Hij is al veel ingetogener, echt veel fijner om naar te kijken. Maak je geen zorgen over het 'overdrevene' dat is misschien ook een kwestie van smaak, hoewel ik het in je eerste versie toch echt een beetje vond afleiden. Een tekening is JUIST om ergens zelf accenten in te leggen dus laat je door mijn opmerkingen niet uit het veld slaan. Het gaat er ook om wat je zelf mooier vindt: het ingetogenere of juist niet. Omdat je er geen geld voor vraagt is het geheel aan jou die keuze te maken.
Ik kan me voorstellen dat je je nog onzeker voelt geld te vragen voor je werk. Ik weet nog dat ik voor 1 van mijn eerste schilderijen in opdracht 600 gulden kreeg, ik dacht dat ik flauw ging vallen.
Tuurlijk mag een tekening meer kleur hebben dan een foto (guilty as charged, ik sta bekend om mijn felle kleurgebruik in zacht pastel) dan voeg je zelf namelijk iets toe. Je moet er wel op letten dat de uitstraling hetzelfde blijft anders is het alleen nog maar een portret van 'een paard', snap je?
Gewoon dit blijven doen, en ook eens aan dat velours van je gaan, want dat geeft weer een heel ander effect. Blijven doen, dat zeker. En maak je niet druk over je kleurgebruik: als je uitgangspunt geen fotorealisme is mag je rustig opzettelijk afwijken, dat doe ik zelf ook.