[verhaal] Manegepaarden *titel voor aanpassing mogelijk*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:34

leuk verhaal!!!!
is het stukje al bijna klaar

Edit: spellings fout verbetert
Laatst bijgewerkt door Tam_ op 01-01-06 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Re: [verhaal] Manegepaarden *titel voor aanpassing mogelijk*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:34

ik vind het wel een leuk verhaal, maar het doet mij sterk denken aan de film Black Beauty...

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:43

ik vind het ook wel een leuk verhaal, maar gelukkig gaat het er niet altijd zo aan toe op een manege.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 18:44

[img]De manegebaas en het groene mannetje zijn de enige mannen dat ik iets vertrouw. In het begin dat ik hier was reden er ook mannen op mij, maar ik heb ze duidelijk laten merken dat ik daar niet mee gediend was. Sindsdien rijden er enkel vrouwen en kinderen op mij.
Maar deze dag was alles anders.
Het was zaterdag, ik had net 5 rondjes gelopen, en stond net op stal.
Ik hoor stemmen, 3 mannen, het groene mannetje, de manegebaas, en een vreemde man.
Ik hoorde hun gesprek:
“sorry meneer, we hebben geen paarden niet meer over, dit is de volwassen les vanavond, en al de paarden lopen mee. We kunnen u toch niet op een pony zetten?”
Ik herkende de stem van de manegebaas.
De vreemde man antwoordde: “er staat hier toch nog zo een knol? Kan ik daar niet mee rijden misschien?”
“sorry meneer, maar dit paard is onbetrouwbaar bij mannen.”
“Meneer, ik EIS dat u mij een paard toewijst, zodat ik kan rijden! Ik heb mijn vriendin vertelt dat ik zou rijden vandaag, en ze zit daar te kijken naar mij *hij knikte naar de kantineraam, waar een blonde opgemaakt jonge vrouw zat*, dus zorg dat ik hier een paard krijg, en vlug ook! “

De baas vroeg hoeveel uur ik al gelopen had. “5 uur meneer” antwoordde het groene mannetje.
“ oke meneer, u mag met dit paard rijden, maar let wel op! Hij is vroeger ernstig mishandelt geweest door mannen, en vertrouwt bijna geen mannen meer! Dus het is nu zaak om rustig zijn stal binnen te gaan, hem een worteltje te voederen, en vooral kalm en rustig met hem om te gaan! “

Ik trippelde onrustig de stal heen en weer, ik voelde de spanning in de lucht. De vreemde man gooide een wantrouwige blik op me, en antwoordde aan de baas:
“ u denk toch niet dat ik die stal binnen ga!? Ik heb net nieuwe lederen laarzen aan!”
De staleigenaar zuchtte diep, en riep een vrouw bij zich.
“ Wil jij Demon eens opzadelen voor meneer? Hij staat wat wild. Ik haal ondertussen een vaste slof uit, beter voorkomen dan genezen hé.”

De vrouw komt mijn stal in, en gooit het zadel opnieuw op mijn rug, en steekt het bit in mijn mond.
De manegebaas komt rustig op me toelopen, klikt de slof aan mijn zadel vast, haalt het door mijn bit, tussen mijn voorbenen, opnieuw naar het bit en terug naar het zadel.
Ik ken dit geval al, soms krijg ik het als ik met beginnertje moet lopen.
Ik plaats mijn hoofd in de houding om zo min mogelijk hinder ervan te hebben.
Ik loop rustig mee naar de piste, en ga op rust staan.
Ik zie toe hoe de man op me afloopt, maar heb het pas door als hij aan mijn zadel begin te prutsen.
Ik doe een stapje opzij, maar de manegebaas stelt me gerust.
De man kruipt op mijn rug, het gewicht drukt op mijn rug, mannen zitten heel anders dan vrouwen, daar heb ik ervaring genoeg in.
Ik hoor de manegebaas nog wat instructies geven:
“denk erom, rustig met je handen, vragen en niet dwingen, oefen geen druk erop uit, en begin zeker niet te roepen!”

