[FOTO] Stippels!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mzz_emmatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:37

Mooie foto's,
maar ik vind ze wel wat druk eerlijk gezegd.
Omdat het paard al gestippeld is,
en er ook nog een hoop op de achtergrond te zien is..
Maar het heeft wel weer iets, weer eens wat anders..

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:22

ik vind ze mega-stoer. Echt lekker apart, modern. Als ik foto's van een paardje zou laten maken, zou ik hier niet voor kiezen, maar ziet er wel gaaf uit!

Veirl

Re: [FOTO] Stippels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:00

Ik zeg: doe eens gek!

Het is gewoon lekker iets totaal anders en dat is soms even nodig. Eén ding vind ik jammer: de kleuren zijn op sommige foto's nét iets te flets voor mij!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:52

Leuk. Leuke stijl van fotograferen!

Zo zie je eens de andere kant van keuringen i.p.v. al die gelikte plaatjes die je anders ziet
Echt leuk, verfrissend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:44

Nouja, het commentaar is zo'n beetje al gegeven.
Je hebt echt een eigen, typische stijl/manier van fotograferen en dat is leuk om te zien!

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:10

"Wat hoort en wat niet hoort"
Tuurlijk iedereen moet doen wat hij graag wil doen en zeker in de fotografie.

Zo maak je foto's op 400 asa, F36 met een sluitertijd van 1/15 maar ook foto's met een sluitertijd van 1/1000, F5.6 en ook op 400 asa.

Waarom heb je foto's op deze wijze gemaakt?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:59

Pony: De foto's zijn puur intuïtief gemaakt. Behalve als ik met analoge camera's werk, schiet ik zo mijn foto's.

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:57

Iedereen maakt foto's op zijn/ haar eigen intuïtief, dat is niet zo bijzonder.

Waarom heb je foto's op deze wijze gemaakt? en waarom vindt jij je foto's zo mooi dat je ze hier laat zien?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:05

Dan moet je ook verfijnen wat je precies wilt weten. Dit is een klik. Het gevoel dat het goed zit. Ik heb ze niet met ratio gemaakt dus kan ik ze ook niet goed op die manier verbaal ondersteunen. Ze zijn niet 100% gericht op esthetiek, en dat stoot mensen tegen de borst.
Ik houd van dit type emotie, alleen paarden kunnen dit. Het is niet rebels bedoelt om over alle wetten van de eh technisch-verantwoorde fotografie heen te banjeren, ik vind dit soort dingen in deze foto's absoluut niet van belang. Ze doen en zeggen precies wat ik voor ogen had.

Over "mooi" kunnen we lang discussiëren. Ik vind de foto's vooral interessant. En dat is wat het heiligt om ze hier te plaatsen.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:19

Mooi !

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:34

Paraat schreef:
Dan moet je ook verfijnen wat je precies wilt weten. Dit is een klik. Het gevoel dat het goed zit. Ik heb ze niet met ratio gemaakt dus kan ik ze ook niet goed op die manier verbaal ondersteunen. Ze zijn niet 100% gericht op esthetiek, en dat stoot mensen tegen de borst.
Ik houd van dit type emotie, alleen paarden kunnen dit. Het is niet rebels bedoelt om over alle wetten van de eh technisch-verantwoorde fotografie heen te banjeren, ik vind dit soort dingen in deze foto's absoluut niet van belang. Ze doen en zeggen precies wat ik voor ogen had.

Over "mooi" kunnen we lang discussiëren. Ik vind de foto's vooral interessant. En dat is wat het heiligt om ze hier te plaatsen.

Ik vind ze niet interessant en ik denk dat menig paardeneigenaar zijn/haar paard zo niet terug wil zien op de foto (zeker niet als het keuringsfoto's zijn).
Wel vind ik het interessant hoe jij je diafragma en sluitertijd dan bepaalt. Uit je reactie maak ik op dat je alles handmatig instelt. Dus er is van te voren wel over nagedacht. Het zijn geen foto's dat je iets ziet gebeuren en er snel een foto van maakt. Dus ik ben wel benieuwd hoe je dat bepaalt.... gewoon uit nieuwsgierigheid en misschien leer ik er wat van.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:14

Manzano: Deze foto's zijn dan ook niet gemaakt met als doelstelling paarden prettig af te beelden zodat hun eigenaren daarvan kunnen genieten. Deze foto's gaan om iets wat ík heb ervaren die dag en in beeld heb gebracht.
Ik heb geen vast instellingspatroon. Als ik iets zie, dan schiet ik, ongeacht of hij op sluitertijd optioneel/diafragma optioneel/sport/stilleven/ of portret staat.
Ik gebruik wel een Canon 300D, dat is echt een zegen.

