Sinterklaas, elke 5 december kwamen een tante en een oom, broer van mijn moeder, en een nichtje sinterklaas vieren met cadeautjes uit een groote zak en surprises. Ook dit jaar wilden we dat doen, al hoewel het wel heel anders werd.
normaal deden we dat 's avonds, maar dan was mijn vader te moe dus moest het 's middags gebeuren.
Er waren veel cadeautjes en surprises en ook mijn vader kreeg een surprise met gedicht die hij zelf ging voorlezen. Het voorlezen lukte niet meer helemaal goed, want praten ging heel moeilijk. Als cadeautje kreeg hij een soort chocolade voetballetjes in een mandje.
Ook kreeg hij andere cadeautjes waarbij ik hielp met uitpakken, ik hield het vast en mijn vader scheurde het papier eraf.
Voor mijn moeder was ik samen met mijn broer wezen shoppen en ook die kreeg cadeautjes. Natuurlijk wij ook.
Die middag gingen we spelletjes spelen bij mijn oom, zodat het thuis rusig was.
Mijn vader was denk ik een week of twee thuis. We waren aan het eten. Mijn oudste broer was er die avond niet, mijn andere broer wel, maar die was patat in de frituur aan het gooien en mijn moeder was geloof ik heel even snel tussendoor boven de wasophangen? Ik weet het niet meer precies.
We aten niet aan de eettafel, maar aan het kleine tafeltje die zeg maar bij de tv stond. Mijn vader was ook aan het eten en dat ging bij hem toen gewoon minder. Hij verslikte zich snel. Dat gebeurde dus ook toen ik alleen met hem in de kamer was en ik schrok me dood! Hij hoeste weer eten uit. Toen het stopte ging ik naast hem zitten op een soort krukachtig tafeltje. Ik pakte zijn arm vast, waarmee hij eten pakte, en liet mijn vader telkens een frietje pakken, die hij eerst moest doorslikken voor er een volgende bij moest. Ik weet niet meer goed hoe het ging, maar uiteindelijk kwam mijn moeder binnen.
Ik was helemaal verdrietig en geschrokken en toen mijn moeder er weer was plofte ik op de bank naast de stoel van mijn vader neer en moest ik voor het eerst echt huilen. Wat had ik overal een hekel aan toen! mijn lieve vader was zo ziek dat ik hem zelfs moest helpen met eten dat hij niet meer normaal kon opstaan en naar de wc lopen. Ik voelde me K*t.
De hele avond heb ik toen zitten huilen, de huisarts die ervoor zorgde dat alles een beetje goed ging, zeg maar. Vond dat het zo niet meer goed ging. Er moest iemand komen die de hele dag hielp. Iemand die mijn vader constant kon helpen, maar ook iemand die wat druk wegnam.
Een paar dagen later kwam ik uit school en er zaten (zoals eigenlijk altijd in die tijd) wat mensen. Eentje stelde zich voor als Luc en hij was van de thuiszorg. Hij kwam elke dag om een uur of 1 en bleef tot een uur of 7, hij hielp mijn vader met eten, maar vroeg bijvoorbeeld ook aan mij hoe het op school was geweest en deed de deur open voor mensen als er aanwerd gebeld. Ook nam hij de telefoon op en ik geloof dat hij soms zelf dingen regelden voor mijn moeder en niet alleen voor mijn vader.
Hij was ontzettend aardig en ik kon het goed met hem vinden. Toen het bijna kerst hadden een oom en een tante twee mini kerstboompjes gekocht. Eentje voor bij mijn vader in het hok en eentje voor in de woonkamer. Die heb ik toen opgetuigd samen met een oom en Luc en mijn moeder en het was ontzettend gezellig die dag.
Luc bleef in totaal een week. Toen zou hij een weekend vrij krijgen en kregen we een vervanger. Die man was lang niet zo aardig als Luc en mijn vader was toen al zo ziek, dat hij zijn bed niet meer uitkwam en dat eten ook niet meer ging.
Die man werd naar huisgestuurd en Luc zagen we ook niet meer, want die zou ook weinig te doen hebben gehad.
In die week ging mijn vader eenorm achteruit. Hij sliep zo'n beetje de hele dag en lag de hele dag in zijn bed. Hij at op een gegeven moment zelfs niet meer.
Elke ochtend als ik naar school ging zei ik hem gedag en elke middag als ik terug kwam zei ik weer hallo en 's avonds wenste ik hem welterusten, meer contact had ik bijna niet. Ik ging af en toe naast papa zitten, gewoon zijn hand vast houden en zitten. En soms vertelde ik wat.
Ik besef nu hoe enorm dapper het eigenlijk was dat ik toen naar school ging, elke ochtend voor ik naar school ging wist ik dat mijn vader die dag zou kunnen sterven, maar ik heb altijd zo iets gehad van: ik wil naar school, wat moet ik de hele dag thuis?
Toen het heel slecht ging en mijn vader echt pijn had kreeg hij een morfine plijster opgeplakt. Hierdoor zou hij snel overlijden, maar hij was zo sterk dat zelfs dat niet ging. Hij kreeg nog een tweede opgeplakt.
Ik zat die dag bij een vriendin. Het was op een vrijdag en we waren bezig met een computerspel en een beetje aan het kaarten toen haar moeder boven kwam enzij dat er telefoon was.
Het was mijn moeder. Ze zij dit: Fenna, ik denk dat je vader overleden is.
Samen met die vriendin ben ik naar mijn huis gereden. Het was voor mij de eerste keer dat ik een overleden iemand zag en het zag er niet uit zoals in alle boekjes gezegd word: als of hij slaapte. Ik vond hem vreemd geel, hij was niet echt meer mijn vader en zag eruit als een vreemde.
De rest van de dag zat ik op mijn kamer. Mensen kwamen en gingen. Ik las een beetje in mijn oude dagboek, die ik van mijn 7e tot 12e bijhield en waar ik vroeger ook gedichtjes in schreef. Ik stuite op dit gedicht.
Kon ik maar wat doen
tegen die scheurende pijn
kon ik maar wat doen
tegen verdrietig zijn
Kon ik maar wat doen
toen hij er nog was
kon ik maar wat doen
meer dan m'n best doen in de klas
had ik maar wat gedaan
toen ik naast hem zat
had ik maar wat gedaan
maar ik wist ook niet wt
ik ga nu wat doen
verder leven
ik ga nu wat doen
maar ik zal altijd om je geven
idioot vind ik het nog steeds, want ik schreef dit gedicht op m'n elfde en mijn vader overleed op m'n dertiende.
17 december half 2. deze datum en tijd zal ik nooit vergeten.