De baas loopt weg, en ik blijf alleen achter met de ruiter op mijn rug.
Hij drukt zijn kuiten in mijn ribben, en ik begin onwennig rond te stappen, ieder moment een ruk in mijn mond verwachtende, of een prik met de metalen dingetjes.
Als dat uitblijft begin ik langzaam te ontspannen, concentreer me op mijn rondjes, en plaats men hoofd weer in de houding.
Als het paard voor me aandraaft loop ik achter. Ik voel de man op mijn rug zijn evenwicht zoeken, ik loop wat gespannen, maar ik loop nog.
Plots hoor ik hoefgetrappel en geschreeuw achter me aan. Een moment later vliegt een witte flits voorbij, en haalt uit in mijn richting.
Ik spring opzij, en vlieg tegen het schot. Spring weer terug, bots tegen de schimmel aan, en struikel. De man op mijn rug verliest zijn evenwicht en trekt aan de teugels.
Ik gooi mijn hoofd omhoog, maar die slof zit in de weg, de muur doemt voor me op. Ik stop, en draai, de ruiter vliegt half van me af, ik voel een pijnlijk gewicht in mijn mond.
Mijn evenwicht is naar de knoppen door het gewicht van de man, ik glij uit, val half op de man.
Ik spring recht, hij hangt nog altijd aan me. Ik schop, en blijf schoppen tot het gewicht van me afvalt, en ik weer vrij ben. Ik ren,en glij weer uit. Ik probeer recht te springen, maar blijf met men benen hangen in de slof, als ik beweeg doet mijn mond heel erg pijn, ik trap in paniek rond, ik kan niet meer weg! ik moet weg, vrij zijn!!!!
Het gevoel van de touwen rond mijn benen en men hoofd snijdt me de adem af.
Ik zie een man op me afgelopen, hij heft zijn armen op, en wil slaan, hij zal slaan!
Ik raak meer in paniek, en schop de man, spring recht, struikel over de teugels, ik zit nog altijd vast, en vlieg over kop.
Ik voel overal gewichten op me, op mijn hals,men hoofd, overal.
Ik voel een scherpe prik in mijn hals, en doezel weg in een suffige slaap.

“sorry meneer, we hebben geen paarden niet meer over, dit is de volwassen les vanavond, en al de paarden lopen mee. We kunnen u toch niet op een pony zetten?”
Zei ik tegen de ruiter.
De man antwoordde: “er staat hier toch nog zo een knol? Kan ik daar niet mee rijden misschien?”
“sorry meneer, maar dit paard is onbetrouwbaar bij mannen.”
“Meneer, ik EIS dat u mij een paard toewijst, zodat ik kan rijden! Ik heb mijn vriendin vertelt dat ik zou rijden vandaag, en ze zit daar te kijken naar mij *hij knikte naar de kantineraam, waar een blonde opgemaakt jonge vrouw zat*, dus zorg dat ik hier een paard krijg, en vlug ook! “

Peter, hoeveel uur heeft Demon al gelopen? “5 uur meneer” antwoordde de stalknecht.
Ik zuchtte, en zei tegen de ruiter.“ oké meneer, u mag met dit paard rijden, maar let wel op! Hij is vroeger ernstig mishandelt geweest door mannen, en vertrouwt bijna geen mannen meer! Dus het is nu zaak om rustig zijn stal binnen te gaan, hem een worteltje te voederen, en vooral kalm en rustig met hem om te gaan! “
“ u denk toch niet dat ik die stal binnen ga!?” Antwoordde de man hooghartig
” Ik heb net nieuwe lederen laarzen aan!”

