Manga-tekenaars?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:15

Wauw, bedankt voor de uitleg Nu word het een stuk makkelijker

Nog een schaduwvraagje. Maka je schaduwen met een donkerdere tint van de kleur?

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:08

CKdamour

Re: Manga-tekenaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:09

Uhmm je hebt iets niet goed gedaan.

Ik moet nu gewoon de scan zien... alleen dan met een rode lijn (mag wel dikker) eromheen. ik zie nu een zwart vlak met rode lijnen.

Fietspomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:10

ik vind die manga stijl zelf heel mooi
maar ik kan er zelf niks van

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:11

ja ik doe het ook wel eens. Gewoon voor de lol. Maar kan het lang niet zo mooi zoals de tekeningen die ik heb gezien..

Ga dit topic volgen

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:14

CKdamour schreef:
Uhmm je hebt iets niet goed gedaan.

Ik moet nu gewoon de scan zien... alleen dan met een rode lijn (mag wel dikker) eromheen. ik zie nu een zwart vlak met rode lijnen.

De achtergrond heb ik zelf zwart gedaan Maar ik heb gewoon de 'background'-layer weggedaan. Dan wou ik de rode lijn zwart doen, maar dat lukt niet. Moet dat met de Paint Bucket Tool?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:45

Eerst moet je (denk ik?) alle rode lijnen selecteren (toverstaf?), dan waarschijnlijk het emmertje/bucket met een zwarte kleur vullen en die dan in de selectie uit storten. Voordat je dat doet zul je de achtergrond misschien wel weer even op wit moeten zetten, anders zie je echt helemaal geen hand voor ogen meer.

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:46

Wel, dat heb ik geprobeerd maar het lukt niet

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:19

xyzutu2 heeft het begrepen!
Je hebt zo'n dunne lijnen gebruikt dat het misschien wat moeilijker word om met de toverstaf te selecteren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:32

Haha, ik heb het hoofdstuk 'Paden maken' inmiddels ook al bijna getackeld in 'Photoshop 7.0 Snel Leren'.

Trouwens, daar stond ook een andere manier om van lijnen paden te maken: In plaats van direct een pad met de (vrije-vorm-)pen uit te zetten op de potloodscan, kun je ook de contourlijnen van de scan met direct de gewenste penseel schilderen op een doorzichtige laag, dan via het laagpalet direct alle niet-doorzichtige pixels selecteren (ik dacht door control-muisklik) en dus alle geschilderde lijnen, vervolgens naar het paden-menu gaan en daar de hele selectie omzetten naar een pad. Als al je penseellijnen maar gesloten vlakken vormen, moet je dan elk vlakje met een andere kleur kunnen vullen.

In theorie dus, ik heb de computer nog niet aangeraakt.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:00

Ik heb alles mezelf geleerd... gewoon doen, doen en nog eens doen. Dus wat de andere manieren zijn weet ik niet.
Ik werk maar met wat ik ken en da's voldoende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:19

En wat zijn jullie voorbeelden ('helden' ) voor het Mango tekenen? Wie, wat of welke tekening heeft je op het idee gebracht om het zelf ook eens te gaan proberen, of dat nu uit direct overtekenen, of gewoon uit inspiratie bestond?

Ik vind de witch-tekenstijl erg mooi (van de strips dan, de tekenfilm is minder mooi getekend) en toen ik die voor het eerst zag, begon ik er echt over na te denken om het ook eens zelf te proberen. Natuurlijk had ik daarvoor ook al wel eens manga voorbij zien komen in originele japanse manga-strips, en in tekenfilmseries zoals Dragonball Z en Pokemon, maar de laatsten vond ik wat te eenvoudig (bij gebrek aan een beter woord) om er zelf mee aan de slag te gaan, en die echte japanse strips juist wat te extreem. Witch vind ik erg apart, maar ook 'mooi' genoeg om de tekenkriebels van te krijgen. Hoe zit dat bij jullie?

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:42

Ik vind Fruits Basket, Alice 19th, Bleach, Naruto, DN-Angel prachtig getekend Het zijn zo wat de enige die ik op het moment volg. Veel andere tekeningen vind ik ook mooi
Kent iemand hier Yureka?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:52

@xyzutu2
Ik heb hier wel een cursus manga tekenen liggen. Is niet echt met tekst maar wel voorbeelden... bijvoorbeeld hele pagina met hoe je ogen kunt tekenen en dat soort dingen. Ik heb geen voorbeelden eigenlijk. Heb er ook pas 1 gemaakt

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:36

Leuke tekening, ze heeft alleen een, hmmm... beetje aparte neus?