Maar nogmaals, ik heb geenszins een poging gewaagd om technisch-perfecte foto's te maken waar het paard het voordeligste opstaat. Ik heb een ander aspect van een keuring proberen te belichten. En wat de paardeneigenaren daar wel of niet van vinden, is irrelevant.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:56

Hmm, ik heb de 350D maar ik ben toch zeker wel met de instellingen bezig... bewust. Zou niet weten hoe je dat onbewust even veranderd zonder een idee te hebben wat je gaat fotograferen

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:28

Citaat:
Ik heb een ander aspect van een keuring proberen te belichten.

Welk andere aspect van de keuring je hebt willen belichten, dat is mij niet duidelijk. De foto's vertellen mij hier niets over.

Wel zie ik paarden die verschrikt kijken naar de fotograaf en in de lens.
Komt dit door jou dat de paarden schrikken? Omdat ze jou aankijken.

De kwaliteit van de foto's zijn onvoldoende, qua inhoudelijk beeld,
maar ook qua cameratechniek en afwerking.
Technisch gezien zijn dit mislukte foto's.

Snapshot's

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:25

pony schreef:
Citaat:
Ik heb een ander aspect van een keuring proberen te belichten.

Welk andere aspect van de keuring je hebt willen belichten, dat is mij niet duidelijk. De foto's vertellen mij hier niets over.

Wel zie ik paarden die verschrikt kijken naar de fotograaf en in de lens.
Komt dit door jou dat de paarden schrikken? Omdat ze jou aankijken.

De kwaliteit van de foto's zijn onvoldoende, qua inhoudelijk beeld,
maar ook qua cameratechniek en afwerking.
Technisch gezien zijn dit mislukte foto's.

Snapshot's

En dat is precies wat ik ook in mijn hoofd heb.
Ik vind de foto's helemaal niet bijzonder of mooi.
Eerlijk gezegt; Snapshot's.

Jammer.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:38

Het is toch ook prima dat jullie er niks aan vinden

Er lopen op keuringen veel nerveuze, briesende, hinnikende en dribbelende paarden rond. Dit kunnen fracties zijn van een emotie, maar een keuring is meer dan vierkant opstellen en voordelig staan. Een paard is meer dan een dromerig, mooi en groot dier. Het is een dier dat primaal is, woest kan zijn, oogwit kan laten zien.

Zolang mij maar niet wordt verteld wat wel en niet te doen, waar ik me wel of niet aan moet vasthouden, wat de foto's wel of niet zijn, wat wel en niet acceptabel is, en wat eigenaren wel en niet willen zien. Ik snap gewoon niet zo goed dat er nogal wordt vastgehouden aan diafragma's en sluitertijden. Beweging kan soms zo verfrissend zijn.

Verder kunnen we ook nog een discussie beginnen over wat snapshots zijn en wat niet, maar daarvoor zijn goede definities nodig. De Merriam-Webster geeft bijvoorbeeld

Entry Word: snapshot
Function: noun
Text: a picture created from an image recorded on a light-sensitive surface by a camera <took a snapshot of the falling star> -- see PHOTOGRAPH

Een "momentopname" is een betere definitie. Ik heb genoeg foto's waar dezelfde paarden ontspannen op staan.

Afijn, zolang ik er zelf maar blij mee ben

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:19

Ik vind ze mooi. Anders, grappig en beter dan alle bloemen, zonsondergangen en bossen bij elkaar

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:52

Het lijkt wel of iedereen hier alleen de paarden wil zien op het moment dat ze in hun ogen het meest happy zijn en dat ze niet willen zien wat jij hier laat zien.
Ik bedoel niet dat het ongelukkige paarden zijn, het is maar een momentopname zo`n foto, maar het zijn zeker geen machines!!! , ze voelen emoties. Het ene moment staan ze ontspannen te dromen, het andere moment irriteert ze iets, heel normaal.
Het zijn natuurlijk geen foto`s om aan de eigenaar te koop aan te bieden, maar je toont er wel mee dat een paard gevoel heeft en niet alleen een nette houding met vastgemetselde oren. Dan kun je net zo goed bloemen gaan fotograveren(niet de verwelkte, alleen de vooraf geselecteerd en gerangschikte ).
Misschien zou je de volgende keer een serie foto`s kunnen tonen, waarbij niet 1 bepaalde emotie overheerst. De paarden op de foto`s hebben natuurlijk niet de hele dag zo staan kijken. Het lijkt alsof je hier steeds exact hetzelfde toont.
Pas op dat je hier niet mee overdrijft en een uur gaat staan te wachten tot een relaxted paard even schrikt van een geluid om vervolgens van die momenten een hele serie foto`s achter elkaar te zetten.