Ik riep een van de amazones, en verzocht haar om Demon terug op te zadelen.
Zou dit wel goed gaan? Ik besloot er voor de zekerheid een slof aan te hangen, beter voorkomen dan genezen.
Ik ging naar de zadelkamer, koos een slof uit, en keerde terug naar de stal van Demon.
Ik knoopte de teugel vast, en leidde het paard naar de piste.
Ik voelde dat hij nerveus werd toen de vreemde man op hem afliep, en stelde hem gerust.
De man kroop op Demon, en ik gaf nog een laatste instructie.
“denk erop, rustig met je handen, vragen en niet dwingen, oefen geen druk erop uit, en begin zeker niet te roepen!”
De man knikte instemmend, en wachtte tot ik wegliep. Hij liet Demon aanstappen, ik zag hoe gespannen hij was, ieder spiertje trilde ongecontroleerd.
Na een tijdje ging zijn hoofd omlaag, zou het toch goed gaan?
De eerste paar pasjes draf gingen goed. Maar plots liepen er enkele kinderen al roepend langs de piste.
Een van de andere paarden schrok, en sprintte weg. de ruiter, een beginnende vrouw was daar niet op bedacht en donderde eraf.
Gelukkig stond ze meteen weer recht.
De schimmel galoppeerde op Demon af, die 2 paarden waren aartsvijanden. Ik kreunde in mijzelf, als dit maar goed gaat!
Daar hadden we het al, de schimmel schopte in Demons richting. Demon ontweek de schop, maar sprong daardoor tegen het schot op, hij sprong opzij, botste in volle vaart tegen de schimmel, en struikelde. Ik zag dat de ruiter niet bijster veel evenwicht had,en aan de teugels trok.
Demon springt recht, maar merkt de muur te laat op. Hij maakt een noodstop, en draait kort om zijn as. De ruiter vliegt er half af, en trekt door zijn gewicht demon naar beneden. Paard en ruiter gaan samen tegen dek. Demon springt weer recht, en schopt in paniek in de richting van de man. Uiteindelijk raakt de man los, en galopeerd Demon verder.
Helaas struikelt hij opnieuw, en valt, ik zie dat zijn benen vast zitten in de slof, ik ren op hem af, en probeer hem los te krijgen. Maar Demon is in blinde paniek, en schopt me weg.Hij springt weer recht, maar door zijn vaart en zen voorbenen die vastzitten vliegt hij overkop.
Ik roep de stalknecht, beveel hem op zen hals te gaan zitten, en ren naar de zadelkamer.
Ik trek een injectiespuit verdoving op, ren op Demon toe en prik die in zijn hals.
Enkele seconden later is hij zo suf dat hij netjes stilligt.
Ondertussen heeft er iemand de ambulance gebelt, om de man te komen ophalen, en haal ik het zadel van Demon af, en bel de dierenarts.

Even later kom ik suf wakker, waar ben ik? Ik voel omgewoelde grond onder me, en vaag komen de herinneringen terug.
De touwen zijn weg!
Ik spring recht, en val weer terug, maar na een paar minuten heb ik mijn evenwicht terug en sta ik stevig op mijn 4 benen.[/img]

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:55

mooi stukje!!!

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:19

leuk verhaal! ik ga het echt volgen!

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:40

goed stukje weer

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:50

Ik vind dit echt een leuk verhaal, ik ga het zeker volgen!

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:56

Leuks tukje weer.
Alleen ik vind de 2 verhalen een beetje verwarrend?

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:32

Mooi!

ik vind het verhaal uit de ogen van het paard toch erg aangrijpend en mooier... ga zo door!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:29

loekie: welke 2 verhalen?
ik spring nu en dan over naar de ogen van de mens, om het iets duidelijker te maken.
bv het stukje dat het paard denkt van, hij gaat slaan, weet je niet precies wat er gebeurt,of als hij de prik voelt, dan kun je het ook niet weten.
daarna spring ik over naar e ogen van de eigenaar, en het begint terug aan zijn staldeur, als hij instemt om het paard te laten rijden, je kunt zijn twijgfels lezen, en dan zie je ook waarom die schimmel geschrokken is, waarom hij sloeg naar Demon, en wat er eigenlijk écht gebeurde, snap je?

maar heb je suggesties om het duidelijker te maken?

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:41

ik vind het duidelijk genoeg

Lisanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:04

Ik vind het een leuk verhaal worden en ga het zeker volgen !

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:25

weer een prachtig stuk , wacht nu al op een nieuw stuk !!

vind de verschil tussen de twee verhalen duidelijk genoeg .

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:17

heb net heel het verhaal gelezen...
Echt heel mooi!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:06

Echt weer leuk, ik dacht eerst even dat je het per ongeluk dubbel had geplaatst maar toen ik het tweede stuk verder ging lezen vond ik het echt top gedaan.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:18

leuk hoor misschien een ideetje dat je de verschillende stukjes gedachtes vna het paard, van de mensen schuin zet ofzo makkelijkr te lezen heel leuk hoor

Rinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:37

kei mooi stuk, ga maar door hoor !!

Nadia
Oppermuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:51

Meeeeeeer!!!

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:08

Goed verhaal ik ga het ook volgen hopenlijk maak je het wel af

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:48

iik vind het een leuk verhaal ik vind alleem vervelend in het verhaal dat je men ipv mijn of m'n doet verder vind ik het eenn leuk verhaal!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:28

mijn taalgebruik: ik kom uit west-vlaanderen, typ meestal ook westvlaams, maar ik zal er proberen op te lettten

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:29

ga je nog een nieuw stukje maken?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:32

ja, ik ben nu inspiratie aan het opdoen.
ben nog aan het twijfelen of ik er nog iets zal tussenzetten of niet.
*dank dat ik een idee heb en opent WORD*

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:33

oke