Maar je bent al verder dan ik., de mijne staan alleen nog in potlood. Ik ga trouwens eens zoeken naar die strips die jullie hierboven als inspiratie noemen, want ik ken ze geen van alle. Ik heb trouwens wel twee weken geleden een paar van die manga-tekenboeken bij de Slechte (ramsj-winkel) gekocht en die heb ik inmiddels helemaal gelezen. Het tekenen doe ik meer met witch als voorbeeld,, maar het was wel interessant om die verschillende technieken en afbeeldingsvormen verklaard te zien. Het enige wat ik eigenlijk nog wel erg graag wil, is een boek waarin gewoon eens precies wordt uitgelegd hoe je met de computer tekeningen maakt. De meeste photoshopboeken gaan toch hoofdzakelijk in op het bewerken van foto's, en minder op het zelf aan de slag gaan met kwasten en emmertjes. Terwijl dat juist is wat ik wil gaan doen!

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:45

Hier vind je veel afbeeldingen: http://browse.minitokyo.net/
Fruits Basket, Alice 19th, Bleach en Naruto staan er allemaal bij

edit: witch en yureka ook ^^

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:48

Inspiratiebron? Heb ik niet erg. Ik verdiep me ook niet erg in veel japanse series ofzo. Witch vind ik leuk, ik heb in t verleden Dragonball Z gekeken, en nu vind ik Yu-Gi-Oh nog steeds geweldig, maar inspiratiebronnen zou ik ze niet willen noemen. Ik krijg meer een idee in mn hoofd of zie iets in mn eigen leven zal maar zeggen en ga dat dan proberen in de "manga-stijl" op papier te zetten (lukt alleen nog niet erg )

Mn laatste, is wat meer werk in gaan zitten dan in andere. Morgen ga ik het er toch maar weer eens op wagen een heel lichaam te tekenen, ik weet alleen nooit leuke poses te verzinnen.

Afbeelding
Hij is niet geworden zoals ik m in mn hoofd had... De schets zag er ook veelbelovender uit dan wat eruit is gekomen. Heb voor t eerst met layers gewerkt... Maar ik haalde ze steeds door elkaar *ben wel slim uche*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:32

Jij hebt steeds van die mooie ogen erin zitten, met al die kleurtjes! Ik vind hem (sorry, haar) wel apart, maar volgens mij mist ze nog een beetje dat stripachtige, omdat ze wat dunne lijntjes heeft en niet echt egale kleuren met higlights erin. Hoewel ik moet zeggen dat dat ook per strip verandert. Ik heb gisteren eens naar Fruits Basket (wat een naam!) en Alice 19th gegoogled, en dan zie ik toch ook wel verschillen tussen de verschillende mangatekenaars en de manier waarop ze vlakken vullen en schaduw aanbrengen. Bij witch is dat tamelijk rechttoe rechtaan met duidelijk afgebakende kleurvlakken, bij die anderen zijn er ook meer geleidelijke overgangen. Ik weer nu niet meer wat ik mooier vind...

Wat is eigenlijk jullie doel met deze mangatekeningen? Tekeningen maken als kunst an sich, of echt strips ontwikkelen? Zelf ga ik denk ik vooral voor het laatste, aangezien ik nu net pagina 8 in potlood heb afgerond van een stripverhaal. Uiteindelijk moeten dat 24 pagina's worden, maar het is de vraag of ik het tot zover volhoudt aangezien ik hier al 2 weken over heb gedaan en dan nog niet eens aan het inkleuren ben begonnen...

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:48

Je moet ook eens Bleach en Naruto opzoeken

Ik teken gewoon omdat ik de japanse mangastijl mooi vind en ik graag teken ^^

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:22

Jallist schreef:
Jep ik ben er weer mee begonnen sinds ik mijn wacom heb, op papier kreeg ik het er nooit goed op. Het zijn nu nog maar wat snelle tekeningetjes, in de vakantie ga ik weer eens wat "hele" personen maken.

Woodelf
Afbeelding

Nightelf (mjah kheb een elven-tic)
Afbeelding

Schoolmeisje
Afbeelding

Sja... warrior achtige vrouwelijke persoon?
Afbeelding

T stelt nog niet veel voor, maar tis een begin, ik moet ook nog wennen aan het werken met een tekentablet.

Vind ze allemaal heel erg mooi hoowr, dus je bent al goed gewend aan je tablet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:37

Niet heel erg manga, maar wel een beetje:
Afbeelding

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:19

Mooi Qimm!

Tatariki schreef:
Je moet ook eens Bleach en Naruto opzoeken

Ik teken gewoon omdat ik de japanse mangastijl mooi vind en ik graag teken ^^

Naruto

Ik ben fan van Witch, Yu-Gi-Oh, Dragonball Z en een beetje Winx.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:59

Mja, is al erg oud, ik vind eigenlijk alleen de jurk cool

Drunksheep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:00

Hij is ook een beetje a-symetrisch (of hoe je dat zegt)