Tekenen met Aquarel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:26

Ik denk dat je in het algemeen kan zeggen dat je met potlood ontzettend netjes moet werken om een mooi resultaat te krijgen. Met verf kan je wat losser werken, wat meer kleine foutjes maken en toch een mooi resultaat krijgen.

@gekkesies: niet doen hoor, ik vind die van jou ook prachtig heel mooi van kleur en heel mooi gedaan dat alles zo door elkaar loopt. Dat echt losse met aquarel heb ik vaak geprobeerd, maar ik ben er te ongeduldig voor, dus mij lukt het niet

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:31

Het grote verschil tussen aquarelverf en aquarelpotlood is dus dat je met potlood algauw gedetaileerder werkt?
of zie ik dat fout.
Ik ga eens in van Aart chekken hoe duur het is om daar een setje goede aquarelverf te kopen. Wat voor verf (ook welke kleuren) en wat voor penselen zijn dan aan te raden. (voor iemand met een heel klein budget en slechts voor de fun)

edit: leest ellendes bericht. oké, ik snap het verschil.

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:33

uhmz ik heb een vraagje, als je een foutje maakt dan is dat moeilijk te verdoezelen, hoe doen jullie dat, of kan ik beter zeggen wat doen jullei dan?

Fenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:38

Als ik met potloden werk en het is nog nat dan veeg ik het weg met een keukenpapiertje, maar dat kan misschien niet met elk soort papier. (ik werk op een kartonachtig iets)
Voor de rest stond in een boek dat ik heb dat het ook kon met aanhechtingsfolie. (doorzichtig plakpapier ofzo) hetgeen je wilt corrigeren daar hecht je de folie ligt op aan en dan trek je het eraf. Zo trek je de kleur mee. (die laatste komt echt uit een boek, nooit zelf geprobeerd.)

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:03

@Fenn: met verf kan je kleinere details maken met potlood, als je droog werkt en een miniem klein penseeltje erbij pakt. Met potlood is details maken net wat makkelijker, maar dan moet je wel zorgen dat je steeds je punten scherp houd.

Wat ik je aan zou raden is een begineerssetje met Van gogh verf . Geen 'bart smit waterverf' daar valt gewoon geen land mee te bezeilen. Je hebt setjes met nopjes vanaf een euro of 8, 10. Qua penselen: duurste van het duurste hoeft niet, maar ook hier geldt dat de goedkope '10 voor een euro' penselen gewoon bagger zijn. Ik werk zelf voor details met synthetische van gogh penselen (blauwe steel / gele haren), ik vind ze erg fijn en ze zijn voor penselen best te betalen. Koop daar bijvoorbeeld een nr 2 en een nr 6 van. Dan heb je nog een grote penseel nodig voor de grote vlakken. Ga daarbij wel voor een natuurlijke haar. Eekhoorn of marterhaar is gewoon het lekkerst, maar wel heel duur. Een goedkopere oplossing zijn 'chinese penselen', daar zit vaak geitenhaar in, en die werken ook prima. Als je rond de 12 -15 euro heb om uit te geven kan je een fijn beginnerssetje kopen. Als je dat niet hebt zou ik je aanraden even door te sparen of te wachten op een verjaardag

Als je met aquarel fouten gemaakt heb is daar bij grote fouten weinig aan te doen, ga er overheen, doe er wat mee of begin overnieuw. Bij kleine fouten of als je met lichte verf een fout gemaakt heb, pak dan schoon water en een grote kwast en 'was' de verf weg: ga met de natte kwast zachtjes over het papier heen totdat de verf oplost, dan kan je het met een schoon stukje keukenrol opdeppen.

Milaatjuh

Re: Tekenen met Aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:20

Milaatjuh schreef:
Nou nog een vragje:
ik heb een blok Aquarelpapier.. maar daar zit alles aan elkar vast, aan alle kanten
een groot blok dus
moet ik dat allemaal tegelijk onder te kraan houden dat het loslaat of wat moet ik doen?

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:34

Waarom wil je het onder de kraan houden? Als het aan alle vier de kanten vastzit kan je er gewoon op tekenen/schilderen. Als je het per se wil opspannen, moet je even goed kijken: waarschijnlijk zit er een 'los hoekje' aan waar je voorzichtig met een scherp mesje het bovenste vel kan lossnijden

Milaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:11

Ellende schreef:
Waarom wil je het onder de kraan houden? Als het aan alle vier de kanten vastzit kan je er gewoon op tekenen/schilderen. Als je het per se wil opspannen, moet je even goed kijken: waarschijnlijk zit er een 'los hoekje' aan waar je voorzichtig met een scherp mesje het bovenste vel kan lossnijden

Oke, bedankt

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:27

ik moet nog kijken want het moet niet te duur gekosten..
maar ik krijg mijn moeder hopelijk zover of ik moet zelf maar gaan sparen....

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:08

Ik heb ook zo'n van Gogh beginnerssetje en het werkt echt prima (Alleen ben ike r na 3 maanden nog niet ahcter hoe je het palet er uit moet halen ) Ik ben van plan als ik het een beetje kan een paar nieuwe kleuren nopjes te kopen, gewoon los. Ook de kwasten die ik heb zijn niet heel duur, Da vinCi of zoiets, er was er eente van 1,50 eentje van 2,- euro eentje van 5,50 en eentje van 4,- ook had ik al Chinese penselen omdat ik daar mee bezig was, dus die gebruik ik ook
Ik laat gewoon mijn papier op he tblok zitten, dan gaat het ook niet krullen ofzo

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:19

Mmh na het lezen van dit topic voel ik het ook kriebelen om een beginners setje te kopen. Heb wel al de potloden, maar merk dat het toch wat krassirig is soms. Toch maar eens op onderzoek uit in onze hobbyzaak

Milaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 08:22

Iwan_Fjord schreef:
Mmh na het lezen van dit topic voel ik het ook kriebelen om een beginners setje te kopen. Heb wel al de potloden, maar merk dat het toch wat krassirig is soms. Toch maar eens op onderzoek uit in onze hobbyzaak

Oefening baart kunst !
haha nee, Succes

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:24

Milaatjuh schreef:
Iwan_Fjord schreef:

Oefening baart kunst !
haha nee, Succes

Ja dat is natuurlijk zo ga ik zeker veder met die potloden heb ze nu toch al. Maar als ik zie sommige reslutaten met verf in boeken enz denk ik "ik wil dat ook "

Milaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 08:34

haha, dat heb ik ook
gister mijn eerste Aquarel tekening gemaakt, vind het toch wel tegenvallen hoor
niet omdat het niet leuk is ofzo, maar tis toch best wel moeilijk

xXIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:20

Hoe zo'n penseeltje heb je nodig voor aquerelpotloden?

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:49

Ellende schreef:
@gekkesies: niet doen hoor, ik vind die van jou ook prachtig heel mooi van kleur en heel mooi gedaan dat alles zo door elkaar loopt. Dat echt losse met aquarel heb ik vaak geprobeerd, maar ik ben er te ongeduldig voor, dus mij lukt het niet

Dankjewel
Was meer als grapje je bedoeld maar altijd leuk om een compliment te krijgen natuurlijk