Ga proberen uit te leggen hoe ik het maak.
Stoor u a.u.b. niet aan mijn fouten maar ben duitstalig en kan beter photoshoppen dan Nederlands.

Open in photoshop en nieuw document en vul het met een huidskleur. De kleur kan straks nog wel aangepast worden. Teken nu het oog, maar gebruik hiervoor weer een nieuwe laag. Tijdens heel het werk is het belangrijk dat je iedere stap op een nieuwe laag maakt. Het is niet belangrijk met welke kleur je het oog tekent maar let erop dat je niet de volledige oogbal kan zien.

op een nieuwe laag kleur je het oog en een volgende lag maak je de pupil. Voor de pupil neem je een zachte brush voor het oog een harde.

Nu maak je mt een harde brush (1) afwisselend met de dodge tool en de burn tool fijne streepjes in de oogbol. Belangrijk is dus dat de kleurt van de bol op een laag staat, je wilt immers enkel de bol veranderen.

Dupliceer de laag van de bol. Bij de bovenste laag ga je met de blur tool over de aangebrachte lijntjes. Nu breng je de dekking van de bovenste laag terug (ong. 50%) zodat je de onderste laag met de lijntjes die niet vervaagd zijn een beetje kan zien.
Maak nu een selectie van de oogbol die net iets kleiner is dan de bol. Kies omgekeerde selectie en maak nu de bolrand met de burn tool iets donkerder.

Nu maak je weer een nieuwe laag. Deze moet onder de laag van de oogbol en de pupis komen. Kleur nu het wit van het oog.

Nu kan je beginnen met het tekenen van de wimpers op alweer een nieuwe laag. Kies hiervoor de kleinste harde brush en een donkerbruine kleur. Dit is iets moilijker, het is belangrijk dat je de haartjes zo natuurlijk mogelijk gaat tekenen. Over de haarpuntjes ga je dan met de dodge tool over de haaraanzet met de burntool.
De laag met de tekening heb ik nu gegoomd behalve het lijntje boven het oog. Dit bewerk je een beetje met de natte vinger en de burntool en voeg je dan samen met de huidlaag.
Ik hoop dat het een beetje begrijpelik is. Het is echt niet makkelijk om het uit te leggen, het is namelijk net als schilderen. Je gebruikt gewoon heel het schildergereedschap van photoshop. Zal vanavond verder werken maar moet nog naar de winkel.