geworden. En al zeg ik het zelf... Vingers aflikken njum

Dat was dus niet de Kon. Ac. voor Schone Kunsten? Er zit helaas nog veel verschil in scholing/academies onderling, en is ook maar net waar je zelf het beste aardt. Het klinkt wel als een aantal onrepresentatieve ervaringen, blegh. Op houtvezel is trouwens wel een bijzonder goede oefening, zolang je maar wél op andere materialen mág werken...

Geloof me, niet heel de kunstwereld is rot en er zitten zeer goede scholen tussen, maar ik begrijp je standpunt wel Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:08

Gelukkig nooit in een uniform moeten rondlopen, dat mogen ze echt afschaffen, maar das mijn eigen mening. Lachen
Heb je al beslist in welke kleur je de achtergrond wil doen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:11

yup, ik ben bezig in donkerrrood. het hele schilderij krijgt nu wel een beetje een "evil" uitzicht, maar dat vind ik juist heel geslaagd.

In ieder geval, ik vertrek morgen voor 4 dagen op reis, als ik het vanavond niet kan afwerken, dan doe ik het later wel...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:19

Paraat schreef:
Geloof me, niet heel de kunstwereld is rot en er zitten zeer goede scholen tussen, maar ik begrijp je standpunt wel Lachen

Oh, het kan gerust zijn dat ik net bij die ene rotte appel terecht gekomen ben, maar aan de andere kant, ik ben blij dat ik niet verder gedaan heb in de kunst. Nu is het echt meer een hobby en ben ik vrij om te doen en te laten wat ik wil. Als ik het werkelijk beroepsmatig had willen doen zou ik waarschijnlijk nooit genoeg brood op de plank krijgen.

Nu kan ik mijn kinderdroom volgen: met beestjes werken Haha!
Het waren nog altijd de dieren die me aan het tekenen hebben gekregen...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:36

Yep mij ook Lachen
Ik heb nog zo'n konijnschilderij liggen van toen ik 8 jaar was, echt grappig, met veel te grote oren Knipoog
Veel plezier op reis!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:57

haha, je zou moeten mijn eerste tekeningen zien, je ligt gewoon dubbel en kan onmogelijk terug recht komen Haha!