Het blijft in de paardenwereld lastig om dit soort werk te tonen. Net als in schilderijen zien paardenhouders graag dat houding, kleur en uitstraling exact klopt zoals op van die officiele portretfoto`s. Abstact werk is al helemaal gevaarlijk.
Zo krijg ik bij het schilderij in dit topic:
viewtopic.php?f=149&t=570007&hilit=
regelmatig het commentaar dat het paard jeuk aan z`n lip heeft. Dat was ook de bedoeling. Maar ja, een paard in portret mag dus geen jeuk aan zn lip hebben...

pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:09

Citaat:
Zolang mij maar niet wordt verteld wat wel en niet te doen, waar ik me wel of niet aan moet vasthouden, wat de foto's wel of niet zijn, wat wel en niet acceptabel is, en wat eigenaren wel en niet willen zien. Ik snap gewoon niet zo goed dat er nogal wordt vastgehouden aan diafragma's en sluitertijden. Beweging kan soms zo verfrissend zijn.

Heerlijk Paraat!
Je hebt helemaal gelijk, doe vooral wat je vast wil leggen en laat je niet beperken door grenzen.
Ik hoop dat je beelden maakt die 'mooi ' zijn (mooi in de ruimtelijke zin, of niet gericht op esthetiek).

Op keuringen (of in andere situaties) komen soms dingen voor......die het waard zijn om vastgelegt te worden.
Dan is het 'mooi' dat dat vastgelegt wordt.

Maar ietssie pietsie volgens de regels van de techniek van de fotografie zodat het beeld wat jij voor ogen hebt ook zo vastgelegt wordt, technisch. En niet op een andere manier begrepen kan worden, inhoudelijk.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:02

Nee joh pony, nou beginnen we weer overnieuw. De foto's zijn loud en clear, ik (wil niet) zie niet in wat ik er anders aan had moeten doen. Eerlijk gezegd ben ik sowieso niet zo bekend met de regels van de fotografie. Als men evenwichtigheid zoekt, moeten ze dat ergens anders doen

Zwartwitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:41

Hey Paraat, je foto's zijn prachtig, ik heb het gros van je topics en je flickr-account bekeken. Als ik zie wat jij maakt, met zo'n losse hand en zo'n gevoel voor timing, word ik haast jaloers (of in ieder geval een beetje boos op mezelf dat ik in als derdejaars beeldende kunst in Den Haag 2 jaar geleden ben afgehaakt )

Ontopic:
foto 1: zowel de paarden als de mensen hebben de zenuwen, dat kan je van de gezichten aflezen. Mooi dat je precies op het paardenhoofd hebt scherpgesteld.
foto 2: geweldige toevallige compositie, met maar een paar componenten (rij trailers, gras, arm, paarden, horizon). Door op de trailers scherp te stellen (bedoeld of onbedoeld?) creeer je een superrustig effect in een foto met een chaotisch onderwerp.
foto 3: alweer twee van die gespannen knarren, zowel paard als man staan er niet op hun voordeligst op, maar daar gaat het niet om, dat is juist de charme van deze reportage vind ik.
foto 4: de beste vind ik. goede keuze om veel lucht in beeld te zetten, in plaats van de chaotische achtergrond van het keuringsterrein. Dat je die uitdrukking van het paard zo in de foto hebt gevat, vind ik geweldig, dat oogwit en die open mond (op de meeste foto's trouwens)
foto 5: merrie heeft een prachtige sprekende kop, maar lijkt op spillepootjes te staan, veulen snapt de bedoeling niet helemaal. Mooie grappige innemende foto. De snuit van de merrie vind ik helemaal geweldig...
foto 6: de minste vind ik (komt door die vrouw die door het beeld loopt, alsof ze onderweg is om een paard een pak rammel te geven met die zweep). Het is een niet-bedoelde standfoto, mooi dat niemand op de fotograaf let behalve het paard (die beesten hebben ook altijd alles in de smiezen!)

Al met al een mooie reportage, ben benieuwd naar eventuele volgende reportages van je

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:46

IK vind het ook leuk zulke fotos
Die ene met dat veulentje is echt schattig !!

Tetris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:49

Paraat, ik vind jou echt een kunstenares!
Wauw wat een werk maak jij! tenminste niet steeds 'van hetzelfde'. Heb je site bekeken, echt erg kunstzinnig en apart! Vind het erg mooi!
Wil je er wat mee gaan doen/ doe je hier wat mee op gebied van werk?

Technische punten ga ik even niet noemen, qua compositie enzo. Niet echt van de orde.
Wel vind ik het jammer dat je de laatste foto bij deze serie hebt genomen. Die vind ik niet in de reeks passen.

Ga zo door hoor

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:55

Nog even laatste vraagje...wat voor nabewerking heb je gedaan?? Aangezien de kleuren en lijnen allemaal zo apart en eigenlijk onnatuurlijk (in mijn ogen) zijn.

Tetris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:04

Maakt toch niet uit? Dit is ook een tak van fotografie!

Ik vind dat dit soort foto's echt in een kalender kunnen ofzo je ziet wel vaker van zulk soort apparte foto's in een kalender! super