Het is donker als ik mijn ogen open doe. Heb ik liggen slapen? Dat moet wel. Waar ben ik wakker van geworden? Plotseling klinkt er gelach vanuit de kombuis. Heel voorzichtig kruip ik naar het raampje om te kijken wat ze aan het doen zijn.
Ik zie alle mannen zitten, voor hen staat veel eten, het ziet er lekker uit! Wat zouden wij te eten krijgen, morgenochtend? Vast niets lekkers.
Ik kruip behoedzaam weer terug naar mijn plekje, onderweg hoor ik binnen stoelen schuiven. Zouden ze me gehoord hebben?
Zo snel als ik kan kruip ik naar Todd, in de hoop dat hij wakker wordt. Er steekt een man zijn hoofd om de deur en ik ga plat op de grond liggen.
"Hmm.." De man gaat weer naar binnen en ik slaak een zucht van opluchting. Wat zou er gebeurd zijn als ze hadden gezien dat ik ze had bespied? Ik ga weer op mijn plekje zitten en leg Tony's hoofd op mijn schoot. Tony doet zijn ogen even open, maar sluit ze daarna weer en fluistert iets onverstaanbaars.
"Wat was er net?" fluistert Todd plotseling in mijn oor.
Ik schrik en stoot mijn hoofd tegen de railing. "Je liet me schrikken," zeg ik net iets te hard. Weer hoor ik stoelen schuiven en Todd en ik doen snel onze ogen dicht, zodat het lijkt of we slapen.
Gelukkig zijn de mannen niet zo snugger, anders hadden ze vast wel gezien dat Todd en ik niet echt sliepen. Als ik niets meer hoor doe ik voorzichtig mijn ogen open, en tot mijn grote schrik zie ik een man voor me staan. Blijkbaar zijn ze wel snugger.
Ik krijg het geweer die hij bij zich heeft tegen mijn voorhoofd gedrukt.
"Wilde je herrie schoppen, meisje?" vraagt hij met een gemene lach. "Ik zou het niet nog eens proberen als ik jou was, want anders gebeuren er geen leuke dingen!"
"Zij was het niet, ik was het," hoor ik naast me. Todd heeft zijn ogen weer open gedaan en kijkt zelfverzekerd naar de man die voor me staat.
Nu richt de man zijn geweer op Todd. "Doe het niet nog eens, anders ga je eraan!" bulderde hij, zodat iedereen wakker werd.
Zonder te kijken waar hij loopt gaat hij terug naar binnen. De deur klapt hard achter hem dicht en ik hoor gepraat.
"Bedankt..." fluister ik zo zacht mogelijk.
"Graag gedaan." Todd kijkt me aan en legt zijn hand op de mijne. Hij heeft een warme hand, een geruststellende hand.
Ik voel dat hij me niet durft te zoenen, stel dat die mannen weer naar buiten komen.
Ik doe mijn ogen weer dicht, ik ben zo moe. Maar toch kan ik niet in slaap komen. De gedachten dat we als slaven moesten gaan werken, maken me bang. Ik doe mijn ogen weer open. Ook Todd lijkt niet te kunnen slapen, hij staart afwezig voor zich uit. Waar zou hij aan denken? Aan hetzelfde waar ik aan denk?
Ik heb geen zin om me dat te bedenken en zak wat verder onderuit. Waarom zijn we niet al in Amerika, ik wil niet anderhalve week op een overvol schip zitten. Met een zucht probeer ik nergens aan te denken en te gaan slapen, maar het wil gewoon niet.
Ik voel een kriebel in mijn keel opkomen en kan het niet onderdrukken om te hoesten. O jee, nou ben ik de klos. Er is pure angst op mijn gezicht af te lezen en ik druk me tegen de railing. Er komen dit keer twee mannen naar buiten, gelijk lopen ze in onze richting. Todd kijkt hen brutaal aan.
"Ik zeg het je geen tweede keer! Je had je kop moeten houden!" Eén van de mannen geeft Todd een klap met zijn geweer. Todd beweegt zich niet. Hij krijgt een tweede klap van de andere man, deze keer niet op zijn schouder, maar op zijn hoofd.
Het lijkt hem pijn te doen, want hij trekt een pijnlijk gezicht, terwijl hij zijn hand op zijn hoofd legt. "Oké, ik doe niets meer," kreunt hij.
De mannen knikken naar elkaar en lopen weer terug.
"Gaat het?" vraag ik fluisterend, terwijl ik zijn hoofd bekijk, er zit bloed.
"Jawel, het gaat," fluistert hij terug, terwijl hij zijn shirt uittrekt en het op zijn hoofd drukt.
Ik geef hem een kus op zijn mond en blijf hem bezorgd aankijken. Pas als hij glimlacht ben ik gerustgesteld en doe mijn ogen weer dicht, deze keer val ik wel in slaap...